FSD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: FSD?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
backe skrev:
Den här diskussionen har inget slut :)
Men fortfarande tycker jag att frågan som jag ställer är intressant. Vad tror du, kommer det bli en inlåsning i Teslas tjänst eller kommer det vara fritt fram att skapa en egen tjänst för RoboTaxi där man använder sig av bilar från Tesla (inte ägda av Tesla).
Det står ju rätt tydligt att du inte får använda RoboTaxi i annan verksamhet utan att betala Tesla. Frågan är hur väl Tesla kommer ha koll på om andra än du och din familj använder bilen. Kanske kommer vi få betala ”skatt” till Tesla så fort bilen åker utan förare, alltså i tomme eller när vi skjutsar barnen?
Har du avtal om att din bil är en RoboTaxi så lär det vara svårt att ta den för privata resor hur som helst. Tror att Tesla vill att en bil som knyts till RoboTaxi skall vara tillgänglig för RoboTaxi. Blir svårt att planera in bokningar ifall bilarna är ute och kör i privata turer som inte är schemalagda och där det är oklart var och när bilen är när den bli ledig. Allt är dock spekulationer då tjänsten inte finns och inget är bestämt om hur det ska fungera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Svenssons skrev:
backe skrev:

Dock inte samma sak? RoboTaxi är väl inte en app Store? Så länge man inte betalar via Apples betaltjänst så tar dom inte något ens om du använder app Store.

Du kan köra office 365 eller Spotify på en iPhone, så tjänster är fritt fram att välja vad man vill.

Du kan använda din iPhone och driva ett callcenter via den utan att Apple tar ett öre av intäkterna.
RoboTaxi lär sannolikt vara knuten till app, hur har du annars tänkt fixa bokningar? Du kan inte beställa en TaxiKurir via Uber-appen. Varför skulle det gå att beställa en RoboTaxi via Teslas nätverk om man inte har ett avtal med Tesla om att ens bil kan användas för RoboTaxi? Ingen bil idag är knuten till RoboTaxi eftersom tjänsten inte finns. Din bil kommer inte bli en RoboTaxi-bil automatiskt när tjänsten kommer. Finns inget om RoboTaxi i avtal idag är jag rätt säker på, då hade man hört det.
Den behöver inte vara via Teslas tjänst för min del. Kan jag "hyra" ut min bil via t.ex. Waze och få 90% själv så gör jag hellre det.

Frågan är alltså om man tror att jag får göra vad jag vill med min bil eller om det begränsas på något sätt?
Är din bil inte en RoboTaxi via Teslas tjänst så är det väl inga problem att låna ut den, har inte sett att Tesla skulle kunna eller vilja begränsa detta. Räkna dock inte med hjälp från Tesla att fixa bokningar, ha koll på vad som händer med bilen under turen eller betalningar.

PS Försäkringsdelen för autonom körning kan vara en stor begränsning. Tesla lär nog inte vilja står för försäkringen när bilar kör autonomt i taxi-verksamhet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Calixtus

Inlägg av Calixtus »

Mest intresserad av hur hastigheten regleras med farthållaren och autopiloten påslagen med FSD tillvalet. Vad är skillnaden? Kör mest i stan och efter senaste uppdateringen registreras hastighetsskyltarna senast vid passage och alla som inte avlästes tidigare funkar nu. Måste dock reglera alla förändringar i hastighet manuellt.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Nu är det nära, få se hur pass mycket bättre den är.Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
wcarlsson

Inlägg av wcarlsson »

frippan skrev:
Nu är det nära, få se hur pass mycket bättre den är.Bild
Inget för en annan alltså :)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Undrar hur många som blir förnärmade när de upptäcker att de inte får fsd för att elon anser dem icke som ansvarsfulla och säkra förare.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Mickep skrev:
Undrar hur många som blir förnärmade när de upptäcker att de inte får fsd för att elon anser dem icke som ansvarsfulla och säkra förare.
Ja ä int bitter.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
De första utanför Tesla lär ju vara testpersoner som har skrivit på NDS (non-disclosure statement) och befinner sig i USA. Kommer inte släppas utanför USA i år enligt Twitter.
Skriv svar