Sikträffla

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Sikträffla

Inlägg av Tjell »

Är det någon som vet om någon glasmästare som fortfarande har kvar grejer och kan få dit sikträfflor på min bil?

Jag har haft många bilar tidigare med sikträffla, en fantastiskt bra grej att ha, men det verkar vara hart när omöjligt att hitta någon som gör detta nu för tiden. :?:
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Sikträffla

Inlägg av grenhall »

Tjell skrev:
Är det någon som vet om någon glasmästare som fortfarande har kvar grejer och kan få dit sikträfflor på min bil?

Jag har haft många bilar tidigare med sikträffla, en fantastiskt bra grej att ha, men det verkar vara hart när omöjligt att hitta någon som gör detta nu för tiden. :?:
Kanske inte så konstigt med tanke på att bilglasmästarna lever på högmarginalprodukter som torkarblad. Kan tyvärr inte hjälpa dig med någon information.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

finns också som en tejp man sätter på lämpligt ställe, mkt billigare, funkade bra, länge sen kommer ej ihåg var jag köpte den,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Jag ringde till Hisinge Glas i dag men de gör inte detta längre. Inga tips fick jag heller.

Tejpvarianten har jag haft några gånger också. Den är väl hyfsad men inte alls lika bra som de frästa spåren.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vad är en sikträffla?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Vad är en sikträffla?
Kolla länken tre inlägg över ditt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

HelectriC skrev:
apkungen skrev:
Vad är en sikträffla?
Trodde inte att det var en sån först. Eftersom det hette säkerhetsräffla och hade med vindrutetorkare o göra. Jag trodde sikträffla va som nån form av sikte i vindrutan hehe.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
HelectriC skrev:
apkungen skrev:
Vad är en sikträffla?
Trodde inte att det var en sån först. Eftersom det hette säkerhetsräffla och hade med vindrutetorkare o göra. Jag trodde sikträffla va som nån form av sikte i vindrutan hehe.
Bara Merca som kör med sikte ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Eftersom jag är bilglasmästare får jag nog bemöta lite av tokerierna ovan
Kanske inte så konstigt med tanke på att bilglasmästarna lever på högmarginalprodukter som torkarblad. Kan tyvärr inte hjälpa dig med någon information.
Vi lever definitivt inte på några högmarginalprodukter som torkarblad, marginalen på dem är försumbart. Det är mer en tjänst vi tillhandahåller.
Då byter vi mycket hellre rutor, och eftersom en sikträffla faktiskt försvagar rutan, oavsett vad som sägs annars, är det bara till fördel för oss att slipa in en sådan.
Det är numera så att samtliga biltillverkare är på "viktjakt" och därmed gör samtliga rutor tunnare, ner emot 4mm, det vill säga 2st 2mm glas med ett lamellskikt. Även om hållfastigheten är den samma vid krocktester så blir rutorna mer känsliga vid stenskott om du bara slipar in några tiondels milimeter

Dessutom, efterfrågan är noll, du är den förste jag hör fråga om detta på flera år, vilket säkert är huvudskälet till att det inte görs längre
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

HelectriC skrev:
apkungen skrev:
HelectriC skrev:
apkungen skrev:
Vad är en sikträffla?
Bara Merca som kör med sikte ;)
:lol:
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Jo, det är säkert så att jag är en av de sista som vill ha en sikträffla. Däremot tänkte jag inte på att rutor idag kan vara tunnare, så som du säger... Jag tror jag ska försöka få fatt p åtejpvarianten igen. Det var Skarins Glas i Alingsås som satte dit sån vid ett par tillfällen, flera år sedan. De håller inte så länge, kanske två år, men de försvagar ju inte rutan.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Tjell skrev:
Jo, det är säkert så att jag är en av de sista som vill ha en sikträffla. Däremot tänkte jag inte på att rutor idag kan vara tunnare, så som du säger... Jag tror jag ska försöka få fatt p åtejpvarianten igen. Det var Skarins Glas i Alingsås som satte dit sån vid ett par tillfällen, flera år sedan. De håller inte så länge, kanske två år, men de försvagar ju inte rutan.
Om du hittar vart man får tag på dessa så berätta!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Vad är en sikträffla?
En sikträffla är en särskild sorts fiskedon som används för att fiska sik:

Bild

Finns även i andra utföranden som t.ex. aborrträffla och makrillträffla.

//Göteborgare
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det var väl inget att "haka upp sig på"... :lol:

Ex. Göteborgare.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Sablar
Jag glömde kolla med leverantörerna idag, kan de få fram sådan kan jag skicka det per post
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Sikträffla

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Vad är sikträffla?
Det är Sikhernas årliga konvent som i år hålls i Los Angeles, där stora mängder Indier alltså träffas och utbyter religiösa erfarenheter på Sik träff LA.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar