På gamla laddare som i Sillekrog delar man på 150 kW om man står på samma par. Tex laddare 1a och 1bmaik skrev:Även på SC Sillekrog utanför Nyköping var det fullt i söndags. Där kom laddningen endast upp till ca 75 kW. Vet inte om hastigheten stryps när det är för många som laddar på samma gång.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Moderator: Redaktion
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
MYP -22 | MIB | svart/svart
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9349
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag fick 143 kW som mest i Mantorp igår, med under 20% SoC och förvärmt i nästan 2 timmar. 34 lediga laddare (V3).
Besviken.
Sedan fick jag nästan lika mycket effekt i Ulricehamn, med dubbelt så hög SuC och nästan halvfull V2. Nöjd.
Besviken.
Sedan fick jag nästan lika mycket effekt i Ulricehamn, med dubbelt så hög SuC och nästan halvfull V2. Nöjd.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3649
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag fick 256 kW i Mantorp idag. Strax under 20 % och förvärmning i fyra mil. Laddade bra även högre upp i SoC. Tog bara 12 min till 62 %.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Den laddar nog sannolikt väldigt nära 250kW, resten är tex batterivärme samt AC/värme om man sitter i bilen.
Jag har flera loggar på upp till 261kW (displayen visade samma). Charge power 250 eller 251kW och resten batterivärme, AC etc.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3649
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Så är det säkert men stationen levererade bra med effekt, även om inte allt gick in i batteriet.AAKEE skrev: ↑16 jul 2023 22:31j
Den laddar nog sannolikt väldigt nära 250kW, resten är tex batterivärme samt AC/värme om man sitter i bilen.
Jag har flera loggar på upp till 261kW (displayen visade samma). Charge power 250 eller 251kW och resten batterivärme, AC etc.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Japp, full fart!

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Körde västkusten till Odense igår. Är på 7.e året med Tesla. Aldrig stått i kö. Igår var det nära dock. Alla superchargers längs med västkusten hade kö. Hade koll på laddstationerna via skärmen. Stannade i Mellbystrand. Där var det kö enligt skärmen. En Id3 var före mej som kom samtidigt men eftersom den har laddluckan på fel sida så tog han inte den enda lediga platsen. Den fick jag. I danmark laddade jag på en helt nyöppnad supercharger Taastrup för Köge var hårt ansatt.
Summa summarum. Jag saknar tiden då Superchargers var endast för Tesla. Men jag uppskattar att de öppnat för alla då det hjälper till med omställningen från fossilt. Men kunde vi som åker Tesla inte få några fler dedikerade stationer. En annan sak. Varför sätter Tyskarna laddluckan på höger sida. Eller varför inte ha en på var sida bak. Nu kommer ju V4 snart men det kommer ju bara bli på nya stationer då har portplaceringen mindre betydelse då kablarna blir längre efter vad jag sett.
Igår var ett extremfall. Massor med trafik o horder av norrmän. De sistnämnda står väl för en stor del av laddningen iallafall på västkusten.
Kör försiktigt
Summa summarum. Jag saknar tiden då Superchargers var endast för Tesla. Men jag uppskattar att de öppnat för alla då det hjälper till med omställningen från fossilt. Men kunde vi som åker Tesla inte få några fler dedikerade stationer. En annan sak. Varför sätter Tyskarna laddluckan på höger sida. Eller varför inte ha en på var sida bak. Nu kommer ju V4 snart men det kommer ju bara bli på nya stationer då har portplaceringen mindre betydelse då kablarna blir längre efter vad jag sett.
Igår var ett extremfall. Massor med trafik o horder av norrmän. De sistnämnda står väl för en stor del av laddningen iallafall på västkusten.
Kör försiktigt
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9349
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag fick över 250 kW med min trea också, men min Model Y går aldrig så högt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 25 okt 2018 20:48
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1866
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Lite förklaringar från min horisont som anläggningsägare till snabbladdare avseende ladd-beteendet.
Många sällan-laddare är ”vanedjur” om det funkar att ladda på ett ställe och du har vet processen så återkommer du gärna till samma ställe som senast och för de flesta så spelar priset mindre roll.
Sedan har vi yrkestrafiken, där spelar priset roll, exempelvis för taxiåkare, de och andra åkare har ofta avtal med bättre priser. Ofta även blipp/tagg/kort som avgör var de laddar.
Personliga observationer, res senare eller tidigare.
Sämst är att starta resa vid fm och lunch, för att sedan behöva ladd mellan 11 - 16.
Kom precis hem från resa där jag laddat i Danmark, Tyskland, Frankrike, Schweiz, Österrike….köer på SuC Sverige och Danmark. Undvek dessa genom att byta/ladda tidigare eller att använda E.ON.
Många sällan-laddare är ”vanedjur” om det funkar att ladda på ett ställe och du har vet processen så återkommer du gärna till samma ställe som senast och för de flesta så spelar priset mindre roll.
Sedan har vi yrkestrafiken, där spelar priset roll, exempelvis för taxiåkare, de och andra åkare har ofta avtal med bättre priser. Ofta även blipp/tagg/kort som avgör var de laddar.
Personliga observationer, res senare eller tidigare.
Sämst är att starta resa vid fm och lunch, för att sedan behöva ladd mellan 11 - 16.
Kom precis hem från resa där jag laddat i Danmark, Tyskland, Frankrike, Schweiz, Österrike….köer på SuC Sverige och Danmark. Undvek dessa genom att byta/ladda tidigare eller att använda E.ON.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4391
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Det är klart det blir proppfullt på Tesla när de både har klart flest laddpunkter och är billigast. Jag förstår att de öppnar för alla, men hade nog personligen tyckt att det varit trevligt om de varit lite dyrare än andra 
Vi körde drygt 50 mil igår, ett kort laddstopp på Incharge-laddare då den låg där vi stannade och köpte mat. Kostade några kronor extra totalt men laddningen tog öht ingen tid.
Förstår inte riktigt stressen över att det ska gå ÄNNU fortare att ladda, vill vi komma fram fort så äter vi i bilen som igår och ändå var laddningen klar innan vi kom vidare.

Vi körde drygt 50 mil igår, ett kort laddstopp på Incharge-laddare då den låg där vi stannade och köpte mat. Kostade några kronor extra totalt men laddningen tog öht ingen tid.
Förstår inte riktigt stressen över att det ska gå ÄNNU fortare att ladda, vill vi komma fram fort så äter vi i bilen som igår och ändå var laddningen klar innan vi kom vidare.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.Elof skrev: ↑17 jul 2023 10:52Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9349
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Som jag skrev tidigare så laddar jag hellre dubbelt så länge än köar halva tiden och laddar halva.chaffis75 skrev: ↑17 jul 2023 14:41Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.Elof skrev: ↑17 jul 2023 10:52Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Håller helt med, och 50 räcker ju bra till tex ID4 med något högre soc.mikebike skrev: ↑17 jul 2023 15:44Som jag skrev tidigare så laddar jag hellre dubbelt så länge än köar halva tiden och laddar halva.chaffis75 skrev: ↑17 jul 2023 14:41Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.Elof skrev: ↑17 jul 2023 10:52Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Samma här. Vid stopp där man också ska äta tycker jag att min LFP M3 nästan laddar för snabbt. Laddade i Grums igår och fick skynda mig för att hinna promenera iväg till Rasta, beställa och äta mat, samt promenera tillbaka för att hitta bilen med typ 90% SOC. Nästintill full station, så man vill ju inte vara "den" personen som segladdar samtidigt som det är på gränsen till kö (även fast det i detta fall stog många icke-tesla och blockade enskilda laddare också).Dafro skrev: ↑17 jul 2023 17:50Håller helt med, och 50 räcker ju bra till tex ID4 med något högre soc.mikebike skrev: ↑17 jul 2023 15:44Som jag skrev tidigare så laddar jag hellre dubbelt så länge än köar halva tiden och laddar halva.chaffis75 skrev: ↑17 jul 2023 14:41Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.Elof skrev: ↑17 jul 2023 10:52Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Men du får ju köa typ lika länge ändå eftersom alla laddar typ hälften så snabbt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9349
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Nu var valet mellan 20 laddare med 100+ kW eller 40 med 50 kW, inte ett visst antal laddare med 50 kW eller mer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ja, 20 på 100 kW eller 40 på 50 kW. Torde inte göra någon större skillnad på köandet vid hög belastning. Eller tänker jag fel?
-
- elbilist
- Inlägg: 1091
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ja vid typ 85% tacklar de ner till 50KW och då blir en full SuC i Jönköping inte längre begränsande faktorn.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Var går gränsen då tycker du? 40, 30, 10 kW, jag tycker 50 är för lågt på en laddare som ska klara 250 kW. 100 kw kan väl vara ok även om de också är lite men 50 är ju som att ladda vår gamla leaf vilket dock inte var ett problem då den bara hade 24 kWh batteri.mikebike skrev: ↑17 jul 2023 15:44Som jag skrev tidigare så laddar jag hellre dubbelt så länge än köar halva tiden och laddar halva.chaffis75 skrev: ↑17 jul 2023 14:41Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.Elof skrev: ↑17 jul 2023 10:52Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
Nej detta måste tesla gör något åt.. lämpligt vore kanske ett fett batteri pack så kanske de klarar peaken, vet dock inte hur långa peakarna är så kanske inte funkar bra nog.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
50kW är såklart på tok för lågt för att vara godkänt eftersom i princip alla bilar laddar snabbare än så under 80%. Ett 30-minuters lunchstopp resulterar ju då i 25kWh istället för normala ca 50kWh. Tesla v2 som anses vara utdömt är ju i sådana fall bättre.chaffis75 skrev: ↑18 jul 2023 07:52Var går gränsen då tycker du? 40, 30, 10 kW, jag tycker 50 är för lågt på en laddare som ska klara 250 kW. 100 kw kan väl vara ok även om de också är lite men 50 är ju som att ladda vår gamla leaf vilket dock inte var ett problem då den bara hade 24 kWh batteri.mikebike skrev: ↑17 jul 2023 15:44Som jag skrev tidigare så laddar jag hellre dubbelt så länge än köar halva tiden och laddar halva.chaffis75 skrev: ↑17 jul 2023 14:41Japp låter riktigt korkat.. de vore bättre med bara 20 så skulle du få 100kw vilket också nästan är i underkant.. uppenbarligen behöver de uppgradera sin matning till siten.Elof skrev: ↑17 jul 2023 10:52Kan bekräfta att det verkar vara max 50 kW som gäller när det är fullsatt i Jönköping.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Närapå meningslöst med hela 40 laddare när de delar på bara 2 MW. Vi får hoppas att det är uppgraderas inom kort.
Nej detta måste tesla gör något åt.. lämpligt vore kanske ett fett batteri pack så kanske de klarar peaken, vet dock inte hur långa peakarna är så kanske inte funkar bra nog.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8133
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Med en bra lastbalansering så blir ju sannolikt tiden med låg effekt ganska kort, och även jag väljer alla dagar i veckan att koppla in med lägre effekt än att stå i en oreglerad kö och vänta på stolpe.chaffis75 skrev: ↑18 jul 2023 07:52Var går gränsen då tycker du? 40, 30, 10 kW, jag tycker 50 är för lågt på en laddare som ska klara 250 kW. 100 kw kan väl vara ok även om de också är lite men 50 är ju som att ladda vår gamla leaf vilket dock inte var ett problem då den bara hade 24 kWh batteri.
Nej detta måste tesla gör något åt.. lämpligt vore kanske ett fett batteri pack så kanske de klarar peaken, vet dock inte hur långa peakarna är så kanske inte funkar bra nog.
Beroende på vilken laddkurva man har så blir ju skillnaden i total laddtid ändå rätt liten, jag räknade själv på detta en del under en period när min bil hade begränsad effekt, och blev förvånad över hur obetydlig skillnaden faktiskt var.
Självklart vore det bättre om alla kunde ladda med fullt blås, men det vore ju grovt överdimensionerat typ 99.9% av tiden.
Var den lägre gränsen går kan man ju diskutera, men jag tycker Tesla prickade ganska rätt på delade v2 med c:a 75kW som den lägsta nivå man alltid kan räkna med. Det skulle innebära 3 MW matning till en station med 40 stolpar som Jönköping, Mantorp etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
När jag åkte med en kollega så kom vi aldrig över 60 kW på ionity även fast vi ladda vid 40%, fast det var kanske fel på den. Men det är väl bara upp till knappt 50% typ även på tesla som det ör bra fart, över 150, enligt något norsk test så var snitteffekten om man ladda 5-80% kring 100 kW så under det vill man inte gå. Vet att ni här på forumet bara kommer in med Max 1-2% och lämnar vid 30-40% eller var nu effekten går under 200 men nu ör i minoritet, många laddar upp till 80 när dom stannar, och vissa hör också när man ska äta. Om effekten på stationen är begränsande faktor så vore ju ett val att kunna välja att man inte har bråttom en möjlighet, alltså att man väljer att bara ladda med 50 kW så andra kan få mer, ökar ju inte köerna om det är effekten på stationen som begränsar. Men håller helt med om att 50 kw per laddplats ör alldeles för dåligt men 100 kw tror jag räcker för alla kan inte ladda lika fort hela tiden.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag tror om man matar med runt 100 kw i snitt på alla stolpar så skulle hela siten mer eller mindre få full effekt eftersom alla bilar kanske inte klarar ta emot 100 kw vid högre soc så blir där över till andra bilar..fth skrev: ↑18 jul 2023 08:12Med en bra lastbalansering så blir ju sannolikt tiden med låg effekt ganska kort, och även jag väljer alla dagar i veckan att koppla in med lägre effekt än att stå i en oreglerad kö och vänta på stolpe.chaffis75 skrev: ↑18 jul 2023 07:52Var går gränsen då tycker du? 40, 30, 10 kW, jag tycker 50 är för lågt på en laddare som ska klara 250 kW. 100 kw kan väl vara ok även om de också är lite men 50 är ju som att ladda vår gamla leaf vilket dock inte var ett problem då den bara hade 24 kWh batteri.
Nej detta måste tesla gör något åt.. lämpligt vore kanske ett fett batteri pack så kanske de klarar peaken, vet dock inte hur långa peakarna är så kanske inte funkar bra nog.
Beroende på vilken laddkurva man har så blir ju skillnaden i total laddtid ändå rätt liten, jag räknade själv på detta en del under en period när min bil hade begränsad effekt, och blev förvånad över hur obetydlig skillnaden faktiskt var.
Självklart vore det bättre om alla kunde ladda med fullt blås, men det vore ju grovt överdimensionerat typ 99.9% av tiden.
Var den lägre gränsen går kan man ju diskutera, men jag tycker Tesla prickade ganska rätt på delade v2 med c:a 75kW som den lägsta nivå man alltid kan räkna med. Det skulle innebära 3 MW matning till en station med 40 stolpar som Jönköping, Mantorp etc.
/fth
Men jag står fast vid att 50 är för lite, vilket jag nog tolkar de som att du också tycker.
Senast redigerad av chaffis75, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19