Ok. Håller med. Det är ju i praktiken en ickefråga eftersom man ju så enkelt kan uppgradera sitt körkort.mikebike skrev: ↑18 feb 2023 14:00Äldre bilar får lasta mindre och dra mer. Jag föredrar det motsatta.Fredrik j skrev: ↑18 feb 2023 13:51Här är en LR som med totalvikt på 2370 får dra drygt 1100 på b-kort.
https://www.wayke.se/objekt/6a54ecf1-d0 ... or-automat
Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Vad tror ni är det smartaste valet rent ekonomiskt om man ser till andrahandsvärdet på bilen efter låt säga 3-4 år?
Står i valet och kvalet mellan en LR eller en RWD och jag klarar mig utan tvekan på RWD räckvidden samt jag är införstådd med fördelen med att ständigt kunna ha 100% batterikapacitet på den batteritypen utan att det tar skada. Men vilka nackdelar finns det med batteriet?
Sen undrar jag om det i övrigt är exakt samma ljudpaket i de olika modellerna? Tyckte ljudet var grymt bra när jag provkörde LR och hade hoppats få lika bra i RWD men hur ser det ut med det? Vad är egentligen skillnaden på bilarna förutom just mindre batteripack, bakhjulsdrift samt högre godkänd släpvagnsvikt för B-kort?
Undrar även om ni rekommenderar att köpa till vinterdäck direkt från Tesla i samband med beställningen eller går det att hitta till bättre pris/kvalitet någonstans i efterhand? Vill ha så mycket bang for the buck som möjligt helt enkelt
Hur har ni valt att finansiera era köp förresten? Jag och min sambo överväger att slänga in en stor del kontant för att slippa dras med allt för höga räntekostnader, hur resonerar ni?
Står i valet och kvalet mellan en LR eller en RWD och jag klarar mig utan tvekan på RWD räckvidden samt jag är införstådd med fördelen med att ständigt kunna ha 100% batterikapacitet på den batteritypen utan att det tar skada. Men vilka nackdelar finns det med batteriet?
Sen undrar jag om det i övrigt är exakt samma ljudpaket i de olika modellerna? Tyckte ljudet var grymt bra när jag provkörde LR och hade hoppats få lika bra i RWD men hur ser det ut med det? Vad är egentligen skillnaden på bilarna förutom just mindre batteripack, bakhjulsdrift samt högre godkänd släpvagnsvikt för B-kort?
Undrar även om ni rekommenderar att köpa till vinterdäck direkt från Tesla i samband med beställningen eller går det att hitta till bättre pris/kvalitet någonstans i efterhand? Vill ha så mycket bang for the buck som möjligt helt enkelt
Hur har ni valt att finansiera era köp förresten? Jag och min sambo överväger att slänga in en stor del kontant för att slippa dras med allt för höga räntekostnader, hur resonerar ni?
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
1. Mindre men mer stryktåligt. Klarar betydligt fler cykler. Laddar lite långsammare.BraLadd skrev: ↑18 feb 2023 15:21Vad tror ni är det smartaste valet rent ekonomiskt om man ser till andrahandsvärdet på bilen efter låt säga 3-4 år?
2. Samma ljud
3. Jag köpte dubbade från Tesla. Mycket nöjd. Inte mycket dyrare men slupper allt vad strul heter.
4. Lägre räntekostnader är bättre än högre. Köp inte dyrare än vad du har råd med.

KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Jag passar på och svarar på finansieringen.BraLadd skrev: ↑18 feb 2023 15:21Vad tror ni är det smartaste valet rent ekonomiskt om man ser till andrahandsvärdet på bilen efter låt säga 3-4 år?
Det bästa är att betala kontant så klart. Själv betalar jag 23% kontant och resten lägger jag ihop med vår bolån och därmed får lägre ränta. Bilen amorteras på 5 år eller mindre. Vi tänker behålla vår 7-8 år.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
brottas med samma frågeställning, blir nog en vit rwd med 20 tums fälgar ca 50% kontant och resten på tre eller fem år. Eller en LR med 19 tum. Eller en 3 LR. Leasar en I3 nu fram till 1/9 så jag måste vänta med beställningen några månader. Köper 18 tums dubbade vinterdäck 235/55 och fälgar sannolikt från Norge. Utöver det så blir det PPF huv/front & gummimattor.
Senast redigerad av jalfa, redigerad totalt 2 gång.
Egentligen är det bara en enda positiv grej med att ha finans, och det är om det är en USP om man skall sälja bilen.BraLadd skrev: ↑18 feb 2023 15:21Vad tror ni är det smartaste valet rent ekonomiskt om man ser till andrahandsvärdet på bilen efter låt säga 3-4 år?
Det finns ingen ide att betala massa ränta i onödan. Möjligen om man får 1.99% men det har de ju bara för 3;orna just nu. (dvs man kan få betydligt mer när man placerar pengarna på annat håll)
Gällande RWD eller LR så tror jag att man får tillbaka en väldigt stor del av mellanskillnaden vid försäljnignen så gå på en LR om du har pengarna. (är mitt tips)
När det gäller nackelarna med LFP så är det främst att dessa som levereras nu är otroligt känsliga för kyla (batterier från Catl)
Men RWD är nog grym 7-8 månader om året med lite lägre förbrukning osv.
Hursomhelst så väljer du mellan de bästa modellerna och jag som haft alla tre skulle säga att om någon tvingade mig att välja en nu som jag var tvungen att hålla i tre år (har svårt att behålla bil länge) så skulle jag rangordna dem såhär:
YLR
YP
YRWD
jag kör mest korta sträckor i vardagen. Står i varmgarage. Tycker LR har grym acceleration och är lite äldre samt har familj så har lite svårt att nyttja P:ns effekt. Just nu är P 100.000 dyrare än LR (det var 40.000 innan) så det är lite för stor skillnad just nu.
jag tror både LR och RWD kommer ha grymt bra andrahandsvärden framöver och det finns ju ingen som helst anledning att ta en RWD om du ändå har kontanterna och inte behöver dem till något annat. Allt är gissningar men tror somsagt att man kanske får tillbaka nästan 100% av mellanskillnaden i framtiden. (såklart inte för all framtid) Räckvidd är liksom det folk söker. Det är ju det fossilare är rädda för.
Vad händer när alla elbilar levereras med 7-800 km räckvidd tex om det nu blir så om 3-4 år.
Hur skulle man då kunna sälja en stor familjesuv med 25-30 mils räckvidd? Nu spånar jag bara men det kan ju bli så att folk ratar den sen i förhållande till LR. Inte ratar helt men så tillvida att man får tillbaka allt extra man lagt på en LR. Ingen vill ju ha en tex Renault Zoe osv med dålig räckvidd...
sen är ju LR väldigt billig nu om man jämför med för en månad sen...
Helt ärligt, kommer Model Y rwd verkligen 30 mil på motorväg i 120 km/h vintertid, med temperaturer runt nollan? Någon som äger en och faktiskt har kört så långt i 120 km/h, och som kan bekräfta att detta är vad man kan förvänta sig i den hastigheterna, de temperaturerna och utan medvind?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- jimhalpert
- Teslaägare
Jag har också velat fram och tillbaka mellan SR och LR men det fick bli en SR eftersom 90.000kr ändå är en slant. Kanske att LR har bättre andrahandsvärde efter några år, men om du istället lägger de 90k i fonder så kanske du kan byta upp dig till en LR 2025 

- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
I morgon kör jag Östersund-Sthlm. Reserapport med förbrukning, laddtider etc kommer då!iAkita skrev: ↑18 feb 2023 22:37Helt ärligt, kommer Model Y rwd verkligen 30 mil på motorväg i 120 km/h vintertid, med temperaturer runt nollan? Någon som äger en och faktiskt har kört så långt i 120 km/h, och som kan bekräfta att detta är vad man kan förvänta sig i den hastigheterna, de temperaturerna och utan medvind?
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Kan man få ut 54kwh ur batteriet(tveksamt?) så kan man ju snitta 180wh/km.CrazyGang skrev: ↑19 feb 2023 08:12I morgon kör jag Östersund-Sthlm. Reserapport med förbrukning, laddtider etc kommer då!iAkita skrev: ↑18 feb 2023 22:37Helt ärligt, kommer Model Y rwd verkligen 30 mil på motorväg i 120 km/h vintertid, med temperaturer runt nollan? Någon som äger en och faktiskt har kört så långt i 120 km/h, och som kan bekräfta att detta är vad man kan förvänta sig i den hastigheterna, de temperaturerna och utan medvind?
Har för mig min M3P med 18" drog nått sånt i ca 120kmh, men det var sommartid och innan värmepump och allt annat som förbättrats senaste åren...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Y RWD borde komma lika långt som SR+ som också har påstådd räckvid ca 44mil WLTP. Alltså max 25 mil på motorväg vintertid, 35 sommartid. Praktiskt sett, beroende på var laddarna är placerade, handlar det väl om 20-22 mil på vintern.iAkita skrev: ↑18 feb 2023 22:37Helt ärligt, kommer Model Y rwd verkligen 30 mil på motorväg i 120 km/h vintertid, med temperaturer runt nollan? Någon som äger en och faktiskt har kört så långt i 120 km/h, och som kan bekräfta att detta är vad man kan förvänta sig i den hastigheterna, de temperaturerna och utan medvind?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Körde Göteborg - Katrineholm för två veckor sedan, 4 pers i bilen plus packning, temperatur runt nollan och bitvis snömodd. Det är förvisso 2+1 och 90km/h mellan Ulricehamn och Jönköping men räckvidden verkade vara 28 mil även efter jag gått upp i 120km/h igen efter Jkpg, jag vågade dock inte chansa på att ta mig till Linköping som hade vart 27 mil utan stannade och laddade i Ödeshög.iAkita skrev: ↑18 feb 2023 22:37Helt ärligt, kommer Model Y rwd verkligen 30 mil på motorväg i 120 km/h vintertid, med temperaturer runt nollan? Någon som äger en och faktiskt har kört så långt i 120 km/h, och som kan bekräfta att detta är vad man kan förvänta sig i den hastigheterna, de temperaturerna och utan medvind?
Värt att notera är att jag började med 100% laddning ifrån varmgarage, hemresan hade jag 94% laddat men bilen hade stått ute och det var -7c, då kom vi till Jönköping (21 mil) med 8% tillgodo.
Men den laddar snabbt, körde Gbg-Trysil-Gbg i veckan, också start ifrån varmgarage, drygt 100 mil totalt 13,5h inklusive laddstopp, la ganska precis en timme totalt på supercharging, funderade på att låna en dieselbil iom att det var en hit'n run men jag hade nog velat ta ett par bensträckare ändå så jag är högst nöjd med hur det fungerar med en RWD.
Kör en total sträcka på 29 mil dagligen. Det drar ganska exakt 50-51% för varje enkel resa. Tar mig 3-4km innan jag kommer upp i 120km/h och samma sak hem. Om man vågar använda bufferten kommer du 30mil.iAkita skrev: ↑18 feb 2023 22:37Helt ärligt, kommer Model Y rwd verkligen 30 mil på motorväg i 120 km/h vintertid, med temperaturer runt nollan? Någon som äger en och faktiskt har kört så långt i 120 km/h, och som kan bekräfta att detta är vad man kan förvänta sig i den hastigheterna, de temperaturerna och utan medvind?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Och hur mycket kan man förvänta sig att batteriet tappar över tid? Dessa 30 mil, hur mycket mindre kommer man om 1000 mil? Om 10000 mil?
MY RWD 2023
Har tappat 3,0% på 11 mån och 1800 mil i M3 RWD enligt BMS.
Mer än vad jag trott men degraderingen kommer nog minska framöver.
Laddar till 100% en gång per månad för balansering annars 80% eller upp till 99% vid långresa.
Tesla har högre degradering för nickelbatterier i jämförelse med t ex Kia.
Kan också bero på optimistiska kWh siffror för nytt batteri.
Garantin är ju kortare för LFP men det kan bero på att det är oprövat för Tesla
M3 RWD -22
En kompenserade egenskap, eller snarast bieffekt, av obefintlig regen vid kallt väder är att man motionerar bromsarna.
Jag ser att kärvande bromsar är/blir elbilarnas akilleshäl.
Inatt var det -7 som kallast. I förmiddags när jag var ute och åkte hade jag ingen regen alls och fick bromsa ”manuellt” vilket var mycket ovant.
Det var då det slog mig att det inte är så dumt.
På 3:an vi lämnade tillbaka i januari hade bromsarna bak rostat så pass att jag är osäker på om dom hade gått genom en besiktning.
Jag ser att kärvande bromsar är/blir elbilarnas akilleshäl.
Inatt var det -7 som kallast. I förmiddags när jag var ute och åkte hade jag ingen regen alls och fick bromsa ”manuellt” vilket var mycket ovant.
Det var då det slog mig att det inte är så dumt.
På 3:an vi lämnade tillbaka i januari hade bromsarna bak rostat så pass att jag är osäker på om dom hade gått genom en besiktning.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Att du tappat mer beror nog på att du misskött batteriet. Batteriet ska laddas fullt minst en gång i veckan. Gärna oftare.ANLI skrev: ↑19 feb 2023 14:38Har tappat 3,0% på 11 mån och 1800 mil i M3 RWD enligt BMS.
Laddar till 100% en gång per månad för balansering annars 80% eller upp till 99% vid långresa.
"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."
Det där handlar om att Tesla inte vill att deras kunder skall bli stående vid vägkanten.Piggelin skrev: ↑19 feb 2023 15:32Att du tappat mer beror nog på att du misskött batteriet. Batteriet ska laddas fullt minst en gång i veckan. Gärna oftare.ANLI skrev: ↑19 feb 2023 14:38Har tappat 3,0% på 11 mån och 1800 mil i M3 RWD enligt BMS.
"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."
LFP är nämligen notoriskt svårt att beräkna återstående kapacitet i, om batteriet inte regelbundet laddas till 100%. Dvs räckviddsuppskattningen kan bli väldigt fel.
Men för batteriets hälsa är det definitivt inte bra att ladda till 100%.
ANLI missköter alltså knappast batteriet genom att sällan ladda till 100, tvärtom.
Med det sagt tror jag inte man skall lägga för mkt värde i vad Scan my tesla etc säger. Det finns så många variabler att det krävs en hel del testande för att få fram en vettig siffra, men inte ens då kan man vara säker(särskilt inte om man fått ny mjukvara under tiden).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- maik
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael969032
Tack, det var precis det här jag försökte förmedla igår. Man ska inte ladda LFP till 100% om man bryr sig om batterihälsan. Anledningen till varför Tesla rekommenderar att man laddar till 100% har med beräkningen av räckvidden att göra.taliz skrev:Det där handlar om att Tesla inte vill att deras kunder skall bli stående vid vägkanten.Piggelin skrev: ↑19 feb 2023 15:32Att du tappat mer beror nog på att du misskött batteriet. Batteriet ska laddas fullt minst en gång i veckan. Gärna oftare.ANLI skrev: ↑19 feb 2023 14:38Har tappat 3,0% på 11 mån och 1800 mil i M3 RWD enligt BMS.
LFP är nämligen notoriskt svårt att beräkna återstående kapacitet i, om batteriet inte regelbundet laddas till 100%. Dvs räckviddsuppskattningen kan bli väldigt fel.
Men för batteriets hälsa är det definitivt inte bra att ladda till 100%.
ANLI missköter alltså knappast batteriet genom att sällan ladda till 100, tvärtom.
Med det sagt tror jag inte man skall lägga för mkt värde i vad Scan my tesla etc säger. Det finns så många variabler att det krävs en hel del testande för att få fram en vettig siffra, men inte ens då kan man vara säker(särskilt inte om man fått ny mjukvara under tiden).
Tesla MY 2023 RWD
Tips i all välmening Piggelin. Tagga ner lite och försök hålla en trevligare ton. Folk är trevliga mot dig och det finns mkt kunskap att lära sig här.
Du kan också läsa dessa trådar om du vill lära dig mer om batterier och laddnivåer och vad som sliter (jag gjorde bara en snabbsökning på LFP) . Finns även ett batterimyt-test i första tråden som är värt att gå igenom för att se om man gått på någon av myterna (som du lite verkar gjort när du nog feltolkat anledningen till Teslas rekommendation om att ladda LFP till 100%)
viewtopic.php?t=26808
viewtopic.php?p=687867
viewtopic.php?t=30769
Du kan också läsa dessa trådar om du vill lära dig mer om batterier och laddnivåer och vad som sliter (jag gjorde bara en snabbsökning på LFP) . Finns även ett batterimyt-test i första tråden som är värt att gå igenom för att se om man gått på någon av myterna (som du lite verkar gjort när du nog feltolkat anledningen till Teslas rekommendation om att ladda LFP till 100%)
viewtopic.php?t=26808
viewtopic.php?p=687867
viewtopic.php?t=30769
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 2 gång.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Åter igen: avstå från personpåhopp!
Diskutera sakfrågor inte vad ni anser om andra forummedlemmar.
Skärpning!
/Moderatorn
Diskutera sakfrågor inte vad ni anser om andra forummedlemmar.
Skärpning!
/Moderatorn
I den sista länken ser man tydligt i graferna att det är ingen signifikant försämring mellan 70 till 100% med LFP vid 25C.flamman skrev: ↑19 feb 2023 17:52Tips i all välmening Piggelin. Tagga ner lite och försök hålla en trevligare ton. Folk är trevliga mot dig och det finns mkt kunskap att lära sig här.
viewtopic.php?t=26808
viewtopic.php?p=687867
viewtopic.php?t=30769
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Detsamma gäller även för NCA och NMC.Liqwid78 skrev: ↑19 feb 2023 21:16I den sista länken ser man tydligt i graferna att det är ingen signifikant försämring mellan 70 till 100% med LFP vid 25C.flamman skrev: ↑19 feb 2023 17:52Tips i all välmening Piggelin. Tagga ner lite och försök hålla en trevligare ton. Folk är trevliga mot dig och det finns mkt kunskap att lära sig här.
viewtopic.php?t=26808
viewtopic.php?p=687867
viewtopic.php?t=30769
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
När kom de första rwd till Sverige? Var det några som hann levereras med USS eller saknar alla RWD det?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart