Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Kirkhorn hoppar av innan det brakar ihop. Så nu är det ingen CFO och ingen CEO. To the moon.
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 230804.htm
Re: Aktien TSLA
Tråkigt men inget som påverkar Tesla långsiktigt.spacecoin skrev: ↑07 aug 2023 15:22
Kirkhorn hoppar av innan det brakar ihop. Så nu är det ingen CFO och ingen CEO. To the moon.
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 230804.htm
Re: Aktien TSLA
Det har varken du eller Farzad en aning om.Sabbe skrev: ↑07 aug 2023 21:38Tråkigt men inget som påverkar Tesla långsiktigt.spacecoin skrev: ↑07 aug 2023 15:22
Kirkhorn hoppar av innan det brakar ihop. Så nu är det ingen CFO och ingen CEO. To the moon.
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 230804.htm
Re: Aktien TSLA
REA REA Ut med allt:
Tesla Price Cuts Continue Even as Interest Rate Pressure Relents
Elon Musk has marked down models or introduced cheaper versions of his EVs each of the last three days.
https://archive.ph/0FqZS
Tesla Price Cuts Continue Even as Interest Rate Pressure Relents
Elon Musk has marked down models or introduced cheaper versions of his EVs each of the last three days.
https://archive.ph/0FqZS
Re: Aktien TSLA
Är väl därför de köper plattformar av kineserna nu.
Badge engineering är nog framtiden för dem.
Är ju så med Volvo nu. MG mfl har gjort samma resa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Aktien TSLA
Det är framtiden för alla el-bilar. Plattan och drivlinan är commodity om inte nu, så inom kort. Lite som ett moderkort till en PC.
Tesla köper in den viktigaste och dyraste komponenten i sin bil: Batteriet. Det är där eventuella framsteg kommer att märkas mest.
Kineserna är redan ikapp på motorer och BMS skulle jag hävda.
Jag skulle inte köpa eller äga någon bil-aktie i dagsläget.
Re: Aktien TSLA
Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.
Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Aktien TSLA
När du säger "gamla tillverkarna", menar du att en av MB, BMW eller VW går i konkurs eller köps upp billigt av Geely t ex? Jag tror inte det.taliz skrev: ↑18 aug 2023 20:45Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.
Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.
Däremot tror jag att Tesla om fem år kommer att ha marginaler på runt 10-15% som alla andra haft i alla år. Att sälja plåtlådor på hjul är som koncept inte en bra business oavsett drivlina. Hoppas Tesla har lärt sig att bygga bilar innan det händer.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Drivlinan upplever jag som mindre viktig i elbilar än vad den var i avgasbilar. Redan den billigaste/svagaste uppfyller mina behov.
Re: Aktien TSLA
Precis. Byggkvalitet, design, ljudisolering och serviceupplevelsen är det som kommer att avgöra om en bil är premium om fem år. Tesla är inte direkt bäst i klassen.
Re: Aktien TSLA
Jepp.spacecoin skrev: ↑18 aug 2023 20:49När du säger "gamla tillverkarna", menar du att en av MB, BMW eller VW går i konkurs eller köps upp billigt av Geely t ex? Jag tror inte det.taliz skrev: ↑18 aug 2023 20:45Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.
Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.
VW har ju bokstavligen sagt att taket brinner. Elon pratar också om svåra tider.
Jag tror inte de ljuger, och jag tror det kommer bli mkt värre när ränteeffekterna verkligen slår igenom.
Kanske blir det en sk "perfect storm".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Aktien TSLA
Så du tror att VW och Tesla går i konken eftersom deras CEO:s säger att det är fara å färde?taliz skrev: ↑18 aug 2023 21:41Jepp.spacecoin skrev: ↑18 aug 2023 20:49När du säger "gamla tillverkarna", menar du att en av MB, BMW eller VW går i konkurs eller köps upp billigt av Geely t ex? Jag tror inte det.taliz skrev: ↑18 aug 2023 20:45Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.
Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.
VW har ju bokstavligen sagt att taket brinner. Elon pratar också om svåra tider.
Jag tror inte de ljuger, och jag tror det kommer bli mkt värre när ränteeffekterna verkligen slår igenom.
Kanske blir det en sk "perfect storm".
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
VW möjligen, deras marginaler är usla och de har galet mkt overhead.Maw skrev: ↑18 aug 2023 23:06Så du tror att VW och Tesla går i konken eftersom deras CEO:s säger att det är fara å färde?taliz skrev: ↑18 aug 2023 21:41Jepp.spacecoin skrev: ↑18 aug 2023 20:49När du säger "gamla tillverkarna", menar du att en av MB, BMW eller VW går i konkurs eller köps upp billigt av Geely t ex? Jag tror inte det.taliz skrev: ↑18 aug 2023 20:45Tror inte det kommer vara någon större skillnad vs avgasbilar på den fronten.
Där förekom ju en del delad utveckling och badge engineering också.
Men det gällde främst billiga volymbilar, inte högmarginalprodukter.
Skillnaden nu är att många av de gamla tillverkarna överhuvudtaget inte kommer överleva, istället kommer deras legacy vara ett märke i plåten på en kinabil.
VW har ju bokstavligen sagt att taket brinner. Elon pratar också om svåra tider.
Jag tror inte de ljuger, och jag tror det kommer bli mkt värre när ränteeffekterna verkligen slår igenom.
Kanske blir det en sk "perfect storm".
Teslas marginaler krymper men det klarar dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Aktien TSLA
Aktien upp 5%. Anledning:
"Baird reiterated its ‘Buy’ rating, calling the EV manufacturer its Best Pick for the year."
"Baird reiterated its ‘Buy’ rating, calling the EV manufacturer its Best Pick for the year."
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-08-23/
Tesla lowered the production target of its German plant to 4,350 a week in July and August after hitting 5,000 a week in March, and plans to reduce it further, according to a Business Insider report citing internal documents and anonymous sources.
The U.S. carmaker had posted on X, the social media platform formerly known as Twitter, in late March that it hit 5,000 cars per week at the plant in Gruenheide near Berlin, but workers who declined to be named told Business Insider that this was a one-off and average output since then had been much lower, the article said.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
Musk förlorade $420 private mot SEC.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... s-sec-deal
Investerarna överklagar.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... s-sec-deal
Investerarna överklagar.
Re: Aktien TSLA
Det här förvånade mig. Jag visste inte att Tesla blivit omsprungna av Mercedes, Kia, Hyundai, BMW och Toyota i vinstmarginal. Jag trodde Tesla fortfarande var ohotad etta.
https://carup.se/mercedes-vinstkross-s ... kar-tesla/
https://carup.se/mercedes-vinstkross-s ... kar-tesla/
Det svänger snabbt i bilvärlden. För bara ett år sedan var Tesla den överlägset mest lönsamma biltillverkaren frånsett sportbilstillverkarna Porsche och Ferrari som är utom tävlan här. En ny analys från Ernst & Young som släpptes på måndag visar att alla stora bilmärken utom Tesla och Ford lyckats öka sina vinster det senaste kvartalet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Jag är inte direkt någon förespråkare av Teslas aktie, men att jämföra lönsamhet enskilda kvartal utan hänsyn till varken långsiktig vinst eller omsättningstillväxt är i mina ögon helt ointressant.Maw skrev: ↑05 sep 2023 12:23Det här förvånade mig. Jag visste inte att Tesla blivit omsprungna av Mercedes, Kia, Hyundai, BMW och Toyota i vinstmarginal. Jag trodde Tesla fortfarande var ohotad etta.
https://carup.se/mercedes-vinstkross-s ... kar-tesla/
Det svänger snabbt i bilvärlden. För bara ett år sedan var Tesla den överlägset mest lönsamma biltillverkaren frånsett sportbilstillverkarna Porsche och Ferrari som är utom tävlan här. En ny analys från Ernst & Young som släpptes på måndag visar att alla stora bilmärken utom Tesla och Ford lyckats öka sina vinster det senaste kvartalet.
En låg marginal är ju inte något dåligt i sig. Leder den låga marginalen till en så stor ökning i omsättning att vinsten totalt sett ökar så kan det tom vara bra.
Sen är ju artikeln sällsynt uselt skriven (som ofta med CarUp). Man blandar "vinst", "marginal" och "avkastning" hej vilt utan att verka ha någon som helst koll på vad man verkligen avser samt att det är tre helt olika saker.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021