Sida 6 av 15

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 09 feb 2024 12:24
av Verdi_
taliz skrev: 09 feb 2024 12:18
Verdi_ skrev: 09 feb 2024 10:17
En gång när jag lämnade min Model S med plastklädsel till Mr Cap för rengöring frågade jag hur de gjorde med klädseln eftersom det inte är skinn utan plast. Då sa han att i praktiken alla läderklädslar har plast ytterst ändå så det är precis samma sak.
Ändå insisterar vissa på att "riktigt" läder är bättre. :roll:
Doften i kupén blir ju en annan med riktigt skinn. Jag gillar det. Krävs nog åtminstone nappa-nivån dock.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 09 feb 2024 12:27
av taliz
Verdi_ skrev: 09 feb 2024 12:24
taliz skrev: 09 feb 2024 12:18
Verdi_ skrev: 09 feb 2024 10:17
En gång när jag lämnade min Model S med plastklädsel till Mr Cap för rengöring frågade jag hur de gjorde med klädseln eftersom det inte är skinn utan plast. Då sa han att i praktiken alla läderklädslar har plast ytterst ändå så det är precis samma sak.
Ändå insisterar vissa på att "riktigt" läder är bättre. :roll:
Doften i kupén blir ju en annan med riktigt skinn. Jag gillar det. Krävs nog åtminstone nappa-nivån dock.
Finns säkert nån parfym du kan köpa om det är doften du är ute efter.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 09 feb 2024 12:31
av mikebike
taliz skrev: 09 feb 2024 12:27
Verdi_ skrev: 09 feb 2024 12:24
taliz skrev: 09 feb 2024 12:18
Verdi_ skrev: 09 feb 2024 10:17
En gång när jag lämnade min Model S med plastklädsel till Mr Cap för rengöring frågade jag hur de gjorde med klädseln eftersom det inte är skinn utan plast. Då sa han att i praktiken alla läderklädslar har plast ytterst ändå så det är precis samma sak.
Ändå insisterar vissa på att "riktigt" läder är bättre. :roll:
Doften i kupén blir ju en annan med riktigt skinn. Jag gillar det. Krävs nog åtminstone nappa-nivån dock.
Finns säkert nån parfym du kan köpa om det är doften du är ute efter.
trees_ryttare_leather_webb_grande.png

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 09 feb 2024 13:01
av Verdi_
taliz skrev: 09 feb 2024 12:27
Verdi_ skrev: 09 feb 2024 12:24
taliz skrev: 09 feb 2024 12:18
Verdi_ skrev: 09 feb 2024 10:17
En gång när jag lämnade min Model S med plastklädsel till Mr Cap för rengöring frågade jag hur de gjorde med klädseln eftersom det inte är skinn utan plast. Då sa han att i praktiken alla läderklädslar har plast ytterst ändå så det är precis samma sak.
Ändå insisterar vissa på att "riktigt" läder är bättre. :roll:
Doften i kupén blir ju en annan med riktigt skinn. Jag gillar det. Krävs nog åtminstone nappa-nivån dock.
Finns säkert nån parfym du kan köpa om det är doften du är ute efter.
Mmmm... Som att köpa whisky-extrakt och blanda med hembränt. ;)

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 11 feb 2024 18:29
av martinsson
slugger75 skrev: 06 feb 2024 21:32
martinsson skrev: 06 feb 2024 20:36
Frunken skrev: 06 feb 2024 14:45
Konkurrenterna är ju inte förbi, men vissa verkar tycka det!
Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.

Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.

Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
Jag tycker själv Zeekr 001 är mycket intressant, men är det inte lite tidigt att utropa den som Tesladödare efter alla barnsjukdomar den verkar ha?
Nja, har haft barnsjukdomar på Tesla med så jag har vanan inne :-)
Skämt och sidor så får vi som sagt ge den lite tid så kommer det bli bra. Den brås ju på Polestar 4 så det finns hopp.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 17 feb 2024 07:26
av Sportbilsentusiasten
Verdi_ skrev: 06 feb 2024 13:23
Maw skrev: 06 feb 2024 13:21
wannabee skrev: 06 feb 2024 13:07
Maw skrev: 06 feb 2024 11:18
tslaqqq skrev: 06 feb 2024 09:09



Nu kanske man inte ska köpa konkurrenternas svar på Teslas teknologier som sak samma. Värmepumpar är inte samma sak bara för namnet antyder det.
Alla har även mjukvara och touch skärm nuförtiden inte riktigt samma funktion mellan dem heller :?
Helt rätt, precis som att man inte ska köpa Teslas marknadsföringstugg om att octovalve, Tesla Vision mm är överlägset konkurrenternas lösningar.

Man måste sila bort propagandan.
Propaganda? Munro som kollar på alla möjliga bilmärken har pratat en hel del om Teslas octovalve och jag (ingenjör) bedömer att han har väldigt stor kunskapsbank, bla har han föreslagit att göra delar i större stycken, typ som megacasting i nåt decennium eller två, han har haft en prototyp stående länge i lokalen de demonterar bilar i. Munro förvånades över första model tre, som de skruvade isär när den kom ut på marknaden, typ bakaxeln bestod av 128 delar som var hopsatta. Numera är det ju en megacasting.

Han kollade även på Ford Mustang som hade många meter slang, jämfört med Tesla som knappt hade någon.
Nu var det ifs Teslas uttalanden jag avsåg.

Men jag (civilingenjör, som om titeln skulle spela nå roll) bedömer att Munro är en Tesla fanboi ;) Kanske för att han är kraftigt investerad i tsla?
Munro har väldigt liten trovärdighet då han är med i Teslas propaganda-nätverk av influencers. Vore han så förbaskat jävla bra så skulle han inte ha tid att lägga ut filmer på nätet.
Har du missat att han kraftigt kritiserade Teslas tidigare modeller för dåligt bygge?
Men nu hyllar Tesla för att de förbättrat sina konstruktioner.
Munro med team går igenom många olika tillverkares bilar och är kunniga.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 17 feb 2024 07:47
av Sportbilsentusiasten
taliz skrev: 09 feb 2024 12:18
Verdi_ skrev: 09 feb 2024 10:17
En gång när jag lämnade min Model S med plastklädsel till Mr Cap för rengöring frågade jag hur de gjorde med klädseln eftersom det inte är skinn utan plast. Då sa han att i praktiken alla läderklädslar har plast ytterst ändå så det är precis samma sak.
Ändå insisterar vissa på att "riktigt" läder är bättre. :roll:
Snyggare, bättre känsla vid beröring och luktar bättre.
För vissa personer är det viktigt.
Jag föredrar alcantra (vet, konstmaterial)
Problemet är Teslas små platta stolar enl mig.
Föredrar Recaro alt MB AMG och BMW sportstolar.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 17 feb 2024 07:59
av Sportbilsentusiasten
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48
martinsson skrev: 07 feb 2024 18:00

Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse :) Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil :)
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 17 feb 2024 22:34
av martinsson
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48
martinsson skrev: 07 feb 2024 18:00

Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse :) Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil :)
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Då skall du titta på Zeekr 001. Snygg elbil som känns lyxig och bra byggd på insidan som utsidan.
Kolla vad snygg den är: https://www.zeekr.eu/sv-se/models/001

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 17 feb 2024 22:43
av Legato
martinsson skrev: 17 feb 2024 22:34
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48
martinsson skrev: 07 feb 2024 18:00

Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse :) Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil :)
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Då skall du titta på Zeekr 001. Snygg elbil som känns lyxig och bra byggd på insidan som utsidan.
Kolla vad snygg den är: https://www.zeekr.eu/sv-se/models/001
Tycker tyvärr fronten är allt annat än snygg. Tycker personligen PS4 är avsevärt snyggare.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 00:59
av SwedishAdvocate
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48
martinsson skrev: 07 feb 2024 18:00

Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse :) Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil :)
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Jag tycker EQE ser helt ok ut. Absolut inte ful på ngt sätt. EQS är kanske en annan femma, men nu var det så länge sedan jag såg en EQS ute i verkligheten så jag blir faktiskt lite osäker på vad jag egentligen tycker om den.

Tycker även att alla modeller av Model 3 ser helt ok ut exteriört förutom vid bakrutans nederkant. Där är det något som inte riktigt harmonierar. Rutan slutar liksom för högt upp. Men hade de dragit ner den ytterligare hade det väl blivit problem med öppningen till bagageutrymmet.

ID.7 ser också ok ut, men bakljusena tycker jag inte blev så lyckade. Gillar inte heller de här fälgarna som bilen på bilden har, men den finns med ett par andra som är snyggare.

Bild

Annars är Model S och e-tron GT snygga. Nya Taycan är snygg. Gamla Taycan ser också ok ut. Cupra Born är rätt snygg – men lite för hög kanske. Den hade nog varit riktigt fräsig ifall den hade haft samma dimensioner som t.ex. en Golf. Och personligen gillar jag eldrivna Opel Astra – både hatchbacken och Touringmodellen. Den helt eldrivna Touringversionen verkar dock fortf. inte ha kommit till Sverige...

Och det finns så klart fler snygga elbilar.

Edit: Glömde BMW i5. Den tycker jag också blev rätt lyckad.

Edit2: Missade visst BMW i4 också. Även den tycker jag ser rätt bra ut.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 08:39
av frippe
Legato skrev: 17 feb 2024 22:43
martinsson skrev: 17 feb 2024 22:34
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48
martinsson skrev: 07 feb 2024 18:00

Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse :) Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil :)
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Då skall du titta på Zeekr 001. Snygg elbil som känns lyxig och bra byggd på insidan som utsidan.
Kolla vad snygg den är: https://www.zeekr.eu/sv-se/models/001
Tycker tyvärr fronten är allt annat än snygg. Tycker personligen PS4 är avsevärt snyggare.
Nej, jag vet inte riktigt vad det är men jag har personligen svårt för mycket av bilar designade i Kina, det är något med deras framtoning som jag inte kan förlika mig med. Det är något i designspråket som jag inte gillar.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 08:58
av martinsson
Legato skrev: 17 feb 2024 22:43
martinsson skrev: 17 feb 2024 22:34
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48
martinsson skrev: 07 feb 2024 18:00

Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse :) Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil :)
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Då skall du titta på Zeekr 001. Snygg elbil som känns lyxig och bra byggd på insidan som utsidan.
Kolla vad snygg den är: https://www.zeekr.eu/sv-se/models/001
Tycker tyvärr fronten är allt annat än snygg. Tycker personligen PS4 är avsevärt snyggare.
Jag tycker 001 är skitsnygg men smaken är ju som baken ;)

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 09:00
av martinsson
frippe skrev: 18 feb 2024 08:39
Legato skrev: 17 feb 2024 22:43
martinsson skrev: 17 feb 2024 22:34
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48


Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Då skall du titta på Zeekr 001. Snygg elbil som känns lyxig och bra byggd på insidan som utsidan.
Kolla vad snygg den är: https://www.zeekr.eu/sv-se/models/001
Tycker tyvärr fronten är allt annat än snygg. Tycker personligen PS4 är avsevärt snyggare.
Nej, jag vet inte riktigt vad det är men jag har personligen svårt för mycket av bilar designade i Kina, det är något med deras framtoning som jag inte kan förlika mig med. Det är något i designspråket som jag inte gillar.
Då kan jag glädja dig med att den inte är designad i Kina utan i Göteborg.
Blev den snyggare nu då? :-)

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 09:06
av frippe
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:00
frippe skrev: 18 feb 2024 08:39
Legato skrev: 17 feb 2024 22:43
martinsson skrev: 17 feb 2024 22:34
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59

Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Då skall du titta på Zeekr 001. Snygg elbil som känns lyxig och bra byggd på insidan som utsidan.
Kolla vad snygg den är: https://www.zeekr.eu/sv-se/models/001
Tycker tyvärr fronten är allt annat än snygg. Tycker personligen PS4 är avsevärt snyggare.
Nej, jag vet inte riktigt vad det är men jag har personligen svårt för mycket av bilar designade i Kina, det är något med deras framtoning som jag inte kan förlika mig med. Det är något i designspråket som jag inte gillar.
Då kan jag glädja dig med att den inte är designad i Kina utan i Göteborg.
Blev den snyggare nu då? :-)
Nej, zeekr ser fortfarande skum ut, samma som byd och andra kinesiska märken.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 09:12
av martinsson
frippe skrev: 18 feb 2024 09:06
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:00
frippe skrev: 18 feb 2024 08:39
Legato skrev: 17 feb 2024 22:43
martinsson skrev: 17 feb 2024 22:34


Då skall du titta på Zeekr 001. Snygg elbil som känns lyxig och bra byggd på insidan som utsidan.
Kolla vad snygg den är: https://www.zeekr.eu/sv-se/models/001
Tycker tyvärr fronten är allt annat än snygg. Tycker personligen PS4 är avsevärt snyggare.
Nej, jag vet inte riktigt vad det är men jag har personligen svårt för mycket av bilar designade i Kina, det är något med deras framtoning som jag inte kan förlika mig med. Det är något i designspråket som jag inte gillar.
Då kan jag glädja dig med att den inte är designad i Kina utan i Göteborg.
Blev den snyggare nu då? :-)
Nej, zeekr ser fortfarande skum ut, samma som byd och andra kinesiska märken.
...såsom Volvo och Polestar då menar du?
Känns mer som att du bestämt dig för att bilar byggda i Kina inte är bra :-)
Dem bygger mycket bättre och snyggare bilar än de flesta andra, med få undantag.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 09:38
av frippe
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:12
frippe skrev: 18 feb 2024 09:06
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:00
frippe skrev: 18 feb 2024 08:39
Legato skrev: 17 feb 2024 22:43


Tycker tyvärr fronten är allt annat än snygg. Tycker personligen PS4 är avsevärt snyggare.
Nej, jag vet inte riktigt vad det är men jag har personligen svårt för mycket av bilar designade i Kina, det är något med deras framtoning som jag inte kan förlika mig med. Det är något i designspråket som jag inte gillar.
Då kan jag glädja dig med att den inte är designad i Kina utan i Göteborg.
Blev den snyggare nu då? :-)
Nej, zeekr ser fortfarande skum ut, samma som byd och andra kinesiska märken.
...såsom Volvo och Polestar då menar du?
Känns mer som att du bestämt dig för att bilar byggda i Kina inte är bra :-)
Dem bygger mycket bättre och snyggare bilar än de flesta andra, med få undantag.
Nej tycker nog att polestar har en skillnad i designspråk, åtminstone ps2 som jag sett mest.

Snyggare är väl en smaksak helt enkelt.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 09:46
av martinsson
frippe skrev: 18 feb 2024 09:38
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:12
frippe skrev: 18 feb 2024 09:06
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:00
frippe skrev: 18 feb 2024 08:39


Nej, jag vet inte riktigt vad det är men jag har personligen svårt för mycket av bilar designade i Kina, det är något med deras framtoning som jag inte kan förlika mig med. Det är något i designspråket som jag inte gillar.
Då kan jag glädja dig med att den inte är designad i Kina utan i Göteborg.
Blev den snyggare nu då? :-)
Nej, zeekr ser fortfarande skum ut, samma som byd och andra kinesiska märken.
...såsom Volvo och Polestar då menar du?
Känns mer som att du bestämt dig för att bilar byggda i Kina inte är bra :-)
Dem bygger mycket bättre och snyggare bilar än de flesta andra, med få undantag.
Nej tycker nog att polestar har en skillnad i designspråk, åtminstone ps2 som jag sett mest.

Snyggare är väl en smaksak helt enkelt.
Ja smaksak som sagt. Men PS2 är ju också en kinesisk elbil hur man än vrider och vänder på det :-)
Tesla är ju mestadels kinesisk den med.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 12:16
av SwedishAdvocate
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
...] i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar… [...
Tycker i4 ser rätt bra ut. Missade visst att lista den i inlägget ovan...

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 18:54
av Freez
Zekr01 verkar ha en galet hög förbrukning..
https://zeekrclubsweden.com/index.php?topic=27.0

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 19:28
av Maw
Freez skrev: 18 feb 2024 18:54
Zekr01 verkar ha en galet hög förbrukning..
https://zeekrclubsweden.com/index.php?topic=27.0
Tycker du?

Jag tycker inte den verkar dra så farligt mycket med tanke på storlek och däcksutrustning.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 19:41
av Legato
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:46
frippe skrev: 18 feb 2024 09:38
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:12
frippe skrev: 18 feb 2024 09:06
martinsson skrev: 18 feb 2024 09:00


Då kan jag glädja dig med att den inte är designad i Kina utan i Göteborg.
Blev den snyggare nu då? :-)
Nej, zeekr ser fortfarande skum ut, samma som byd och andra kinesiska märken.
...såsom Volvo och Polestar då menar du?
Känns mer som att du bestämt dig för att bilar byggda i Kina inte är bra :-)
Dem bygger mycket bättre och snyggare bilar än de flesta andra, med få undantag.
Nej tycker nog att polestar har en skillnad i designspråk, åtminstone ps2 som jag sett mest.

Snyggare är väl en smaksak helt enkelt.
Ja smaksak som sagt. Men PS2 är ju också en kinesisk elbil hur man än vrider och vänder på det :-)
Tesla är ju mestadels kinesisk den med.
Tesla är mestadels kinesisk??

Hur är den slutsatsen ens möjlig att dra?

Hur är en S eller X byggd i USA av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Hur är en Y byggd i Tyskland av ett amerikanskt bolag mestadels kinesisk?

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 21:02
av roffe_s
Freez skrev: 18 feb 2024 18:54
Zekr01 verkar ha en galet hög förbrukning..
https://zeekrclubsweden.com/index.php?topic=27.0
Det är inte min erfarenhet, men så har jag heller aldrig nått de siffror som ventileras i olika sammanhang bland de stora entusiasterna :)

Vår Zeekr är märkbart snålare än den PS2 LRDM Performance vi också har i vår ägo. Det är ju en markant skillnad i storlek dem emellan så vi är tvärt om rätt imponerade. Bilarna rullar båda på 20 tum fälgar, 001 dock på högre profil och något bredare däck för att matcha rulldiametern för 22 tums originalprylarna.

Nu har vi bara kört i temperaturer mellan -10 och -30, någon dag har det varit nollgradigt och att då nå en förbrukning på drygt 2 kWh/mil längs E4 (110 km/h) imponerar på mig.

Jag ser mycket fram mot att jämföra energikonsumtionen när våren så småningom når upp till våra breddgrader. Vår PS2 saknar ju värmepump så skillnaden lär fortsätta vara fullt märkbar.

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 21:19
av mikebike
Idag fick jag en enkät från Tesla att fylla i med anledning av att min bil fyllde 2 år idag. Det handlade om hur nöjd man var med bilen och om nästa bil blir en Tesla.
Undrar om de tar till sig svar/kritik?

Re: Tack för mig Tesla.

Postat: 18 feb 2024 21:32
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 18 feb 2024 21:19
Idag fick jag en enkät från Tesla att fylla i med anledning av att min bil fyllde 2 år idag. Det handlade om hur nöjd man var med bilen och om nästa bil blir en Tesla.
Undrar om de tar till sig svar/kritik?
Tycker det verkar som det kan vara värt ett försök...

viewtopic.php?p=775570#p775570