Nu vet jag inte när bygglovsqnmälan lämnades in, men hoppas verkligen att det inte är det som fördröjt byggandet i ett år. Sådana här skitsaker borde ju en "snubbe" kunna godkänna på en kvart, tycker jag.sondell skrev:Hmm. 2 dagar efter beviljat bygglov. Jäkligt snabba, eller liten tjuvstart? Både startbesked och bygglov beviljat 12 juli. Men jäkligt gött att de är igång och bygger igen.
SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ja, det kan man tycka. I en perfekt värld hade det säkert varit så. Men nu handlar det här om bygglov, dvs en kommunal beslutsprocess. Det där är jobbiga saker. Riktigt svåra grejer. Säkert totalt nedprioriterat dessutom. Så långt ifrån en perfekt värld man kan komma.LarsL skrev:Nu vet jag inte när bygglovsqnmälan lämnades in, men hoppas verkligen att det inte är det som fördröjt byggandet i ett år. Sådana här skitsaker borde ju en "snubbe" kunna godkänna på en kvart, tycker jag.sondell skrev:Hmm. 2 dagar efter beviljat bygglov. Jäkligt snabba, eller liten tjuvstart? Både startbesked och bygglov beviljat 12 juli. Men jäkligt gött att de är igång och bygger igen.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Arbetet och planneringen har garanterat pågått under längre tid. När jag pratade med Kalmar Energi som ät nätleverantören och de som Clever samarbetar med så beskrev han vilket stort jobb de gjort för att få dit kraftledningen. De har lagt ner en ny kabel söderifrån norr om E22. Detta jobb liksom transformatorstationerna var ju klart långt innan Tesla skickade in bygglovet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svängde förbi Kristianstad för att kolla hur SuC där fortskrider. Det går framåt i alla fall.

Nu fortsätta vår roadtrip till Polen!

Nu fortsätta vår roadtrip till Polen!
Skrev i en tråd på TMC där utbyggnaden i hela Europa diskuteras om Kristianstad och blev efter det kontaktad av en från Belgien som ska ta färjan från Karlshamn på söndag. Är det någon som ska förbi platsen och som skulle kunna rapportera hur det går så skulle jag kunna förmedla det vilket han skulle uppskatta. Han vet annars om CHAdeMO i Karlshamn och den är väl fortfarande gratis och det behövs väll inget kort eller liknande?
Hej,
Tar en tur dit i morgon lunchtid men tror inte att den är i drift... återkommer.
Tar en tur dit i morgon lunchtid men tror inte att den är i drift... återkommer.
chademo vid Coop vid Karlshamn är fortfarande gratis och behövs inga kort eller liknande. Bara att ladda på.
Wow, tycker att läget på Kristianstad är väldigt inbjudande. (sedan om det är bra eller dåligt att det är vid ett handelsområde kan jag inte avgöra) Jag ser väldigt mycket man kan göra medans man väntar på att laddningen skall bli klar. (väldigt många butiker att spendera tiden på, det borde säkert finnas ett matställe i området.) Eftersom det är en gigantisk parkering så är risken att någon ställer sig i vägen av misstag ganska liten, större risk är väl att bilarna står lite väl länge om föraren är upptagen med annat.
Kan tänka mig att platsen är valde delvis av kostnadsskäl. Elkraft fanns redan på plats, kort väg att dra kraft.
Handelsutbudet är standard som vid de flest städer. Restaurang, lekplats etc saknas. Kommande C4-shopping hade nog varit en bättre placering med då hade vi fått vänta 1 år till.
Handelsutbudet är standard som vid de flest städer. Restaurang, lekplats etc saknas. Kommande C4-shopping hade nog varit en bättre placering med då hade vi fått vänta 1 år till.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Lär väl ej var i drift till på Tisdag kväll, då jag far förbiJava skrev:SC Kristianstad har gått framåt men är ej i drift ännu.

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Hur långt från närmaste SuC ska det vara för att platsen ska vara aktuell?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Hur går det för de övriga?
2015:
Kristianstad*
Kalmar*
Västervik
Malung
Umeå
Malung?? Vore helt ok, men har det lovats en SuC där?Mickep skrev:Hur går det för de övriga?2015:
Malung
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Ska man vara noga har det väl inte lovats några någonstans, men ett tag var markören för kommande laddare närmare Malung än Mora på kartan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kommer förbi Kristianstad på torsdag em och ska bli roligt att se om SC är i bruk.
Det var min uppfattning också, att kartnålen justerades från att ha svävat mellan Mora och Malung.bylund skrev:Ska man vara noga har det väl inte lovats några någonstans, men ett tag var markören för kommande laddare närmare Malung än Mora på kartan.
de kan ju ha fått marklov för att göra alla markarbeten och sedan fått bygglovet beviljat och ställt dit laddbåsensondell skrev:Hmm. 2 dagar efter beviljat bygglov. Jäkligt snabba, eller liten tjuvstartKlasE skrev:
En bild till i Kalmar.? Både startbesked och bygglov beviljat 12 juli. Men jäkligt gött att de är igång och bygger igen.

Kollade idag och inget nytt. Plastpåsar på och inget kablage.Shven skrev:Kommer förbi Kristianstad på torsdag em och ska bli roligt att se om SC är i bruk.
Stannade på SUC Uddevalla idag och reflekterade över att det har stått bilar i kö samtliga gånger jag laddat där. I stort sett uteslutande norska bilar. Där skulle dom byggt några extra stalls.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I Umeå har det då inte hänt något. Om det nu är vid Max vid IKEA dessa kommer stå. Körde förbi idag.Mickep skrev:Hur går det för de övriga?2015:
Kristianstad*
Kalmar*
Västervik
Malung
Umeå
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Åh, alla superchargers borde vara vid Ikea... Tänk att bara kunna lämna in ungarna på Småland och sen sitta i total tystnad medan bilen laddar...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Vilken utopi.danni skrev:Åh, alla superchargers borde vara vid Ikea... Tänk att bara kunna lämna in ungarna på Småland och sen sitta i total tystnad medan bilen laddar...
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.