Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
https://finance.yahoo.com/video/teslas- ... 40662.htmlTesla's first quarter earnings call: What you need to know
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Marknaden verkar just nu inte gilla resutatet från igår med sjunkande marginaler (prissänkningar) och som det verkar till att vara sjunkande efterfrågan.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19942
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Största procentuella tappet på en dag hitintills eller?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
https://electrek.co/2023/04/20/tesla-ts ... oing-away/
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19942
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Håller med till fullo, dom tillverkar bilar, that’s it ungefär, och dom är inte längreBigEasy skrev: ↑20 apr 2023 18:56https://electrek.co/2023/04/20/tesla-ts ... oing-away/
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
ensam om att göra elbilar med ordentlig räckvidd osv, långt ifrån.
Dom verkar heller inte kunna leverera så mycket av allt dom visat upp (och satt datum på
som passerat för länge sedan), så knappast ensamma på dom delarna av marknaden heller framöver.
Dom jagar småpengar på allt dom kan och får taffliga lösningar istället, där det redan finns
fungerande teknik liksom, inget som imponerar på mig iaf utan direkt motsatt effekt tyvärr.
Nu beror såklart mycket av prissänkningarna av världsläget men jag ser ändå en framtid där Tesla är
en fordonstillverkare men inte så mycket mer, och som får konkurrera mot övriga som vilket företag
som helst. Batteri-sidan väntar jag ett bra tag innanför jag kan säga bu eller bä (än så länge
är det ju Panasonic mfl som har störst del av kakan hos Tesla).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Bjelke skrev: ↑20 apr 2023 20:35Håller med till fullo, dom tillverkar bilar, that’s it ungefär, och dom är inte längreBigEasy skrev: ↑20 apr 2023 18:56https://electrek.co/2023/04/20/tesla-ts ... oing-away/
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
ensam om att göra elbilar med ordentlig räckvidd osv, långt ifrån.
Dom verkar heller inte kunna leverera så mycket av allt dom visat upp (och satt datum på
som passerat för länge sedan), så knappast ensamma på dom delarna av marknaden heller framöver.
Dom jagar småpengar på allt dom kan och får taffliga lösningar istället, där det redan finns
fungerande teknik liksom, inget som imponerar på mig iaf utan direkt motsatt effekt tyvärr.
Nu beror såklart mycket av prissänkningarna av världsläget men jag ser ändå en framtid där Tesla är
en fordonstillverkare men inte så mycket mer, och som får konkurrera mot övriga som vilket företag
som helst. Batteri-sidan väntar jag ett bra tag innanför jag kan säga bu eller bä (än så länge
är det ju Panasonic mfl som har störst del av kakan hos Tesla).
Tror det är svårt att konkurrera ut kineser och LG på batterier. Tesla kanske kan bli stora men det kommer knappast bli någon dominans och marginalerna lär krympa med mer konkurrens.
Tror dessutom att det blir svårt att höja priserna på Tesla igen sen om man skulle vilja det, det har blivit halvt ett B-märke nu genom deras strategi.
Troligen därför som andra biltillverkare skapar nya lågpris och premiummärken för man förstör sin attraktionskraft genom att prisa ut sig själv.
Re: Aktien TSLA
Låter som aktien inte är något för dig med andra ord. Hur investerar du för att dra nytta av att aktien kommer att sjunka ordentligt enligt dig?Bjelke skrev: ↑20 apr 2023 20:35Håller med till fullo, dom tillverkar bilar, that’s it ungefär, och dom är inte längreBigEasy skrev: ↑20 apr 2023 18:56https://electrek.co/2023/04/20/tesla-ts ... oing-away/
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
ensam om att göra elbilar med ordentlig räckvidd osv, långt ifrån.
Dom verkar heller inte kunna leverera så mycket av allt dom visat upp (och satt datum på
som passerat för länge sedan), så knappast ensamma på dom delarna av marknaden heller framöver.
Dom jagar småpengar på allt dom kan och får taffliga lösningar istället, där det redan finns
fungerande teknik liksom, inget som imponerar på mig iaf utan direkt motsatt effekt tyvärr.
Nu beror såklart mycket av prissänkningarna av världsläget men jag ser ändå en framtid där Tesla är
en fordonstillverkare men inte så mycket mer, och som får konkurrera mot övriga som vilket företag
som helst. Batteri-sidan väntar jag ett bra tag innanför jag kan säga bu eller bä (än så länge
är det ju Panasonic mfl som har störst del av kakan hos Tesla).
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.
Re: Aktien TSLA
Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.

Re: Aktien TSLA
Dom väntas släppa FSD autonomi för åttonde året i rad ocksåSabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Väntades släppa CT för 2 år sedan.
Jag är ganska säker på att växer man 50% i år så har man inte mycket marginaler kvar.
Nere under 20% nu trots att man garanterade att man inte skulle det, och man har då redan sänkt priset igen som inte slagit igenom i någon rapport.
Kan man vara under 10% i år?
Re: Aktien TSLA
Mycket möjligt att du får rätt men oavsett är ju ”väntas växa” och ”växer” inte samma sak.Sabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Dom som tror på tesla förväntar sig att företaget växer medans dom som inte tror på tesla tvivlar på att det växer.
Bägge dessa åsikter kan alltså förekomma samtidigt utan att något av åsikterna är fel.
Re: Aktien TSLA
Vidare så gäller det att växa med marginaler intakta. Det är ju helt meningslöst att sälja dubbelt så många bilar till halva vinsten. (och nej, jag tror inte på varken fsd eller andra intäkter post-sales i någon större utsträckning på bilar som tillverkas idag).Fredrik j skrev: ↑20 apr 2023 23:23Mycket möjligt att du får rätt men oavsett är ju ”väntas växa” och ”växer” inte samma sak.Sabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Dom som tror på tesla förväntar sig att företaget växer medans dom som inte tror på tesla tvivlar på att det växer.
Bägge dessa åsikter kan alltså förekomma samtidigt utan att något av åsikterna är fel.
Re: Aktien TSLA
Jag kan verkligen gilla Dig Sabbe:) På riktigt!
Oavsett 8% tapp på en handelsdag, att dramatiska prissänkningar inte leder till en rejält boostad orderstock och att bolaget misslyckas med nästan alla nya ”lanseringar” typ CT och ST lyckas Du hitta en obskyr tweet som talar om potentiella värden om fyra-fem år:)
Stå på Dig!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Aktien TSLA
Nu kommer jag låta som en rejält Tesla fan i en bubbla men är det inte rimligt att ens marginaler går ner om ekonomin kraschar totalt? Hur många trodde för ett och ett halvt år sedan att vi skulle ha inflation på över 10% och räntor uppe på 5%? Självklart påverkar det efterfrågan på bilar som kostar över en halv miljon, allt annat hade varit märkligt.backe skrev: ↑20 apr 2023 23:08Dom väntas släppa FSD autonomi för åttonde året i rad ocksåSabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Väntades släppa CT för 2 år sedan.
Jag är ganska säker på att växer man 50% i år så har man inte mycket marginaler kvar.
Nere under 20% nu trots att man garanterade att man inte skulle det, och man har då redan sänkt priset igen som inte slagit igenom i någon rapport.
Kan man vara under 10% i år?
Att det fortfarande är extremt sena med flera produkter är dock bedrövligt, det har du helt rätt i.
Re: Aktien TSLA
Det är rimligt som du säger, men det är inte det kursen på aktien bygger på eller vad Tesla guidar om.vigge50 skrev: ↑21 apr 2023 05:56Nu kommer jag låta som en rejält Tesla fan i en bubbla men är det inte rimligt att ens marginaler går ner om ekonomin kraschar totalt? Hur många trodde för ett och ett halvt år sedan att vi skulle ha inflation på över 10% och räntor uppe på 5%? Självklart påverkar det efterfrågan på bilar som kostar över en halv miljon, allt annat hade varit märkligt.backe skrev: ↑20 apr 2023 23:08Dom väntas släppa FSD autonomi för åttonde året i rad ocksåSabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Väntades släppa CT för 2 år sedan.
Jag är ganska säker på att växer man 50% i år så har man inte mycket marginaler kvar.
Nere under 20% nu trots att man garanterade att man inte skulle det, och man har då redan sänkt priset igen som inte slagit igenom i någon rapport.
Kan man vara under 10% i år?
Att det fortfarande är extremt sena med flera produkter är dock bedrövligt, det har du helt rätt i.
Re: Aktien TSLA
ARK Invest har riktkurs på $2000/aktie år 2027
Alla minns säkert hur det gick när aktien låg under $200 och ARK hade riktkurs på långt över $2000 (innan split). Alla som då hånade ARK hade fel.
Får se om ARK Invest har rätt ännu en gång.
https://ark-invest.com/articles/arks-te ... arget-2027

Alla minns säkert hur det gick när aktien låg under $200 och ARK hade riktkurs på långt över $2000 (innan split). Alla som då hånade ARK hade fel.
Får se om ARK Invest har rätt ännu en gång.
https://ark-invest.com/articles/arks-te ... arget-2027
Re: Aktien TSLA
” Tesla’s prospective robotaxi business line is a key driver,”Sabbe skrev: ↑21 apr 2023 08:18ARK Invest har riktkurs på $2000/aktie år 2027![]()
Alla minns säkert hur det gick när aktien låg under $200 och ARK hade riktkurs på långt över $2000 (innan split). Alla som då hånade ARK hade fel.
Får se om ARK Invest har rätt ännu en gång.
https://ark-invest.com/articles/arks-te ... arget-2027
Så det hänger på om man tjänar pengar på robottaxi om 3år alltså?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19942
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Jag har kvar några som är köpta på motsvarande lite under 300$ så dom får väl ligga kvarSabbe skrev: ↑20 apr 2023 22:09Låter som aktien inte är något för dig med andra ord. Hur investerar du för att dra nytta av att aktien kommer att sjunka ordentligt enligt dig?Bjelke skrev: ↑20 apr 2023 20:35Håller med till fullo, dom tillverkar bilar, that’s it ungefär, och dom är inte längreBigEasy skrev: ↑20 apr 2023 18:56https://electrek.co/2023/04/20/tesla-ts ... oing-away/
Many Tesla fans were holding on to the idea that Tesla was reducing prices to start a price war and not because it needed to create demand. These results and the automaker’s comments yesterday confirmed what most people knew to be true: Tesla needed to reduce the price to create enough demand to match its production. Period.
Jag tror verkligheten håller på att komma ikapp Tesla. Det är inget magiskt över Tesla som gör att de kan värderas på ett annat sätt än andra.
ensam om att göra elbilar med ordentlig räckvidd osv, långt ifrån.
Dom verkar heller inte kunna leverera så mycket av allt dom visat upp (och satt datum på
som passerat för länge sedan), så knappast ensamma på dom delarna av marknaden heller framöver.
Dom jagar småpengar på allt dom kan och får taffliga lösningar istället, där det redan finns
fungerande teknik liksom, inget som imponerar på mig iaf utan direkt motsatt effekt tyvärr.
Nu beror såklart mycket av prissänkningarna av världsläget men jag ser ändå en framtid där Tesla är
en fordonstillverkare men inte så mycket mer, och som får konkurrera mot övriga som vilket företag
som helst. Batteri-sidan väntar jag ett bra tag innanför jag kan säga bu eller bä (än så länge
är det ju Panasonic mfl som har störst del av kakan hos Tesla).
och kanske någon gång i framtiden så kan man gå plus minus noll på dom

Annars köpte jag ett gäng när det var nere och snuddade 100$ senast och sålde dom ganska
snart, tror det var på lite drygt 160$ om jag minns rätt (kanske fegade ur lite tidigare t.o.m. och
kursen fortsatte ju då till typ 200$).
Efter det rör jag inte denna aktie såvida den inte dyker ner mot eller t.o.m. går under 100$ igen, men
jag skaffar inga shorts heller (ogillar starkt det helt enkelt).
Så jag undviker Tesla helt enkelt, både aktien och deras bilar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8149
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Nej, det är bara "helt meningslöst" om man fullständigt bortser från Teslas Mission Statement.
Tror man dock att bolaget faktiskt drivs av denna så är det helt logiskt att kontinuerligt öka volymen, även om det periodvis innebär kraftigt minskade marginaler, t.ex. under en period med massiv inflation och räntehöjningar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Underbart sätt att räkna - du har alltså vissa Tesla aktier som du gått plus på och andra som du har gått minus påBjelke skrev: ↑21 apr 2023 08:51Jag har kvar några som är köpta på motsvarande lite under 300$ så dom får väl ligga kvar
och kanske någon gång i framtiden så kan man gå plus minus noll på dom![]()
Annars köpte jag ett gäng när det var nere och snuddade 100$ senast och sålde dom ganska
snart, tror det var på lite drygt 160$ om jag minns rätt (kanske fegade ur lite tidigare t.o.m. och
kursen fortsatte ju då till typ 200$).
Efter det rör jag inte denna aktie såvida den inte dyker ner mot eller t.o.m. går under 100$ igen, men
jag skaffar inga shorts heller (ogillar starkt det helt enkelt).
Så jag undviker Tesla helt enkelt, både aktien och deras bilar.

Hur vet du vilka aktier som är vilka?

Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: Aktien TSLA
Som investerare så bryr jag mig inte om företags "mission statement". Jag investerar etiskt men inte i fantasier. Som ägare så har jag hellre en Porsche än en VW. Hellre Apple än Dell. Hellre USD än BTC.fth skrev: ↑21 apr 2023 09:00Nej, det är bara "helt meningslöst" om man fullständigt bortser från Teslas Mission Statement.
Tror man dock att bolaget faktiskt drivs av denna så är det helt logiskt att kontinuerligt öka volymen, även om det periodvis innebär kraftigt minskade marginaler, t.ex. under en period med massiv inflation och räntehöjningar.
Vissa tror ju på Elon när han säger att Tesla inte konkurrerar med andra bilföretag (sic!) och att Tesla ger bora alla patent gratis. Eller att FSD och tjänster kommer att utgöra vinsten och man kan teoretiskt sälja bilarna med 0% marginal. Det gör inte jag.
Dom har ju aldrig haft rätt.
Jag tror inte Teslas bilar som tillverkas idag är kapabla till autonomi inom deras ekonomiska livslängd så, nej, jag tror inte på ARK nu heller. Tror man på ARK:s robotaxi-drömmar så borde man tanka Alphabet eller GM.
Bear case 8x på fem år, varav 2-3 år lågkonjunktur?



Det är för mig troligare är att marginalerna lägger sig mellan 10-15%, att Tesla tradas i 10-15x P/E och att vinsten växer med 10-20% per år. 3-5M bilar 2027. Max 300 USD 2027 mao.
Re: Aktien TSLA
vigge50 skrev: ↑21 apr 2023 05:56Nu kommer jag låta som en rejält Tesla fan i en bubbla men är det inte rimligt att ens marginaler går ner om ekonomin kraschar totalt? Hur många trodde för ett och ett halvt år sedan att vi skulle ha inflation på över 10% och räntor uppe på 5%? Självklart påverkar det efterfrågan på bilar som kostar över en halv miljon, allt annat hade varit märkligt.
Att det fortfarande är extremt sena med flera produkter är dock bedrövligt, det har du helt rätt i.
Klart att det inte är orimligt. Tesla drabbas bara på ett lite annorlunda sätt än andra. Till stor del bygger de flesta bilar på beställning. Du traskar in på en återförsäljare, får hjälp av en säljare att speca bilen och komma överens om rabatter, finansiering...
Återförsäljarna lägger order i blindo ibland också för att få bilar att ha i hallen, demobilar och liknande. Det är även en sak som kan förkorta leveranstiden då en kund kan ta över en produktionsslot som har funnits i systemet ett tag.
Nu chansar jag lite här men det jag tror händer är att om beställningarna minskar så minskar produktionen på fabriken. De kanske drar in ett skift, varslar personal, låter personal vara lite extra lediga med mindre betalt mot löften om att de är villiga att jobba övertid när tiderna blir bättre igen osv. Kort sagt, de kommer inte stå där med tiotusentals osålda bilar som de måste dumpa priserna på.
Tesla har ett fåtal utrustningsval och matchar kundorder mot färdiga bilar. Fabrikerna går för fullt oavsett orderingång och det är även strategin. Tanken är att balansera efterfrågan med pris, även om det innebär att de under en period till och med går med förlust per såld bil. De vinner marknadsandelar och när vindarna vänder i ekonomin så är de en mycket större tillverkare och kan tjäna mer pengar.
Det är dock en högre risk att göra på det här sättet. Antagligen är det heller inte helt enkelt att öka marginalerna igen heller.
Om nu Tesla blir en lågmarginaltillverkare och när satsningen på FSD verkar mynna ut i ett stort fiasko och där Cybertruck, Semi, Roadster osv också går trögare än sirap, för att inte nämna Solar Roof, försäkringar och allt annat som många förståsigpåare har räknat in som stora intäktsströmmar så kommer det trycka värdet på aktien nedåt. Den närmast magiska dimension som Tesla lockat investerare med ser alltmer ut som tomma drömmar.
Nu är de en framgångsrik biltillverkare och Model Y säljer galet bra. Jag tror även fortsatt expansion är den rätta vägen för Tesla. Frågan är dock om det räcker för att försvara aktiekursen om de nu är en tillverkare med samma marginaler som VW? Eller kanske till och med lägre marginaler.
Re: Aktien TSLA
https://www.dagensps.se/bors-finans/ana ... -framover/Ras för Tesla framöver enligt analytiker
Efter att rapporten släpptes föll även aktien med fyra procent på Wall Street och stängde ner med ett tapp på runt tio procent. Det kan dock bli änne större ras framöver varnar en samlad skara analytiker, enligt Fortune.
De anser att bolaget och aktien är väldigt övervärderad, där David Trainer, grundare av investeringsanalysföretaget New Constructs, tar täten och säger att Tesla-aktien är värd runt 28 dollar, vilket är en sjättedel av det nuvarande priset.
”Tesla är fortfarande enormt övervärderad,” säger David Trainer och pekar på börsvärdet på över 500 miljarder dollar som uppgår till dubbelt så mycket som Toyotas och Volkswagens sammanlagda värderingar.