Förseningar av bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Silious81
Teslaägare

Re: Förseningar av bilar

Inlägg av Silious81 »

hybris skrev:
Det kan vara vad som helst... Men att vissa bilar går i produktion för andra VIN är vanligt.
Finns som du säger så kan det vara vad som helst. Är det någon som vet vilken väg(färdsätt) bilarna tar till Stockholm eller Göteborg? Undra hur många bilar som skeppas åt gången?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Tror de kommer på lastbil från Holland 8-10st/gång
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Och innan dess åker de tåg tvärs över USA (har jag läst någonstans) och sedan lastfartyg till Nederländerna, där de skruvas ihop igen (de skruvas isär tillräckligt mycket för att räknas som bildelar vid import till EU för att slippa tull).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Silious81
Teslaägare

Inlägg av Silious81 »

bylund skrev:
Och innan dess åker de tåg tvärs över USA (har jag läst någonstans) och sedan lastfartyg till Nederländerna, där de skruvas ihop igen (de skruvas isär tillräckligt mycket för att räknas som bildelar vid import till EU för att slippa tull).
Men vad menar du med att de plockas isär igen för att sättas ihop i Nederlederna igen? Är det bekräftat att de gör på detta sätt?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Svar JA. Batteriet och ev motorpaketet och hjulen tas av och sätts på, så räknas hopsättningen som tillverkning inom EU och bilen får lägre tull. Skumt, men juristerna i Bryssel ska ju också ha kål på tallriken. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jorå (eller stavas det euro? ;-) ) tullmurar är lite som ohuggen ved, de värmer juristerna två gånger. En gång när de formuleras, och en gång till när de ska kringgås. Men jag skulle bara konfirmera faktum, egentligen: att bilarna plockas isär och ihop av något syntetisk anledning.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Förstår dock inte hur tullar är något som jurister skulle tjäna på. Generellt sett så brukar ju tullar finnas för att skydda tillverkningsindustri, jordbruk och liknande, de är ju inte där för att skydda tjänstemän utan oftast okvalificerad arbetskraft som är lättare att finna utomlands.

Byråkrater har dock en egenhet att se till att de har jobb. Fler regler som skrivs och kringgås leder till fler byråkrater eller säkra jobben för befintliga. Byråkrater kommer aldrig vilja minska regler eftersom de då inte skulle behövas längre. Detta gäller nog i EU i större omfattning än på de flesta andra platser.

Hur är det applicerbart här? Är folk så dumma att de tror att tullar är till för att ge byråkrater jobb?
Uppgivet syfte är inte alltid samma som verklig effekt. Ibland blir effekten icke önskad och kan dra i "fel" riktning.

För några decennier sedan gick en historia om hur ett par driftiga personer upptäckte att olika länder hade diverse import- och exportstöd på jordbruksprodukter i syfte att stödja inhemsk produktion respektive fattiga länder. Det gällde om jag minns rätt spannmål som havregryn, smör, socker och kakao. De rörde ihop en smet av dessa ingredienser och fyllde en järnvägsvagn som sedan fick cirkulera mellan de aktuella länderna tills innehållet ruttnade. Vid varje gränspassage inkasserades subsidierna, så länge ruljansen höll.

Är det någon som tror att jurister och byråkrater generellt sett jobbar gratis och ideellt?

Reglerna finns, och de får sedan den tillämpning som går att implementera till lokalt optimum för någon aktör.

De ovanligt gynnsamma elbilsreglerna i Norge lär vara sprungna ur en vilja att stimulera den numera avsomnade norska elbilstillverkningen. Reglerna är dock kvar än.

Men vi har nog avlägsnat oss från ämnet. :ugeek:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Att sätta ihop bilarna i fabriken i Tilburg ger faktiskt jobb. Samma sak i Sydamerika där de har väldigt höga tullavgifter tex på bilar. Alla med intressant export har byggt "fabriker" på den Sydamerikanska kontinenten för att slippa tullavgifterna. De skickar "delar" som monteras ihop på kontinenten och det driver på mer jobb lokalt liksom rimliga priser på bilarna. Europeiska lyxbilar som inte gör detta kostar sjukt mycket där. Skulle gissa att inte Tesla är ensamma om detta i Europa. Det ryktas iofs om en fabrik i Europa. Kanske våra politiker skulle uppvakta Elon? Lite hydropowered teslafabrik i Norrland kanske? ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

hybris skrev:
Att sätta ihop bilarna i fabriken i Tilburg ger faktiskt jobb. Samma sak i Sydamerika där de har väldigt höga tullavgifter tex på bilar. Alla med intressant export har byggt "fabriker" på den Sydamerikanska kontinenten för att slippa tullavgifterna. De skickar "delar" som monteras ihop på kontinenten och det driver på mer jobb lokalt liksom rimliga priser på bilarna. Europeiska lyxbilar som inte gör detta kostar sjukt mycket där. Skulle gissa att inte Tesla är ensamma om detta i Europa. Det ryktas iofs om en fabrik i Europa. Kanske våra politiker skulle uppvakta Elon? Lite hydropowered teslafabrik i Norrland kanske? ;-)
För att trots allt förlänga urspårningen: Jag har föreslagit Tesla att lokalisera en Europafabrik i Uddevalla-Trollhättanområdet, där det finns skaplig infrastruktur som hamnar och motorvägar, lediga bilindustrilokaler och dito kvalificerad arbetskraft, dessutom inom EU och nära Norge. Men det kanske blir billigare ändå i Slovakien eller Rumänien?

Klart slut! :P
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jag har inte sagt att jag är för tullar eller protektionism. Därmed sagt är det ju urbota korkat att tro att de finns där för att ge jurister eller "byråkrater" jobb.
Snälla Point1, Har jag sagt att de finns där "för att ge jurister eller byråkrater jobb"? ?? Har jag sagt att jag är för eller emot protektionism? ?? Vänder du dig till någon annan?

Nej. Däremot har jag pekat ut att det ena kan vara en möjligen oönskad effekt av det andra. Låt bli att lägga ord i min mun, tack. Och det är väl inte jag som delar ut skällsord här? ?? (Den som sa't, han va't, brukade barna på min förortsgård säga.)

Som jag också har påpekat har tråden för länge sen lämnat ämnet. Det är nog dags att du och jag också lämnar. Jag gav mig bara in i den för att svara på en fråga om varför verksamheten i Tilburg är som den är. Andra har senare svarat lite bättre.

Gonatt och en lite bättre fortsättning på året tillönskas!
Användarvisningsbild
Silious81
Teslaägare

Inlägg av Silious81 »

Lessmog skrev:
Jag har inte sagt att jag är för tullar eller protektionism. Därmed sagt är det ju urbota korkat att tro att de finns där för att ge jurister eller "byråkrater" jobb.
Snälla Point1, Har jag sagt att de finns där "för att ge jurister eller byråkrater jobb"? ?? Har jag sagt att jag är för eller emot protektionism? ?? Vänder du dig till någon annan?

Nej. Däremot har jag pekat ut att det ena kan vara en möjligen oönskad effekt av det andra. Låt bli att lägga ord i min mun, tack. Och det är väl inte jag som delar ut skällsord här? ?? (Den som sa't, han va't, brukade barna på min förortsgård säga.)

Som jag också har påpekat har tråden för länge sen lämnat ämnet. Det är nog dags att du och jag också lämnar. Jag gav mig bara in i den för att svara på en fråga om varför verksamheten i Tilburg är som den är. Andra har senare svarat lite bättre.

Gonatt och en lite bättre fortsättning på året tillönskas!
Här pratar vi om Leverans/förseningar av Tesla Model S. Är ni/du intresserad av att blanda in en massa annat strunt så får jag ber dig/er att vända er någonstans.

Är det någon som fått ändrad status på sin preliminära leveranstid? Min har fortfarande inte börjat att produceras och med tanke på att man räknar med att det tar ca 6 veckor för bilen att landa i Stockholm så blir jag lite bekymrad ifall jag kommer att få den i "slutet av februari"
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Slutet Februari och inte i produktion... Inte troligt... Min i slutet på Mars är inte heller i produktion ännu.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Silious81
Teslaägare

Inlägg av Silious81 »

hybris skrev:
Slutet Februari och inte i produktion... Inte troligt... Min i slutet på Mars är inte heller i produktion ännu.
Surt, men på något sätt så gör det inget. Ju närmare vi kommer till April desto mindre tid med ballonghjulen på 19 och mer tid på 21 turbin. :-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Silious81 skrev:
Är det någon som fått ändrad status på sin preliminära leveranstid? Min har fortfarande inte börjat att produceras och med tanke på att man räknar med att det tar ca 6 veckor för bilen att landa i Stockholm så blir jag lite bekymrad ifall jag kommer att få den i "slutet av februari"
Låter konstigt att TM inte justerat din leveranstid. Min leveranstid var dom ju på och justerade nyss trots att min var planerad leverans 2 månader senare än din. Du borde kanske fråga din DS så att dom inte missat något?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Silious81
Teslaägare

Inlägg av Silious81 »

Pontus skrev:
Silious81 skrev:
Låter konstigt att TM inte justerat din leveranstid. Min leveranstid var dom ju på och justerade nyss trots att min var planerad leverans 2 månader senare än din. Du borde kanske fråga din DS så att dom inte missat något?
Mailade min DS precis och fick svar direkt, snyggt såhär på en trettondedag Jul. Min bil beräknas att vara klar den 12/1 för vidare transport till Europa.

Färg: Blå
Interiör: Svart next Gen
Innertak: Svart Alacantra
Tilllägg: Bakåtvända säten
Hjul: Turbin 21 Silver
VIN:669XX
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Grattis, min DS har inte hört av sig sedan innan jul trots påminnelser...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
cjk
Teslaägare

Inlägg av cjk »

Silious81 skrev:
Mailade min DS precis och fick svar direkt, snyggt såhär på en trettondedag Jul. Min bil beräknas att vara klar den 12/1 för vidare transport till Europa.
Fick precis samma svar, så våra bilar gör nog sällskap över Atlanten. VIN 67213, också blå :)
Användarvisningsbild
Silious81
Teslaägare

Inlägg av Silious81 »

cjk skrev:
Silious81 skrev:
Fick precis samma svar, så våra bilar gör nog sällskap över Atlanten. VIN 67213, också blå :)
Vi har säkert samma DS, A* L* :-)
Undersökte vad det skulle kosta att få bilen skickad från ServiceCentret i Upplands Väsby till Skåneland och Tesla ville ha 6500 för de första 50 milen och därefter var det en kostnad(fick inte veta hur mycket) per Mil fram till destinationen. Ringde själv till Eurotransport och de ville ha 3337 SEK för ca 65 mil. Värt att känna till ifall någon av er funderar på att få hemleverans.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Silious81 skrev:
Undersökte vad det skulle kosta att få bilen skickad från ServiceCentret i Upplands Väsby till Skåneland och Tesla ville ha 6500 för de första 50 milen och därefter var det en kostnad(fick inte veta hur mycket) per Mil fram till destinationen. Ringde själv till Eurotransport och de ville ha 3337 SEK för ca 65 mil. Värt att känna till ifall någon av er funderar på att få hemleverans.

Går det inte att få hämta bilen i Danmark nuförtiden? Det måste ju vara smidigare än att stå och titta på när bilen fraktas förbi ens farstukvist upp till Stockholm bara för att transporteras tillbaka igen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Silious81
Teslaägare

Inlägg av Silious81 »

lator skrev:
Silious81 skrev:

Går det inte att få hämta bilen i Danmark nuförtiden? Det måste ju vara smidigare än att stå och titta på när bilen fraktas förbi ens farstukvist upp till Stockholm bara för att transporteras tillbaka igen...
Har försökt att få till en sådan lösning, men min DS säger att Tesla inte får leverera svenska bilar i ett annat land.

Eventuellt kommer det att öppnas en möjlighet att få bilen levererad i Göteborg men detta är inget som min DS vill lova utan vi måste se vid leveranstillfället hur långt de kommit med utvecklingen av Göteborg.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

De levererade ju bilar i Danmark innan de hade öppnat i Stockholm om jag inte missminner mig så nog "går" det men det kanske är mera komplicerat...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar