Dvs Alla som utför jobb inom if metalls område på tm är strejkbrytare.
Inget du hänvisar till där är bevis för din ståndpunkt att varslet omfattar andra än det enskilda fackets medlemmar, mina länkar svarar däremot direkt på frågan vilka som kan omfattas av varslet.
Det är såklart också orimligt om ett fackförbund skulle kunna varsla om strejk för andra fackförbunds medlemmar eller oorganiserade. I så fall hade en ensam person kunnat skapa sitt egna fack och varsla om strejk för en hel arbetsplats.
Inget du hänvisar till där är bevis för din ståndpunkt att varslet omfattar andra än det enskilda fackets medlemmar, mina länkar svarar däremot direkt på frågan vilka som kan omfattas av varslet.
Det är såklart också orimligt om ett fackförbund skulle kunna varsla om strejk för andra fackförbunds medlemmar eller oorganiserade. I så fall hade en ensam person kunnat skapa sitt egna fack och varsla om strejk för en hel arbetsplats.
I så fall måste personen i fråga vara väldigt rik och så rika personer jobbar inte som anställda.
I så fall måste personen i fråga vara väldigt rik och så rika personer jobbar inte som anställda.
Varför skulle personen behöva vara väldigt rik för att starta sitt egna fackförbund? Vad jag kan se är det inget steg som skulle vara speciellt dyrt.
Hade varit väldigt festligt om de teslaanställda som nu arbetar och inte är med i IF Metall hade startat ett eget fack. Där de går ut och säger att kollektivavtal inte är nödvändigt, att facket endast skall bevaka att sina medlemmars rättigheter jämfört med nuvarande lagstiftning följs. IF Metalls hela argumentation hade fallit pladask. Och hade varit kul att läsa Perlas reaktion på ett sådant tilltag
Snacka om att topplocket gått då
Nej, de är inte fjortisar utan arbetsgivare som vill göra som de vill med sina anställda.
Nej, det tror inte jag. Arbetsgivare är generellt inte motståndare till kollektivavtal. Det är en myt att de skulle vara påtvingade avtalet.
Retoriken påminner om vänsterpartiets som varje fråga ska ställa grupper mot varandra.
Hur många småföretagare har tecknat kollektivavtal? Stora arbetsgivare sitter oftast inte på teslaforum och skriver inlägg på arbetstid.
Troligen sitter det både anställda på småföretag och anställda på stora företag och skriver här på arbetstid…
Tror det är lika vanligt att anställda på stora företag ”privatsurfar” på arbetstid som anställda på småföretag.
Trots allt är det väldigt många som är anställda på småföretag, förutom bolagets ägare.
Jag skrev om arbetsgivare inte anställda.
Jag försökte förklara att ”arbetsgivare” oavsett storlek hänger sällan på forum som detta. Däremot anställda individer på stora som små arbetsgivare. Möjligen också en och annan student, arbetslös och pensionär.
Om du tänker på strejkersättning till de som strejkar?
Gissar att det inte finns något krav från fackförbund att betala ut strejkersättning vid en strejk. Så det borde inte vara ett hinder.
För övrigt finns det väldigt rika personer (+miljard) som valt att ha ett helt ”vanligt” lönearbete.
...] Då bar han med sig en skepticism gentemot fackförbund. Den försvann snabbt när han förstod vad facket innebar i Sverige: försäkringar, pension, arbetstidsförkortning, löneskydd och komptid, berättar han.
– Jag älskar mitt hemland – men det är ett annat liv. Jag skulle inte haft råd att ha tre barn i USA till exempel. Jag är rädd för en kedjeeffekt. Ta bort tryggheten på jobbet – what next (vad härnäst)? [...
Och Elon som påstår sig vilja att folk ska skaffa fler barn... Han har uppenbarligen inte tänkt igenom sin egen personalpolitik.
Varför skulle han inte ha råd med tre barn där ? Det går han inte in på. Utan enbart tomma ord.
Intressant det han nämner om strejken och hur snabbt det gick. För den bilden målar inte IF metall själva upp. Det hävdar ju först att det rekryterade in fler medlemmar och informerade om eventuellt strejk. Detta ska ha skett innan oktober enligt IF metall men än en gång ljuger det. Spännande.
Om du tänker på strejkersättning till de som strejkar?
Gissar att det inte finns något krav från fackförbund att betala ut strejkersättning vid en strejk. Så det borde inte vara ett hinder.
För övrigt finns det väldigt rika personer (+miljard) som valt att ha ett helt ”vanligt” lönearbete.
Och det verkar vad jag sett inte finnas något krav på att ett fackförbund ska behöva betala konfliktersättning för andra fackförbunds medlemmar eller oorganiserade utan bara att de normalt sett gör det för sina egna medlemmar. Vilket lirar med vad jag hittar, att fackförbund inte kan varsla om strejk för ett annat fackförbunds medlemmar.
Ja, utan löneförhandling innan.
När han vände sig till fackets representanter i kommunen så ryckte dom på axlarna och sa i princip att dom inte kunde göra något.
Dagen efter gick han ur facket.
Hjälpte det?
Ja, han höjde sin lön med nästan 10%.
Ok, du hävdar att pga att han gick ur facket så höjde kommunen hans lön med 10%? Om det hade varit sant så hade kommunalfacket inte haft en enda medlem kvar idag.
Varför tror du att färre är med i facket idag, jämfört med 10-20 år sedan?
Det finns många orsaker till det, men att kommuner höjer lönen med 10% om man går ur facket är inte en av dem. Det tror jag också att du förstår.
Du börjar med ett orimligt påstående och när jag ifrågasätter det så frågar du istället vad jag tror om detta? Konstigt resonemang.
Ja, utan löneförhandling innan.
När han vände sig till fackets representanter i kommunen så ryckte dom på axlarna och sa i princip att dom inte kunde göra något.
Dagen efter gick han ur facket.
Hjälpte det?
Ja, han höjde sin lön med nästan 10%.
Då gick det ju att få högre lön. Du antydde ju att det inte gick på grund av facket.
Jag har enbart andrahandsinfo, men såhär har jag fått det förklarat:
Min vän fick i februari ta över en kollegas jobb som självmant sa upp sig. Han fick alltså i princip dubbelt så mycket ansvar.
Vid lönebeskedet fick han veta att han enbart skulle få 1-2% (minns inte exakt) i löneförhöjning, pga avtalet han var knuten till via facket.
När han vände sig till facket för att få stöd så sa dom bara, nu är det detta som gäller. Vi kan inte göra något.
Han gick ur facket och meddelade sin lönesättande chef.
Efter några veckors funderande hos chefen, så fick han istället lite drygt 10%
Jag tolkar det som att facket höll hans lön tillbaka, men du kanske gör en annan tolkning?
Ja. Det är företaget som sätter lönen. Inte facket.
Svaret från facket var ju säkert rätt.
Dessutom är det så att finns det ett kollektivavtal så gäller det alla anställda. Oavsett om dom är med i facket eller inte. Inte heller det är något som facket ensidigt bestämt.
Så troligtvis är dom +10% ett lyckat resultat av lönesättande chefs ansträngningar att internt företaget få flytta upp din vän.
Tänk vad praktiskt att som lönesättande chef kunna skylla på någon annan när man inte lyckas.
Varför skulle personen behöva vara väldigt rik för att starta sitt egna fackförbund? Vad jag kan se är det inget steg som skulle vara speciellt dyrt.
Hade varit väldigt festligt om de teslaanställda som nu arbetar och inte är med i IF Metall hade startat ett eget fack. Där de går ut och säger att kollektivavtal inte är nödvändigt, att facket endast skall bevaka att sina medlemmars rättigheter jämfört med nuvarande lagstiftning följs. IF Metalls hela argumentation hade fallit pladask. Och hade varit kul att läsa Perlas reaktion på ett sådant tilltag
Hade varit imponerad, men för att du skulle uppnå den effekt du vill så hade det nya förbundet varit tvungna att teckna kollektivavtal.
Läs länken till medlingsinstitutets sida som jag länkade.
Det står klart och tydligt vilka som omfattas av konfliktåtgärder i varslet mot tm.
Det finns även regler kring varsel.
Varslet omfattar företagets samtliga arbetare och samtligt arbete som utförs vid företagets alla arbetsställen i Sverige.
Dvs de som jobbar under konflikten på tms verkstäder är strejkbrytare.
Läs länken till medlingsinstitutets sida som jag länkade.
Det står klart och tydligt vilka som omfattas av konfliktåtgärder i varslet mot tm.
Det finns även regler kring varsel.
Varslet omfattar företagets samtliga arbetare och samtligt arbete som utförs vid företagets alla arbetsställen i Sverige.
Dvs de som jobbar under konflikten på tms verkstäder är strejkbrytare.
Jag har läst men den reder inte ut frågan, den motsägs också av många andra källor som jag redan länkat till.
Så du säger alltså att ett fackförbund kan utlysa strejk hos ett annat fackförbunds medlemmar, för enligt din länk är det alla arbetare som berörs dvs även de som arbetar med annat än de områden som IF Metall är verksamma inom (och dessutom inte bara på Teslas verkstäder).
Så om jag startar ett eget fackförbund så kan jag alltså utlysa strejk för de gigantiska fackförbundens medlemmar? Vem betalar deras konfliktersättning om de väljer att gå ut i strejk? För det finns vad jag vet inget krav på att ett fackförbund ska betala de andra fackförbundens medlemmars konfliktersättning.
Och för att förtydliga…
”Har ett fackförbund varslat om strejk eller andra stridsåtgärder gäller varslet för medarbetare som är medlemmar i facket. Det finns i lagen ingenting som heter ”strejkbryteri” och hindrar medarbetare från att fortsätta utföra arbetsuppgifter fastän strejk eller blockad pågår.”
Nej, inte det minsta klipper in från länken och förklarar nedan.
I sak innebär det att en arbetstagare som inte är medlem i arbetstagarorganisationens utför konfliktdrabbat arbete istället för någon som är direkt uttagen i strejk.
Det betyder att ngn som inte är medlem i facket utför arbete inom if metalls område på tm.
Nej. Det innebär att om en som strejkar ersätts av någon annan person. Men om ingen strejkar så finns det ingen att ersätta.
Du kanske har en egen definition och det har du full rätt till men det vanligaste är nog att det tolkas enligt tidigare bifogad länk som du påstod att jag hade svårt att läsa.
Nä..
Från din länk som du har svårt att läsa/tolka. Men jag hjälper dig och understryker det.
”I sak innebär det att en arbetstagare som inte är medlem i arbetstagarorganisationens utför konfliktdrabbat arbete istället för någon som är direkt uttagen i strejk. ”
Svårt att tolka det på något annat sätt än så som det står där med din understykning. Så du har helt rätt skulle jag säga.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vad är det ni träter om nu?
Strejkbryteri är ju inget brottsligt och för ett företag utan kollektivavtal är det inte ens ett avtalsbrott.
För en fackmedlem bryter man dock mot föreningens stadgar.
Termen används för ett läge där en fackförening normalt trappar upp en konfliktåtgärd.
Nej, inte det minsta klipper in från länken och förklarar nedan.
I sak innebär det att en arbetstagare som inte är medlem i arbetstagarorganisationens utför konfliktdrabbat arbete istället för någon som är direkt uttagen i strejk.
Det betyder att ngn som inte är medlem i facket utför arbete inom if metalls område på tm.
Nej. Det innebär att om en som strejkar ersätts av någon annan person. Men om ingen strejkar så finns det ingen att ersätta.
Du kanske har en egen definition och det har du full rätt till men det vanligaste är nog att det tolkas enligt tidigare bifogad länk som du påstod att jag hade svårt att läsa.
Nä..
Från din länk som du har svårt att läsa/tolka. Men jag hjälper dig och understryker det.
”I sak innebär det att en arbetstagare som inte är medlem i arbetstagarorganisationens utför konfliktdrabbat arbete istället för någon som är direkt uttagen i strejk. ”
Svårt att tolka det på något annat sätt än så som det står där med din understykning. Så du har helt rätt skulle jag säga.
Det du beskriver är ju i stora drag vad som hände i göteborgs hamn där arbetsgivaren valde att skriva avtal med hamnarbetarförbundet istället för transport. Frustrerande för transport men inget dom kan göra någonting åt. Dom kan inte utlysa konflikt mot ett företag som är medlem i arbetsgivarorganisation och som har avtal med en fackförening som uppfyller kriterierna.
I teslas fall skulle det ju dock behövas att dom gick med i arbetsgivarorganisationen också. Mindre troligt.
Strejkbryteri är ju inget brottsligt och för ett företag utan kollektivavtal är det inte ens ett avtalsbrott.
Termen används för ett läge där en fackförening normalt trappar upp en konfliktåtgärd.
Tror dom träter om hur vida ordet strejkbryteri används av facket för ge negativ publicitet för Tesla samt om vad ordet exakt betyder.
Första behöver vi väl inte ens diskutera då det bara är att lyssna på fackets retorik när dom använder ordet. Det är ju "krig" så det klart dom försöker svartmåla motståndaren och strejkbryteri är ett ord dom använder för att göra detta. Inget konstigt.
Det andra kan jag bara säga att jag alltid trott på den första länken att det är om någon utför ett arbete i stället för någon som strejkar. Svårt att då avgöra på en verkstad där den första lediga personen får ta nästa bil. Hur ska man göra då, lämna var tionde bil (om det är 10% som strejkar) och säga otur du hamnar sist i kön efter din servicetekniker strejkar? Det verkar ju uppenbarligen finnas mer skrivet där denna förklaring till ordet används än något annat i varje fall.
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kan man anmäla sig som frivillig strejkvakt även om man inte är med I facket? Hade varit intressant att höra hur snacket går där, även om det hade varit svårt att hålla tyst en halvdag.
Frågan är huruvida ett fackförbund kan kan ta ut andra fackförbunds medlemmar samt oorganiserade i strejk eller inte. Allt jag hittar säger att ett fackförbund kan varsla om strejk för sina egna medlemmar i strejk men inte andra fackförbunds medlemmar.
Frågan är huruvida ett fackförbund kan kan ta ut andra fackförbunds medlemmar samt oorganiserade i strejk eller inte. Allt jag hittar säger att ett fackförbund kan varsla om strejk för sina egna medlemmar i strejk men inte andra fackförbunds medlemmar.
Återigen läs på medlingsinstitutets hemsida så behöver du inte tro utan du kan veta.
Tror dom träter om hur vida ordet strejkbryteri används av facket för ge negativ publicitet för Tesla samt om vad ordet exakt betyder.
Första behöver vi väl inte ens diskutera då det bara är att lyssna på fackets retorik när dom använder ordet. Det är ju "krig" så det klart dom försöker svartmåla motståndaren och strejkbryteri är ett ord dom använder för att göra detta. Inget konstigt.
Det andra kan jag bara säga att jag alltid trott på den första länken att det är om någon utför ett arbete i stället för någon som strejkar. Svårt att då avgöra på en verkstad där den första lediga personen får ta nästa bil. Hur ska man göra då, lämna var tionde bil (om det är 10% som strejkar) och säga otur du hamnar sist i kön efter din servicetekniker strejkar? Det verkar ju uppenbarligen finnas mer skrivet där denna förklaring till ordet används än något annat i varje fall.
Hela arbetsplatsen blir varslad om strejk.
De som jobbar kallas strejkbrytare av alla eftersom det är det de är.
Återigen läs på medlingsinstitutets hemsida så behöver du inte tro utan du kan veta.
Du kan ju testa att läsa någon av mina länkar så ser du att det är långt ifrån självklart att det är så. Du har dessutom inte svarat på frågor om hur det fungerar och vem som betalar konfliktersättningen för de som strejkar men tillhör andra fackförbund än det som utlyste strejken.
Du hävdar att IF Metall har utlyst en strejk på en hel arbetsplats, dvs så påverkas även tjänstemän som tillhör tjänstemannafack mm.