Sida 5 av 10
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 08:20
av fth
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 08:13
[snip]
Om effekten på stationen är begränsande faktor så vore ju ett val att kunna välja att man inte har bråttom en möjlighet, alltså att man väljer att bara ladda med 50 kW så andra kan få mer, ökar ju inte köerna om det är effekten på stationen som begränsar.
[snip]
Ja, om det skulle gå att lösa detta på ett enkelt sätt så tror jag det skulle vara bra på stationer som är effektbegränsade, särskilt om man reglerade detta med priset, typ ”halva effekten, halva priset”.
Man skulle ju även då kunna tänka sig ”dubbla effekten, dubbla priset” för dom som har bråttom och är beredda att betala.
Jag antar att det skulle vara lite knepigt att få till dock, både app/UI och själva balanseringen.
/fth
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 08:27
av fth
chaffis75 skrev: ↑18 jul 2023 08:20
Jag tror om man matar med runt 100 kw i snitt på alla stolpar så skulle hela siten m r eller mindre få full effekt eftersom alla bilar kanske inte klarar ta emot 100 kw vid högre soc så blir där över till andra bilar..
Men jag står fast vid att 50 är för lite, vilket jag nog tolkar de som att du också tycker.
Ja, 50kW är lite för lågt, även om det för mig som sagt kanske inte påverkar tiden så väldigt mycket (jag peakar på c:a 130kW och kurvan faller ganska fort).
Har man en nyare bil som klarar 250kW så är det förstås inte så kul att begränsas till 50kW, och rent psykologiskt är nog 100kW bra, tresiffrigt känns mycket bättre.
/fth
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 08:30
av fth
Men återigen, om stationen har en matning på 2MW så föredrar jag alla dagar i veckan 40 stolpar som någon gång ibland begränsas till 50 kW, än 20 stolpar som hyfsat ofta begränsas till 100 kW.
Jag tar mycket hellre en promenad med bilen inkopplad lite länge, än jag sitter och bevakar min plats i en kaotisk kö.
/fth
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 08:34
av Dafro
fth skrev: ↑18 jul 2023 08:30
Men återigen, om stationen har en matning på 2MW så föredrar jag alla dagar i veckan 40 stolpar som någon gång ibland begränsas till 50 kW, än 20 stolpar som hyfsat ofta begränsas till 100 kW.
Jag tar mycket hellre en promenad med bilen inkopplad lite länge, än jag sitter och bevakar min plats i en kaotisk kö.
/fth
Håller helt med, med läsningen om köer sista tiden så är ju inte en snål laddhybrid något dumt val om man kör mest korta resor hemmavid, hoppas dom inte försvinner.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 08:43
av fth
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 08:34
Håller helt med, med läsningen om köer sista tiden så är ju inte en snål laddhybrid något dumt val om man kör mest korta resor hemmavid, hoppas dom inte försvinner.
Nja, här håller jag inte med, jag kommer aldrig mer köra fossilt, för mig får gärna hybriderna försvinna.
Köerna tror jag ändå är ganska sällsynta fortfarande, och begränsade till korta stunder och ett fåtal platser.
Jag ska köra Stockolm-Paris om ett par veckor, mitt i den europeiska semestertiden, det blir intressant att se hur det ser ut i år.
Samtidigt som antal bilar (och märken) på SuC har ökat så har ju Tesla också ökat utbyggnaden, jag hittar nya superchargers varje gång jag reser söderut, oftast rejält tilltagna V3 med massor av stolpar, ofta rätt bra placerade, t.ex vid factory outlets, som blir ett kul avbrott från alla mackar/BK.
/fth
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 09:00
av Dafro
fth skrev: ↑18 jul 2023 08:43
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 08:34
Håller helt med, med läsningen om köer sista tiden så är ju inte en snål laddhybrid något dumt val om man kör mest korta resor hemmavid, hoppas dom inte försvinner.
Nja, här håller jag inte med, jag kommer aldrig mer köra fossilt, för mig får gärna hybriderna försvinna.
Köerna tror jag ändå är ganska sällsynta fortfarande, och begränsade till korta stunder och ett fåtal platser.
Jag ska köra Stockolm-Paris om ett par veckor, mitt i den europeiska semestertiden, det blir intressant att se hur det ser ut i år.
Samtidigt som antal bilar (och märken) på SuC har ökat så har ju Tesla också ökat utbyggnaden, jag hittar nya superchargers varje gång jag reser söderut, oftast rejält tilltagna V3 med massor av stolpar, ofta rätt bra placerade, t.ex vid factory outlets, som blir ett kul avbrott från alla mackar/BK.
/fth
Du får tänka på att alla inte har råd med en dyr elbil, tex tesla model X. Om folk byter från fossil till hybrid så blir det bra mycket bättre luft i städer och samhällen bla. Elbilar är för dyra för gemene man, tyvärr.
Och att bila till Europa är nog inget gemene man gör heller. Inser mer och mer att de som ör på detta forum tjänar bra mycket mer än genomsnittssvensken.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 09:09
av nek0
chaffis75 skrev: ↑18 jul 2023 07:52
mikebike skrev: ↑17 jul 2023 15:44
chaffis75 skrev: ↑17 jul 2023 14:41
Elof skrev: ↑17 jul 2023 10:52
JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03
Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.
Som jag skrev tidigare så laddar jag hellre dubbelt så länge än köar halva tiden och laddar halva.
Var går gränsen då tycker du? 40, 30, 10 kW, jag tycker 50 är för lågt på en laddare som ska klara 250 kW. 100 kw kan väl vara ok även om de också är lite men 50 är ju som att ladda vår gamla leaf vilket dock inte var ett problem då den bara hade 24 kWh batteri.
Nej detta måste tesla gör något åt.. lämpligt vore kanske ett fett batteri pack så kanske de klarar peaken, vet dock inte hur långa peakarna är så kanske inte funkar bra nog.
Jönköping Energi håller på med läggning av nya kablar mot asecs området. Troligen kommer Tesla få mer effekt när kablarna är i drift.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 09:27
av chaffis75
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 09:09
chaffis75 skrev: ↑18 jul 2023 07:52
mikebike skrev: ↑17 jul 2023 15:44
chaffis75 skrev: ↑17 jul 2023 14:41
Elof skrev: ↑17 jul 2023 10:52
Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.
Som jag skrev tidigare så laddar jag hellre dubbelt så länge än köar halva tiden och laddar halva.
Var går gränsen då tycker du? 40, 30, 10 kW, jag tycker 50 är för lågt på en laddare som ska klara 250 kW. 100 kw kan väl vara ok även om de också är lite men 50 är ju som att ladda vår gamla leaf vilket dock inte var ett problem då den bara hade 24 kWh batteri.
Nej detta måste tesla gör något åt.. lämpligt vore kanske ett fett batteri pack så kanske de klarar peaken, vet dock inte hur långa peakarna är så kanske inte funkar bra nog.
Jönköping Energi håller på med läggning av nya kablar mot asecs området. Troligen kommer Tesla få mer effekt när kablarna är i drift.
Ok.. ja de kan ju vara så enkelt att Tesla ökat antalet stalls lite tidigare än de kunde få effekt. Ja hoppas de är ett övergående problem, vilket de låter som på dig.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 09:36
av nek0
chaffis75 skrev: ↑18 jul 2023 09:27
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 09:09
chaffis75 skrev: ↑18 jul 2023 07:52
mikebike skrev: ↑17 jul 2023 15:44
chaffis75 skrev: ↑17 jul 2023 14:41
Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.
Som jag skrev tidigare så laddar jag hellre dubbelt så länge än köar halva tiden och laddar halva.
Var går gränsen då tycker du? 40, 30, 10 kW, jag tycker 50 är för lågt på en laddare som ska klara 250 kW. 100 kw kan väl vara ok även om de också är lite men 50 är ju som att ladda vår gamla leaf vilket dock inte var ett problem då den bara hade 24 kWh batteri.
Nej detta måste tesla gör något åt.. lämpligt vore kanske ett fett batteri pack så kanske de klarar peaken, vet dock inte hur långa peakarna är så kanske inte funkar bra nog.
Jönköping Energi håller på med läggning av nya kablar mot asecs området. Troligen kommer Tesla få mer effekt när kablarna är i drift.
Ok.. ja de kan ju vara så enkelt att Tesla ökat antalet stalls lite tidigare än de kunde få effekt. Ja hoppas de är ett övergående problem, vilket de låter som på dig.
Jag vet inte om Tesla är målet, men de drar nya tjocka kablar från City Gross mot Tesla SuC och var förra veckan nära sista rondellen där man svänger mot Tesla SuC.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 09:40
av fth
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 09:00
Du får tänka på att alla inte har råd med en dyr elbil, tex tesla model X. Om folk byter från fossil till hybrid så blir det bra mycket bättre luft i städer och samhällen bla. Elbilar är för dyra för gemene man, tyvärr.
Och att bila till Europa är nog inget gemene man gör heller. Inser mer och mer att de som ör på detta forum tjänar bra mycket mer än genomsnittssvensken.
Stämmer det verkligen fortfarande att elbilar är för dyra?
Jag kan förstå att alla inte har råd med en
ny bil, och begagnatmarknaden för elbilar är ju fortfarande kanske inte så stor, även om det nu faktiskt finns en hel del bra alternativ där.
Tittar man däremot på nybilspriser för dom märken som har både laddhybrid- och el-version av samma bil, t.ex. Kia, så är prisskillnaden inte alls så stor, och räknar man TCO så tror jag elbilen i dom fallen vinner rejält, iaf så länge man kan ladda hemma.
/fth
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 10:00
av nek0
fth skrev: ↑18 jul 2023 09:40
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 09:00
Du får tänka på att alla inte har råd med en dyr elbil, tex tesla model X. Om folk byter från fossil till hybrid så blir det bra mycket bättre luft i städer och samhällen bla. Elbilar är för dyra för gemene man, tyvärr.
Och att bila till Europa är nog inget gemene man gör heller. Inser mer och mer att de som ör på detta forum tjänar bra mycket mer än genomsnittssvensken.
Stämmer det verkligen fortfarande att elbilar är för dyra?
Jag kan förstå att alla inte har råd med en
ny bil, och begagnatmarknaden för elbilar är ju fortfarande kanske inte så stor, även om det nu faktiskt finns en hel del bra alternativ där.
Tittar man däremot på nybilspriser för dom märken som har både laddhybrid- och el-version av samma bil, t.ex. Kia, så är prisskillnaden inte alls så stor, och räknar man TCO så tror jag elbilen i dom fallen vinner rejält, iaf så länge man kan ladda hemma.
/fth
Niro Hybrid Action: 344 900 kr
Niro EV Action: 530 500 kr
Det är några kronor skillnad

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 10:04
av fth
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:00
Niro Hybrid Action: 344 900 kr
Niro EV Action: 530 500 kr
Det är några kronor skillnad
Det är väl ändå plugin-hybrider som skall jämföras, och då är det 424,100 kr som gäller för Niro, fortfarande rätt många kronor "up front", men TCO bör som sagt bli lägre allt inräknat.
/fth
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 10:28
av nek0
fth skrev: ↑18 jul 2023 10:04
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:00
Niro Hybrid Action: 344 900 kr
Niro EV Action: 530 500 kr
Det är några kronor skillnad
Det är väl ändå plugin-hybrider som skall jämföras, och då är det 424,100 kr som gäller för Niro, fortfarande rätt många kronor "up front", men TCO bör som sagt bli lägre allt inräknat.
/fth
Kör själv plugin-hybrid och som jag använder min bil skulle jag aldrig tjäna in skillnaden.
Många har inte råd ens med plugin-hybrider, hur ska de få pengarna till en elbil med dagens priser?
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 10:40
av R_Edvinsson
fth skrev: ↑18 jul 2023 08:20
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 08:13
[snip]
Om effekten på stationen är begränsande faktor så vore ju ett val att kunna välja att man inte har bråttom en möjlighet, alltså att man väljer att bara ladda med 50 kW så andra kan få mer, ökar ju inte köerna om det är effekten på stationen som begränsar.
[snip]
Ja, om det skulle gå att lösa detta på ett enkelt sätt så tror jag det skulle vara bra på stationer som är effektbegränsade, särskilt om man reglerade detta med priset, typ ”halva effekten, halva priset”.
Man skulle ju även då kunna tänka sig ”dubbla effekten, dubbla priset” för dom som har bråttom och är beredda att betala.
Jag antar att det skulle vara lite knepigt att få till dock, både app/UI och själva balanseringen.
/fth
Allt byggs som snabbladdare idag med absolut minimum 150kw och lastbalansering.
Varför stora köpcentrum och affärer som IKEA satsar på denna typ av laddning är för mig en gåta.
A6 i Jönköping skulle må mycket bättre som köpcenter av att samtliga 40 laddare på deras parkering endast erbjöd 40-50kW från start och samtidigt välkomnade bilisterna in till deras foodcourt, samma så med Ikea… skall man ladda där så får man göra det klart först innan man traskar genom halva varuhuset fram till deras restaurang.
Sen kan bensinmackar mm bygga ”hyper”snabbladdning där man hinner kissa, köpa kaffe och en korv på de 10-20min man stannar.
Olika laddare för olika ändamål.
Och prissatta därefter.
En barnfamilj hade spenderat flerdubbelt mer slantar på mat inne på köpcentrumet än vad de gör på laddningen.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 12:41
av Dafro
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:28
fth skrev: ↑18 jul 2023 10:04
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:00
Niro Hybrid Action: 344 900 kr
Niro EV Action: 530 500 kr
Det är några kronor skillnad
Det är väl ändå plugin-hybrider som skall jämföras, och då är det 424,100 kr som gäller för Niro, fortfarande rätt många kronor "up front", men TCO bör som sagt bli lägre allt inräknat.
/fth
Kör själv plugin-hybrid och som jag använder min bil skulle jag aldrig tjäna in skillnaden.
Många har inte råd ens med plugin-hybrider, hur ska de få pengarna till en elbil med dagens priser?
Håller med dig, ser ut som du kör en Kia Ceed laddhybrid. De flesta resor som många gör är i närheten och då räcker räckvidden på ca 5 mil. Och på långresor så drar den ca 0.5 om man har laddat innan och kör 20-30 mil vilket ger ca 10 kr per mil och med en snål elbil så blir det väl något billigare men bara på långresor så jag skulle säga att det handlar om körmönster. Kia har tyvärr ingen jämförbar elbil, ev6 har alldeles för litet bagage och nästan dubbelt så dyr.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 12:43
av Dafro
fth skrev: ↑18 jul 2023 10:04
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:00
Niro Hybrid Action: 344 900 kr
Niro EV Action: 530 500 kr
Det är några kronor skillnad
Det är väl ändå plugin-hybrider som skall jämföras, och då är det 424,100 kr som gäller för Niro, fortfarande rätt många kronor "up front", men TCO bör som sagt bli lägre allt inräknat.
/fth
Beror helt på körmönster, med mycket långresor eventuellt men med laddhybrid slipper man fundera på om det kommer bli kö. Tycker fortfarande att elbilar är flera 100 tusen kr för dyra, tyvärr.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 14:38
av mikebike
chaffis75 skrev: ↑18 jul 2023 07:52
mikebike skrev: ↑17 jul 2023 15:44
chaffis75 skrev: ↑17 jul 2023 14:41
Elof skrev: ↑17 jul 2023 10:52
JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03
Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.
Som jag skrev tidigare så laddar jag hellre dubbelt så länge än köar halva tiden och laddar halva.
Var går gränsen då tycker du? 40, 30, 10 kW, jag tycker 50 är för lågt på en laddare som ska klara 250 kW. 100 kw kan väl vara ok även om de också är lite men 50 är ju som att ladda vår gamla leaf vilket dock inte var ett problem då den bara hade 24 kWh batteri.
Nej detta måste tesla gör något åt.. lämpligt vore kanske ett fett batteri pack så kanske de klarar peaken, vet dock inte hur långa peakarna är så kanske inte funkar bra nog.
Nej, givetvis förväntar man sig 250 kW från alla 40 laddarna. I Mantorp fick jag 143 kW vid 19% och 41 kW vid 83% trots att 34 laddare var lediga.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 14:47
av nek0
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 12:41
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:28
fth skrev: ↑18 jul 2023 10:04
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:00
Niro Hybrid Action: 344 900 kr
Niro EV Action: 530 500 kr
Det är några kronor skillnad
Det är väl ändå plugin-hybrider som skall jämföras, och då är det 424,100 kr som gäller för Niro, fortfarande rätt många kronor "up front", men TCO bör som sagt bli lägre allt inräknat.
/fth
Kör själv plugin-hybrid och som jag använder min bil skulle jag aldrig tjäna in skillnaden.
Många har inte råd ens med plugin-hybrider, hur ska de få pengarna till en elbil med dagens priser?
Håller med dig, ser ut som du kör en Kia Ceed laddhybrid. De flesta resor som många gör är i närheten och då räcker räckvidden på ca 5 mil. Och på långresor så drar den ca 0.5 om man har laddat innan och kör 20-30 mil vilket ger ca 10 kr per mil och med en snål elbil så blir det väl något billigare men bara på långresor så jag skulle säga att det handlar om körmönster. Kia har tyvärr ingen jämförbar elbil, ev6 har alldeles för litet bagage och nästan dubbelt så dyr.
Kör en Seat Leon kombi plugin och är på semester just nu. Körde Huskvarna- Langweid am Lech i Tyskland ca 130mil för 10 dagar sedan snitt hastighet 93km/h och förbrukningen blev 6,3l/100km. Just nu är jag i Bosnien och här kör man lite långsammare 17mil snitt förbrukning 4,8l/100km (har inte möjlighet att ladda just nu)
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 17:24
av Elof
fth skrev: ↑18 jul 2023 08:30
Men återigen, om stationen har en matning på 2MW så föredrar jag alla dagar i veckan 40 stolpar som någon gång ibland begränsas till 50 kW, än 20 stolpar som hyfsat ofta begränsas till 100 kW.
Jag tar mycket hellre en promenad med bilen inkopplad lite länge, än jag sitter och bevakar min plats i en kaotisk kö.
/fth
Men problemet är ju att du ändå inte kommer att kunna koppla in eftersom laddarna är upptagna av långsamt laddande bilar.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 17:24
av Elof
fth skrev: ↑18 jul 2023 08:30
Men återigen, om stationen har en matning på 2MW så föredrar jag alla dagar i veckan 40 stolpar som någon gång ibland begränsas till 50 kW, än 20 stolpar som hyfsat ofta begränsas till 100 kW.
Jag tar mycket hellre en promenad med bilen inkopplad lite länge, än jag sitter och bevakar min plats i en kaotisk kö.
/fth
Men problemet är ju att du ändå inte kommer att kunna koppla in eftersom laddarna är upptagna av långsamt laddande bilar.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 18:29
av Dafro
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 14:47
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 12:41
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:28
fth skrev: ↑18 jul 2023 10:04
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:00
Niro Hybrid Action: 344 900 kr
Niro EV Action: 530 500 kr
Det är några kronor skillnad
Det är väl ändå plugin-hybrider som skall jämföras, och då är det 424,100 kr som gäller för Niro, fortfarande rätt många kronor "up front", men TCO bör som sagt bli lägre allt inräknat.
/fth
Kör själv plugin-hybrid och som jag använder min bil skulle jag aldrig tjäna in skillnaden.
Många har inte råd ens med plugin-hybrider, hur ska de få pengarna till en elbil med dagens priser?
Håller med dig, ser ut som du kör en Kia Ceed laddhybrid. De flesta resor som många gör är i närheten och då räcker räckvidden på ca 5 mil. Och på långresor så drar den ca 0.5 om man har laddat innan och kör 20-30 mil vilket ger ca 10 kr per mil och med en snål elbil så blir det väl något billigare men bara på långresor så jag skulle säga att det handlar om körmönster. Kia har tyvärr ingen jämförbar elbil, ev6 har alldeles för litet bagage och nästan dubbelt så dyr.
Kör en Seat Leon kombi plugin och är på semester just nu. Körde Huskvarna- Langweid am Lech i Tyskland ca 130mil för 10 dagar sedan snitt hastighet 93km/h och förbrukningen blev 6,3l/100km. Just nu är jag i Bosnien och här kör man lite långsammare 17mil snitt förbrukning 4,8l/100km (har inte möjlighet att ladda just nu)
Aha, sådan har svågern, bra mycket piggare än Kia, trevlig att köra och snygg förbrukning, finns inte en chans att TCO kan bli lägre med en elbil även om du köpt den ny, om du inte bara kör långresor vill säga, då finns det en liten chans om du byter till en id3.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 18:38
av nek0
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 18:29
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 14:47
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 12:41
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:28
fth skrev: ↑18 jul 2023 10:04
Det är väl ändå plugin-hybrider som skall jämföras, och då är det 424,100 kr som gäller för Niro, fortfarande rätt många kronor "up front", men TCO bör som sagt bli lägre allt inräknat.
/fth
Kör själv plugin-hybrid och som jag använder min bil skulle jag aldrig tjäna in skillnaden.
Många har inte råd ens med plugin-hybrider, hur ska de få pengarna till en elbil med dagens priser?
Håller med dig, ser ut som du kör en Kia Ceed laddhybrid. De flesta resor som många gör är i närheten och då räcker räckvidden på ca 5 mil. Och på långresor så drar den ca 0.5 om man har laddat innan och kör 20-30 mil vilket ger ca 10 kr per mil och med en snål elbil så blir det väl något billigare men bara på långresor så jag skulle säga att det handlar om körmönster. Kia har tyvärr ingen jämförbar elbil, ev6 har alldeles för litet bagage och nästan dubbelt så dyr.
Kör en Seat Leon kombi plugin och är på semester just nu. Körde Huskvarna- Langweid am Lech i Tyskland ca 130mil för 10 dagar sedan snitt hastighet 93km/h och förbrukningen blev 6,3l/100km. Just nu är jag i Bosnien och här kör man lite långsammare 17mil snitt förbrukning 4,8l/100km (har inte möjlighet att ladda just nu)
Aha, sådan har svågern, bra mycket piggare än Kia, trevlig att köra och snygg förbrukning, finns inte en chans att TCO kan bli lägre med en elbil även om du köpt den ny, om du inte bara kör långresor vill säga, då finns det en liten chans om du byter till en id3.
Jo jag köpte den ny för 312 000kr efter bidraget och kör oftast 3,4mil (Huskvarna-Aneby) och kan ladda på båda ställen. Nu har jag kört långt under kort tid och tror inte att jag sparat så mycket om jag laddat elbil istället för att köpa bensin.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 18:39
av Dafro
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 18:38
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 18:29
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 14:47
Dafro skrev: ↑18 jul 2023 12:41
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 10:28
Kör själv plugin-hybrid och som jag använder min bil skulle jag aldrig tjäna in skillnaden.
Många har inte råd ens med plugin-hybrider, hur ska de få pengarna till en elbil med dagens priser?
Håller med dig, ser ut som du kör en Kia Ceed laddhybrid. De flesta resor som många gör är i närheten och då räcker räckvidden på ca 5 mil. Och på långresor så drar den ca 0.5 om man har laddat innan och kör 20-30 mil vilket ger ca 10 kr per mil och med en snål elbil så blir det väl något billigare men bara på långresor så jag skulle säga att det handlar om körmönster. Kia har tyvärr ingen jämförbar elbil, ev6 har alldeles för litet bagage och nästan dubbelt så dyr.
Kör en Seat Leon kombi plugin och är på semester just nu. Körde Huskvarna- Langweid am Lech i Tyskland ca 130mil för 10 dagar sedan snitt hastighet 93km/h och förbrukningen blev 6,3l/100km. Just nu är jag i Bosnien och här kör man lite långsammare 17mil snitt förbrukning 4,8l/100km (har inte möjlighet att ladda just nu)
Aha, sådan har svågern, bra mycket piggare än Kia, trevlig att köra och snygg förbrukning, finns inte en chans att TCO kan bli lägre med en elbil även om du köpt den ny, om du inte bara kör långresor vill säga, då finns det en liten chans om du byter till en id3.
Jo jag köpte den ny för 312 000kr efter bidraget och kör oftast 3,4mil (Huskvarna-Aneby) och kan ladda på båda ställen. Nu har jag kört långt under kort tid och tror inte att jag sparat så mycket om jag laddat elbil istället för att köpa bensin.
Grymt bra pris, kostar en hel del mer nu. Och håller med.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 18:41
av Remuz
Norrköping indikerade kö 15.40 när jag var där men över hälften var lediga, behövde inte ens dela effekt
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Postat: 18 jul 2023 19:53
av Piggelin
OfarligTesla skrev: ↑11 jul 2023 14:16
fth skrev: ↑11 jul 2023 14:04
Jag har svårt att se hur Tesla eller någon annan operatör skall kunna dimensionera sina laddnätverk för extrema belastningar som detta, det är nog bara att inse att det vid sportlov, konserter och andra events, midsommar, start av industrisemester etc faktiskt kan bli kö, planera för detta, och helst välja annan tid för sin resa om möjligt. Det är ju som sagt inte konstigare än att det vid samma tillfällen blir kö på Donken etc.
Klart de kan göra det, men då får operatörerna höja priserna från de låga nivåer vi ser idag. Laddning är som allt annat, är efterfrågan högre än tillgången så tar man för lite betalt vid det tillfället.
Det är dock vanligt i samhället idag, att allt skall vara så himla billigt trots att det skadar både kvalitén på produkten och upplevelsen.
Om de ordnar ett kösystem via appen så borde de kunna ha en priokö där det kostar 3-4 gånger mer att ladda. Men den kön får alltid gå före så fort det öppnas en ledig plats. På så sätt kan man gå före sossarna med sina kias. Precis som ett prioritypass på tex Disneyworld. Finns ingen bättre känsla av att man är bättre när man går förbi alla losers i den vanliga kön.