Hifi ger mer bas...
22" sägs vara högljudda
Blå med vit ( som Björns )
P är klart roligare men räckvidden är sämre och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Hmm, nu har jag sovit på saken (nåja, knatat runt i huset med nyfödd som inte vill sova...) och nu går resonemanget som följer:
Svart eller blå P90D med 6 vita säten, allt lull-lull utom AP som köps till vid leverans och utan 16,5 kW. Tar 20" (ska ändå bytas till vinterdäck strax därpå) och köper 22" till sommardäcken nästa sommar.
Det låter som ett bra val.
Personligen skulle jag föredra blå, då jag tycker den är väldigt fin på MX.
Själv har jag en röd MS, men det påsar inte lika bra med röd på MX.
När det gäller laddare, så har jag bara behövt ha stora laddaren någon enstaka gång, så det tycker jag man kan vara utan.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 2 gång.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Vad är din lilla källa på att en 90D kommer längre än P90D/DL med släpvagan???????????????????????????????????????????????????????
Borde inte en 75D komma ännu längre per kWh med släp i så fall?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Hifi ger mer bas...
22" sägs vara högljudda
Blå med vit ( som Björns )
P är klart roligare men räckvidden är sämre och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Hmm, nu har jag sovit på saken (nåja, knatat runt i huset med nyfödd som inte vill sova...) och nu går resonemanget som följer:
Svart eller blå P90D med 6 vita säten, allt lull-lull utom AP som köps till vid leverans och utan 16,5 kW. Tar 20" (ska ändå bytas till vinterdäck strax därpå) och köper 22" till sommardäcken nästa sommar.
Det låter som ett bra val.
Personligen skulle jag föredra blå, då jag tycker den är väldigt fin på MX.
Själv har jag en röd MS, men det påsar inte lika bra med röd på MX.
När det gäller laddare, så har jag bara saknat den stora laddaren någon enstaka gång, så det tycker jag man kan vara utan.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Hifi ger mer bas...
22" sägs vara högljudda
Blå med vit ( som Björns )
P är klart roligare men räckvidden är sämre och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Hmm, nu har jag sovit på saken (nåja, knatat runt i huset med nyfödd som inte vill sova...) och nu går resonemanget som följer:
Svart eller blå P90D med 6 vita säten, allt lull-lull utom AP som köps till vid leverans och utan 16,5 kW. Tar 20" (ska ändå bytas till vinterdäck strax därpå) och köper 22" till sommardäcken nästa sommar.
Jag är också redo att trycka på knappen för en liknande konfiguration (P90D, svart, 6 ultravita säten m.m). En fråga, varför väljer du att lägga till AP vid leverans först? Lägre förmånsvärde?
och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Vad är din lilla källa på att en 90D kommer längre än P90D/DL med släpvagan???????????????????????????????????????????????????????
Borde inte en 75D komma ännu längre per kWh med släp i så fall?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Källan att 90D kommer längre än P90D/DL är ju Tesla själva 489 km jämfört med 467 km. Jag hade helst valt 90D om det inte vore så att priset för 90D skulle vara exakt samma som P90D för mig eftersom jag kör på Signature.
range.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svart eller blå P90D med 6 vita säten, allt lull-lull utom AP som köps till vid leverans och utan 16,5 kW. Tar 20" (ska ändå bytas till vinterdäck strax därpå) och köper 22" till sommardäcken nästa sommar.
Jag kommer att sälja mina 22" Onyx och funderar på att göra det till våren när det är dags att sätta på sommardäck igen. De är grymt mycket snyggare men inte lika praktiska som 20" eller kanske blir det till och med 19" för mig även på sommaren...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hifi ger mer bas...
22" sägs vara högljudda
Blå med vit ( som Björns )
P är klart roligare men räckvidden är sämre och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Hmm, nu har jag sovit på saken (nåja, knatat runt i huset med nyfödd som inte vill sova...) och nu går resonemanget som följer:
Svart eller blå P90D med 6 vita säten, allt lull-lull utom AP som köps till vid leverans och utan 16,5 kW. Tar 20" (ska ändå bytas till vinterdäck strax därpå) och köper 22" till sommardäcken nästa sommar.
Jag är också redo att trycka på knappen för en liknande konfiguration (P90D, svart, 6 ultravita säten m.m). En fråga, varför väljer du att lägga till AP vid leverans först? Lägre förmånsvärde?
Förmånsvärdet baseras ju på vilka tillval du väljer så om du köper till det ökar förmånsvärdet. Om du köper till autopiloten efteråt så skulle du kunna göra detta utan att anmäla det vilket gör att förmånsvärdet inte ökar, dock så är detta skattefusk så om du ska ha autopilot och inte tänker fuska så bör du köpa det direkt. Allt handlar om hur ärlig du vill vara till Skatteverket.
Hifi ger mer bas...
22" sägs vara högljudda
Blå med vit ( som Björns )
P är klart roligare men räckvidden är sämre och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Hmm, nu har jag sovit på saken (nåja, knatat runt i huset med nyfödd som inte vill sova...) och nu går resonemanget som följer:
Svart eller blå P90D med 6 vita säten, allt lull-lull utom AP som köps till vid leverans och utan 16,5 kW. Tar 20" (ska ändå bytas till vinterdäck strax därpå) och köper 22" till sommardäcken nästa sommar.
Jag är också redo att trycka på knappen för en liknande konfiguration (P90D, svart, 6 ultravita säten m.m). En fråga, varför väljer du att lägga till AP vid leverans först? Lägre förmånsvärde?
Exakt!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Någon som vet om det finnes Founders model x i Sverige (leverat el beställd )?
är nyfiken på config priset !
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Någon som vet om det finnes Founders model x i Sverige (leverat el beställd )?
är nyfiken på config priset !
Är inte alla Founder's "free of charge"? Viktiga personer, investerare, supperbloggare(Björn) etc? Eller har det faktiskt gått att betala för en Founder's ?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Någon som vet om det finnes Founders model x i Sverige (leverat el beställd )?
är nyfiken på config priset !
Är inte alla Founder's "free of charge"? Viktiga personer, investerare, supperbloggare(Björn) etc? Eller har det faktiskt gått att betala för en Founder's ?
Tror bara de som vann referral fick dessa "gratis", övriga betalar men det är rätt reducerat pris om man ska gå på värdet som stod att vinsten i referral-programmet var värt. Har för mig att det var drygt $60k. För att få köpa Founders krävs dock nog rätt speciella förutsättningar som att man är en stor aktieägare t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Vad är din lilla källa på att en 90D kommer längre än P90D/DL med släpvagan???????????????????????????????????????????????????????
Borde inte en 75D komma ännu längre per kWh med släp i så fall?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Några glas för mycket eller har du en poäng nånstans som gömmer sig mellan raderna ?
Burkar! Men jag står fast vid en källa på förbrukning med släpvagn. Alla inklusive mig och mina burkar förstår vad som står på Teslas hemsida, men med släp? Vi vet inte helt enkelt. P vs D utväxling och motorer vs 75 med förmodad lägre systemspänning.
Burkar! Men jag står fast vid en källa på förbrukning med släpvagn. Alla inklusive mig och mina burkar förstår vad som står på Teslas hemsida, men med släp? Vi vet inte helt enkelt. P vs D utväxling och motorer vs 75 med förmodad lägre systemspänning.
Tror du får vänta tills Tesla Bjørn kör tester med släp. Han har redan kör tester med 22" hjulen och det var inga goda nyheter. Får hoppas att de mindre fälgarna ger bättre resultat.
och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Vad är din lilla källa på att en 90D kommer längre än P90D/DL med släpvagan???????????????????????????????????????????????????????
Borde inte en 75D komma ännu längre per kWh med släp i så fall?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Några glas för mycket eller har du en poäng nånstans som gömmer sig mellan raderna ?
Burkar! Men jag står fast vid en källa på förbrukning med släpvagn. Alla inklusive mig och mina burkar förstår vad som står på Teslas hemsida, men med släp? Vi vet inte helt enkelt. P vs D utväxling och motorer vs 75 med förmodad lägre systemspänning.
Jag tycker du resonerar helt rätt (oavsett antal burkar eller glas). Hur kan man veta, utan att ha testat, hur de olika modellerna reagerar på en släpvagn? Finns det något bekräftat om att det verkligen är olika utväxlingar på 90D och P90D? Skulle en förmodad högre utväxling som ger lägre förbrukning(?) på 90D vara en nackdel med en släpvagn bakom?? Lite som dessa rykten om ökad förbrukning med större fälgar. Däcktypen spelar säkert större roll än tum-måttet på fälgen och dessutom kan det ju skilja något på totaldiametern... Nu lär ju Teslas 21" fälg vara grymt tung och det kan ju inte vara någon fördel.
Grundläggande resonemang blir att verkliga tester med samma förutsättningar krävs för att man ska kunna ha en någorlunda säker uppfattning om verkligheten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Någon som vet om det finnes Founders model x i Sverige (leverat el beställd )?
är nyfiken på config priset !
Är inte alla Founder's "free of charge"? Viktiga personer, investerare, supperbloggare(Björn) etc? Eller har det faktiskt gått att betala för en Founder's ?
Tror bara de som vann referral fick dessa "gratis", övriga betalar men det är rätt reducerat pris om man ska gå på värdet som stod att vinsten i referral-programmet var värt. Har för mig att det var drygt $60k. För att få köpa Founders krävs dock nog rätt speciella förutsättningar som att man är en stor aktieägare t.ex.
Dom som fick 10 referal el flera fick köpa en Founders edition (full spec. P90DL ) vet bilen är något billigere än båda signature / vanlig P90DL
Men vet inte helt hur mycket !
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Visst ja, glömde de som kunde köpa Founders Model X. Founders har all utrustning likt Signature men man betalar endast grundpriset, utrustningen ingår:
Men seriöst
Det krävs ingen raketforskare för att fastställa att en bil som förbrukar mer utan släp kommer förbruka mer även med släp jämfört med i övrigt likvärdig bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Men seriöst
Det krävs ingen raketforskare för att fastställa att en bil som förbrukar mer utan släp kommer förbruka mer även med släp jämfört med i övrigt likvärdig bil
Jag är inte lika säker..
P90D har en annan utväxling som gör att den förbrukar mer i högre hastigheter, men med släp är man ändå begränsad att köra i 80km/h. Med tung last på släp bakom bilen så kan dessutom andra egenskaper spela in som gör att P90D drar mindre, exempelvis högre vridmoment.
Men seriöst
Det krävs ingen raketforskare för att fastställa att en bil som förbrukar mer utan släp kommer förbruka mer även med släp jämfört med i övrigt likvärdig bil
Jag är inte lika säker..
P90D har en annan utväxling som gör att den förbrukar mer i högre hastigheter, men med släp är man ändå begränsad att köra i 80km/h. Med tung last på släp bakom bilen så kan dessutom andra egenskaper spela in som gör att P90D drar mindre, exempelvis högre vridmoment.
De visar högre förbrukning i NEDC och det är inga höga hastigheter vi pratar om men den som lever får se
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det blir (som jag skrev tidigare) en P90D, har valt blå men är fortfarande osäker på färgvalet, kan bli en svart innan beställningen går iväg.
Leasar via Sixt, 20% första förhöjd leasingavgift på 48 mån med garanterat restvärde.
Nu är det bara den jobbiga väntan kvar till slutet av okt
Tack danni för rabatten
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14