Volvo är på G med två elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av djFabbe »

En del av detta visste vi redan men nytt för mig i alla fall är att man släpper två elbilar 2019 (en stor och en liten).

http://www.svd.se/volvo-lanserar-stor-o ... sliv:motor
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Challe76a »

Det intressanta är att Dom tycker någon annan ska bygga snabbladdarna.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av LarsL »

Värre är att de tror att de kan köpa batterier på öppna marknaden. Batteriet är elbilens "motor" och den viktigaste komponenten. Att köpa in batterier på öppna marknaden är som att köpa in förbränningsmotorn på öppna marknaden, det skulle de aldrig göra. För att förstärka bevisen på deras förvirring så ska de börja tillverka elmotorn själva.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Fast han säger att Volvo i framtiden kan börja tillverka elmotorer.

Och "inte litium-jonbatteri [utan] en annan beläggning i cellerna för att få tätare laddning" är nog järnfosfat (LiFePO4) batterier, vilket är poppis i Kina just nu för elbilar. Fast tekniskt sett sa han fel för även järnfosfat batterier är en sort av litiumjonbatteri.

Jag ääälskar citat typ "Vi vill vara det bilmärke som är snabbast i omställningen till elektrifiering" från ett företags VD som inte har en enda elbil. Företaget med snabbast omställning är väl Volkswagen nu. Tesla behövde ju aldrig ställa om produktionen ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av mati »

Han är inte så lite förvirrad den gode mannen. För det första kommer 30 mils räckvidd vara väldigt lite om två år. Det är på nedre gränsen redan idag. Och dessutom så menar han nog enligt europeiska mätcykeln antar jag. Den bilen tänker inte jag köpa iaf.
Han vill inte bygga snabbladdare, det ska staten fixa. Han vill inte heller bygga batterier. Det ska koreanerna fixa. Han ser batterierna och laddnätverk ifrån en fossiltillverkares synvinkel. Biltillverkare bygger bilar och motorer. Energiproblemet, dvs bränslet ska andra lösa åt dem. Det är så det har varit hittills. Så kommer det inte att vara i framtiden.
Dags att tänka om kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Jag ääälskar citat typ "Vi vill vara det bilmärke som är snabbast i omställningen till elektrifiering" från ett företags VD som inte har en enda elbil. Företaget med snabbast omställning är väl Volkswagen nu. Tesla behövde ju aldrig ställa om produktionen ;)
De kanske inte vill vara klara först, bara snabbast när de väl börjar? ;)

Det är ju svårt att vara snabbast om man börjar tidigt. Det är ju kört för Nissan eftersom de har haft Leaf så länge, så de har ju redan hållit på ett tag.

Volvo kanske kommer vara jättesnabba, men det börjar väldigt sent. Nu kan man ju förvisso säga att Volvo redan har börjat med V60 laddhybrid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Herr X »

50 mil räckvidd NEDC för den stora bilen är 30-35 riktiga mil - det motsvarar en av dagens Teslor fast utan snabbladdarnätverk. Svårt att veta hur framgångsrik en sådan bil blir när det blir meckigt att åka långt..

30 mil NEDC för den lilla bilen är då ca. 20 riktiga mil. Det är inte fullständigt värdelöst med dagens mått mätt, men 2019 kommer det inte att imponera.

Bra iallafall att Volvo börjar investera i framtiden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Mickep »

Tycker det är bra att Volvo satsar på elbilar som har en acceptabel räckvidd på 30/50 mil (vad det blir i verkligheten är en annan sak) har inget problem med att de överlåter delar av produkten till öppna marknaden där den billigaste och bästa får producera, sedan är det självklart att alla tillverkare inte skall göra sin egen standard och sätta upp laddstationer som bara deras egna bilar kan ladda i.

Det man kan ta med sig är att elbilarna inte kommer att kosta mer än vad dieselbilarna gör idag. Skall se med intresse vad de presenterar om bara 2 år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Det man kan ta med sig är att elbilarna inte kommer att kosta mer än vad dieselbilarna gör idag. Skall se med intresse vad de presenterar om bara 2 år.
Observera att det är inte det han säger. Ordet "idag" använder han inte. Han säger att laddhybrider kommer att kosta lika mycket som dieselbilar. Det skulle lika gärna innebära att dieselbilarnas pris kommer att anpassas uppåt. Om elbilarnas pris säger han ingenting alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
Tycker det är bra att Volvo satsar på elbilar som har en acceptabel räckvidd på 30/50 mil (vad det blir i verkligheten är en annan sak) har inget problem med att de överlåter delar av produkten till öppna marknaden där den billigaste och bästa får producera, sedan är det självklart att alla tillverkare inte skall göra sin egen standard och sätta upp laddstationer som bara deras egna bilar kan ladda i.
Så här långt har i stort sett samtliga biltillverkare, utom Tesla, byggt små, dyra och oattraktiva elbilar med kort räckvidd. När dessa inte har sålt i stora volymer har man sagt att marknaden för elbilar inte existerat och motiverat sina satsningar på diesel och bensinhybrider med denna avsaknade efterfrågan.
När Volvo nu satsar på bilar med acceptabel räckvidd, men utan någon lösning för snabbladdning, så presenterar man återigen en inkomplett lösning där det inte är otroligt att syftet återigen är att få fokus satt på sina hybrider.
För att Volvos satsning ska vara fullgod, måste deras elbilar gå att snabbladda genom ett välutbyggt och fungerande laddnätverk som man kan vara säker på är tillgängligt när man behöver det.
Jag begär inte att Volvo själv ska bygga ut ett laddnätverk, men man bör säkerställa att det går att köra iallafall mellan Sveriges tre största städer, exempelvis genom samarbete med någon extern aktör.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
Jag begär inte att Volvo själv ska bygga ut ett laddnätverk, men man bör säkerställa att det går att köra iallafall mellan Sveriges tre största städer, exempelvis genom samarbete med någon extern aktör.
Tja, det kan du göra redan idag, tack vare CLEVER.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
Jag begär inte att Volvo själv ska bygga ut ett laddnätverk, men man bör säkerställa att det går att köra iallafall mellan Sveriges tre största städer, exempelvis genom samarbete med någon extern aktör.
Tja, det kan du göra redan idag, tack vare CLEVER.
Clever har en enda laddare på sina olika laddplatser. Poängen var att Volvo skulle behöva säkerställa att det finns tillräckligt med laddplatser för att det ska fungera att resa längre sträckor. Jag kan de facto inte resa mellan Stockholm och Göteborg i en Volvo om laddplatserna är upptagna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Värre är att de tror att de kan köpa batterier på öppna marknaden. Batteriet är elbilens "motor" och den viktigaste komponenten. Att köpa in batterier på öppna marknaden är som att köpa in förbränningsmotorn på öppna marknaden, det skulle de aldrig göra. För att förstärka bevisen på deras förvirring så ska de börja tillverka elmotorn själva.
Eh.. skulle aldrig göra? Innan dom utvecklade den fyrcylindriga VEA-motorn som nu sitter i alla nya modeller var det Ford-motorer i typ alla Volvos.

Så länge dom ser till att stödja t.ex ChaDeMo eller annan snabbladdning, gärna med de hastigheter på 100-150kw som kommer så ser jag inget behov av egna snabbladdare. Infrastrukturen på snabbladdare växer fram rätt snabbt och innan 2019 ser det nog skapligt bra ut... redan idag går det ju att ta sig rätt långt via Clever och andra snabbladdare, även om det är 2-3ggr längre laddtid än med en Tesla.. (Men håller helt med om att det behövs fler laddplatser per ställe för att motverka kö!)

Det dom kommer att torska på är räckvidd om det är 30 mil med europeiska mätcykeln... 50 mil med den är okej, så länge priset inte drar iväg uppåt 700k eller mer... Det behöver nog ligga på under 500k år 2019 för att kunna slå.. Gissar dock att dom gör som vanligt vid nylansering och lanserar de första bilarna fullsmetade med utrustning till väldigt högt pris, och kommer med billigare alternativ först året efter.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av danni »

Inget nytt här. Volvo vill bara ännu en gång berätta för alla att de ligger minst sju år efter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

Mja.. Snarare en reporter som inte hängt med kanske.. Och det har tidigare snackats om att den mindre modellen ska komma före den större. Ev. redan 2017..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
+46
Teslaägare
Inlägg: 1788
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av +46 »

Till Håkan Matson på DI så säger Volvochefen bland annat också:
"Men vi funderar också på ett modulärt tänkande, att du kan köpa bilar med batterier som ger olika lång räckvidd"
Känns det igen?
Installerat 13,2 kWp solceller
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

Låter ju bra... Så länge valen och priserna är vettiga. Ska man ha en mindre bil (V40-storlek som lovats som den mindre modellen) som sin andrabil kanske man inte behöver mer än 20 mil.. Men ska man ha den som sin primära bil vill man ha mer och kan lägga lite extra pengar på det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Jerker »

Frågan är när man - i ett större perspektiv - ska komma ifrån kopplingen mindre bil -> kortare räckvidd. Om man ska beklaga sig något över något som elbilar är behäftade med så är det ju att batterierna fortfarande är så relativt dyra att man per automatik skalar ner storleken på batteriet när man bygger en mindre bil. Att man har en mindre bensintank i en småbil än i en stor bil har ju inte samma effekt som olika storlekar på batterier, iaf så länge dessa inte har riktig snabbladdning.

Man får väl antagligen se Model 3 och model S mötas och kanske överlappa varandra i batteristorlek, så att man kan välja en stor bil med litet batteri eller en liten bil med stort batteri. Men så långt verkar andra tillverkare inte ha hunnit i sina elbilstankar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Eh.. skulle aldrig göra? Innan dom utvecklade den fyrcylindriga VEA-motorn som nu sitter i alla nya modeller var det Ford-motorer i typ alla Volvos.
Nja, inte riktigt. De fyrcylindriga bensinare var från Ford, men de byggdes ändå av Volvo. De fyrcylindriga dieslar kom från PSA, men även där byggde Volvo 2-liters modellen själv. De femcylindriga motorerna var alla Volvos egna, som i sin tur även fanns i vissa Ford-modeller.
Att biltillverkare köper motorer och andra komponenter av varandra är ju inget nytt. Mercedes elektriska B-klass får sina kompenter från Tesla. Teslas blinkerspak t.ex. är från Mercedes. Inget konstigt.
Problemet jag ser är att batterier kommer att bli en akut bristvara för dem som inte har egna fabriker. Det blir svårt att hitta leverantörer helt enkelt. De biltilllverkare som är smarta måste redan idag se till att det finns batterier i tillräckligt stora volymer så att man kan börja bygga alla elbilar de pratar om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av kenhag »

Ser man på den plattform som dom skall bygga elbilen på så inger det inget förtroende - i alla fall inte för mig. Det ser ut som en vanligt underrede där man bygger in batteriet i kardantunneln och platsen för bensintanken. Så länge man inte tagit fram en plattform enbart för elbilar så ger jag inte mycket för den satsningen. Verkar mer vara ett halvhjärtat försök och vi vet ju alla hur lyckat det är i elbilsbranschen. :roll:
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av mati »

Just det. Det går kanske att ha en plattform som är avsedd för både och, men då måste man ha tänkt på det redan från början. Men det här känns lite som man har gjort tidigare. Man tar en iceplattform och så knölar man in lite batterier överallt där det finns plats. Lite så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

Dom har enligt alla på Volvo jag pratat med förbrett de båda nya plattformarna för framtida elbilar och tänkt på det under utveckling. Vi får se hur dom lyckas... Och om det finns plats för tillräckligt med batterier för vettig räckvidd.

Gällande motorerna så ingick ju Volvo personvagnar ett tag av Ford och då var det många modeller som fick Ford-motorer. Bl.a V50 och V70 flexifuel var samma motor som satt i Ford Mondeo.

Tror alla tillverkare som vill vara med i elbilsracet och inte bygger egna batterifabriker i nuläget håller på att säkra upp kontrakt med batteritillverkare.
Jag tror att Volvo här kommer att kunna dra fördel av att de har Geely som huvudägare...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Gällande motorerna så ingick ju Volvo personvagnar ett tag av Ford och då var det många modeller som fick Ford-motorer. Bl.a V50 och V70 flexifuel var samma motor som satt i Ford Mondeo...
Ja, som sagt. Alla fyrcylindriga bensinmotorer som satt i Volvos bilar var Ford-motorer, men de byggdes av Volvo i Skövde (åt Ford). Volvo byggde även den fycylindriga 2.0 liters dieseln, den första som hade partikelfilter. Motorn var ursprungligen utvecklad av PSA (Peugeot/Citroën), men Ford var också inblandad i detta. Motorn satt därför förutom i PSA-koncernens bilar även i Fords bilar. Eftersom Volvo ägdes av Ford vid den tiden så hamnade motorn även i Volvos bilar. Det fanns en mindre 1.6 liters diesel också. Den satt i Volvos bilar, den tillverkades dock aldrig av Volvo. Jag hade en sån i min V70. Slö och ryckig så in i h**e.
Volvos egna 5-cyl motorer (diesel och bensin) fanns också i de lite dyrare Fordbilarna.

Lite rörigt visserligen, jag hoppas att jag kom ihåg rätt nu. Det var några år sedan jag jobbade i Skövde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av 18650 »

kenhag skrev:
Ser man på den plattform som dom skall bygga elbilen på så inger det inget förtroende - i alla fall inte för mig. Det ser ut som en vanligt underrede där man bygger in batteriet i kardantunneln och platsen för bensintanken. Så länge man inte tagit fram en plattform enbart för elbilar så ger jag inte mycket för den satsningen. Verkar mer vara ett halvhjärtat försök och vi vet ju alla hur lyckat det är i elbilsbranschen. :roll:
De släpper en V60 D6 2019 där de lyft ur dieselmotorn i princip :lol:
BMW i3 REX i väntan på Model3
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Frågan är när man - i ett större perspektiv - ska komma ifrån kopplingen mindre bil -> kortare räckvidd.
Eller hur! Jag behöver inte så värst stor bil (Model S är onödigt stor för mig) men så länge man måste köpa en stor bil för att få vettig räckvidd så får jag vackert köpa stor bil... Hoppas innerligt att Model 3 med större batteri får räckvidd som dagens 90D eller längre. Och om Tesla visar att även detta är möjligt (bra räckvidd i inte så stor bil) så kan vi ju hoppas att övriga följer efter sisådär 7 år senare. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar