AM&S söker Tesla Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

AM&S söker Tesla Model X

Inlägg av TiborBlomhall »

Alrik Söderlind, tidningen Auto Motor & Sports chefsredaktör har hört av sig till mig med en förfrågan: de skulle jättegärna vilja komma i kontakt med nån som har fått leverans av sin Tesla Model X, de skulle vilja ha en att jämföra mot XC90 T8, Audi Q7 och BMW X5 i en tidningsartikel.

Han nås på alrik.soderlind snabela automotorsport.se
alen01l

Re: AM&S söker Tesla Model X

Inlägg av alen01l »

TiborBlomhall skrev:
Alrik Söderlind, tidningen Auto Motor & Sports chefsredaktör har hört av sig till mig med en förfrågan: de skulle jättegärna vilja komma i kontakt med nån som har fått leverans av sin Tesla Model X, de skulle vilja ha en att jämföra mot XC90 T8, Audi Q7 och BMW X5 i en tidningsartikel.

Han nås på alrik.soderlind snabela automotorsport.se
Har du kollat med Bjørn Nyland?

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vet inte om det varit några leveranser av Model X i Sverige ännu men det pratades om att första leveransen skulle vara i Götet i juli så det borde vara nära nu. Vem har de tänkt sig som skrivare av artikeln?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Skulle man verkligen vilja få sin fina nya Model X sönderskriven av hummersåsdopade biltestare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Jag tycker att det blir svårt att jämföra äpplen med päron eller vad man nu brukar säga.
Det vore väl att det kom mer rediga elbilar på marknaden så att jämförelsen blir
mellan elbilar istället.
Ta in en S och en X och jämför de istället, för o nackdelar mellan dem så folk vilken
Tesla de ska köpa, för det finns väl ingen annan elbil att köpa eller ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Oktavos skrev:
Jag tycker att det blir svårt att jämföra äpplen med päron eller vad man nu brukar säga.
Det vore väl att det kom mer rediga elbilar på marknaden så att jämförelsen blir
mellan elbilar istället.
Ta in en S och en X och jämför de istället, för o nackdelar mellan dem så folk vilken
Tesla de ska köpa, för det finns väl ingen annan elbil att köpa eller ;)
Är inne på samma sak. Med tanke på priset på min Model X så kommer de jämföra den med andra bilar i samma prisklass. Det är dock helt ointressant tycker jag. Jag skulle aldrig tänka mig att köpa en fossilbil över 500 tkr. Nu har jag köpt en elbil för mer än 3 gånger det. Jag värdesätter alltså elmotor och batteri så pass mycket mer i dagsläget. När det väl kommer konkurrenter med eldrift och lång räckvidd lär visserligen detta överpris som jag är beredd att betala sjunka eftersom utbudet ökar och jag har mer att välja på.

Min nuvarande bil är en KIA Ceed från 2009, min dyraste bil innan det gick på 238 tkr. Volvo XC90 T8, Audi Q7 och BMW X5 skulle jag inte vara beredd att betala mer än 400-500 tkr för under förutsättningen att jag inte skulle kunna sälja bilarna rätt snart efter att jag köpt dom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Min nuvarande bil är en KIA Ceed från 2009, min dyraste bil innan det gick på 238 tkr. Volvo XC90 T8, Audi Q7 och BMW X5 skulle jag inte vara beredd att betala mer än 400-500 tkr för under förutsättningen att jag inte skulle kunna sälja bilarna rätt snart efter att jag köpt dom.
Du är inte ensam kan jag säga. Jag tror att de flesta här resonerar ungefär likadant. Tyvärr begriper inte motorjournalister detta. De jämför bilar efter prisklass, eftersom det är det de känner till. Det är helt olika målgrupper för dessa bilar. Det finns nog inte många som gör en avvägning mellan en XC90 och en Model X.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Nej, tyvärr så är det nog så, men det hade ju blivit intressant för många att läsa en jämförelse
mellan dessa två.
Sen när modell 3 kommer så finns där säkert fler elbilar i den klassen ifrån andra tillverkare som
kan vara med i ett jämförelse test.
18650

Inlägg av 18650 »

Oktavos skrev:
Nej, tyvärr så är det nog så, men det hade ju blivit intressant för många att läsa en jämförelse
mellan dessa två.
Sen när modell 3 kommer så finns där säkert fler elbilar i den klassen ifrån andra tillverkare som
kan vara med i ett jämförelse test.
Det är redan poppis att använda bilar som inte finns som referensram. Bolt, I3 uppdat, Golf uppdat, Ioniq, Leaf 2, model 3 och så vidare. Ingen vet när de kommer eller exakt hur de är utrustade eller till vilken prislapp. Ändå används dem som referens. Kanske finns bara Leaf 30kW när model 3 dyker upp, vem vet?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Det skulle inte förvåna mig alls, jag tycker att de andra är alldeles för slöa.
Men det kan ju va så att de väntar och ser vad som händer på marknaden
när 3:an kommer.
Och lagom till 3:an kommer ut så kommer väl Elon med något ännu bättre 8-)
De andra tillverkarna darrar i knävecken :D
Glädjande nog så har ju chefen för Audi insett att allt under 50 mils kapacitet är meningslöst,
och de är ju glädjande.

,
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Vad har man för vinning av att låna ut sin splitter nya Model X till en journalist som ska köra häcken av den? Får man betalt? Jag skulle då aldrig göra det.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
18650

Inlägg av 18650 »

Glädjande men tidsödande eftersom konkurrenterna med dagens elbilsteknik lyckas närma sig 20 året runt mil. Skall de upp till 50mil så lär vi få vänta länge.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

akeller skrev:
Vad har man för vinning av att låna ut sin splitter nya Model X till en journalist som ska köra häcken av den? Får man betalt? Jag skulle då aldrig göra det.
I bästa fall hjälper man till att snabba på omställningen till hållbarare transporter. Det vinner alla på!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nu var väl inte frågan om vi tycker dom jämför rätt eller fel. Dom gör väl sitt val på vad DOM tror folk vill läsa.
Men det vore extremt kul om någon nu lånar ut sin X att ställa en dunk märkt Hummersås mellan stolarna i andra raden :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att det är bättre att de jämför med andra likvärdiga bilar även om de är fossilbilar. Tex gillar jag bättre när model 3 jämförs med bmw 3 serie än när den jämförs med bolt
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Pontus skrev:
Nu var väl inte frågan om vi tycker dom jämför rätt eller fel. Dom gör väl sitt val på vad DOM tror folk vill läsa.
Men det vore extremt kul om någon nu lånar ut sin X att ställa en dunk märkt Hummersås mellan stolarna i andra raden :D
Jag är med på att skramla till en hummersåsdunk :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Jag tycker att det är bättre att de jämför med andra likvärdiga bilar även om de är fossilbilar. Tex gillar jag bättre när model 3 jämförs med bmw 3 serie än när den jämförs med bolt
Tycker också att tester skall vara mellan likvärdiga bilar. Anser dock inte att Model 3 är likvärdig BMW 3-serien bara för att de är samma storleksklass och prisklass. Det är som att jämföra en bensinbil med en gengasbil i samma storlek och prisklass.

Jag kan hjälpa journalister men dels kommer test i så fall ske i Kalmar med omnejd och dels skall det handla om ett test av bilen som sådan och det som är unikt med den. Det vill säga köpprocess, drivlinan, batteripack och infrastruktur.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
apkungen skrev:
Tycker också att tester skall vara mellan likvärdiga bilar. Anser dock inte att Model 3 är likvärdig BMW 3-serien bara för att de är samma storleksklass och prisklass. Det är som att jämföra en bensinbil med en gengasbil i samma storlek och prisklass.

Jag kan hjälpa journalister men dels kommer test i så fall ske i Kalmar med omnejd och dels skall det handla om ett test av bilen som sådan och det som är unikt med den. Det vill säga köpprocess, drivlinan, batteripack och infrastruktur.
förvänta aldrig att en journalist skriver det dom säger till dig att dom ska. Det finns alltid en agenda och den kommer fram vare sig man vill eller ej. De flesta jag känner som blivti intervjuade för ett eller annat, säger efteråt att det inte alls var på det sättet hen svarade i intervjun. Det vrids och vänds, till oegenkännlighet :(
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
N H
elbilist

Inlägg av N H »

Jag tycker AMS verkar mer öppna för ny teknik än många andra (tex Berggren/Expressen, Colin/Aftonbladet, Matsson/DI). Nu gör de en satsning på elbilar med Recharge också. Och grejen att de faktiskt försöker få tag på en bil en alternativ väg istället för att skriva en gnällkrönika när de inte får det serverat som de brukar är ett stort plus tycker jag. Heja heja!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

N H skrev:
Jag tycker AMS verkar mer öppna för ny teknik än många andra (tex Berggren/Expressen, Colin/Aftonbladet, Matsson/DI). Nu gör de en satsning på elbilar med Recharge också. Och grejen att de faktiskt försöker få tag på en bil en alternativ väg istället för att skriva en gnällkrönika när de inte får det serverat som de brukar är ett stort plus tycker jag. Heja heja!
Håller med att känns ju som att dom försöker i varje fall kontra vissa andra som undra varför dom levererade bil till kunder i USA i stället för att flyga över en bil som han skulle kunna långtesta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
18650

Inlägg av 18650 »

Försöka duger inte för mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

För inte så hemskt länge sedan var man ganska noga med att inte jämföra bensinbilar med dieselbilar, eftersom bl.a. prestandan var så olika. Dieseln hade ingen chans. Det blev lite som äpplen och päron. Först de senaste ungefär 10-15 åren, när dieslarna har fått bra prestanda, har man gjort biltester med både bensin och dieselbilar i direkt jämförelse.
Men nu vill man plötsligt jämföra bensin/diesel med elbilar som om det vore ungefär samma sak. Helt galet. Det är det inte. Glöm det. Det är inte som äpplen och päron. Det är som äpplen och träflis. Jämför elbilar med andra elbilar. Elbilens drivlina kommer alltid att vinna en direkt jämförelse med en oljeeldad ångmaskin. Och då måste man ju hitta på en massa skit för att inte elbilen ska framstå som en överlägsen vinnare.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Som jag nämnde i en annan tråd så testade svenska Auto Motor och Sport Model S mot prismässigt jämförbara konkurrenter från BMW och Lexus för några år sedan. Den jämförelsen vann Teslan överlägset. Jag läser bara Auto Motor och Sport sporadiskt, men det intryck jag fått är att tidningen har en positiv inställning till elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet.
Sedan håller jag med om att i vissa avseenden är skillnaden mellan ICE- och elbilar mycket stor, men det finns också många punkter där en jämförelse inte haltar, t ex komfort, utrymmen, lastförmåga, ekonomi och ergonomi. Det är faktorer som nog sammantaget väger ganska tungt för många bilköpare.
Jag tror att ju fler presumtiva bilköpare som exponeras för elbilar (t ex i form av ett test i en biltidning) desto bättre är det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Jag tycker tvärtom att det är självklart att jämföra elbilar med ICE-bilar. Elbilar ska inte vara produkter för en liten krets entusiaster, utan ett fullvärdigt alternativ till andra bilar. Klarar de inte det kommer Teslas vision inte lyckas. Jag är dock inte orolig. Redan nuvarande, ganska tidiga, Teslabilar är ju otroligt mycket bättre än ICE bilar på så många punkter. Om 10 år tror jag inte det säljs ICE bilar. Då får Håkan Matson och andra problemfinnare skämmas. Fast då kommer de förstås hävda att de alltid förstod potentialen.....
18650

Inlägg av 18650 »

Se så, låna ut din model X som inte kommit än till AMS! De har nu en artikel om att krossa en ruta på en bil som står i solen. De nämner barn en gång men glömmer liksom fokus på annat än djur. Det står ingenstans att man kan krossa rutan för att rädda en människa eller annan egendom i nöd. Skäms på er AMS!

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... djur-i-den
Skriv svar