Det är ytterligare ett argument för att INTE köpa en (ny) elbil, tyvärr. TCO blir vansinnigt dålig.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28Jag syftar på att man är villig att betala 50 kr/litern för bensin/diesel bara för att slippa köra elbil.Verdi_ skrev: ↑02 apr 2024 17:14Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:08Ja den siste idioten är inte född än.teslaponken skrev: ↑02 apr 2024 17:02Glad att jag sålt på 305 dollar över 2 år sen
Tesla har lovat aktieägare att fortsätta växa. Så det går inte att bara sluta. Till och med 50 % per år var utlovat. Ser lite annorlunda ut nu när man tillverkar mindre i år än förra året. Många kommer aldrig ta i Tesla ens med tång, många jag känner kommer personligen aldrig ens röra en elbil om inte de absolut måste. Jag vet människor som uttryckligen sagt att de kommer använda fossilbil även om bränslet kostar 50 kr litern. Och jag kan ändå tänka mig att om dessa människor tvingas köpa en elbil så ligger tesla längst ner på listan.
Varför är det så otroligt viktigt att få bränna fossila bränslen för vissa, att de är beredda att köra den personliga ekonomin i botten.
Kör man inte så mycket så är vinsten på bränslet ganska liten. 1500 mil per år ger nog bara ca 15 tusen i vinst per år. Klarar man sig med en äldre fossilbil för 250 tusen så är den ju avsevärt billigare än en Tesla för 600 tusen.
Om man "klarar sig" med en äldre fossilbil för 250.000:- så borde man även klara sig med en äldre elbil för 250.000:-
För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Jo fast vilka äldre elbilar hittar du för 250 tusen?
Dessutom säger vårt batteriorakel AAKEE att man bara kan räkna med 10-12 år från ett batteri. Kanske några år till om man inte laddar mer än 55% till vardags.
Dvs det kommer inte finnas elbilar som är billigare än ett nytt batteri. I princip.
Jag har kört långt över 20 tusen mil i elbil över 7 år. Nu tvivlar jag faktiskt på riktigt för första gången egentligen.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Aktien TSLA
Visst men nu var argumentet för de som köper en begagnade fossilbil för 250.000:-.spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:29Det är ytterligare ett argument för att INTE köpa en (ny) elbil, tyvärr. TCO blir vansinnigt dålig.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Aktien TSLA
Jo jag fattade det. Trist utveckling trots allt. 50% värdeminskning på en fossilare blir ju sällan över 500k. Det är ju standard på en MS eller MX. 100 papp om året i minskning bara. Mycket bensin kan man köpa för mellanskillnaden...Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:35Visst men nu var argumentet för de som köper en begagnade fossilbil för 250.000:-.spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:29Det är ytterligare ett argument för att INTE köpa en (ny) elbil, tyvärr. TCO blir vansinnigt dålig.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Det enda vettiga elbilsköpet är för de som kör massor och köper en 3-4 år gammal bil från början. Mina 1500 mil är för lite.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Aktien TSLA
Är du beredd att betala 50 kr/liten också för att köra fossilbil?Verdi_ skrev: ↑02 apr 2024 17:31Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28Jag syftar på att man är villig att betala 50 kr/litern för bensin/diesel bara för att slippa köra elbil.Verdi_ skrev: ↑02 apr 2024 17:14Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:08Ja den siste idioten är inte född än.teslaponken skrev: ↑02 apr 2024 17:02
Glad att jag sålt på 305 dollar över 2 år sen
Tesla har lovat aktieägare att fortsätta växa. Så det går inte att bara sluta. Till och med 50 % per år var utlovat. Ser lite annorlunda ut nu när man tillverkar mindre i år än förra året. Många kommer aldrig ta i Tesla ens med tång, många jag känner kommer personligen aldrig ens röra en elbil om inte de absolut måste. Jag vet människor som uttryckligen sagt att de kommer använda fossilbil även om bränslet kostar 50 kr litern. Och jag kan ändå tänka mig att om dessa människor tvingas köpa en elbil så ligger tesla längst ner på listan.
Varför är det så otroligt viktigt att få bränna fossila bränslen för vissa, att de är beredda att köra den personliga ekonomin i botten.
Kör man inte så mycket så är vinsten på bränslet ganska liten. 1500 mil per år ger nog bara ca 15 tusen i vinst per år. Klarar man sig med en äldre fossilbil för 250 tusen så är den ju avsevärt billigare än en Tesla för 600 tusen.
Om man "klarar sig" med en äldre fossilbil för 250.000:- så borde man även klara sig med en äldre elbil för 250.000:-
För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Jo fast vilka äldre elbilar hittar du för 250 tusen?
Dessutom säger vårt batteriorakel AAKEE att man bara kan räkna med 10-12 år från ett batteri. Kanske några år till om man inte laddar mer än 55% till vardags.
Dvs det kommer inte finnas elbilar som är billigare än ett nytt batteri. I princip.
Jag har kört långt över 20 tusen mil i elbil över 7 år. Nu tvivlar jag faktiskt på riktigt för första gången egentligen.
Det var det som var utgångspunkten.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Aktien TSLA
Jo visst är det trist, men det har väl sällan varit billigt att äga en "lyxig" prestandabil?spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:36Jo jag fattade det. Trist utveckling trots allt. 50% värdeminskning på en fossilare blir ju sällan över 500k. Det är ju standard på en MS eller MX. 100 papp om året i minskning bara. Mycket bensin kan man köpa för mellanskillnaden...Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:35Visst men nu var argumentet för de som köper en begagnade fossilbil för 250.000:-.spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:29Det är ytterligare ett argument för att INTE köpa en (ny) elbil, tyvärr. TCO blir vansinnigt dålig.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Det enda vettiga elbilsköpet är för de som kör massor och köper en 3-4 år gammal bil från början. Mina 1500 mil är för lite.
BMW M5, Mercedes AMG, Audi RS6 osv. är ju inga sparbössor heller. Lägger man sedan till servicekostnadrna på de bilarna så blir de ännu dyrare att äga.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Aktien TSLA
Det är lite som att köpa tomma kasettband för flera hundra i månaden istället för ett spotify abonnemang.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:40Är du beredd att betala 50 kr/liten också för att köra fossilbil?Verdi_ skrev: ↑02 apr 2024 17:31Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28Jag syftar på att man är villig att betala 50 kr/litern för bensin/diesel bara för att slippa köra elbil.Verdi_ skrev: ↑02 apr 2024 17:14Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:08
Ja den siste idioten är inte född än.
Varför är det så otroligt viktigt att få bränna fossila bränslen för vissa, att de är beredda att köra den personliga ekonomin i botten.
Kör man inte så mycket så är vinsten på bränslet ganska liten. 1500 mil per år ger nog bara ca 15 tusen i vinst per år. Klarar man sig med en äldre fossilbil för 250 tusen så är den ju avsevärt billigare än en Tesla för 600 tusen.
Om man "klarar sig" med en äldre fossilbil för 250.000:- så borde man även klara sig med en äldre elbil för 250.000:-
För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Jo fast vilka äldre elbilar hittar du för 250 tusen?
Dessutom säger vårt batteriorakel AAKEE att man bara kan räkna med 10-12 år från ett batteri. Kanske några år till om man inte laddar mer än 55% till vardags.
Dvs det kommer inte finnas elbilar som är billigare än ett nytt batteri. I princip.
Jag har kört långt över 20 tusen mil i elbil över 7 år. Nu tvivlar jag faktiskt på riktigt för första gången egentligen.
Det var det som var utgångspunkten.
För mycket inhalation av avgaser eller annan sjukdom/fetish.
Jag skulle lätt betala det dubbla för att få köra elbil vs fossilbil.
Men verkligheten de sista 10 åren har varit halva TCO jämfört med fossilbil.
Winwin
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Aktien TSLA
Det beror på vad alternativet är.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:40Är du beredd att betala 50 kr/liten också för att köra fossilbil?Verdi_ skrev: ↑02 apr 2024 17:31Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28Jag syftar på att man är villig att betala 50 kr/litern för bensin/diesel bara för att slippa köra elbil.Verdi_ skrev: ↑02 apr 2024 17:14Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:08
Ja den siste idioten är inte född än.
Varför är det så otroligt viktigt att få bränna fossila bränslen för vissa, att de är beredda att köra den personliga ekonomin i botten.
Kör man inte så mycket så är vinsten på bränslet ganska liten. 1500 mil per år ger nog bara ca 15 tusen i vinst per år. Klarar man sig med en äldre fossilbil för 250 tusen så är den ju avsevärt billigare än en Tesla för 600 tusen.
Om man "klarar sig" med en äldre fossilbil för 250.000:- så borde man även klara sig med en äldre elbil för 250.000:-
För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Jo fast vilka äldre elbilar hittar du för 250 tusen?
Dessutom säger vårt batteriorakel AAKEE att man bara kan räkna med 10-12 år från ett batteri. Kanske några år till om man inte laddar mer än 55% till vardags.
Dvs det kommer inte finnas elbilar som är billigare än ett nytt batteri. I princip.
Jag har kört långt över 20 tusen mil i elbil över 7 år. Nu tvivlar jag faktiskt på riktigt för första gången egentligen.
Det var det som var utgångspunkten.
Re: Aktien TSLA
Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:47Jo visst är det trist, men det har väl sällan varit billigt att äga en "lyxig" prestandabil?spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:36Jo jag fattade det. Trist utveckling trots allt. 50% värdeminskning på en fossilare blir ju sällan över 500k. Det är ju standard på en MS eller MX. 100 papp om året i minskning bara. Mycket bensin kan man köpa för mellanskillnaden...Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:35Visst men nu var argumentet för de som köper en begagnade fossilbil för 250.000:-.spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:29Det är ytterligare ett argument för att INTE köpa en (ny) elbil, tyvärr. TCO blir vansinnigt dålig.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Det enda vettiga elbilsköpet är för de som kör massor och köper en 3-4 år gammal bil från början. Mina 1500 mil är för lite.
BMW M5, Mercedes AMG, Audi RS6 osv. är ju inga sparbössor heller. Lägger man sedan till servicekostnadrna på de bilarna så blir de ännu dyrare att äga.
Säljer Tesla nån lyxig prestandabil då?
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Aktien TSLA
Don't shoot the messenger. Jag vidarebef bara vad de flesta av mina central- och sydeuropeiska vänner tkr. Det ska vara diesel, och om inte så en 6:a/8:a bensinare. Gärna tyskt.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:08Ja den siste idioten är inte född än.teslaponken skrev: ↑02 apr 2024 17:02Glad att jag sålt på 305 dollar över 2 år senVerdi_ skrev: ↑02 apr 2024 16:18
Ja vi får väl se vad som händer. Just nu är jag iaf glad att jag inte äger aktier i Tesla.
Tesla har lovat aktieägare att fortsätta växa. Så det går inte att bara sluta. Till och med 50 % per år var utlovat. Ser lite annorlunda ut nu när man tillverkar mindre i år än förra året. Många kommer aldrig ta i Tesla ens med tång, många jag känner kommer personligen aldrig ens röra en elbil om inte de absolut måste. Jag vet människor som uttryckligen sagt att de kommer använda fossilbil även om bränslet kostar 50 kr litern. Och jag kan ändå tänka mig att om dessa människor tvingas köpa en elbil så ligger tesla längst ner på listan.
Varför är det så otroligt viktigt att få bränna fossila bränslen för vissa, att de är beredda att köra den personliga ekonomin i botten?
Och om de nu tvingas köra elbil om 5 år så hamnar Tesla längre ner än en Mach-E. Till och med superdåliga EQB slår mycket högre.
Nu diskuterar vi ju aktien här och för att koppla till det. Många $tsla ägare missar det här motståndet mot Tesla. Som att alla som får sitta i en Tesla blir "frälsta". Så är det icke.
Men nu verkar väl bubblan även spricka för de mest ihärdiga bullsen. Det 10 åriga löftet om fsd, myten om oändlig efterfrågan på Teslabilar, 50% tillväxt årligen, ja allt verkar synas nu. Finns några uberbulls kvar som fortfarande pratar om dippen (sen nov 2021....) men dessa börjar också sina.
Aktien är ju typ sämsta aktien att äga senaste 2-3 åren.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Aktien TSLA
Vår Volvo V90 D4 AWD gav vi 500.000 för september 2017. Ny från fabrik. Årsmodell -18.spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:36Jo jag fattade det. Trist utveckling trots allt. 50% värdeminskning på en fossilare blir ju sällan över 500k. Det är ju standard på en MS eller MX. 100 papp om året i minskning bara. Mycket bensin kan man köpa för mellanskillnaden...Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:35Visst men nu var argumentet för de som köper en begagnade fossilbil för 250.000:-.spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:29Det är ytterligare ett argument för att INTE köpa en (ny) elbil, tyvärr. TCO blir vansinnigt dålig.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Det enda vettiga elbilsköpet är för de som kör massor och köper en 3-4 år gammal bil från början. Mina 1500 mil är för lite.
Värderas enligt car.info till dryga 260-270 nu. Efter 6,5 år, 10.000 mil.
Känns ändå inte helt jättefel trots allt.
Förbrukning 0,62 vid pump under alla år, inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare.
Långresor 0,49-0,50.
När vi köpte den räknade jag på om man skulle gå mot batteri eller hybrid, men det skulle ta en sisodär tio år att gå plus minus noll. Plus det faktum att jag inte kan ladda hemma då.
Service kostade de första tre åren 1.800/år.
De följande tre åren 4.200 per år, och nu kommande tre år lite mer på grund av kamrem och sådant om 2,5 år. Minns inte men runt 6-6.500 per år.
Bytt sommardäck till denna säsong. De gamla hade kunnat gå kanske en halv sommar till men inte värt det.
Försäkringen är lägre än vad jag skulle haft på en Tesla sist jag kollade.
På tio år har jag alltså betalat drygt 130.000 i bränsle och service.
Nu behöver ju även Tesla service rent krasst men vi låtsas som att det inte behövs för att vara snälla nu.
El är inte heller gratis och kostar normalt åtminstone 1-2 kr/kwh, men långfärder såklart mycket mer. Låt oss säga snällt räknat nu ett snitt på 2 kr/kWh. Snittar kanske 3 kWh per mil snällt räknat så 50.000 i elkostnad så prisskillnaden är nu nere i ca 80.000. Däcken slits snabbare vad jag läst mig till så vi kan säkert dra av 10 där. Vet inte men har hört att det är rätt dyra däck också? Behöver vi dra av lite till tro?
Bra fråga.
Batteri har jag bytt själv en gång i somras. Teslor verkar göra av med dubbelt så många batterier konstigt nog.
Försäkring skiljer som sagt så, är vi nere på 70 nu då snällt räknat?
Det väger inte ens upp skillnaden i värdeminskning.
Dessutom får jag dra tyngre släp på vår bil mot batteribilar generellt och Tesla i synnerhet.
Just det, laddstation måste ju installeras också om man kan det (kan inte, men vi får väl låtsas). Där rök 10 till.
Just det, så kostar ju uppkopplade tjänster för trafikinformation och sådant, vad är det? 1.200 per år?
Efter 8 år måste du desutom betala för grundläggande tjänst som navigering - något vi har gratis i bilen och uppdateras via uppkoppling (jag själv väljer vilken uppkoppling) eller via USB-minne, med kartuppdateringar ett antal gånger per år.
Ekonomiskt vansinne att köra diesel?
Definitivt inte. Den kalkylen fick jag inte ihop då och verkligen inte nu.
Re: Aktien TSLA
130 000 I bränsle och service låter oerhört lågt. Är ju bara 13 tusen per år. Säg att servicen går på 3 tusen så är bränslet 10 tusen. Med ett bensinpris på 18:- och en förbrukning på 0,62 så blir det inte ens 1000 mil per år.Xanthopteryx skrev: ↑02 apr 2024 18:34Vår Volvo V90 D4 AWD gav vi 500.000 för september 2017. Ny från fabrik. Årsmodell -18.spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:36Jo jag fattade det. Trist utveckling trots allt. 50% värdeminskning på en fossilare blir ju sällan över 500k. Det är ju standard på en MS eller MX. 100 papp om året i minskning bara. Mycket bensin kan man köpa för mellanskillnaden...Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:35Visst men nu var argumentet för de som köper en begagnade fossilbil för 250.000:-.spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:29Det är ytterligare ett argument för att INTE köpa en (ny) elbil, tyvärr. TCO blir vansinnigt dålig.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Det enda vettiga elbilsköpet är för de som kör massor och köper en 3-4 år gammal bil från början. Mina 1500 mil är för lite.
Värderas enligt car.info till dryga 260-270 nu. Efter 6,5 år, 10.000 mil.
Känns ändå inte helt jättefel trots allt.
Förbrukning 0,62 vid pump under alla år, inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare.
Långresor 0,49-0,50.
När vi köpte den räknade jag på om man skulle gå mot batteri eller hybrid, men det skulle ta en sisodär tio år att gå plus minus noll. Plus det faktum att jag inte kan ladda hemma då.
Service kostade de första tre åren 1.800/år.
De följande tre åren 4.200 per år, och nu kommande tre år lite mer på grund av kamrem och sådant om 2,5 år. Minns inte men runt 6-6.500 per år.
Bytt sommardäck till denna säsong. De gamla hade kunnat gå kanske en halv sommar till men inte värt det.
Försäkringen är lägre än vad jag skulle haft på en Tesla sist jag kollade.
På tio år har jag alltså betalat drygt 130.000 i bränsle och service.
Nu behöver ju även Tesla service rent krasst men vi låtsas som att det inte behövs för att vara snälla nu.
El är inte heller gratis och kostar normalt åtminstone 1-2 kr/kwh, men långfärder såklart mycket mer. Låt oss säga snällt räknat nu ett snitt på 2 kr/kWh. Snittar kanske 3 kWh per mil snällt räknat så 50.000 i elkostnad så prisskillnaden är nu nere i ca 80.000. Däcken slits snabbare vad jag läst mig till så vi kan säkert dra av 10 där. Vet inte men har hört att det är rätt dyra däck också? Behöver vi dra av lite till tro?
Bra fråga.
Batteri har jag bytt själv en gång i somras. Teslor verkar göra av med dubbelt så många batterier konstigt nog.
Försäkring skiljer som sagt så, är vi nere på 70 nu då snällt räknat?
Det väger inte ens upp skillnaden i värdeminskning.
Dessutom får jag dra tyngre släp på vår bil mot batteribilar generellt och Tesla i synnerhet.
Just det, laddstation måste ju installeras också om man kan det (kan inte, men vi får väl låtsas). Där rök 10 till.
Just det, så kostar ju uppkopplade tjänster för trafikinformation och sådant, vad är det? 1.200 per år?
Efter 8 år måste du desutom betala för grundläggande tjänst som navigering - något vi har gratis i bilen och uppdateras via uppkoppling (jag själv väljer vilken uppkoppling) eller via USB-minne, med kartuppdateringar ett antal gånger per år.
Ekonomiskt vansinne att köra diesel?
Definitivt inte. Den kalkylen fick jag inte ihop då och verkligen inte nu.
Att du tar upp 100:- i månaden är ju bara trams. Det är ingen kostnad att tala om och dessutom inget krav.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Aktien TSLA
Du och jag tycker nog inte det. Det var därför jag skrev "lyxig" inom parentes.Verdi_ skrev: ↑02 apr 2024 18:11Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:47Jo visst är det trist, men det har väl sällan varit billigt att äga en "lyxig" prestandabil?spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:36Jo jag fattade det. Trist utveckling trots allt. 50% värdeminskning på en fossilare blir ju sällan över 500k. Det är ju standard på en MS eller MX. 100 papp om året i minskning bara. Mycket bensin kan man köpa för mellanskillnaden...
Det enda vettiga elbilsköpet är för de som kör massor och köper en 3-4 år gammal bil från början. Mina 1500 mil är för lite.
BMW M5, Mercedes AMG, Audi RS6 osv. är ju inga sparbössor heller. Lägger man sedan till servicekostnadrna på de bilarna så blir de ännu dyrare att äga.
Säljer Tesla nån lyxig prestandabil då?
Men medelsvensson tycker nog att en bil som kostar 1.354.170 kr i grundutförande är en lyxbil.
Att det är en prestandabil tror jag de flesta är överens om med tanke på både 0-100 tiden och varvrekordet på Nurburgring.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Aktien TSLA
... och med denna anekdoten är det bevisat att TSLA är sjukt övervärderd PUNKTXanthopteryx skrev: ↑02 apr 2024 18:34Vår Volvo V90 D4 AWD gav vi 500.000 för september 2017. Ny från fabrik. Årsmodell -18.
Värderas enligt car.info till dryga 260-270 nu. Efter 6,5 år, 10.000 mil.
Känns ändå inte helt jättefel trots allt.
Förbrukning 0,62 vid pump under alla år, inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare.
Långresor 0,49-0,50.
När vi köpte den räknade jag på om man skulle gå mot batteri eller hybrid, men det skulle ta en sisodär tio år att gå plus minus noll. Plus det faktum att jag inte kan ladda hemma då.
Service kostade de första tre åren 1.800/år.
De följande tre åren 4.200 per år, och nu kommande tre år lite mer på grund av kamrem och sådant om 2,5 år. Minns inte men runt 6-6.500 per år.
Bytt sommardäck till denna säsong. De gamla hade kunnat gå kanske en halv sommar till men inte värt det.
Försäkringen är lägre än vad jag skulle haft på en Tesla sist jag kollade.
På tio år har jag alltså betalat drygt 130.000 i bränsle och service.
Nu behöver ju även Tesla service rent krasst men vi låtsas som att det inte behövs för att vara snälla nu.
El är inte heller gratis och kostar normalt åtminstone 1-2 kr/kwh, men långfärder såklart mycket mer. Låt oss säga snällt räknat nu ett snitt på 2 kr/kWh. Snittar kanske 3 kWh per mil snällt räknat så 50.000 i elkostnad så prisskillnaden är nu nere i ca 80.000. Däcken slits snabbare vad jag läst mig till så vi kan säkert dra av 10 där. Vet inte men har hört att det är rätt dyra däck också? Behöver vi dra av lite till tro?
Bra fråga.
Batteri har jag bytt själv en gång i somras. Teslor verkar göra av med dubbelt så många batterier konstigt nog.
Försäkring skiljer som sagt så, är vi nere på 70 nu då snällt räknat?
Det väger inte ens upp skillnaden i värdeminskning.
Dessutom får jag dra tyngre släp på vår bil mot batteribilar generellt och Tesla i synnerhet.
Just det, laddstation måste ju installeras också om man kan det (kan inte, men vi får väl låtsas). Där rök 10 till.
Just det, så kostar ju uppkopplade tjänster för trafikinformation och sådant, vad är det? 1.200 per år?
Efter 8 år måste du desutom betala för grundläggande tjänst som navigering - något vi har gratis i bilen och uppdateras via uppkoppling (jag själv väljer vilken uppkoppling) eller via USB-minne, med kartuppdateringar ett antal gånger per år.
Ekonomiskt vansinne att köra diesel?
Definitivt inte. Den kalkylen fick jag inte ihop då och verkligen inte nu.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Aktien TSLA
Jag hfötade till lite (kom ihåg att priset 2018 inte är samma som priset förra året som inte är samma som i år).
Kollade och det blev lite högre, 117.000, så säg 120 då. Fortfarande inte så illa trots allt. Så landar vi på då då, 150?
Det är lägre än värdeminskningen som sagt var. Plus om man nu tar lån så kostade inköpet mer från början vilket också äter upp en del av kakan.
Visst, det är inget "Krav" men visst fanken vill man få trafikinformation, särskilt när man inte kan ha Waze i en Tesla (vilket jag kan ha i vår bil).
Det blir 12.000 per år (om man inte höjer priserna) och efter 8 år så måste man som sagt var betala för att ens få navigation. Eller styra bilens olika funktioner via telefonen.
Teslafolk gillar ju att räkna smådelar så tänkte jag tar med lite kostnader som finns med här.
Som extra bonus så har jag servicenätverk lite överallt och eventuella reservdelar original köpes lätt. Om vi nu skall jämföra med Tesla där nätverk och tillgång på reservdelar är allt annat än i överflöd.
Kollade och det blev lite högre, 117.000, så säg 120 då. Fortfarande inte så illa trots allt. Så landar vi på då då, 150?
Det är lägre än värdeminskningen som sagt var. Plus om man nu tar lån så kostade inköpet mer från början vilket också äter upp en del av kakan.
Visst, det är inget "Krav" men visst fanken vill man få trafikinformation, särskilt när man inte kan ha Waze i en Tesla (vilket jag kan ha i vår bil).
Det blir 12.000 per år (om man inte höjer priserna) och efter 8 år så måste man som sagt var betala för att ens få navigation. Eller styra bilens olika funktioner via telefonen.
Teslafolk gillar ju att räkna smådelar så tänkte jag tar med lite kostnader som finns med här.
Som extra bonus så har jag servicenätverk lite överallt och eventuella reservdelar original köpes lätt. Om vi nu skall jämföra med Tesla där nätverk och tillgång på reservdelar är allt annat än i överflöd.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Och jag vill lägga till det enkla svaret med att bilar slaktade på funktioner och reglage intespacecoin skrev: ↑02 apr 2024 15:49What? På vilket sätt då? Blodbad?
I Q1 har man försökt med allt. Annonser, fri-suc, räntekampanjer, prissänkningar, hot om prishöjningar. Inget hjälper. TROTS massiva subventioner i USA.
Svaret kanske är så enkelt att deras fyra modeller inte är tillräckligt uppdaterade eller tilltalande för tillräckligt många. CT är så korkad så den räknar jag inte ens.
tilltalar tillräckligt många det heller (eller risken att få sin bil försämrad EFTER köp
dessutom)… plastiga leksaksbilar typ.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Hade missat att det redan var postat om Teslas Q1 leveranser så tar bort detta.
Vet inte hur man tar bort inlägget numera dock.
Vet inte hur man tar bort inlägget numera dock.
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Aktien TSLA
Tesla fans: "men hajland är ju så avskalad å snygg å så myke bättre ju!"Bjelke skrev: ↑02 apr 2024 21:10Och jag vill lägga till det enkla svaret med att bilar slaktade på funktioner och reglage intespacecoin skrev: ↑02 apr 2024 15:49What? På vilket sätt då? Blodbad?
I Q1 har man försökt med allt. Annonser, fri-suc, räntekampanjer, prissänkningar, hot om prishöjningar. Inget hjälper. TROTS massiva subventioner i USA.
Svaret kanske är så enkelt att deras fyra modeller inte är tillräckligt uppdaterade eller tilltalande för tillräckligt många. CT är så korkad så den räknar jag inte ens.
tilltalar tillräckligt många det heller (eller risken att få sin bil försämrad EFTER köp
dessutom)… plastiga leksaksbilar typ.
Ja eller så är den bara... billigare. Ambient disco i bilen och en massa andra billiga *menar avskalade* delar. Model 3 sålde segt så de gjorde en ny model 3 som säljer... segare? Och är dyrare än Y?
Re: Aktien TSLA
Model 3 kostar 519.000krteslaponken skrev: ↑02 apr 2024 22:25Tesla fans: "men hajland är ju så avskalad å snygg å så myke bättre ju!"Bjelke skrev: ↑02 apr 2024 21:10Och jag vill lägga till det enkla svaret med att bilar slaktade på funktioner och reglage intespacecoin skrev: ↑02 apr 2024 15:49What? På vilket sätt då? Blodbad?
I Q1 har man försökt med allt. Annonser, fri-suc, räntekampanjer, prissänkningar, hot om prishöjningar. Inget hjälper. TROTS massiva subventioner i USA.
Svaret kanske är så enkelt att deras fyra modeller inte är tillräckligt uppdaterade eller tilltalande för tillräckligt många. CT är så korkad så den räknar jag inte ens.
tilltalar tillräckligt många det heller (eller risken att få sin bil försämrad EFTER köp
dessutom)… plastiga leksaksbilar typ.
Ja eller så är den bara... billigare. Ambient disco i bilen och en massa andra billiga *menar avskalade* delar. Model 3 sålde segt så de gjorde en ny model 3 som säljer... segare? Och är dyrare än Y?
Model Y kostar 554.000kr
Re: Aktien TSLA
Jag räknar med en sänkning på MY ganska snart, man fyller lagren på MY i hela världen trots sabotage i Tyskland, planerad minskad produktion i Berlin och Kina och kraftiga kampanjer.Sabbe skrev: ↑03 apr 2024 08:13Model 3 kostar 519.000krteslaponken skrev: ↑02 apr 2024 22:25Tesla fans: "men hajland är ju så avskalad å snygg å så myke bättre ju!"Bjelke skrev: ↑02 apr 2024 21:10Och jag vill lägga till det enkla svaret med att bilar slaktade på funktioner och reglage intespacecoin skrev: ↑02 apr 2024 15:49What? På vilket sätt då? Blodbad?
I Q1 har man försökt med allt. Annonser, fri-suc, räntekampanjer, prissänkningar, hot om prishöjningar. Inget hjälper. TROTS massiva subventioner i USA.
Svaret kanske är så enkelt att deras fyra modeller inte är tillräckligt uppdaterade eller tilltalande för tillräckligt många. CT är så korkad så den räknar jag inte ens.
tilltalar tillräckligt många det heller (eller risken att få sin bil försämrad EFTER köp
dessutom)… plastiga leksaksbilar typ.
Ja eller så är den bara... billigare. Ambient disco i bilen och en massa andra billiga *menar avskalade* delar. Model 3 sålde segt så de gjorde en ny model 3 som säljer... segare? Och är dyrare än Y?
Model Y kostar 554.000kr
Re: Aktien TSLA
https://www.di.se/live/kraftigt-tapp-for-tesla-i-kina/
Verkar som att Tesla tappat från 10% till 6% marknadsandel i Kina.
Verkar som att Tesla tappat från 10% till 6% marknadsandel i Kina.
Re: Aktien TSLA
Roligt att det är Tesla-björn som tror det Gissar att artikelförfattaren inte känner till Björn Nyland.
Re: Aktien TSLA
Intervjun finns här: https://www.cnbc.com/2024/04/03/tesla-b ... th-14.html
Han har några bra poänger.
Re: Aktien TSLA
En kille som gått kort i 3 år har vissa trovärdighetsproblem när han säger att bolaget kan gå i konkurs. Det krävs bra argument. Visst, vertikal integration ger höga fasta kostnader som är svårare att klara av vid en nedgång, men inget som inte gjorts något åt historiskt.
Att påstå att ett bolag går i konkurs för att aktien sjunker 90% (hans scenario med 14$) förstår jag inte överhuvudtaget. Är Tesla så hårt belånat med sina egna aktier som säkerhet? Eller vad är poängen? Annars går man ju inte i konkurs för att kursen sjunker.
Att påstå att ett bolag går i konkurs för att aktien sjunker 90% (hans scenario med 14$) förstår jag inte överhuvudtaget. Är Tesla så hårt belånat med sina egna aktier som säkerhet? Eller vad är poängen? Annars går man ju inte i konkurs för att kursen sjunker.
MX LR (Raven) 2019