Ganska ok batterivärden tycker jag.

Moderator: Redaktion
Absolut!Dexter skrev:Lite Scan my Tesla värden efter 1år och 3 mån. M3P -21
Hej AAKEE.AAKEE skrev:Absolut!Dexter skrev:Lite Scan my Tesla värden efter 1år och 3 mån. M3P -21
Hur ser ditt laddschema ut? ( laddar till /hur ofta, kör ned till vilken SOC% ? )
Jag hade fortfarande runt 80.5-81kWh till för runt en månad sedan när jag ”tvingade” ned NFP med en ”omvänd” BMS-kalibrering.Dexter skrev:
Jag brukar ladda till 56-57% SOC varannan dag mestadels.
Sen laddar jag först när det går ned till 20% SOC.
Detta gör att Räckvidden ökar successivt samt att antalet beräknade laddcykler kan minska till antalet lite då och då.
Lite konstigt faktiskt.
Men när totala laddcyklar minskar typ 0,8 från föregående värde så ökar räckvidden något och även CAC värdet.
CAC värdet medel är 231 just nu.
När bilen hämtades ut ny så var maxvärdet 79,6kWh och nu är det 79,9kWh.
Så vi får se vilket toppvärde jag får.
80,4kwh är målet.![]()
Jag har varit nere på minsta värde 76,5kWh tillfälligt och som sämst i Mars i år.(blev lite orolig faktiskt då)
Min cellspänning är 2.5V så sann 0% är 2.50V sett i battericellernas perspektiv.Dexter skrev:Jag har fått fram med att "Teslas" SOC procent nivå så ligger cellspänningen högre än "normalt räknat"
Så ungefär fick jag fram.
Så för att ladda 55% på riktigt kan man ju undra lite grann.
2,7 Volt till 3,4 Volt är väl bufferten under 0% egentligen.
Det är möjligt att det är fel på min beräkning.AAKEE skrev:Min cellspänning är 2.5V så sann 0% är 2.50V sett i battericellernas perspektiv.Dexter skrev:Jag har fått fram med att "Teslas" SOC procent nivå så ligger cellspänningen högre än "normalt räknat"
Så ungefär fick jag fram.
Så för att ladda 55% på riktigt kan man ju undra lite grann.
2,7 Volt till 3,4 Volt är väl bufferten under 0% egentligen.
Jag vet inte hur du tagit fram det där men det könns inte stämma riktigt. Avser du vilospänning(OCV) ?
Ja du har rätt där Min voltage är 240V/96=2.5VAAKEE skrev:Om du läser i SMT värden ser du min battery voltage 241V? 241/96= 2.51V
Standarden för li ion NCA är min 2.50 Volt och max 4.20 Volt. (panasonics spec på battericellerna).
Det finns andra batterityper som har högre minspänning, tex 2.7V.
Kurvan är långt ifrån linjär, dippar ganska fort under 100%, är sedan ganska linjär ned till 3.2V cirka, sedan viker den av brant nedåt.
Jag hade 3.20V vid 6% före en SuC( bilen ”påslagen” men i park).
3.09V vid SOC 0.39% (Park, ac och ljus avstängda.)
2.84V vid SOC -1.82% direkt vid park.
3.000V vid SOC -1.82% efter att bilen fått sova ett par timmar
Tack så mycket för NCA 18650 kurvanAAKEE skrev:Här är en Open Circuit Voltage-kurva för Panasonic NCA, 18650.
Stämmer bra med min visning i bilen också 50%=3,804VTellus skrev:50% i min 3P 2019 är 3,81 volt vilospänning, batt temp 26
Nope.Lophornis skrev:Uppdaterade till version 2022.36.2 i min model 3. Efter detta visar scan my telsa 1156% soc och 0.1kwh nominal full pack. Tesla uppdaterade energi grafen nu och då får man fel lästa värden.
Någon mera som har detta fel?
Samma här i Android SMT efter uppdatering till den versionen, MYP.Lophornis skrev:Uppdaterade till version 2022.36.2 i min model 3. Efter detta visar scan my telsa 1156% soc och 0.1kwh nominal full pack. Tesla uppdaterade energi grafen nu och då får man fel lästa värden.
Man får hoppas det kommer en snabb uppdatering av programvaran.NEO skrev:Samma för mig med Iphone.
Ny version ute nu som ska fixa felet!Tellus skrev:Samma här i Android SMT efter uppdatering till den versionen, MYP.Lophornis skrev:Uppdaterade till version 2022.36.2 i min model 3. Efter detta visar scan my telsa 1156% soc och 0.1kwh nominal full pack. Tesla uppdaterade energi grafen nu och då får man fel lästa värden.
När under 2021 är bilen byggd? Fremont eller MIC? MIC-versionerna verkar lverlag visa lägre kapacitet.NEO skrev:Testade en M3P från 2021 med 82kWh Panasonic i förbifarten. Är inte degraderingen extrem?
Den har gått ca 3000mil ?NEO skrev:Testade en M3P från 2021 med 82kWh Panasonic i förbifarten. Är inte degraderingen extrem?
Många börjar ju lägre, så det är frågan hur man ska räkna.Tellus skrev:Den har gått ca 3000mil ?
Såg nyligen en på blocket med 91% kapacitet kvar enligt en firma som brukar mäta batterikapacitet.
Denna verkar ha 89% kapacitet kvar.