Jag har bokat en modell 3. 80 % för att slippa sponsra suspekta stater. 10% less på uråldrig teknik. 10% miljö.
Köper nog en annan elbil innan m 3 kommer. Testade tex en elbil ca 200 mil, då har jag minskat efterfrågan på bensin med ca 100-150 liter. De pengarna får hellre batteri tillverkare och el producenter, än .... .... .... Välj själv ....
Norge?
De är ju klart suspekta.
Hur köper du norsk bensin? Det finns ingen ursprungs märkning på det du tankar. Det kan lika gärna komma via Turkiet och från IS! Varsågod att väcka vänner och bekanta. Hur känns det att sponsra p...n , a...a, ... Varje gång du tankar?
Det kanske du kan svara på som inte kör elbil?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
För 20 år sedan när det var dags att ta körkort tyckte jag att det borde finnas bra elbilar snart. Har för mig att jag läste om EV1 i någon populärvetenskaplig tidskrift, så det kunde ju inte ta alltför lång tid. "Jag tar körkort när det finns en vettig elbil". Det tog lite längre tid än jag räknat med...
Efter D-day så fanns det inga ursäkter längre. Det fanns nu en vettig elbil så det var bara att beställa och börja övningsköra medan jag väntade på leverans.
20 % Bättre miljö / värld
40 % Bästa bilen (prestanda, teknik, utseende)
40 % Hjälpa Elon att lyckas med Tesla så han kan koncentrera sig på att kolonisera Mars (Kunde motivera P85D med det )
Jag har bokat en modell 3. 80 % för att slippa sponsra suspekta stater. 10% less på uråldrig teknik. 10% miljö.
Köper nog en annan elbil innan m 3 kommer. Testade tex en elbil ca 200 mil, då har jag minskat efterfrågan på bensin med ca 100-150 liter. De pengarna får hellre batteri tillverkare och el producenter, än .... .... .... Välj själv ....
Norge?
De är ju klart suspekta.
Hur köper du norsk bensin? Det finns ingen ursprungs märkning på det du tankar. Det kan lika gärna komma via Turkiet och från IS! Varsågod att väcka vänner och bekanta. Hur känns det att sponsra p...n , a...a, ... Varje gång du tankar?
Det kanske du kan svara på som inte kör elbil?
Inte alls bra som du förstår, men snart är det slut med sponsrandet. Men jag tror de flesta inte tänker så långt (eller förtränger), men hjälp dem gärna på traven. Påminn dem med lämpligt intervall. Särskilt rikt folk som åker mycket bil och som inte gillar ...., .... IS.... etc.
40% miljö och förändringsarbete
30% säkerhet
30% teknik
Låter präktigt som tusan men vi har en Leaf så vi har redan insett att miljöaspekten är en stor del av kakan. Sedan är säkerheten inte underskattad i vår familj. Gör stor skillnad i bilval.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
När jag för snart ett år sedan började fundera på en elbil så var det nog 100% miljön. Det skavde allt mer i mig att åka runt och spy ut avgaser. Så när jag kunde konstatera att jag hade råd med en elbil som mötte de flesta av mina behov så valde jag en Zoe. Det var kanske inte det bästa valet, men det är ändå skillnader på marginalen mot andra jämförbara elbilar.
När jag reserverade en Tesla 3 så kan jag säga att tekniken är 100%. Alltså, jag har ju redan tagit klivet över till elbil och kommer aldrig att gå tillbaka, så miljön är inte längre en motivation för mig när jag väljer bil eftersom jag enbart väljer bland elbilar, om ni förstår hur jag menar. Så som det ser ut nu så kommer det knappast att finnas någon elbil slår Tesla på fingrarna om 2-3 år. Kanske om 10, men det är en annan sak.
Så varför jag med störts sannolikhet kommer att välja en Tesla om 2 år är 100% teknik!
Så ditt bilval är till 30% baserat på en sån liten detalj som summon? Det är lite som att välja hus pga vilken utekran man har till bevattning
"You will actually be able to summon the car, and it will find it's way to you (private property only!)"
Jo, den meningen tillsammans med att jag skulle kunna kliva ur vid dörren hemma och bilen skulle själv kunna parkera sig i garaget eller att den skulle stå framkörd och klar synkat mot min kalender, stod för 30% av beslutet.
30% inte sponsra oljediktaturer med oljepengar
25% tekniknörd
25% körupplevelse
20% superchargernätverket
20% miljö
15% stora skärmen med kartor och internet
10% lågt förmånsvärde (2015)
-------
Orkar inte räkna men det blir säkert mer än 100% tillsammans. Bilen levererar mer än 100%, så det blir nog rätt i slutändan...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag ville ha en bil som lastmässigt kunde ersätta vår gamla Volvo 745 från -88 (rullar fortfarande).
Min fru ville ha en bil som är varm när man sätter sig i den. Hon drömde om vår Saab 99 på 1970-talet med Bahco bensinvärmare.
Tesla mod S uppfyllde kraven.
Grävde i alla skrymslen och lyckades skramla ihop kontanter.
Då uppstod frågan: Vad vill jag helst göra med pengarna innan åldern tar ut sin rätt. Jag har en brorsdotter som arbetar inom åldringsvården ute på landet och samtidigt är "god man" för flera av åldringarna. Hon säger: Du anar inte hur många åldringar som sitter (ligger) med uppemot 10 miljoner i tillgångar utan att kunna utnyttja pengarna p.g.a. ålderskrämpor.
Jag mätte och kom fram till att Tesla kommer in i garaget, och att takhöjden på centimetern räckte för installation av fjärrstyrd garageport.
Naturligtvis är jag teknikintresserad, som gammal elektroingenjör. Och även en smula bilintresserad. Jag hade en Porsche 356C när jag gifte mig.
Nu sluts cirkeln med en bil med sportegenskaper, som inte luktar illa i garaget, jag hade kunnat ha den i vardagsrummet, en bil som man aldrig behöver åka och tanka. På långresorna utgör laddningen för mig nödvändiga pauser.
Tesla är inte en bil utan ett "koncept" som jag ville uppleva innan åldern tagit ut sin rätt.
Är nu detta "koncept" ett teknikintresse, då borde jag rösta 100% teknik.
Eller är "konceptet" en väg till ett miljövänligare samhälle? Då borde jag rösta 100% miljö.
Per: jag gillar din beskrivning av Tesla som ett koncept! Den är så mycket mer än bara bilen. Jag brukar beskriva det som miljöbil/familjebil/sportbil i ett med väldigt bra förmånsvärde utifrån det. Men jag ska nog börja använda ditt ord med "ett koncept" då förstår man lättare alla sakerna UTÖVER själva bilen som skiljer mot andra bilar. (Även andra av dagens elbilar)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
När jag reserverade en Tesla 3 så kan jag säga att tekniken är 100%.
Vad är det för bil?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Redan Roadstern var en drömbil när den lanserades. En elbil som kan gå användbart långt. Sedan lanserserades Model S, och den var ju dessutom användbar för allt man behöver en bil till. Miljöargumentet vägde tungt, men var inte enda anledningen jag köpte en Model S. Det är ju i övrigt en helt fantastisk bil med uppdateringar o s v. Jag beställde innan autopilot var annonserad, så det var inte en faktor, men jag hade sådan tur att min bil levererades med autopilot. Säkerhetsargumentet var inte en faktor då, men det faktum att den är så säker ett klart argument varför jag ska fortsätta köra Tesla.
Det är en dyr bil, men jag menar att om man har råd att handla miljövänligt och kan bidra till en bättre värld, så har man också en större moralisk skyldighet att göra det än om man inte har samma möjligheter. Det är i min värld svårare att försvara att köpa en dieselmercedes för en miljon än en Dacia för hundra tusen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
I en elbil försvinner den faktorn - fossilbränsle brinner snabbt men batterier brinner långsamt och aldrig (hittills vad jag vet) pga. en krasch.
Denna stulna Tesla som kraschades i Los Angeles började brinna:
Wow. Passagerardörrarna kommer behöva lackas om på den bilen, helt klart.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Där ser man ju med all tydlighet faran med alla dessa byggnader som placerats i och i närheten av bilars körväg. Det är en dödsfälla!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Det är en dyr bil, men jag menar att om man har råd att handla miljövänligt och kan bidra till en bättre värld, så har man också en större moralisk skyldighet att göra det än om man inte har samma möjligheter. Det är i min värld svårare att försvara att köpa en dieselmercedes för en miljon än en Dacia för hundra tusen.
Det där var riktigt bra sagt. När folk frågar mig varför jag köpt en Tesla som ju är så himla dyr så brukar jag alltid svara "Någon måste ju börja med att köpa elbilar". Om jag nu har råd med det så kan jag inte bara sitta och vänta på att alla andra ska ta första steget. Det är som du säger, man känner en viss skyldighet. Dessutom kan jag nu tjata på dem som väljer en dyr fossilbil istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14