Hur står sig Tesla mot Trump?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Mickep »

+46 skrev:
Pontus skrev:
+46 skrev:
Jag har från första parkett kunnat följa Trumps fleråriga kamp för att stoppa Aberdeen offshore wind farm utanför Skottland. En liten vindkraftpark (11 turbiner) som projekteras flera kilometer ute till havs. Det han inte var kapabel till för att få igenom sin vilja är bortom all respekt och moral. Om det är på det sättet som han tänkt göra USA "GREAT" igen så får man hoppas att han blir mer framgångsrik, för lika mycket som det amerikanska folket älskar en vinnare, lika mycket hatar de en loser...
Men den parken ville ha väl bara stoppa för att det störde hans golfbana eller?
Trump hade naturligtvis all rätt att klaga i egenskap av sakägare men hur man sedan gör det säger mycket om vederbörande.
Hade det varit ett dussin oljeplattformar ute till havs så hade det säkert inte varit några problem att samexistera med hans golfanläggning. Men nu var det förnybar vindkraft och det fick honom att gå i taket..
Du skulle bara veta hur infekterad vindkraftsdebatten är, säkert några som skulle hålla med Trump där.
Jag tror inte hade varit någon skillnad om det var oljeplattformar, de störde utsikten helt enkelt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Jerker »

Det finns ett utbrett missnöje med det politiska etablissemanget, och det spelar han skickligt på. Men att tro att Trump skulle ha några lösningar på detta är nog att tillmäta honom allt för stor betydelse. Även om han blev vald så kommer han inte kunna genomföra särskilt mycket av allt han säger. Det tillhör det politiska systemet i USA som bygger på att man lyckas skapa allianser. Har man inte tillräckligt stöd i representanthus och senat så blir inget av det. Se bara på Obamas Health Care och nedstängningen av Guantánamofängelset. Det var i princip hans två viktigaste mål som president och han har bara lyckas få till en bråkdel av sin sjukvårdsreform och det andra har han inte kommit nån vart med alls.

Eftersom Trump har byggt hela sin retorik på att utmana det politiska etablissemanget så lär han få svårt att finna tillräckligt stöd där, särskilt som han har bränt många broar till de republikanska folkvalda.

Om man lyssnar på vad han sagt så säger han i princip bara "lita på mig, jag vet hur man får saker gjorda". Men han har egentligen bara specificerat en sak som han tänker göra, och det är att bygga en mur mot Mexico. Annars har han inte presenterat en enda strategi för att "få saker gjorda", bara att "han vet hur man gör". Men att vara president är inte detsamma som att vara VD eller styrelseordförande i ett företag som man har aktiemajoriteten i.

Egentligen vore det ganska intressant om han blev vald. Då ska jag poppa popcorn och se hur "the Trump show" kör i diket... ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
Du skulle bara veta hur infekterad vindkraftsdebatten är, säkert några som skulle hålla med Trump där.
Jag tror inte hade varit någon skillnad om det var oljeplattformar, de störde utsikten helt enkelt.
Jag försöker minnas tillbaka till hur vindkraftsdebatten gick i Sverige innan klimatförändringarna blev kända/uppmärksammade hos den breda massan.
Då vill jag minnas att de som gapade om vindkraft var rabiata kärnkraftsmotståndare som använde "kärnkraft = kärnvapen"-argument och en religiös övertygelse om kärnkraftens farlighet för att motivera nedläggning av kärnkraft och storsatsning på vindkraft.

Jag har förstått att Trump är förnekare av de vetenskapligt bevisade klimatförändringarna - är detta riktigt? I så fall går det att begripa hans vindkraftsmotstånd som en politisk markering mot extremvänster/miljötalibaner..?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Mickep »

Jerker skrev:
Det finns ett utbrett missnöje med det politiska etablissemanget, och det spelar han skickligt på. Men att tro att Trump skulle ha några lösningar på detta är nog att tillmäta honom allt för stor betydelse. Även om han blev vald så kommer han inte kunna genomföra särskilt mycket av allt han säger. Det tillhör det politiska systemet i USA som bygger på att man lyckas skapa allianser. Har man inte tillräckligt stöd i representanthus och senat så blir inget av det. Se bara på Obamas Health Care och nedstängningen av Guantánamofängelset. Det var i princip hans två viktigaste mål som president och han har bara lyckas få till en bråkdel av sin sjukvårdsreform och det andra har han inte kommit nån vart med alls.

Eftersom Trump har byggt hela sin retorik på att utmana det politiska etablissemanget så lär han få svårt att finna tillräckligt stöd där, särskilt som han har bränt många broar till de republikanska folkvalda.

Om man lyssnar på vad han sagt så säger han i princip bara "lita på mig, jag vet hur man får saker gjorda". Men han har egentligen bara specificerat en sak som han tänker göra, och det är att bygga en mur mot Mexico. Annars har han inte presenterat en enda strategi för att "få saker gjorda", bara att "han vet hur man gör". Men att vara president är inte detsamma som att vara VD eller styrelseordförande i ett företag som man har aktiemajoriteten i.

Egentligen vore det ganska intressant om han blev vald. Då ska jag poppa popcorn och se hur "the Trump show" kör i diket... ;)

Om Trump skulle bli vald (vilket vore förvånande i våra ögon mätt då hans politik är fjärran vad någon parti ens skulle kunna drömma om) skulle han knappast bli omvald eftersom han då defacto är en del av staten, men vi får inte underskatta hatet mot Clinton.
Sedan måste man ha i åtanke att det politiska systemet skiljer sig från vårat. Tror att man kommer stoppa ganska mycket, men det betyder inte att han kan orsaka ett stort kaos, kanske tom en större konflikt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Mickep »

Herr X skrev:
Mickep skrev:
Du skulle bara veta hur infekterad vindkraftsdebatten är, säkert några som skulle hålla med Trump där.
Jag tror inte hade varit någon skillnad om det var oljeplattformar, de störde utsikten helt enkelt.
Jag försöker minnas tillbaka till hur vindkraftsdebatten gick i Sverige innan klimatförändringarna blev kända/uppmärksammade hos den breda massan.
Då vill jag minnas att de som gapade om vindkraft var rabiata kärnkraftsmotståndare som använde "kärnkraft = kärnvapen"-argument och en religiös övertygelse om kärnkraftens farlighet för att motivera nedläggning av kärnkraft och storsatsning på vindkraft.

Jag har förstått att Trump är förnekare av de vetenskapligt bevisade klimatförändringarna - är detta riktigt? I så fall går det att begripa hans vindkraftsmotstånd som en politisk markering mot extremvänster/miljötalibaner..?
Du skulle bara veta var NIMBYs skriver i insändarna. vissa (vill ej ge källan trovärdighet genom att nämna namn) att växthuseffekten tom är possitiv, och önskvärd!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Mickep skrev:
Du skulle bara veta hur infekterad vindkraftsdebatten är, säkert några som skulle hålla med Trump där.
Jag tror inte hade varit någon skillnad om det var oljeplattformar, de störde utsikten helt enkelt.
Jag försöker minnas tillbaka till hur vindkraftsdebatten gick i Sverige innan klimatförändringarna blev kända/uppmärksammade hos den breda massan.
Då vill jag minnas att de som gapade om vindkraft var rabiata kärnkraftsmotståndare som använde "kärnkraft = kärnvapen"-argument och en religiös övertygelse om kärnkraftens farlighet för att motivera nedläggning av kärnkraft och storsatsning på vindkraft.

Jag har förstått att Trump är förnekare av de vetenskapligt bevisade klimatförändringarna - är detta riktigt? I så fall går det att begripa hans vindkraftsmotstånd som en politisk markering mot extremvänster/miljötalibaner..?
Problemet med nästan alla större anläggningar är ju att någon får en belastning utan att få någon ersättning för det. Det är ju enormt irriterande om man skulle få en stor vindkraftspark i din utsikt, som man betalat dyrt för. Inte bara det att du förlorar värde men det är också någon annan som tjänar på det... Det är inte roligt.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1788
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av +46 »

Trump har lovat att bryta klimatöverenskommelsen och är en hårdnackad motståndare till vindkraft och en global satsning på ett hållbart energisystem. Att det grundar sig på bristande kunskap och ett allmänt förakt för de som förespråkar mer av förnybar energiomvandling råder det inget tvivel om. Att han inte är ensam i sin övertygelse vet alla som arbetar med vindkraft. Normalt utgår det en väl tilltagen ersättning till dom som upplåter sin mark för vindbruk på land. Att en obruten havshorisont kan ha ett värde ska inte förnekas men oftast placeras vindkraftverken så långt ut till havs att de försvinner bakom horisonten eller bara kan urskiljas under de mest gynnsamma väderförhållandena.

Men nu var min tanke med den här tråden att mer fokusera på hur kommande presidentval kommer att påverka företaget Tesla i stort samt dess befintliga och presumtiva kunder. När jag beställde min bil så lyckades jag beställa innan alla kursjusterade prishöjningar. Kommer det bli ett nytt läge med låg dollarkurs om Trump vinner valet?
Min gissning är att dollarn kommer att falla kraftigt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Larofo »

Det gäller att se upp så man inte blir en kärring som bara flyter med strömmen. :D
http://www.expressen.se/kronikorer/joha ... -strommen/

Ibland kan det vara bra att stanna upp och se sig omkring och upptäcka det skräckinjagande vattenfallet som närmar sig och börja simma mot strömmen.
Ibland kan det vara bra att stanna upp och ifrågasätta om inte den elektriska drivlinan är bättre än den fossila.

Svårt att hävda att nån av presidentkandidaterna är någon drömkandidat direkt.
Hur mycket skumraskaffärer och fult spel har man ägnat sig åt genom åren för att nå den position som dessa två krabater har nått?
Om vi hade haft videoinspelningar på "best of" från dom så skulle förmodligen båda två sitta bakom lås och bom enligt svensk lagstiftning, eller vad tror ni? :D

Tror dock inte att det blir nån katastrof vem av dom som blir vald. Massmedia har en liten, liten tendens till att överdriva och vinkla det mesta nuförtiden. Litar inte ett ögonblick på propagandan man översköljs med dagligen. Det gäller att ta in information från alla källor som finns och försöka bilda sig en egen uppfattning.
Ett bra exempel är medias ibland hårresande skriverier om just Tesla. När man själv är insatt i ett ämne är
det lätt att genomskåda propagandan.

Oberoende av vem av dom som blir vald tror jag stenhårt på Teslas framtid, men kanske borde jag stanna upp och ifrågasätta min övervikt av Teslaaktier. Vill ogärna ramla ut för det där vattenfallet och krossas mot stenarna. :D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Herr X »

Larofo skrev:
Det gäller att se upp så man inte blir en kärring som bara flyter med strömmen. :D
http://www.expressen.se/kronikorer/joha ... -strommen/

Ibland kan det vara bra att stanna upp och se sig omkring och upptäcka det skräckinjagande vattenfallet som närmar sig och börja simma mot strömmen.
Ibland kan det vara bra att stanna upp och ifrågasätta om inte den elektriska drivlinan är bättre än den fossila.

Svårt att hävda att nån av presidentkandidaterna är någon drömkandidat direkt.
Hur mycket skumraskaffärer och fult spel har man ägnat sig åt genom åren för att nå den position som dessa två krabater har nått?
Om vi hade haft videoinspelningar på "best of" från dom så skulle förmodligen båda två sitta bakom lås och bom enligt svensk lagstiftning, eller vad tror ni? :D

Tror dock inte att det blir nån katastrof vem av dom som blir vald. Massmedia har en liten, liten tendens till att överdriva och vinkla det mesta nuförtiden. Litar inte ett ögonblick på propagandan man översköljs med dagligen. Det gäller att ta in information från alla källor som finns och försöka bilda sig en egen uppfattning.
Ett bra exempel är medias ibland hårresande skriverier om just Tesla. När man själv är insatt i ett ämne är
det lätt att genomskåda propagandan.

Oberoende av vem av dom som blir vald tror jag stenhårt på Teslas framtid, men kanske borde jag stanna upp och ifrågasätta min övervikt av Teslaaktier. Vill ogärna ramla ut för det där vattenfallet och krossas mot stenarna. :D
Kul skrivet :) och bra artikel av Hakelius.
Tror att Tesla känt av vart framtidens vindar blåser och positionerat sig väl - har svårt att se att den oljebrännande fossilbilsindustrin har framtiden för sig.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Silversound »

Jag mindes att jag sett Elon kommenterat något angående Trump och jag hittade två klipp. De har inte direkt något om hur Tesla som företag påverkas, är det är ändå lite intressant att höra hans kommentarer angående politiska läget.

Om Trump:
https://youtu.be/SqEo107j-uw?t=32m18s

Vad en president kan ställe till med:
https://youtu.be/HFEz_GfdQaA?t=47m14s
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Larofo »

Herr X skrev:
Kul skrivet :) och bra artikel av Hakelius.
Tror att Tesla känt av vart framtidens vindar blåser och positionerat sig väl - har svårt att se att den oljebrännande fossilbilsindustrin har framtiden för sig.
Hakelius är rätt finurlig måste jag säga.
Skickar en liten guldstjärna din väg X för bra inlägg i denna tråd.
Fossilbilsindustrin är dödsdömd! Har i år kört några mil med helt nya bmw och audi-dieslar.
Hujedamig vad jag stör mig på dieslar. Dess drivlina är så underlägsen den elektriska så att om alla visste vad vi vet som Teslaägare så skulle i stort sett alla köpa en elbil. Visserligen skrivet av en Teslasektmedlem, men det är fan sant. :D
Jag har blivit helt allergisk mot fossilbilar.
Jag har blivit intolerant mot fossilbilar.
Jag befinner mig i en snäv åsiktskorridor när det gäller elbilar och lyssnar inte på andras åsikter om dom inte stämmer överens med mina egna.
Hjälp, har jag månne förvandlats till något jag avskyr? :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Jag är väldigt irriterad på pressen som bara rapporterar ensidigt negativt om Trump och upplever att jag inte att jag får en nyanserad bild. Satt och läste igenom SvD's samtliga artiklar om Trump en dag och allt som var skrivet var negativt - det fanns inte någon enda liten ljusglimt.
Ärligt talat känner jag att Trump på riktigt verkar vara en såpass onyanserad person att det är svårt att förmedla en nyanserad bild. Han lider uppenbarligen av mycket kraftig narcissistisk personlighetsstörning, han är helt utan tvivel en patologisk mytoman, det enda han bryr sig om är att få uppmärksamhet, och han tar absolut ingen som helst hänsyn till några andra människor än sig själv.

Den här artikeln tycker jag gav skrämmande insikter från någon som lyckats komma väldigt nära Trump: http://www.newyorker.com/magazine/2016/ ... -tells-all

Om det som står där stämmer, hur skulle det överhuvudtaget vara möjligt att förmedla en nyanserad bild av en så platt person?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av TiborBlomhall »

danni skrev:
Den här artikeln tycker jag gav skrämmande insikter från någon som lyckats komma väldigt nära Trump: http://www.newyorker.com/magazine/2016/ ... -tells-all
Tack för länken! Mycket intressant artikel!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av danni »

Washington Post har nyligen publicerat två intressanta artiklar om Trump också:

https://www.washingtonpost.com/news/vol ... epartment/

https://www.washingtonpost.com/opinions ... story.html
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av TiborBlomhall »

OK, kan någon gräva fram en bra artikel för Trump? Man måste ju syna myntets båda sidor eller hur?
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Daoops »

TiborBlomhall skrev:
OK, kan någon gräva fram en bra artikel för Trump? Man måste ju syna myntets båda sidor eller hur?
Helt rätt. Och sjukt nog är det ju inte så enkelt som en snabb googling, provade just.. Han verkar hjälpt några privatpersoner med pengar och flyg nån gång men det är ju inte riktigt att räkna som god politiker och fria världens ledare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av mati »

Larofo skrev:
Jag har blivit helt allergisk mot fossilbilar.
Jag har blivit intolerant mot fossilbilar.
Jag befinner mig i en snäv åsiktskorridor när det gäller elbilar och lyssnar inte på andras åsikter om dom inte stämmer överens med mina egna.
Hjälp, har jag månne förvandlats till något jag avskyr? :D
Jag känner igen mig i det du skriver. Jag måste alltid påminna mig själv om att jag har kört fossilbil själv en gång i tiden, samt att min sambo faktiskt fortfarande kör på bensin. Jag måste sluta med att visa min avsky för bensinbilar i den utsträckning jag gör. Annars kommer jag inte vara särskilt populär framöver :roll:
Det är väl kanske lite som med rökare som har lyckats sluta röka. Många gånger blir dessa människor väldigt intoleranta, nästan militanta, icke-rökare. Mycket mer än vi som aldrig har rökt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1788
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av +46 »

TiborBlomhall skrev:
OK, kan någon gräva fram en bra artikel för Trump? Man måste ju syna myntets båda sidor eller hur?
Om det är bra beror alltid på vem du frågar. Trump gillar, till exempel, inte vindkraft. Att höra detta direkt från hästens mun mottas säkert med stående ovationer av många klimatförnekare.

Vill man bilda sig en bredare bild av Donald Trump så kan jag varmt rekommendera att läsa DN Fokus artikeln. Den bekräftar också mycket av det som Tony Schwartz berättar i The New Yorker om Donald Trump.
http://fokus.dn.se/trump-vs-vattenfall/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av matsm »

TiborBlomhall skrev:
OK, kan någon gräva fram en bra artikel för Trump? Man måste ju syna myntets båda sidor eller hur?
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av dstr »

Ur ett köparperspektiv:

Vinner Trump så rasar dollarn. Han kan nog få ner den till 5:-.

Då gäller det att köpa fort, för sen kommer han införa obskyra tullar på icke-usa-producerat. Omvärlden kommer att svara med samma mynt - tjoff så har vi 50% tull på Amerikanska bilar.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av kenhag »

+46 skrev:
TiborBlomhall skrev:
OK, kan någon gräva fram en bra artikel för Trump? Man måste ju syna myntets båda sidor eller hur?
Om det är bra beror alltid på vem du frågar. Trump gillar, till exempel, inte vindkraft. Att höra detta direkt från hästens mun mottas säkert med stående ovationer av många klimatförnekare.

Vill man bilda sig en bredare bild av Donald Trump så kan jag varmt rekommendera att läsa DN Fokus artikeln. Den bekräftar också mycket av det som Tony Schwartz berättar i The New Yorker om Donald Trump.
http://fokus.dn.se/trump-vs-vattenfall/
Jag tyckte DN:s artikel beskriver en farlig människa pga sitt stora ego och bristande medmänsklighet. För mycket makt i en sådan människas hand kan vara mycket farligt.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av mati »

Jag såg ett reportage om Trump på TV4 igår. Skrämmande. Nu var detta naturligtvis också vinklat, men om bara hälften av det som visades stämmer, så får världen ett allvarligt problem när Trump vinner valet. Mycket påminner om hur Hitler kom till makten. Han skyller alla problem på en enda grupp, eller rättare sagt två. Mexikaner och muslimer. Och pöbeln i publiken jublar, skrämmande att se detta. Man trodde (eller hoppades) ju lite att sånt inte skulle kunna hända igen. En psykopat som Trump får inte få kontroll över en massa kärnvapen. Det kan sluta riktigt illa. Putin framstår i jämförelse plötsligt som en nästan schysst kille.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Herr X »

+46 skrev:
Om det är bra beror alltid på vem du frågar. Trump gillar, till exempel, inte vindkraft. Att höra detta direkt från hästens mun mottas säkert med stående ovationer av många klimatförnekare.

Vill man bilda sig en bredare bild av Donald Trump så kan jag varmt rekommendera att läsa DN Fokus artikeln. Den bekräftar också mycket av det som Tony Schwartz berättar i The New Yorker om Donald Trump.
http://fokus.dn.se/trump-vs-vattenfall/
Med risk för att svära i kyrkan så tycker jag att Trump har en poäng. Det finns idag en miljövänlig teknik för produktion av enorma energimängder som inte har alla vindkraftens nackdelar. Tekniken producerar miljövänlig energi billigt och säkert vilket, om den byggdes ut, skulle göra världen till en bättre plats för samtliga världsmedborgare.

Men eftersom kärnkraft är så motarbetat av miljötalibaner och därför är politiskt svårt att bygga, så är vindkraft en sorts kompromiss som både normalbegåvade människor och religiösa miljötalibaner kan acceptera. Faktum kvarstår dock att det hade varit enormt mycket bättre för både miljön och mänskligheten att satsa på modern kärnkraft istället.
När jag ser Trumps video så ser jag en man som ger sig på den kompromissteknik som tvingats fram av hans politiska motståndare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Med risk för att svära i kyrkan så tycker jag att Trump har en poäng. Det finns idag en miljövänlig teknik för produktion av enorma energimängder som inte har alla vindkraftens nackdelar. Tekniken producerar miljövänlig energi billigt och säkert vilket, om den byggdes ut, skulle göra världen till en bättre plats för samtliga världsmedborgare.
...
Trodde du skulle säga solenergi. :)
För då håller jag med vindkraftverk är ganska fula och stör många över ett stort område. Medan solceller går att göra riktigt diskreta och snygga, om man vill. Hoppas att Tesla och SolarCity kommer med en lösning där mitt taktegel/plåt helt enkelt kan bytas ut mot solceller. Då kan jag istället för att lägga 50kkr på nytt tegel köpa solceller för 150kkr och få lite ränta.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Daoops »

mati skrev:
Jag såg ett reportage om Trump på TV4 igår. Skrämmande. Nu var detta naturligtvis också vinklat, men om bara hälften av det som visades stämmer, så får världen ett allvarligt problem när Trump vinner valet. Mycket påminner om hur Hitler kom till makten. Han skyller alla problem på en enda grupp, eller rättare sagt två. Mexikaner och muslimer. Och pöbeln i publiken jublar, skrämmande att se detta. Man trodde (eller hoppades) ju lite att sånt inte skulle kunna hända igen. En psykopat som Trump får inte få kontroll över en massa kärnvapen. Det kan sluta riktigt illa. Putin framstår i jämförelse plötsligt som en nästan schysst kille.
Fast det där var nog taktiken för att vinna bland republikanerna. Nu är han kompis med mexikanerna igen eftersom dom är en ganska stor väljargrupp. Muslimerna däremot är en annan femma.
Skriv svar