Har kört runt lite i Sundsvall idag och såg för första gången märket för laddstation:
Detta säger att en bil kan laddas, och skylten kan betyda att man kan ladda med 1,3kW eller 120kW. I Sundsvall ser man skylten lite här och var, och pekar då som regel till en liten stolpe som ger 7,3kW. Men ibland visar den en CHADeMO som ger 60kW.
Det innebär att om du är på resa, är i akut behov av laddning och ser märket, så blir det en spännande överraskning om du behöver stå i 65,4 timmar eller 20 minuter.
Är vi nöjda med att man inte skiljer på snabbladdning och destinationsladdning?
Sätt en tilläggsskylt under med hur mycket kräm som finns att tillgå kanske: "12 kW"?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Tror inte att dom som tog fram skylten har minsta aning om att det skulle kunna bara ett problem. Dom kan helt enkelt inte sätta sig in i situationen och ändå mindre förstå hur problemställningen skulle kunna uppkomma. "Nu har vi satt upp skyltar, då är väl allt bra? Vad tjatar dom där elbilisterna om nu då?"
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
bra ide. Det kan ju vara åt andra hållet också rent teoretiskt att din bil inte kan ta den högre laddstyrkan, eller iaf inte dc-dc laddning. Så lite mer info hade vart bra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Bra idé, fram till att man ska visa pluggen CCS som är så stor att man behöver tre tilläggstavlor bara för att få med hela.
Sen har du ju en intressant utmaning i att Teslas superladdarplugg ser likadan ut som vanlig Typ2, men kan inte användas av någon annan än en Tesla-bilist...
Ska man ge alla detaljer som behövs så kommer det vara så mycket info på den där stackars skylten att folk får parkera på motorvägen för att hinna med att avkoda den...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Bra idé, fram till att man ska visa pluggen CCS som är så stor att man behöver tre tilläggstavlor bara för att få med hela.
Sen har du ju en intressant utmaning i att Teslas superladdarplugg ser likadan ut som vanlig Typ2, men kan inte användas av någon annan än en Tesla-bilist...
Haha vilket överdrift
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Hm, jag vet inte om skyltning kommer hänga med under de närmaste åren. Om det är värt besväret. Webbtjänster, uppladdning mfl har det lättare att sprida information än vad en skylt har. Alla som kör Tesla vet ändå var SC ligger.
Tror inte det är värt att skylta alls ännu. Senare kanske det kan komma skyltar för snabbladdning på motorvägarna.
Destinationsladdning borde inte behöva skyltas utan förutsättas att det finns i de flesta garage, hotellparkeringar osv.
Hm, jag vet inte om skyltning kommer hänga med under de närmaste åren. Om det är värt besväret. Webbtjänster, uppladdning mfl har det lättare att sprida information än vad en skylt har. Alla som kör Tesla vet ändå var SC ligger.
Tror inte det är värt att skylta alls ännu. Senare kanske det kan komma skyltar för snabbladdning på motorvägarna.
Destinationsladdning borde inte behöva skyltas utan förutsättas att det finns i de flesta garage, hotellparkeringar osv.
+1
Det kommer att komma standardisering och innan dess lär det inte vara någon som tar i frågan om tilläggsskyltar. Det finns för många variabler just nu.
+1
En intressant grej som hände mig var att jag svängde in vid en sådan skylt här i Sundsvall med min Tesla S, och då visade sig att jag inte alls kunde ladda där eftersom jag saknade ett %#$* RFID-kort som behövdes för att få igång laddaren. Det fanns inget sätt för mig att få igång laddaren, varken med kontanter eller betalkort, utan jag skulle ha beställt ett RFID-kort i posten först.
Åkte därför istället och laddade vid en stickkontakt i ett parkeringsgarage där det inte fanns någon skyllt alls.
Så: där det fanns en skylt för fordonsladdning kunde jag inte ladda, men där det inte fanns en skylt för fordonsladdning kunde jag ladda. Förvirrande?
Klart det är svårt för turistande att veta vad som gäller i sverige om man innan inte tagit reda på det.
Ser lika ut överallt, ja nu finns det väl några bolag som verkar i flera länder och erbjuder laddning, men det är väl bara
Clever vars kort fungerar på alla deras stationer?
Sen förstår jag inte varför de 3 stora i sverige inte samarbetar om en tagg, om taggen nu ska behövas för att ladda.
Skulle förenkla mycket. Eller så krävs det att en teknikneutral spelare kommer in och gör detta istället, för får de med sig två spelare
så vill nog inte övriga stå utanför, eller hur.
Klart det är svårt för turistande att veta vad som gäller i sverige om man innan inte tagit reda på det.
Ser lika ut överallt, ja nu finns det väl några bolag som verkar i flera länder och erbjuder laddning, men det är väl bara
Clever vars kort fungerar på alla deras stationer?
Såvitt jag förstått så är det bara abbonemangstypen hos clever som funkar överallt, har man förköpskort så behöver man ett separat för varje land, eller är det någon som testat och vet?
Sen förstår jag inte varför de 3 stora i sverige inte samarbetar om en tagg, om taggen nu ska behövas för att ladda.
Skulle förenkla mycket. Eller så krävs det att en teknikneutral spelare kommer in och gör detta istället, för får de med sig två spelare
så vill nog inte övriga stå utanför, eller hur.
Nej, känns ju som att det kan behövas en uppdelning likt elleveranser i övrigt. Någon som står för nätet och laddarna, och så kan man välja när man startar laddningen vilken elleverantör man köper från t.ex.
Nja jag tänkte mer enkelt, att kommer du till en vattenfall laddare så får de dina pengar, men att endast en tagg behövs för alla leverantörer av tjänsten.
Ordet fordonsel i klartext är kanske inte till mycket hjälp för polsk turist. Men kanske mer en elbilsreklam för de som inte på annat sätt nås av predikandet om elbilens frälsning.
Ordet fordonsel i klartext är kanske inte till mycket hjälp för polsk turist. Men kanske mer en elbilsreklam för de som inte på annat sätt nås av predikandet om elbilens frälsning.
Denna var ju faktiskt klockren!
Men hur stor skulle skylten egentligen behöva vara för att berätta om anslutning, kW, RFID, ej kontant betalning, eller bara kontant betalning, osv.?
Ordet fordonsel i klartext är kanske inte till mycket hjälp för polsk turist. Men kanske mer en elbilsreklam för de som inte på annat sätt nås av predikandet om elbilens frälsning. :)
ser ut som en buss där på skylten? om man åker enligt instruktion, vet du då vad som finns vid målet?
Jag körde in precis där den skylten stod men kunde inte ladda eftersom jag saknade rätt RFID-kort.
Det känns som att det borde vara några generella tillgänglighetskrav kopplade till publika skyltar längs vägen.
Vad hade gällt för en bensinstation? Hade det varit okej med en skylt som visar bensinstation, men när du kommer dit så kan du inte tanka eftersom du saknar "den gula fossilbrännarhatten" som man bara kan köpa i speciella butiker i närområdet under förmiddagen varje helgfri söndag?
tyvärr tror jag vi kan glömma betalning med kreditkort, de blir för små summor 40-80sek så kortbolagen vill ha för stor del av kakan, se bara vad som hänt med parkeringsavgifter de nya som sätts upp är "bara" med sms, och hur bra funkar det för utländska turister, är de nog långväga så kanske det löser sig, senaste kreditkortpavgiftslådan jag såg betjänade 40-50 platser, a 15sek/timme,
Det känns som att det borde vara några generella tillgänglighetskrav kopplade till publika skyltar längs vägen.
Bra tanke! Det Stora Problemet är kortbolagens avgifter Det är även mycket viktigt att det fungerar problemfritt för turister med utländska telefoner. Uppstår något problem med betalsystemet bör det automatiskt bli gratis att ladda för tillfället. T ex om laddaren känner av att mobilnätet är nere eller bankens server krånglar. När man blir medlem i Elbilsföreningen får man en TAG. Även norska elbilsföreningen har en "ladebrikke". Men det är inte optimalt att man som turist eller helt ny elbilsägare först ska söka och betala medlemsskap i en förening, kanske i ett annat land. Och hur gör man 50 mil hemifrån när ett laddkort skickas till folkbokföringsadressen? Det borde gå att få till någon typ av roaming som med våra telefoner.
Det är alltid problematiskt med skyltar eller symboler som inte är internationella, även när man tycker att det är uppenbart.
Jag kommer ihåg en rolig historia när mina tyska morföräldrar skulle semestra i Sverige. De skulle hyra en stuga i fjällen men det var jättebesvärligt. Det var nämligen så att nästan alla stugor var märkta med en symbol för motorvärme. För en svensk är det solklart vad det är. För tyska turister var det inte alls det. Motorvärme är i princip okänt där nere. De trodde istället att stugan saknade anslutning till elnätet och att den värmdes upp och fick sin el med hjälp av en motor. En sån stuga ville de inte bo i. Inte så himla långsökt när man tänker efter. Men det blev otroligt fel såklart.
Det jag menar är att det behövs en internationell standard för vägmärket som visar laddplats. Om alla gör lite som i vilda Western blir det inte bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
FN har en konvention om hur signaler och vägmärken ska se ut. Det borde finnas ett pictogram lika internationellt som symbolen på parkering för rörelsehindrad.
Hur mycket information det ska vara på första skylten vid stora vägen om effekt och kontakttyper blir nästa fråga. Det är kanske bättre om det vid en vanlig stolpe står adresser till de närmaste snabbladdare om man har bråttom. Men efterhand som elbilarna tar över och GPS blir i princip standard krymper problemet. I dag är vi ju mer app-styrda än skylt-styrda när vi ska hitta där vi aldrig har varit.
Vi har ju haft ett par artikler om skyltar tidigare:
De tidigare artiklarna handlade om parkering vid en sådan skylt. Min fråga handlade om vad skylten betyder och vad man kan förvänta sig när man kommer dit.
Låt säga att du är på väg mellan Stockholm och Piteå, och ser skylten för laddning av elbil. "Åh vad skönt", säger du, "här kan jag verkligen få laddat min bil!".
Du svänger in till laddplatsen men upptäcker till din förvåning att det inte finns någon snabbladdare, utan där står i stället två indonesiska Phing-Shing-laddstolpar - en standard som bara fungerar med prickiga Asien-tillverkade valthornsbilar. Dessutom behöver du ett särskilt kort som du skulle ha köpt hos en enbent cyklist i Trollhättan.
Du kör vidare din elbil och kommer till nästa skylt. "Åh vad skönt", säger du, "här kan jag verkligen få laddat min bil!". Men när du svänger in upptäcker du att....
....
Du kör vidare din elbil och kommer till nästa skylt. "Åh vad skönt", säger du, "här kan jag verkligen få laddat min bil!". Men när du svänger in upptäcker du att....
Det är ju uppenbart att den nuvarande skyltningen (om den ens finns) inte fungerar. Skyltarna har utformats av fossilbilister som likställer en elbilsladdare med en bensinstation. Där fungerar en och samma skylt för alla, eftersom alla bilar kan tanka på alla bensinstationer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14