Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar. ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar. ;)
Jag säger inte att alla ska köra Toyota, men hur svårt kan det vara för andra biltillverkare att få service och kundvård i toppklass?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
benke_berguv
Inlägg: 158
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Polestar 2

Inlägg av benke_berguv »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar. ;)
Jag säger inte att alla ska köra Toyota, men hur svårt kan det vara för andra biltillverkare att få service och kundvård i toppklass?
Huvudet på spiken där, om Lexus/Toyota kan (och vara ett vinstrikt företag) så klurar ju ofta på hur många andra kan fallera på den punkten.

Kan kört ett antal Lexus och Toyota i 15 år och det tar emot att byta bilmärke och då (statistiskt) få räkna med mer rackel. Tesla verkar ju vara ett unikum av dåliga och känsliga lösningar men det kompenseras i viss mån av otroligt tåliga ägare (jag hade aldrig accepterat åka omkring med en lista på saker som ska åtgärdas ”sen”. Felet ska inte uppstå. Uppstår det ska man kunna få det fixat direkt och utan att behöva bråka med en app eller annat skit)

Om man bortser från 0-100 så tycker jag inte tesla (eller BMW heller för den delen) är direkt roligare än den Peugeot Partner jag tvingas genomlida då och då. Kör mest BMW i3s och visst, den går fortare på alla sätt men det anser jag inte vara direkt körglädje.

Jaja, annan diskussion kanske:)

Jag hoppas Volvo ser till att man kan serva polestar på vanliga volvoverkäder (precis som Toyota gjort med Lexus).
Håller tummarna!

//Benke
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.

Jag håller verkligen med om varje punkt. Det som ställer till det är dock att Model 3 också har en del avgörande fördelar.

- Lägre och antagligen roligare att köra. Hmm, återstår att se. TopGear menade att den var lika kul och aktiv som Taycan, men betydligt billigare. Nu har jag kört varken Taycan eller PS2, men TopGear brukar ju ha hyfsad koll och Taycan körkänsla räcker gott för mig ;)
- Tillgång till supercharger-nätverket. Håller helt med, men jag ser att Ionity byggs ut ganska snabbt och hoppas det ska funka minst lika bra på de resor vi har där vi behöver ladda.
- Autopiloten. AP2,5 i min bil är inget att skryta extremt mycket över. Hackar, spökbromsar och är allmänt nervös. Jag tror och hoppas PS2 får ett Volvo top of the line system, som iaf är ok att köra med
- Längre räckvidd. Skillnaden blir nog inte så jättestor där tror jag och oavsett så blir räckvidden längre än på min MS 75D med 21", så det blir oavsett en förbättring trots att nuvarande räckvidd räcker utan problem för oss.
- Snabbare laddning. 150kW är ganska bra det också. Vi har aldrig behövt vänta på laddning av nuvarande MS och den toppar på 120kW
- Känslan av att man stödjer ett bolag som inte fifflar och har sig. Fifflar Volvo och PS?
- Man slipper stödja Kina och deras brist på miljötänk och usla arbetsvillkor. (främst batterierna) Det kan jag inte uttala mig om, men Volvo är ju ganska noga med sin image, så jag hoppas de tar sånt på allvar

Så i valet mellan Model 3 och Polestar 2 väljer jag ingen. Just nu. :) Drömmen är ju att Tesla skärper till sig vad gäller ljudisolering, toleranser i karosspassning och servicetillgänglighet. Eller vad fan, skippa toleranserna. Jag kan leva med att nån panel eller dörr sitter lite snett. Det gör det redan på min Model S så jag är van. :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.

Jag håller verkligen med om varje punkt. Det som ställer till det är dock att Model 3 också har en del avgörande fördelar.

- Lägre och antagligen roligare att köra. Hmm, återstår att se. TopGear menade att den var lika kul och aktiv som Taycan, men betydligt billigare. Nu har jag kört varken Taycan eller PS2, men TopGear brukar ju ha hyfsad koll och Taycan körkänsla räcker gott för mig ;)
- Tillgång till supercharger-nätverket. Håller helt med, men jag ser att Ionity byggs ut ganska snabbt och hoppas det ska funka minst lika bra på de resor vi har där vi behöver ladda.
- Autopiloten. AP2,5 i min bil är inget att skryta extremt mycket över. Hackar, spökbromsar och är allmänt nervös. Jag tror och hoppas PS2 får ett Volvo top of the line system, som iaf är ok att köra med
- Längre räckvidd. Skillnaden blir nog inte så jättestor där tror jag och oavsett så blir räckvidden längre än på min MS 75D med 21", så det blir oavsett en förbättring trots att nuvarande räckvidd räcker utan problem för oss.
- Snabbare laddning. 150kW är ganska bra det också. Vi har aldrig behövt vänta på laddning av nuvarande MS och den toppar på 120kW
- Känslan av att man stödjer ett bolag som inte fifflar och har sig. Fifflar Volvo och PS?
- Man slipper stödja Kina och deras brist på miljötänk och usla arbetsvillkor. (främst batterierna) Det kan jag inte uttala mig om, men Volvo är ju ganska noga med sin image, så jag hoppas de tar sånt på allvar

Så i valet mellan Model 3 och Polestar 2 väljer jag ingen. Just nu. :) Drömmen är ju att Tesla skärper till sig vad gäller ljudisolering, toleranser i karosspassning och servicetillgänglighet. Eller vad fan, skippa toleranserna. Jag kan leva med att nån panel eller dörr sitter lite snett. Det gör det redan på min Model S så jag är van. :lol:

Ok, det låter ju bra. Tycker bara den ser så hög ut. Nästan som en SUV. Det brukar inte vara så bra för köregenskaperna.

Nej jag är sannerligen ingen Autopilot-fanboy heller. Använder det väldigt sporadiskt.

Att inte ha supercharger skulle ju innebära att Europa-trippen skulle få ställas in eller bli rätt mycket dyrare. Kollar man på kartan så är det inte heltäckande på samma sätt som SuC. Men det bör ju bli bättre. Men det finns ju andra sätt att semestra på.

Inom Sverige skulle jag klara mig bra med en Polestar 2 dock och kostnaden skulle vara försumbar.

Nej, men med kinesiska ägare och tillverkning i Kina så finns där en rad frågetecken. Men förhoppningsvis tar de det här på allvar. Läste idag att Volvo skulle ansluta sig till BlockChain Network för spårbarhet av t ex Kobolt. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... Emze9cO-uI


Jag är som sagt väldigt kluven. Känner ju en jäkla trygghet i Tesla-sfären med framförallt alla SuC. Rätt vad det är så vill man köra nånstans där det inte finns bra och snabba CCS-laddare. (Ionity, Circle K et al)
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Polestar 2

Inlägg av Jo-el »

Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?

Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Jo-el skrev:
Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?

Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

när jag var och såg på PS2 kändes den inte högre än en vanlig sedan, fick inget SUV-intryck alls (i så fall hade den gått bort med en gång, vill inte ha SUV). iPace vi hade var betydligt högre vad jag minns.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
när jag var och såg på PS2 kändes den inte högre än en vanlig sedan, fick inget SUV-intryck alls (i så fall hade den gått bort med en gång, vill inte ha SUV). iPace vi hade var betydligt högre vad jag minns.
Jag har bara sett den på bild. Ser ut att ha stora hjul och ett rejält gap i hjulhuset. Eller är det plasten runt hjulhuset man lurar sig på kanske?

Edit: Googlade och den är bara 6 cm högre än Model 3 (148 vs 142 cm).

Kollade även 3-serien och A4. De är också runt 142-143 cm höga.

Volvo XC40 är däremot rejält högre. 165 cm. Förvånar mig faktiskt en aning. Trodde Polestar 2 var ungefär lika hög fast med lite annorlunda styling så att den skulle se lägre ut.

I-Pace är 156,5 cm hög. Klart högre än Polestar 2 alltså.
Polestar2.jpg
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Polestar 2

Inlägg av Jo-el »

Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?

Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Jo-el skrev:
Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?

Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?

Sent from my HD1903 using Tapatalk

Det skulle jag nog tro. Ionity ska vara vinstdrivande i sig. De vill nog ha så många kunder som möjligt.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12662
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?

Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?

Sent from my HD1903 using Tapatalk

Det skulle jag nog tro. Ionity ska vara vinstdrivande i sig. De vill nog ha så många kunder som möjligt.
Tror ni det kommer bli svårare att ladda en elbil i framtiden än idag alltså?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?

Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?

Sent from my HD1903 using Tapatalk

Det skulle jag nog tro. Ionity ska vara vinstdrivande i sig. De vill nog ha så många kunder som möjligt.
Tror ni det kommer bli svårare att ladda en elbil i framtiden än idag alltså?

Hur drog du den slutsatsen? Beror väl på. Kan väl bli köer under vissa perioder. Beror på hur försäljning och utbyggnad synkar.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12662
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jag läste dom här två lite pessimistiska slutsatserna:
Jo-el skrev:
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Nu ja, men är det garanterat för framtiden?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Jag läste dom här två lite pessimistiska slutsatserna:
Jo-el skrev:
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Nu ja, men är det garanterat för framtiden?
Infrastrukturen byggs ju ut som aldrig förr. Ingen som glömt.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12662
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Jag läste dom här två lite pessimistiska slutsatserna:
Jo-el skrev:
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Nu ja, men är det garanterat för framtiden?
Infrastrukturen byggs ju ut som aldrig förr. Ingen som glömt.
Precis. Därav min fråga.
Tyckte det lätt pessimistiskt rörande laddmöjligheter i framtiden.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Angående höjd på P2 så var jag också tvungen att kolla när så många gärna sätter den i crossover/SUV-facket. P2 är 17cm lägre än en XC40 och några mm lägre än S/V60. Den är även bara 4,5cm högre än en M3. Även markfrigången är bara 1cm mer än samma S/V60.

Så att Polestar 2 skulle vara SUVig är bara en synvilla. Förhoppningsvis återspeglas detta på ett hyfsat Cd-värde och räckvidd också.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12662
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

filippb skrev:
Angående höjd på P2 så var jag också tvungen att kolla när så många gärna sätter den i crossover/SUV-facket. P2 är 17cm lägre än en XC40 och några mm lägre än S/V60. Den är även bara 4,5cm högre än en M3. Även markfrigången är bara 1cm mer än samma S/V60.

Så att Polestar 2 skulle vara SUVig är bara en synvilla. Förhoppningsvis återspeglas detta på ett hyfsat Cd-värde och räckvidd också.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Förmodligen är det så polestar tänker. SUV är en mycket populär biltyp i nästan hela världen. SUV lämpar sig mindre bra som elbil eftersom den är mer energikrävande än sedaner.
Då kan man göra en kombikupe som uppfattas som en SUV...
Magnus71
Inlägg: 195
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Polestar 2

Inlägg av Magnus71 »

Polestar2 är har en crossover-liknande stuk helt enkelt för att plattformen inte var förberedd för eldrift från början. Den klarar inte ett batteripack under golvet och en totalhöjd runt 142cm som de andra sedanerna.
Om markfrigången hade varit högre så hade konceptet varit ok. Nu blir det bara en efterkonstruktion.
Men eftersom många gillar att sitta högre så kan det ändå tilltala en del kunder.
Nackdelen är dock att Cw (eller Cw*A) aldrig kommer nå Tesla 3 nivåer.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Magnus71 skrev:
Polestar2 är har en crossover-liknande stuk helt enkelt för att plattformen inte var förberedd för eldrift från början. Den klarar inte ett batteripack under golvet och en totalhöjd runt 142cm som de andra sedanerna.
Om markfrigången hade varit högre så hade konceptet varit ok. Nu blir det bara en efterkonstruktion.
Men eftersom många gillar att sitta högre så kan det ändå tilltala en del kunder.
Nackdelen är dock att Cw (eller Cw*A) aldrig kommer nå Tesla 3 nivåer.
Man kan se det tvärtom också - batteriets utformning ger bättre komfort än i exempelvis M3 enligt många.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av vigge50 »

connu skrev:
Den stora frågan är egentligen:

Polestar 2 Versus Tesla Model 3

Which one is the better purchase?

Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Kanske är man petig här men hur kommer du till den slutsatsen? Har Tesla slängt in lite ultra high-strength steel i konstruktionen och sen haft tur att de gång på gång prisas för sin säkerhet? Hur många gånger har inte Elon och andra på Tesla pratat om att de konstruerar bilarna med tanke på säkerhet? Volvo kan helt klart vara bättre men tycker motiveringen där är väldigt konstig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsL »

Model 3 har ju hittills visat sig vara världens säkraste bil, har några tester visat att Polstar är bättre?
Tesla verkar ha en kultur liknande den hos SAAB där säkerhet var en obsession.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12662
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Sandlådediskussion. Både Volvo och tesla (och några till) är tillverkare av säkra bilar. Att försöka rangordna ďom blir subjektivt.
Attack på dom dåliga istället.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Jag har en kölapp på en polestar 2 och har fått följande Mail från marknadschefen för norden.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12662
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

cosmos skrev:
Jag har en kölapp på en polestar 2 och har fått följande Mail från marknadschefen för norden.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.
Det är ju inte ett livsavgörande beslut.
Kan ju vara kul att vara först.
Skriv svar