Det är väl ingen som säger att strejk, föräldraledighet eller annat i sig är en belastning? Men om du inte faktiskt arbetar under en viss tid så är det inte tid som du kan förväntas ha hållit dig uppdaterad på allt det nya som händer eller vidareutbildat dig vilket kan vara en belastning.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 19:44Jo, jag tycker det har det. En arbetsgivare som har kollektivavtal går inte bananas för att en anställd på ett företag som inte har det strejkar.
Förhållandet 1,5år på 2år är lite extremt. Vad jag menar är att en föräldrarledighetsperiod på 6månader inte är en belastning i cv:t på ett sunt företag.
Jag har själv varit pappaledig men då efter ca 10års erfarenhet.
Jag har fått intrycket att tesla lockat till sig alla erfarna, skickliga mekaniker.
Ju längre tid du arbetat och desto kortare tid du är borta desto lägre påverkan får det såklart, för de allra flesta är det nog inte märkbar påverkan att vara tjänstledig eller föräldraledig ett halvår. Men om man skulle ta tjänstledigt i säg två år och inte göra någonting alls för att sen vara öppen med det när man söker jobb direkt efter så tror jag de flestas möjligheter skulle påverkas åtminstone lite av det även om man arbetat i 10 år innan dess. Men som jag nämnde tidigare så bör en brist på arbetskraft göra att sådant har väldigt liten vikt oavsett, då behöver arbetsgivarna bara få in folk.
Jag trodde för övrigt att det framkommit att medelåldern hos Tesla är lägre än branschsnittet? I så fall lär det finnas en del yngre där.