Masterplan part 2

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Masterplan part 2

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
djFabbe skrev:
Vad blev det av detta till slut?
Tekniskt sett så har han några timmar till på sig innan veckan tar slut. Tror det ät kl 12 vår tid som sista tidzon får ny vecka...
Han påpekar lite drygt på twitter att söndag är veckans sista dag.

I sann Tesla-anda så har han väl inte sagt i slutet av vilken vecka som planen släpps?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

djFabbe skrev:
gav sig själv några dar till knappt man vågar skriva ut
Tor....
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
djFabbe skrev:
Tekniskt sett så har han några timmar till på sig innan veckan tar slut. Tror det ät kl 12 vår tid som sista tidzon får ny vecka...
Han påpekar lite drygt på twitter att söndag är veckans sista dag.

I sann Tesla-anda så har han väl inte sagt i slutet av vilken vecka som planen släpps?
Han har tidigare sagt vilken vecka det är även ifall det då var en förhoppning:
Elon Musk skrev:
Working on Top Secret Tesla Masterplan, Part 2. Hoping to publish later this week.

(Han körde dock med att söndag var veckans första dag när han skrev det...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Tesla missar ännu en deadline. Denna gång för att Elon leker med sina raketer.

Den dag som Tesla får konkurrenter så kommer detta bli ett stort problem för dom.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Känns som ett återkommande tema från Tesla det här . Tur vi är så tålmodiga :lol:
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

big boys big toys
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Tesla missar ännu en deadline. Denna gång för att Elon leker med sina raketer.

Den dag som Tesla får konkurrenter så kommer detta bli ett stort problem för dom.
Dels har ingen deadline brutits ännu, dels angavs det som en förhoppning och dels gäller det inget affärskritiskt utan information som Elon tar fram var tionde år. Hur kan detta på något sätt vara ett problem gentemot konkurrenterna? Tesla har dessutom konkurrenter idag redan, bara att de inte fattar riktigt var tävlingsbanan är.

Elon jobbar inte heltid på Tesla då han även jobbar med SpaceX och sköter inte den dagliga verksamheten på Tesla. Det är egentligen Tesla som tar tid från SpaceX då det är SpaceX som han grundade före han hoppade på Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

I master planen tror jag det kommer ingå smart grid lösningar. Till exempel att bilarna kan förse huset med ström under peak hours.
Leasing av solcellspaket från solarcity under tiden du äger en Tesla och eventuellt överskott går till Tesla super charger.

Ingen har nämnt det laserbaserade internet backbone han pratat om. Fast det ligger kanske mer under spacex nu när de bevisat att de kan återanvända sina raketer
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ny tweet om att han jobbar på det idag...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

I min lilla värld är ett masterplan för närmsta tio åren något som man planerar och tänker igenom under lång tid.
Och man twittrar inte ut om den förrän den är helt färdig, genomläst, genomtänkt och godkänd.
En sån plan mår bra av att ligga några dagar (veckor?) färdig i byrålådan innan man publicerar den.

Elons senaste tweet "Bit of a distraction yesterday. Working on plan today." ger sken av att planen är ungefär lika genomtänkt som det här foruminlägget. Jag hoppas jag har fel. :?
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Inlägg av alset srotom »

Gissar att han har den helt klar och genomtänkt i huvudet, men skall bara få ner det digitalt.

Men du har så klart helt rätt att den borde verifieras och småfixas helt innan publicering.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

TiborBlomhall skrev:
I min lilla värld är ett masterplan för närmsta tio åren något som man planerar och tänker igenom under lång tid.
Och man twittrar inte ut om den förrän den är helt färdig, genomläst, genomtänkt och godkänd.
En sån plan mår bra av att ligga några dagar (veckor?) färdig i byrålådan innan man publicerar den.

Elons senaste tweet "Bit of a distraction yesterday. Working on plan today." ger sken av att planen är ungefär lika genomtänkt som det här foruminlägget. Jag hoppas jag har fel. :?
Det kan ju också vara så att planen funnits i huvudet på Elon m.fl. ett bra tag men att man först nu tyckte att det var dags att få ned den på papper. Jag tror nog inte det är så att Elon sitter och tänker att nu var den raketuppskjutningen klar, bäst jag slänger ihop något mer vi skall sikta på att göra de kommande åren...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Ibland händer det att det man tror har färdigt i huvudet blir fel när man har skrivit ner det.
För att inte tala om att det man har i huvudet kan inte skickas ut på remiss. Även om man tror man vet bäst kan andra komma med bra synpunkter.
Att masterplan inte är färdig sen länge och har cirkulerat runt i Teslas ledningsgrupp (ja, det finns fler än Elon i den) är lite småchockerande för mig :shock:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Elons tweets är nog inte riktigt genomtänkta alla gånger. Han skriver väl lite som han pratar. Hjärnan är alltid fem steg före och då hänger munnen eller fingrarna inte riktigt med ibland. Det går lite fort helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Bild
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Elons tweets är nog inte riktigt genomtänkta alla gånger. Han skriver väl lite som han pratar. Hjärnan är alltid fem steg före och då hänger munnen eller fingrarna inte riktigt med ibland. Det går lite fort helt enkelt.
De tycker jag helt klart hör till Elons starka sidor. Det kanske blir lite högt uppskruvade förväntningar, men i slutänden så levererar hans företag något som andra bara drömmer om (knappt de oftast). Hoppas han aldrig blir av med den delen av hur han fungerar. E
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

KEEP CALM
and
LAND ROCKETS
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
De tycker jag helt klart hör till Elons starka sidor. Det kanske blir lite högt uppskruvade förväntningar, men i slutänden så levererar hans företag något som andra bara drömmer om (knappt de oftast). Hoppas han aldrig blir av med den delen av hur han fungerar. E
Det håller jag med om till 100%. Jag gillar hans sätt när han står i T-shirt och utan skosnören och berättar, ibland kan det kännas lite osammanhängande, ibland får han inte riktigt till det vid första försöket. Men det är ju det som är så charmigt med Elon. Det är inget färdigt manus som bara läses upp. Det är ingen pr-avdelning som skriver hans tal eller säger vad han ska skriva på twitter. Det är helt ofiltrerat. Ibland blir det kanske lite fel. Men det gör inget. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

12man skrev:
KEEP CALM
and
LAND ROCKETS
:D :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Det är inte riktigt samma sak när Elon har en plan i sitt huvud som när någon
av oss har en plan i sitt huvud.
För att uttrycka mig lite försiktigt så fungerar Elons hjärna ............lite annorlunda. :D
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

TiborBlomhall skrev:
Ibland händer det att det man tror har färdigt i huvudet blir fel när man har skrivit ner det.
För att inte tala om att det man har i huvudet kan inte skickas ut på remiss. Även om man tror man vet bäst kan andra komma med bra synpunkter.
Att masterplan inte är färdig sen länge och har cirkulerat runt i Teslas ledningsgrupp (ja, det finns fler än Elon i den) är lite småchockerande för mig :shock:
Fast det har den nog. Bara inte i blogg-format. Precis som med den för 10 år sedan. Man undrar i och för sig lite om Elon frågade J.B och grabbarna den gången innan han bloggade om det eller tänkte att det är enklare att be om ursäkt än att be om lov.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tror inte bara det kommer en blogg-uppdatering utan även uppdatering av hela hemsidan med info om en del nya produkter eller segment. Tesla Energy-sidan lär nog få en del uppdateringar t.ex.

https://www.tesla.com/energy
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Daoops skrev:
Fast det har den nog. Bara inte i blogg-format. Precis som med den för 10 år sedan. Man undrar i och för sig lite om Elon frågade J.B och grabbarna den gången innan han bloggade om det eller tänkte att det är enklare att be om ursäkt än att be om lov.
Precis, eller som jag brukar säga: det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse! 8-)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Har en misstanke att han kanske inte frågade så många andra då.
Nu? Det har hänt väldigt mycket med företaget, men det är samma Elon.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Wayne

Inlägg av Wayne »

Ser ut som att Elon är vaken och Tweetar... Kl är strax efter 14 i Nevada och jag hoppas på att han visar något idag :D
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Skriv svar