Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar.Zalman3 skrev:I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.

Moderator: Redaktion
Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar.Zalman3 skrev:I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Jag säger inte att alla ska köra Toyota, men hur svårt kan det vara för andra biltillverkare att få service och kundvård i toppklass?Verdi skrev:Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar.Zalman3 skrev:I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Huvudet på spiken där, om Lexus/Toyota kan (och vara ett vinstrikt företag) så klurar ju ofta på hur många andra kan fallera på den punkten.Zalman3 skrev:Jag säger inte att alla ska köra Toyota, men hur svårt kan det vara för andra biltillverkare att få service och kundvård i toppklass?Verdi skrev:Jag tar hellre nåt fel då och då än att åka runt i en av världens tråkigaste bilar.Zalman3 skrev:I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Verdi skrev:HelectriC skrev:det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.
Jag håller verkligen med om varje punkt. Det som ställer till det är dock att Model 3 också har en del avgörande fördelar.
- Lägre och antagligen roligare att köra. Hmm, återstår att se. TopGear menade att den var lika kul och aktiv som Taycan, men betydligt billigare. Nu har jag kört varken Taycan eller PS2, men TopGear brukar ju ha hyfsad koll och Taycan körkänsla räcker gott för mig![]()
- Tillgång till supercharger-nätverket. Håller helt med, men jag ser att Ionity byggs ut ganska snabbt och hoppas det ska funka minst lika bra på de resor vi har där vi behöver ladda.
- Autopiloten. AP2,5 i min bil är inget att skryta extremt mycket över. Hackar, spökbromsar och är allmänt nervös. Jag tror och hoppas PS2 får ett Volvo top of the line system, som iaf är ok att köra med
- Längre räckvidd. Skillnaden blir nog inte så jättestor där tror jag och oavsett så blir räckvidden längre än på min MS 75D med 21", så det blir oavsett en förbättring trots att nuvarande räckvidd räcker utan problem för oss.
- Snabbare laddning. 150kW är ganska bra det också. Vi har aldrig behövt vänta på laddning av nuvarande MS och den toppar på 120kW
- Känslan av att man stödjer ett bolag som inte fifflar och har sig. Fifflar Volvo och PS?
- Man slipper stödja Kina och deras brist på miljötänk och usla arbetsvillkor. (främst batterierna) Det kan jag inte uttala mig om, men Volvo är ju ganska noga med sin image, så jag hoppas de tar sånt på allvar
Så i valet mellan Model 3 och Polestar 2 väljer jag ingen. Just nu.Drömmen är ju att Tesla skärper till sig vad gäller ljudisolering, toleranser i karosspassning och servicetillgänglighet. Eller vad fan, skippa toleranserna. Jag kan leva med att nån panel eller dörr sitter lite snett. Det gör det redan på min Model S så jag är van.
HelectriC skrev:Verdi skrev:HelectriC skrev:det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.
Jag håller verkligen med om varje punkt. Det som ställer till det är dock att Model 3 också har en del avgörande fördelar.
- Lägre och antagligen roligare att köra. Hmm, återstår att se. TopGear menade att den var lika kul och aktiv som Taycan, men betydligt billigare. Nu har jag kört varken Taycan eller PS2, men TopGear brukar ju ha hyfsad koll och Taycan körkänsla räcker gott för mig![]()
- Tillgång till supercharger-nätverket. Håller helt med, men jag ser att Ionity byggs ut ganska snabbt och hoppas det ska funka minst lika bra på de resor vi har där vi behöver ladda.
- Autopiloten. AP2,5 i min bil är inget att skryta extremt mycket över. Hackar, spökbromsar och är allmänt nervös. Jag tror och hoppas PS2 får ett Volvo top of the line system, som iaf är ok att köra med
- Längre räckvidd. Skillnaden blir nog inte så jättestor där tror jag och oavsett så blir räckvidden längre än på min MS 75D med 21", så det blir oavsett en förbättring trots att nuvarande räckvidd räcker utan problem för oss.
- Snabbare laddning. 150kW är ganska bra det också. Vi har aldrig behövt vänta på laddning av nuvarande MS och den toppar på 120kW
- Känslan av att man stödjer ett bolag som inte fifflar och har sig. Fifflar Volvo och PS?
- Man slipper stödja Kina och deras brist på miljötänk och usla arbetsvillkor. (främst batterierna) Det kan jag inte uttala mig om, men Volvo är ju ganska noga med sin image, så jag hoppas de tar sånt på allvar
Så i valet mellan Model 3 och Polestar 2 väljer jag ingen. Just nu.Drömmen är ju att Tesla skärper till sig vad gäller ljudisolering, toleranser i karosspassning och servicetillgänglighet. Eller vad fan, skippa toleranserna. Jag kan leva med att nån panel eller dörr sitter lite snett. Det gör det redan på min Model S så jag är van.
Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.Jo-el skrev:Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
Jag har bara sett den på bild. Ser ut att ha stora hjul och ett rejält gap i hjulhuset. Eller är det plasten runt hjulhuset man lurar sig på kanske?HelectriC skrev:när jag var och såg på PS2 kändes den inte högre än en vanlig sedan, fick inget SUV-intryck alls (i så fall hade den gått bort med en gång, vill inte ha SUV). iPace vi hade var betydligt högre vad jag minns.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?Verdi skrev:Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.Jo-el skrev:Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
Jo-el skrev:Nu ja, men är det garanterat för framtiden?Verdi skrev:Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.Jo-el skrev:Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
Sent from my HD1903 using Tapatalk
Tror ni det kommer bli svårare att ladda en elbil i framtiden än idag alltså?Verdi skrev:Jo-el skrev:Nu ja, men är det garanterat för framtiden?Verdi skrev:Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.Jo-el skrev:Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det skulle jag nog tro. Ionity ska vara vinstdrivande i sig. De vill nog ha så många kunder som möjligt.
Fredrik j skrev:Tror ni det kommer bli svårare att ladda en elbil i framtiden än idag alltså?Verdi skrev:Jo-el skrev:Nu ja, men är det garanterat för framtiden?Verdi skrev:Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.Jo-el skrev:Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.
Sent from my HD1903 using Tapatalk
Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det skulle jag nog tro. Ionity ska vara vinstdrivande i sig. De vill nog ha så många kunder som möjligt.
Jo-el skrev:Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?
Infrastrukturen byggs ju ut som aldrig förr. Ingen som glömt.Fredrik j skrev:Jag läste dom här två lite pessimistiska slutsatserna:
Jo-el skrev:Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?
Precis. Därav min fråga.Verdi skrev:Infrastrukturen byggs ju ut som aldrig förr. Ingen som glömt.Fredrik j skrev:Jag läste dom här två lite pessimistiska slutsatserna:
Jo-el skrev:Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?
Förmodligen är det så polestar tänker. SUV är en mycket populär biltyp i nästan hela världen. SUV lämpar sig mindre bra som elbil eftersom den är mer energikrävande än sedaner.filippb skrev:Angående höjd på P2 så var jag också tvungen att kolla när så många gärna sätter den i crossover/SUV-facket. P2 är 17cm lägre än en XC40 och några mm lägre än S/V60. Den är även bara 4,5cm högre än en M3. Även markfrigången är bara 1cm mer än samma S/V60.
Så att Polestar 2 skulle vara SUVig är bara en synvilla. Förhoppningsvis återspeglas detta på ett hyfsat Cd-värde och räckvidd också.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Man kan se det tvärtom också - batteriets utformning ger bättre komfort än i exempelvis M3 enligt många.Magnus71 skrev:Polestar2 är har en crossover-liknande stuk helt enkelt för att plattformen inte var förberedd för eldrift från början. Den klarar inte ett batteripack under golvet och en totalhöjd runt 142cm som de andra sedanerna.
Om markfrigången hade varit högre så hade konceptet varit ok. Nu blir det bara en efterkonstruktion.
Men eftersom många gillar att sitta högre så kan det ändå tilltala en del kunder.
Nackdelen är dock att Cw (eller Cw*A) aldrig kommer nå Tesla 3 nivåer.
Kanske är man petig här men hur kommer du till den slutsatsen? Har Tesla slängt in lite ultra high-strength steel i konstruktionen och sen haft tur att de gång på gång prisas för sin säkerhet? Hur många gånger har inte Elon och andra på Tesla pratat om att de konstruerar bilarna med tanke på säkerhet? Volvo kan helt klart vara bättre men tycker motiveringen där är väldigt konstig.connu skrev:Den stora frågan är egentligen:
Polestar 2 Versus Tesla Model 3
Which one is the better purchase?
Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Det är ju inte ett livsavgörande beslut.cosmos skrev:Jag har en kölapp på en polestar 2 och har fått följande Mail från marknadschefen för norden.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.