I Danmark har nu Trafikverket ett förslag på remiss där man definierar elbilar som «bilar med drivsystem, som uteslutande består av elmotorer».
Anledningen är att man vill slippa att laddbara hybrider blockerar offentliga laddplatser.
Min tanke skulle vara att det vore bättre om man hade väldigt mycket laddplatser. Man vill inte att laddhybriderna skall blockera för elbilarna som är helt beroende av laddplatserna. Men det är ju klart att det är ju mycket bättre om de använder sin fossilmotor så lite som möjligt.
Min tanke skulle vara att det vore bättre om man hade väldigt mycket laddplatser. Man vill inte att laddhybriderna skall blockera för elbilarna som är helt beroende av laddplatserna. Men det är ju klart att det är ju mycket bättre om de använder sin fossilmotor så lite som möjligt.
Ja men nu är det tidigt i övergången till elbilar och det finns helt enkelt begränsat med laddplatser. I framtiden när antalet laddplatser byggts ut så kommer man också skratta åt otyget "bensinbilar med jättesmå batterier" - ingen kommer längre låta sig luras att köpa en sådan och problemet kommer därför lösa sig självt.
Lite synd är det, för laddybriderna kan göra stor nytta - om man kan ladda dem i stort sett alltid när de står stilla. Det ställer krav på laddinfrastruktur, och laddhybriderna skulle kunna hjälpa till att få upp efterfrågan och därmed få till en bättre laddinfrastruktur. Om laddning bara är för rena elbilar kanske färre företag anstränger sig för att lösa laddning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Om laddning bara är för rena elbilar kanske färre företag anstränger sig för att lösa laddning.
Samtidigt är det många gånger absolut nödvändigt för elbilar att ladda, exempelvis på hotell, medan det för hybrider inte är särskilt viktigt eftersom de klarar sig fint ändå.
När 10 hybridbilsägare halvhjärtat frågar hotell om laddning så framstår jag som en överdrivande "vargen-kommer"-ropare när jag måste ha laddning.
Det är bättre för mig att det är andra elbilister som pressar hotellen att ordna laddning än att hybridbilister gör det.
Välkommen till forumet förresten! Ser att detta var ditt första inlägg.
Goda argument - ser fram emot att höra mer från dig!
Jag är kluven här. Tycker att du har en poäng HerrX att det är synd om en laddare är blockerad av en hybrid när en som gjort ett bättre miljöbilsval verkligen måste ladda för att ta sig hem. Å andra sidan tycker jag Danni har en poäng då den enda vinsten med laddhybrider är när de går på el och om de nu förbjuds att ladda på allmänna laddare så kommer fler hybridkilometer köras på fossila bränslen.
En lösning skulle kunna vara tilläggsskyltar som begränsar tiden man får stå vid en sån laddare om man inte har en ren elbil.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jag tycker inte om förslaget. Visst, man retar sig på hybriderna som står och "blockerar" en laddare, eftersom man anser att de kan lika gärna köra på bensin. Och visst är hybrider i mina ögon en ganska dålig kompromiss mellan elbil och fossilbil. Men de ska å andra sidan naturligtvis köra på el så mycket som möjligt.
Man kan ju argumentera tvärtom också. Jag har ju en Tesla med ett stort batteri. Ändå så ställer jag mig gärna vid offentliga laddstolpar och laddar lite, trots att jag egentligen inte behöver det. Jag skulle ju i princip alltid kunna ta mig hem igen utan att ladda. Det finns en risk att jag står där och blockerar för andra elbilar som måste ladda. Var drar man gränsen då? Förbjuda laddning för alla som kan ta sig hem?
Nä, bygg fler laddstolpar säger jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är också emot förbud av det slaget. Möt efterfrågan med laddplatser istället!
Mitt främsta mål när jag kör min hybrid är att köra så lite som möjligt på diesel. I och med att min räckvidd bara är ca 40km måste jag ju ladda så ofta jag kan.
Förstår om irritation uppstår om en hybrid står vid en semisnabbladdare en hel dag.. Men det bör man isåfall lösa genom att fixa några enfas-uttag bredvid..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag är inte särskilt förtjust i hybrider personligen men jag upplever att det är en bra inkörsport till de tyngre grejerna - dvs rena elbilar. Har flera bekanta / kollegor som skaffat hybrider och talar väldigt positivt om upplevelsen att köra på el-drift. En del av dem är rätt ambitiösa att faktiskt hela tiden se till att ladda när de är ute och småkör som till jobbet, lokala köpcentret eller liknande. Om de sedan vid några få långresor kör på fossilbränsle kan jag tycka det är acceptabelt under denna övergångsperiod vi lever i just nu. Jag är rätt säker på att nästa bil de köper kommer vara en ren elbil.
En sak jag dock oroar mig för är att det byggs upp "fel" infrastruktur under en period. T.ex. låg-ampere Schuko uttag som kanske gör en hybrid-ägare nöjd med en fossil-backup i bakfickan men inte en ren el-bilare.
Bra om de gör det über-klart att en elbil är ett fordon som endast kan framföras med eldrift. I Sverige har vi en tydlig tendens att blanda in hybrider av olika slag i elbils floran. Härom dagen var den en släkting som yrade om att Prius kanske vore något om man ville ha elbil .
Sen håller jag med andra att förbud är inte rätt väg. Det vore bättre om det kom upp fler laddare. De kan ju gärna konfigureras så att den bil som behöver mest får mest. Då är det ju ganska betydelse löst om det står en laddhybrid och laddar, den är ju snart full.
Spontant gillar jag inte förbud. Är det ett stort problem i Danmark idag? Skulle man kanske kunna ha vissa laddplatser som endast är för elbilar och resten för alla? Eller så tar man betalt för laddning för trycket är högt. För pengarna bygger man fler stolpar.
Vad händer med i3 rex?
Outlander borde inte få ladda Chademo, men det löser man med en minutkostnad.
Jag har några kollegor som har laddhybrider. De laddar hemma och har oftast inte ens med dig kabel i bilen. Om de har med sig den så är det shucko och det borde de ändå få ladda. Har aldrig sett en Outlander stå o ladda från ett typ 2 uttag.
...
...
Nu har vi debatterat det här tusen gånger... Typ
Men jag stod i veckan och vänta på en Norsk Golf som nödvändigtvis skulle ladda till 100%. Är det någon som tror att hen brydde sig om att det kostade per minut??? Nädå, naturligtvis inte. Hade laddaren haft två uttag däremot hade jag varit iväg innan Golfen ens var färdig. Så två uttag per laddare är lösningen inte minutdebitering.
...
...
Nu har vi debatterat det här tusen gånger... Typ
Men jag stod i veckan och vänta på en Norsk Golf som nödvändigtvis skulle ladda till 100%. Är det någon som tror att hen brydde sig om att det kostade per minut??? Nädå, naturligtvis inte. Hade laddaren haft två uttag däremot hade jag varit iväg innan Golfen ens var färdig. Så två uttag per laddare är lösningen inte minutdebitering.
Var går pengarna då? Till bolaget som satte upp laddaren. Så att de kan sätta upp flera laddare. Jag fått inget emot folk som laddar till 100%. Behöver man det så behöver man. Men så ska företaget som satte upp laddaren tjäna pengar på det. Tar man betalt per kwh så står laddaren där, och blockerar inte bara ändra från att ladda utan även för bolaget som satte upp laddaren att tjäna pengar på den. En dålig affär kommer konka o så får vi inga laddare alls.
Spontant gillar jag inte förbud. Är det ett stort problem i Danmark idag? Skulle man kanske kunna ha vissa laddplatser som endast är för elbilar och resten för alla?
När du läser artikeln så ser du problemet. Uppenbarligen har folk tom byggt fejksladdar till sina bensinbilar. Ganska kreativt måste jag ändå erkänna. Fast jag hade nog sparkat sönder en sådan fejk-icare om jag hade varit i behov av laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är nog för någon form av betalning.
Första timmen gratis sedan börjar det kosta. Med gradvis ökning av debiteringen.
Då kommer de som enbart vill ladda gratis att flytta sig. Och de som står och laddar långsamt. Kommer att sluta med detta då det blir dyrt i längden. Problemet bli själva debiterings hanteringen, har en fundering kring att använda swish.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Problemställningen är tudelad (eller kanske ändå mer). Självklart blir det ett problem då rena elbilar inte får ladda, men samtidigt så hjälper det säkert övergången till BEV när folk har en PHEV och får smak för eldriften. På mellanlång sikt kanske det är ett större problem än på längre sikt när PHEV mer och mer ersätts med BEV. Iom många politikers märkliga inställning till elbilar och laddinfrastruktur, så tror jag det är bra om laddstolparnas kapacitet utnyttjas så mkt det går för att få dessa politiker att förstå att det finns ett behov.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tycker det är bra! Men problemet i Danmark är att ingen kan köpa Tesla för det är svinedyrt, lyxbilsskatt osv. Så Hilde och Søren kommer fortsätta köra runt i sin VW Passat från 1987 och Claus kommer fortsätta parkera sin PHEV på laddplatserna.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Spontant gillar jag inte förbud. Är det ett stort problem i Danmark idag? Skulle man kanske kunna ha vissa laddplatser som endast är för elbilar och resten för alla?
När du läser artikeln så ser du problemet. Uppenbarligen har folk tom byggt fejksladdar till sina bensinbilar. Ganska kreativt måste jag ändå erkänna. Fast jag hade nog sparkat sönder en sådan fejk-icare om jag hade varit i behov av laddning.
Men ett sådant problem måste ju vara lätt fixat. Ge 1500kr i böter om du fejkar så lär det problemet vara ur världen efter ett tag.
Sen ska man inte slösandes saker... Men kanske hade bilen fått väldigt dåligt med luft i däcken
Det här kanske passa i prisfrågetråden. Men då jag började fundera på det när jag läste här tar jag det här.
Det är ju mkt fram och tillbaka ang hur man ska ta betalt.. Pris per kWh är vettigast då man vetslsr för vad man får, men minutpris är bra för att hålla folk "borta" när dom laddat klart/laddar sakta.
Kanske vore den bästa prissättningen en blandning? Säg att det är en 50kw-laddare.. Man betalar per kWh (säg 5kr/kwh för exemplet).
Det blir som mest 250kr/h, alltså ca 4kr/min om man laddar max hela tiden. När hastigheten går ner till 22kw/h är kostnaden nere på 110kr/h... Alltså knappt 2kr/min. Säg att gränsen ligger där någonstanns (eller vid 11kw/h?)
Laddar man saktare än så men står vid laddaren så dras det 2kr/minut ändå.
Man kan då ladda fullt om man vill, eller stå där med en Hybrid som laddar långsamt, men man får betala mer per kWh..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tror att det minst lika ofta är en "kunskapsfråga" som en "inställningsfråga". De har inte skådat el-ljuset ännu bara...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Man kan ju argumentera tvärtom också. Jag har ju en Tesla med ett stort batteri. Ändå så ställer jag mig gärna vid offentliga laddstolpar och laddar lite, trots att jag egentligen inte behöver det.
På sina håll har man åtgärdat detta också. Denna skylten finner du i ett parkeringshus i Oslo - ett snajdigt förbud mot Teslor utan att man behöver använda ordet "Tesla".
Ni som tycker att fossilbilar som är greenwashade med småbatterier ska få ockupera laddstolpar, menar ni att det inte ska vara några krav alls kring batteriets storlek? Är det verkligen okej om det står en Volvo med ett litet 1 kWh-batteri och blockerar en laddstolpe en hel dag, trots att bilen är laddad på 20 minuter?
Och att folk med riktiga elbilar på grund av detta riskerar att behöva ringa bärgare..?
Ni som tycker att fossilbilar som är greenwashade med småbatterier ska få ockupera laddstolpar, menar ni att det inte ska vara några krav alls kring batteriets storlek? Är det verkligen okej om det står en Volvo med ett litet 1 kWh-batteri och blockerar en laddstolpe en hel dag, trots att bilen är laddad på 20 minuter?
Och att folk med riktiga elbilar på grund av detta riskerar att behöva ringa bärgare..?
Dessutom tror inte jag att det existerar hybridförare som inte laddar överallt hela tiden. Sanslöst enerverande när man kör Leaf och alla platser antingen är ice:ade eller hybridade.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023