Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Piggelin »

VilkenElbilBlirDet skrev: 17 feb 2023 22:45
30 mil i 120kmh/0-gradigt/19 grader i kupén låter ju ruggigt bra.
Tesla Björn fick väl typ 45 mil när det var 20 plus.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av flipmac »

Piggelin skrev: 17 feb 2023 23:03
VilkenElbilBlirDet skrev: 17 feb 2023 22:45
30 mil i 120kmh/0-gradigt/19 grader i kupén låter ju ruggigt bra.
Tesla Björn fick väl typ 45 mil när det var 20 plus.
Mio, men han körde inte 120km/h på motorväg då…
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaqob »

Har läst större delen av tråden nu, men blir inte klok på den faktiska skillnaden i räckvidd mellan RWD och LR. Någon som redan har erfarenhet från båda? Om RWD kommer 30 mil i motorvägsfart, hur långt hade LR kommit?

540 är ju ett väldigt trevligt pris, men om skillnaden i räckvidd i praktiken är markant får man kanske titta lite mer noga i portmonnän…
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 664
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Piggelin »

CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Donk »

Jaqob skrev:
Har läst större delen av tråden nu, men blir inte klok på den faktiska skillnaden i räckvidd mellan RWD och LR. Någon som redan har erfarenhet från båda? Om RWD kommer 30 mil i motorvägsfart, hur långt hade LR kommit?

540 är ju ett väldigt trevligt pris, men om skillnaden i räckvidd i praktiken är markant får man kanske titta lite mer noga i portmonnän…
Har en MYP med 19” så den borde vara jämförbar med en LR. Åker Sthlm-Skåne några gånger per år och laddar alltid första gången i Jönköping, det är 33 mil. Sist jag åkte var det strax över nollan och blött på vägen, då hade jag knappt 2 mil kvar i batteriet. På sommaren mer (fast då med 21”). Följer skyltad hastighet med ca +5.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1865
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jaqob skrev: 18 feb 2023 06:41
Har läst större delen av tråden nu, men blir inte klok på den faktiska skillnaden i räckvidd mellan RWD och LR. Någon som redan har erfarenhet från båda? Om RWD kommer 30 mil i motorvägsfart, hur långt hade LR kommit?

540 är ju ett väldigt trevligt pris, men om skillnaden i räckvidd i praktiken är markant får man kanske titta lite mer noga i portmonnän…
Vad är ditt behov?
Jag bytte från M3 LR med ca 610 km till MY RWD med ca 440 km och det har funkat kanon. Som några smarta här inne säger så har LFP batterier några uppsidor och några nersidor. Min personlighet uppskattar uppsidorna mer än nersidorna men alla är vi olika.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av maik »

Piggelin skrev:
CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.
Jag tror inte man ska ladda till 100% i onödan även med LFP. Tesla rekommenderar att man gör det en gång i veckan men det beror på att det då blir enklare att uppskatta räckvidden för bilen. Jag kommer i alla fall bara ladda till 100 på långresor.
Tesla MY 2023 RWD
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaqob »

Lerumsexpressen skrev: 18 feb 2023 09:03
Vad är ditt behov?
Jag bytte från M3 LR med ca 610 km till MY RWD med ca 440 km och det har funkat kanon. Som några smarta här inne säger så har LFP batterier några uppsidor och några nersidor. Min personlighet uppskattar uppsidorna mer än nersidorna men alla är vi olika.
Vårt behov är till absolut största del motorvägspendling, runt 15 mil ToR, utan möjlighet att ladda på jobbet. Södra Sverige, så väglaget är oftast bra, och det är väldigt sällan kallare än -10. Resor längre än 20 mil görs några få gånger per år. Så tror nog RWD är rätt.

Alternativet är egentligen främst ID4 4Motion, då det skulle vara möjligt att ha den (men inte tesla) som tjänstebil.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Liqwid78 »

maik skrev: 18 feb 2023 09:33
Piggelin skrev:
CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.
Jag tror inte man ska ladda till 100% i onödan även med LFP. Tesla rekommenderar att man gör det en gång i veckan men det beror på att det då blir enklare att uppskatta räckvidden för bilen. Jag kommer i alla fall bara ladda till 100 på långresor.
Det har jag läst men på forum. Är det något som Tesla har gått ut med eller vad andra tycker?
Jag skulle vilja se någon livslängstest på LFP batterier som laddas till 100% enligt manualen och andra alternativ
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Piggelin »

maik skrev: 18 feb 2023 09:33
Piggelin skrev:
CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.
Jag tror inte man ska ladda till 100% i onödan även med LFP. Tesla rekommenderar att man gör det en gång i veckan men det beror på att det då blir enklare att uppskatta räckvidden för bilen. Jag kommer i alla fall bara ladda till 100 på långresor.

Du har fel. Detta är Teslas rekommendation.

"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av maik »

Piggelin skrev:
maik skrev: 18 feb 2023 09:33
Piggelin skrev:
CrazyGang skrev: 18 feb 2023 07:13
Du kommer över 30 mil motorväg med RWD utan problem om det inte är hård motvind eller allmänt grisigt väder. Lugn landsväg ger 40 mil. Minst.

Lägg på ca 20% räckvidd med LR.
Sen har RWD versionen andra fördelar med LFP batteriet, som att det går bra att ladda till 100% hela tiden vilket gör att du alltid har max räckvidd. En LR har du oftast bara 80% räckvidd av.
Jag tror inte man ska ladda till 100% i onödan även med LFP. Tesla rekommenderar att man gör det en gång i veckan men det beror på att det då blir enklare att uppskatta räckvidden för bilen. Jag kommer i alla fall bara ladda till 100 på långresor.

Du har fel. Detta är Teslas rekommendation.

"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."
Vad har jag fel om? Jag sa ordagrant att Tesla rekommenderar att man laddar batteriet 1 gång i veckan till 100%. Läs ordentligt istället. Tesla anger inte varför man ska göra det. Du antar bara det är för att batteriet klarar av det men den verkliga anledningen är för att bilen lättare ska beräkna räckvidden då energi densiteten i batteriet är lägre än andra batterityper och därmed är det svårt att få en korrekt räckvidds beräkning om man inte gör det. Är du med nu?
Tesla MY 2023 RWD
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 256
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Lite av ett sidospår.. om man ska ladda till 100% runt en gång i veckan, levereras RWD med 100%?

Dom har väl fraktats i typ 8 veckor utan att laddas till 100% annars.
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av HenrikC »

Om Tesla skriver att man ska sätta Charge limit till "100% even for daily use" kan jag inte se någon annan tolkning än att de rekommenderar att man laddar till 100% varje gång man laddar.
Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Piggelin »

"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."
Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Piggelin »

HenrikC skrev: 18 feb 2023 11:41
Om Tesla skriver att man ska sätta Charge limit till "100% even for daily use" kan jag inte se någon annan tolkning än att de rekommenderar att man laddar till 100% varje gång man laddar.
Exakt. Det är precis så de menar...
Sillsaparill
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jan 2023 23:44

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Sillsaparill »

HenrikC skrev: 18 feb 2023 11:41
Om Tesla skriver att man ska sätta Charge limit till "100% even for daily use" kan jag inte se någon annan tolkning än att de rekommenderar att man laddar till 100% varje gång man laddar.
Jag läser det också så, sedan kanske inte alla i praktiken laddar varje dag.
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av maik »

Att ha charge limit på 100 är inte samma som att ladda till 100 dagligen. Därav texten angående att ladda till 100 minst en gång i veckan i stycket efter.

Åter igen Teslas rek beror inte på LFP batteriet klarar av det utan för att lättare beräkna räckvidd. Särskilt om du laddar till 100 dagligen.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
jimhalpert
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jimhalpert »


”If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week."
Jag tolkar texten ordagrant som:
  • Oavsett hur ofta du åker bilen, även dagligen, så bör du ladda bilen och det gör inget om du laddar fullt. Även om du har batteri nog för att klara morgondagen så är detta att föredra framför ingen laddning alls.
  • Ladda bilen till 100% minst en gång i veckan
Det låter som att bilen mår bättre av att laddas ofta och fullt, jmf med att inte laddas alls eller enbart lite grann.

Sen kanske det finns annan information om LFP utöver meningen ovan, men det tar inte jag hänsyn till i detta inlägg. Kan det vara så att Teslas rekommendation är mer pragmatisk än 100% korrekt? Det vore ganska rimligt ändå.
Senast redigerad av jimhalpert, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7960
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av TiborBlomhall »

Mycket tråkig ton på inläggen, fick städa upp massa personpåhopp.

Skärpning!

Det går att beskriva olika tolkningar, olika åsikter utan att skriva nedvärderande om andra.

/Moderatorn
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12667
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Fredrik j »

FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

Fredrik j skrev: 18 feb 2023 12:58
FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?
Inte en LR.
Max släpvagnsvikt vid B-behörighet är 881kg.

Medan det är 1052kg för en RWD

1000kg är en vanlig totalvikt på hyrsläp.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12667
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Fredrik j »

FStaake skrev: 18 feb 2023 13:15
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 12:58
FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?
Inte en LR.
Max släpvagnsvikt vid B-behörighet är 881kg.

Medan det är 1052kg för en RWD

1000kg är en vanlig totalvikt på hyrsläp.
Här är en LR som med totalvikt på 2370 får dra drygt 1100 på b-kort.
https://www.wayke.se/objekt/6a54ecf1-d0 ... or-automat
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 18 feb 2023 13:51
FStaake skrev: 18 feb 2023 13:15
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 12:58
FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?
Inte en LR.
Max släpvagnsvikt vid B-behörighet är 881kg.

Medan det är 1052kg för en RWD

1000kg är en vanlig totalvikt på hyrsläp.
Här är en LR som med totalvikt på 2370 får dra drygt 1100 på b-kort.
https://www.wayke.se/objekt/6a54ecf1-d0 ... or-automat
Äldre bilar får lasta mindre och dra mer. Jag föredrar det motsatta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

mikebike skrev: 18 feb 2023 14:00
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 13:51
FStaake skrev: 18 feb 2023 13:15
Fredrik j skrev: 18 feb 2023 12:58
FStaake skrev: 30 jan 2023 15:29
Tror att den maximala totalvikten på 1000kg vid B-kommer göra modellen än mer populär.
Vad menar du? Får inte model y redan dra 1000kg på b-kort?
Inte en LR.
Max släpvagnsvikt vid B-behörighet är 881kg.

Medan det är 1052kg för en RWD

1000kg är en vanlig totalvikt på hyrsläp.
Här är en LR som med totalvikt på 2370 får dra drygt 1100 på b-kort.
https://www.wayke.se/objekt/6a54ecf1-d0 ... or-automat
Äldre bilar får lasta mindre och dra mer. Jag föredrar det motsatta.
Håller med.
Att få dra tyngre släp går att lösa med högre behörighet på körkortet, B96 eller BE.
Låg lastvikt går inte o göra något åt.

Den på wayke får lasta 35kg om man är 5 pers á70kg i bilen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Skriv svar