Sida 478 av 605

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 aug 2023 23:00
av Sabbe
Det går bra för Tesla i Europa


Re: Aktien TSLA

Postat: 07 aug 2023 15:22
av spacecoin


Kirkhorn hoppar av innan det brakar ihop. Så nu är det ingen CFO och ingen CEO. To the moon.

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 230804.htm

Re: Aktien TSLA

Postat: 07 aug 2023 21:38
av Sabbe
spacecoin skrev: 07 aug 2023 15:22


Kirkhorn hoppar av innan det brakar ihop. Så nu är det ingen CFO och ingen CEO. To the moon.

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 230804.htm
Tråkigt men inget som påverkar Tesla långsiktigt.


Re: Aktien TSLA

Postat: 08 aug 2023 00:09
av spacecoin
Sabbe skrev: 07 aug 2023 21:38
spacecoin skrev: 07 aug 2023 15:22


Kirkhorn hoppar av innan det brakar ihop. Så nu är det ingen CFO och ingen CEO. To the moon.

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 230804.htm
Tråkigt men inget som påverkar Tesla långsiktigt.
Det har varken du eller Farzad en aning om.

Re: Aktien TSLA

Postat: 11 aug 2023 20:14
av Sabbe
Tesla drar ifrån ytterligare.

”Second place will need a telescope.”
- Elon Musk





Re: Aktien TSLA

Postat: 16 aug 2023 15:31
av spacecoin
REA REA Ut med allt:
Tesla Price Cuts Continue Even as Interest Rate Pressure Relents
Elon Musk has marked down models or introduced cheaper versions of his EVs each of the last three days.

https://archive.ph/0FqZS

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 17:15
av Sabbe
Kanske dags att höja priserna för Megapack :D

https://x.com/fredericlambert/status/16 ... Nc7B06bKEw

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 19:55
av taliz
Sabbe skrev: 11 aug 2023 20:14
Tesla drar ifrån ytterligare.

”Second place will need a telescope.”
- Elon Musk




Är väl därför de köper plattformar av kineserna nu.
Badge engineering är nog framtiden för dem.
Är ju så med Volvo nu. MG mfl har gjort samma resa.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 19:57
av Banane
Under tiden sjunker aktien varje dag...

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 20:37
av spacecoin
taliz skrev: 18 aug 2023 19:55
Är väl därför de köper plattformar av kineserna nu.
Badge engineering är nog framtiden för dem.
Är ju så med Volvo nu. MG mfl har gjort samma resa.
Det är framtiden för alla el-bilar. Plattan och drivlinan är commodity om inte nu, så inom kort. Lite som ett moderkort till en PC.
Tesla köper in den viktigaste och dyraste komponenten i sin bil: Batteriet. Det är där eventuella framsteg kommer att märkas mest.

Kineserna är redan ikapp på motorer och BMS skulle jag hävda.

Jag skulle inte köpa eller äga någon bil-aktie i dagsläget.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 20:45
av taliz
spacecoin skrev: 18 aug 2023 20:37
taliz skrev: 18 aug 2023 19:55
Är väl därför de köper plattformar av kineserna nu.
Badge engineering är nog framtiden för dem.
Är ju så med Volvo nu. MG mfl har gjort samma resa.
Det är framtiden för alla el-bilar. Plattan och drivlinan är commodity om inte nu, så inom kort.
Tesla köper in den viktigaste komponenten i sin bil. Batteriet. Det är där eventuella framsteg kommer att märkas mest.
Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.

Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 20:49
av spacecoin
taliz skrev: 18 aug 2023 20:45
spacecoin skrev: 18 aug 2023 20:37
taliz skrev: 18 aug 2023 19:55
Är väl därför de köper plattformar av kineserna nu.
Badge engineering är nog framtiden för dem.
Är ju så med Volvo nu. MG mfl har gjort samma resa.
Det är framtiden för alla el-bilar. Plattan och drivlinan är commodity om inte nu, så inom kort.
Tesla köper in den viktigaste komponenten i sin bil. Batteriet. Det är där eventuella framsteg kommer att märkas mest.
Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.

Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.
När du säger "gamla tillverkarna", menar du att en av MB, BMW eller VW går i konkurs eller köps upp billigt av Geely t ex? Jag tror inte det.

Däremot tror jag att Tesla om fem år kommer att ha marginaler på runt 10-15% som alla andra haft i alla år. Att sälja plåtlådor på hjul är som koncept inte en bra business oavsett drivlina. Hoppas Tesla har lärt sig att bygga bilar innan det händer.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 20:52
av Fredrik j
Drivlinan upplever jag som mindre viktig i elbilar än vad den var i avgasbilar. Redan den billigaste/svagaste uppfyller mina behov.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 20:53
av spacecoin
Fredrik j skrev: 18 aug 2023 20:52
Drivlinan upplever jag som mindre viktig i elbilar än vad den var i avgasbilar. Redan den billigaste/svagaste uppfyller mina behov.
Precis. Byggkvalitet, design, ljudisolering och serviceupplevelsen är det som kommer att avgöra om en bil är premium om fem år. Tesla är inte direkt bäst i klassen.

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 21:41
av taliz
spacecoin skrev: 18 aug 2023 20:49
taliz skrev: 18 aug 2023 20:45
spacecoin skrev: 18 aug 2023 20:37
taliz skrev: 18 aug 2023 19:55
Är väl därför de köper plattformar av kineserna nu.
Badge engineering är nog framtiden för dem.
Är ju så med Volvo nu. MG mfl har gjort samma resa.
Det är framtiden för alla el-bilar. Plattan och drivlinan är commodity om inte nu, så inom kort.
Tesla köper in den viktigaste komponenten i sin bil. Batteriet. Det är där eventuella framsteg kommer att märkas mest.
Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.

Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.
När du säger "gamla tillverkarna", menar du att en av MB, BMW eller VW går i konkurs eller köps upp billigt av Geely t ex? Jag tror inte det.
Jepp.
VW har ju bokstavligen sagt att taket brinner. Elon pratar också om svåra tider.
Jag tror inte de ljuger, och jag tror det kommer bli mkt värre när ränteeffekterna verkligen slår igenom.
Kanske blir det en sk "perfect storm".

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 23:06
av Maw
taliz skrev: 18 aug 2023 21:41
spacecoin skrev: 18 aug 2023 20:49
taliz skrev: 18 aug 2023 20:45
spacecoin skrev: 18 aug 2023 20:37
taliz skrev: 18 aug 2023 19:55
Är väl därför de köper plattformar av kineserna nu.
Badge engineering är nog framtiden för dem.
Är ju så med Volvo nu. MG mfl har gjort samma resa.
Det är framtiden för alla el-bilar. Plattan och drivlinan är commodity om inte nu, så inom kort.
Tesla köper in den viktigaste komponenten i sin bil. Batteriet. Det är där eventuella framsteg kommer att märkas mest.
Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.

Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.
När du säger "gamla tillverkarna", menar du att en av MB, BMW eller VW går i konkurs eller köps upp billigt av Geely t ex? Jag tror inte det.
Jepp.
VW har ju bokstavligen sagt att taket brinner. Elon pratar också om svåra tider.
Jag tror inte de ljuger, och jag tror det kommer bli mkt värre när ränteeffekterna verkligen slår igenom.
Kanske blir det en sk "perfect storm".
Så du tror att VW och Tesla går i konken eftersom deras CEO:s säger att det är fara å färde?

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 aug 2023 23:39
av taliz
Maw skrev: 18 aug 2023 23:06
taliz skrev: 18 aug 2023 21:41
spacecoin skrev: 18 aug 2023 20:49
taliz skrev: 18 aug 2023 20:45
spacecoin skrev: 18 aug 2023 20:37

Det är framtiden för alla el-bilar. Plattan och drivlinan är commodity om inte nu, så inom kort.
Tesla köper in den viktigaste komponenten i sin bil. Batteriet. Det är där eventuella framsteg kommer att märkas mest.
Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.

Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.
När du säger "gamla tillverkarna", menar du att en av MB, BMW eller VW går i konkurs eller köps upp billigt av Geely t ex? Jag tror inte det.
Jepp.
VW har ju bokstavligen sagt att taket brinner. Elon pratar också om svåra tider.
Jag tror inte de ljuger, och jag tror det kommer bli mkt värre när ränteeffekterna verkligen slår igenom.
Kanske blir det en sk "perfect storm".
Så du tror att VW och Tesla går i konken eftersom deras CEO:s säger att det är fara å färde?
VW möjligen, deras marginaler är usla och de har galet mkt overhead.
Teslas marginaler krymper men det klarar dom.

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 aug 2023 16:32
av spacecoin
Aktien upp 5%. Anledning:
"Baird reiterated its ‘Buy’ rating, calling the EV manufacturer its Best Pick for the year."

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 aug 2023 18:28
av Sabbe
”Tesla aktien är extremt undervärderad”

https://x.com/sawyermerritt/status/1693 ... Nc7B06bKEw

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 aug 2023 13:51
av Credde
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-08-23/
Tesla lowered the production target of its German plant to 4,350 a week in July and August after hitting 5,000 a week in March, and plans to reduce it further, according to a Business Insider report citing internal documents and anonymous sources.

The U.S. carmaker had posted on X, the social media platform formerly known as Twitter, in late March that it hit 5,000 cars per week at the plant in Gruenheide near Berlin, but workers who declined to be named told Business Insider that this was a one-off and average output since then had been much lower, the article said.

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 aug 2023 08:27
av spacecoin
Musk förlorade $420 private mot SEC.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... s-sec-deal

Investerarna överklagar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 aug 2023 13:41
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 aug 2023 16:56
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 05 sep 2023 12:23
av Maw
Det här förvånade mig. Jag visste inte att Tesla blivit omsprungna av Mercedes, Kia, Hyundai, BMW och Toyota i vinstmarginal. Jag trodde Tesla fortfarande var ohotad etta.

https://carup.se/mercedes-vinstkross-s ... kar-tesla/
Det svänger snabbt i bilvärlden. För bara ett år sedan var Tesla den överlägset mest lönsamma biltillverkaren frånsett sportbilstillverkarna Porsche och Ferrari som är utom tävlan här. En ny analys från Ernst & Young som släpptes på måndag visar att alla stora bilmärken utom Tesla och Ford lyckats öka sina vinster det senaste kvartalet.

Re: Aktien TSLA

Postat: 05 sep 2023 12:32
av Legato
Maw skrev: 05 sep 2023 12:23
Det här förvånade mig. Jag visste inte att Tesla blivit omsprungna av Mercedes, Kia, Hyundai, BMW och Toyota i vinstmarginal. Jag trodde Tesla fortfarande var ohotad etta.

https://carup.se/mercedes-vinstkross-s ... kar-tesla/
Det svänger snabbt i bilvärlden. För bara ett år sedan var Tesla den överlägset mest lönsamma biltillverkaren frånsett sportbilstillverkarna Porsche och Ferrari som är utom tävlan här. En ny analys från Ernst & Young som släpptes på måndag visar att alla stora bilmärken utom Tesla och Ford lyckats öka sina vinster det senaste kvartalet.
Jag är inte direkt någon förespråkare av Teslas aktie, men att jämföra lönsamhet enskilda kvartal utan hänsyn till varken långsiktig vinst eller omsättningstillväxt är i mina ögon helt ointressant.

En låg marginal är ju inte något dåligt i sig. Leder den låga marginalen till en så stor ökning i omsättning att vinsten totalt sett ökar så kan det tom vara bra.

Sen är ju artikeln sällsynt uselt skriven (som ofta med CarUp). Man blandar "vinst", "marginal" och "avkastning" hej vilt utan att verka ha någon som helst koll på vad man verkligen avser samt att det är tre helt olika saker.