Re: Aktien TSLA
Postat: 19 apr 2023 22:06
https://finance.yahoo.com/video/teslas- ... 40662.htmlTesla's first quarter earnings call: What you need to know
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Håller med till fullo, dom tillverkar bilar, that’s it ungefär, och dom är inte längreBigEasy skrev: ↑20 apr 2023 18:56https://electrek.co/2023/04/20/tesla-ts ... oing-away/
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
Bjelke skrev: ↑20 apr 2023 20:35Håller med till fullo, dom tillverkar bilar, that’s it ungefär, och dom är inte längreBigEasy skrev: ↑20 apr 2023 18:56https://electrek.co/2023/04/20/tesla-ts ... oing-away/
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
ensam om att göra elbilar med ordentlig räckvidd osv, långt ifrån.
Dom verkar heller inte kunna leverera så mycket av allt dom visat upp (och satt datum på
som passerat för länge sedan), så knappast ensamma på dom delarna av marknaden heller framöver.
Dom jagar småpengar på allt dom kan och får taffliga lösningar istället, där det redan finns
fungerande teknik liksom, inget som imponerar på mig iaf utan direkt motsatt effekt tyvärr.
Nu beror såklart mycket av prissänkningarna av världsläget men jag ser ändå en framtid där Tesla är
en fordonstillverkare men inte så mycket mer, och som får konkurrera mot övriga som vilket företag
som helst. Batteri-sidan väntar jag ett bra tag innanför jag kan säga bu eller bä (än så länge
är det ju Panasonic mfl som har störst del av kakan hos Tesla).
Låter som aktien inte är något för dig med andra ord. Hur investerar du för att dra nytta av att aktien kommer att sjunka ordentligt enligt dig?Bjelke skrev: ↑20 apr 2023 20:35Håller med till fullo, dom tillverkar bilar, that’s it ungefär, och dom är inte längreBigEasy skrev: ↑20 apr 2023 18:56https://electrek.co/2023/04/20/tesla-ts ... oing-away/
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
ensam om att göra elbilar med ordentlig räckvidd osv, långt ifrån.
Dom verkar heller inte kunna leverera så mycket av allt dom visat upp (och satt datum på
som passerat för länge sedan), så knappast ensamma på dom delarna av marknaden heller framöver.
Dom jagar småpengar på allt dom kan och får taffliga lösningar istället, där det redan finns
fungerande teknik liksom, inget som imponerar på mig iaf utan direkt motsatt effekt tyvärr.
Nu beror såklart mycket av prissänkningarna av världsläget men jag ser ändå en framtid där Tesla är
en fordonstillverkare men inte så mycket mer, och som får konkurrera mot övriga som vilket företag
som helst. Batteri-sidan väntar jag ett bra tag innanför jag kan säga bu eller bä (än så länge
är det ju Panasonic mfl som har störst del av kakan hos Tesla).
Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.
Dom väntas släppa FSD autonomi för åttonde året i rad ocksåSabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Mycket möjligt att du får rätt men oavsett är ju ”väntas växa” och ”växer” inte samma sak.Sabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Vidare så gäller det att växa med marginaler intakta. Det är ju helt meningslöst att sälja dubbelt så många bilar till halva vinsten. (och nej, jag tror inte på varken fsd eller andra intäkter post-sales i någon större utsträckning på bilar som tillverkas idag).Fredrik j skrev: ↑20 apr 2023 23:23Mycket möjligt att du får rätt men oavsett är ju ”väntas växa” och ”växer” inte samma sak.Sabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Dom som tror på tesla förväntar sig att företaget växer medans dom som inte tror på tesla tvivlar på att det växer.
Bägge dessa åsikter kan alltså förekomma samtidigt utan att något av åsikterna är fel.
Jag kan verkligen gilla Dig Sabbe:) På riktigt!
Nu kommer jag låta som en rejält Tesla fan i en bubbla men är det inte rimligt att ens marginaler går ner om ekonomin kraschar totalt? Hur många trodde för ett och ett halvt år sedan att vi skulle ha inflation på över 10% och räntor uppe på 5%? Självklart påverkar det efterfrågan på bilar som kostar över en halv miljon, allt annat hade varit märkligt.backe skrev: ↑20 apr 2023 23:08Dom väntas släppa FSD autonomi för åttonde året i rad ocksåSabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Väntades släppa CT för 2 år sedan.
Jag är ganska säker på att växer man 50% i år så har man inte mycket marginaler kvar.
Nere under 20% nu trots att man garanterade att man inte skulle det, och man har då redan sänkt priset igen som inte slagit igenom i någon rapport.
Kan man vara under 10% i år?
Det är rimligt som du säger, men det är inte det kursen på aktien bygger på eller vad Tesla guidar om.vigge50 skrev: ↑21 apr 2023 05:56Nu kommer jag låta som en rejält Tesla fan i en bubbla men är det inte rimligt att ens marginaler går ner om ekonomin kraschar totalt? Hur många trodde för ett och ett halvt år sedan att vi skulle ha inflation på över 10% och räntor uppe på 5%? Självklart påverkar det efterfrågan på bilar som kostar över en halv miljon, allt annat hade varit märkligt.backe skrev: ↑20 apr 2023 23:08Dom väntas släppa FSD autonomi för åttonde året i rad ocksåSabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Väntades släppa CT för 2 år sedan.
Jag är ganska säker på att växer man 50% i år så har man inte mycket marginaler kvar.
Nere under 20% nu trots att man garanterade att man inte skulle det, och man har då redan sänkt priset igen som inte slagit igenom i någon rapport.
Kan man vara under 10% i år?
Att det fortfarande är extremt sena med flera produkter är dock bedrövligt, det har du helt rätt i.
” Tesla’s prospective robotaxi business line is a key driver,”Sabbe skrev: ↑21 apr 2023 08:18ARK Invest har riktkurs på $2000/aktie år 2027![]()
Alla minns säkert hur det gick när aktien låg under $200 och ARK hade riktkurs på långt över $2000 (innan split). Alla som då hånade ARK hade fel.
Får se om ARK Invest har rätt ännu en gång.
https://ark-invest.com/articles/arks-te ... arget-2027
Jag har kvar några som är köpta på motsvarande lite under 300$ så dom får väl ligga kvarSabbe skrev: ↑20 apr 2023 22:09Låter som aktien inte är något för dig med andra ord. Hur investerar du för att dra nytta av att aktien kommer att sjunka ordentligt enligt dig?Bjelke skrev: ↑20 apr 2023 20:35Håller med till fullo, dom tillverkar bilar, that’s it ungefär, och dom är inte längreBigEasy skrev: ↑20 apr 2023 18:56https://electrek.co/2023/04/20/tesla-ts ... oing-away/
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
ensam om att göra elbilar med ordentlig räckvidd osv, långt ifrån.
Dom verkar heller inte kunna leverera så mycket av allt dom visat upp (och satt datum på
som passerat för länge sedan), så knappast ensamma på dom delarna av marknaden heller framöver.
Dom jagar småpengar på allt dom kan och får taffliga lösningar istället, där det redan finns
fungerande teknik liksom, inget som imponerar på mig iaf utan direkt motsatt effekt tyvärr.
Nu beror såklart mycket av prissänkningarna av världsläget men jag ser ändå en framtid där Tesla är
en fordonstillverkare men inte så mycket mer, och som får konkurrera mot övriga som vilket företag
som helst. Batteri-sidan väntar jag ett bra tag innanför jag kan säga bu eller bä (än så länge
är det ju Panasonic mfl som har störst del av kakan hos Tesla).
Nej, det är bara "helt meningslöst" om man fullständigt bortser från Teslas Mission Statement.
Underbart sätt att räkna - du har alltså vissa Tesla aktier som du gått plus på och andra som du har gått minus påBjelke skrev: ↑21 apr 2023 08:51Jag har kvar några som är köpta på motsvarande lite under 300$ så dom får väl ligga kvar
och kanske någon gång i framtiden så kan man gå plus minus noll på dom![]()
Annars köpte jag ett gäng när det var nere och snuddade 100$ senast och sålde dom ganska
snart, tror det var på lite drygt 160$ om jag minns rätt (kanske fegade ur lite tidigare t.o.m. och
kursen fortsatte ju då till typ 200$).
Efter det rör jag inte denna aktie såvida den inte dyker ner mot eller t.o.m. går under 100$ igen, men
jag skaffar inga shorts heller (ogillar starkt det helt enkelt).
Så jag undviker Tesla helt enkelt, både aktien och deras bilar.
Som investerare så bryr jag mig inte om företags "mission statement". Jag investerar etiskt men inte i fantasier. Som ägare så har jag hellre en Porsche än en VW. Hellre Apple än Dell. Hellre USD än BTC.fth skrev: ↑21 apr 2023 09:00Nej, det är bara "helt meningslöst" om man fullständigt bortser från Teslas Mission Statement.
Tror man dock att bolaget faktiskt drivs av denna så är det helt logiskt att kontinuerligt öka volymen, även om det periodvis innebär kraftigt minskade marginaler, t.ex. under en period med massiv inflation och räntehöjningar.
Dom har ju aldrig haft rätt.
vigge50 skrev: ↑21 apr 2023 05:56Nu kommer jag låta som en rejält Tesla fan i en bubbla men är det inte rimligt att ens marginaler går ner om ekonomin kraschar totalt? Hur många trodde för ett och ett halvt år sedan att vi skulle ha inflation på över 10% och räntor uppe på 5%? Självklart påverkar det efterfrågan på bilar som kostar över en halv miljon, allt annat hade varit märkligt.
Att det fortfarande är extremt sena med flera produkter är dock bedrövligt, det har du helt rätt i.
https://www.dagensps.se/bors-finans/ana ... -framover/Ras för Tesla framöver enligt analytiker
Efter att rapporten släpptes föll även aktien med fyra procent på Wall Street och stängde ner med ett tapp på runt tio procent. Det kan dock bli änne större ras framöver varnar en samlad skara analytiker, enligt Fortune.
De anser att bolaget och aktien är väldigt övervärderad, där David Trainer, grundare av investeringsanalysföretaget New Constructs, tar täten och säger att Tesla-aktien är värd runt 28 dollar, vilket är en sjättedel av det nuvarande priset.
”Tesla är fortfarande enormt övervärderad,” säger David Trainer och pekar på börsvärdet på över 500 miljarder dollar som uppgår till dubbelt så mycket som Toyotas och Volkswagens sammanlagda värderingar.