Välja rätt laddplats vid Superchargers
Moderator: Redaktion
Välja rätt laddplats vid Superchargers
Efter att ha besökt ett antal Superchargers så funderar jag lite kring hur man bör välja plats när ska ladda hur allmänt känt det är.
1. Välj en laddplats i ledig grupp i första hand.
Som några känner till så är SC kopplade i grupp om två 1A/1B 2A/2B osv... Välj en ny siffra när det är möjligt.
2. Om det inte går... Välj A/B i den grupp där den som är mest laddad står.
(Tyvärr så är det ju svårt att se. Vore kalas med en sån uppgradering...)
3. Välj i första hand en plats med P-skylt "P 45 min"
Jag har noterat att på de flesta ställen finns två olika skyltning. En som är "Reserverad Tesla" och en som är "P 45 min" Om man kommer först bör man välja "P 45" min för att nästa ska ha större chans att få ledig plats. (Eftersom att ändra bilar får/kan ställa sig på P 45 min, men inte på en "Reserverad P-plats"
4. Något som jag missat, tänkt fel på?
Det jag märkt är att framförallt 1. känner inte alla Teslaförare till! Jag brukar alltid försöka informera om det här när jag kan. Sjukt frustrerande är man är ensam och laddar och Tesla nr två parkerar brevid. Dåligt för dem och dåligt för mig)
Om vi hjälps åt så kanske vi kan informera och utbilda de som inte hänger här så ofta?
1. Välj en laddplats i ledig grupp i första hand.
Som några känner till så är SC kopplade i grupp om två 1A/1B 2A/2B osv... Välj en ny siffra när det är möjligt.
2. Om det inte går... Välj A/B i den grupp där den som är mest laddad står.
(Tyvärr så är det ju svårt att se. Vore kalas med en sån uppgradering...)
3. Välj i första hand en plats med P-skylt "P 45 min"
Jag har noterat att på de flesta ställen finns två olika skyltning. En som är "Reserverad Tesla" och en som är "P 45 min" Om man kommer först bör man välja "P 45" min för att nästa ska ha större chans att få ledig plats. (Eftersom att ändra bilar får/kan ställa sig på P 45 min, men inte på en "Reserverad P-plats"
4. Något som jag missat, tänkt fel på?
Det jag märkt är att framförallt 1. känner inte alla Teslaförare till! Jag brukar alltid försöka informera om det här när jag kan. Sjukt frustrerande är man är ensam och laddar och Tesla nr två parkerar brevid. Dåligt för dem och dåligt för mig)
Om vi hjälps åt så kanske vi kan informera och utbilda de som inte hänger här så ofta?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Litet fel i punkt 4. Laddhastigheten påverkas INTE för den som redan är ansluten! Den första bilen får allt den kan ta emot. Tvåan får resten.
Se Teslabjörns senaste video om laddning.
Se Teslabjörns senaste video om laddning.
Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Håller helt med om att Nr 1 är viktigt/värdefullt att upplysa om! 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Rackarns det visst jag inte, det gör ju saken lite bättre för oss som faktiskt vet om det här med delade laddaregellerstam skrev:Litet fel i punkt 4. Laddhastigheten påverkas INTE för den som redan är ansluten! Den första bilen får allt den kan ta emot. Tvåan får resten.
Se Teslabjörns senaste video om laddning.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Ska kolla den. Jag kunde svurit på att "tvåan" snodde kapacitet från mig idag. Borde vara lätt att testa i Väsby eller så.gellerstam skrev:Litet fel i punkt 4. Laddhastigheten påverkas INTE för den som redan är ansluten! Den första bilen får allt den kan ta emot. Tvåan får resten.
Se Teslabjörns senaste video om laddning.
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Bil nr två ska vara garanterad ett visst minimum, så om en nästan helt urladdad bil är nr ett så kan den tappa något om det kommer någon väldigt snart efter.Bjelke skrev:Rackarns det visst jag inte, det gör ju saken lite bättre för oss som faktiskt vet om det här med delade laddaregellerstam skrev:Litet fel i punkt 4. Laddhastigheten påverkas INTE för den som redan är ansluten! Den första bilen får allt den kan ta emot. Tvåan får resten.
Se Teslabjörns senaste video om laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
2. Det finns redan. Lampan på bilen runt labbkabeln blinkar olika snabbt beroende på hur snabbt bilen laddar. Man ska ställa sig bredvid en bil vars lampa pulserar långsamt. Kolla björn nylands senaste klipp om laddning.
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Problemet med det är att den bara gör det några minuter efter att man låst bilen, om de inte ändrat nyligen till att låta den fortsätta blinka vid superladdare, vilket den borde göra.apkungen skrev:2. Det finns redan. Lampan på bilen runt labbkabeln blinkar olika snabbt beroende på hur snabbt bilen laddar. Man ska ställa sig bredvid en bil vars lampa pulserar långsamt. Kolla björn nylands senaste klipp om laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Angående 3. så har jag noterat att de är olika på olika superchargers med 8 laddare.
Variant 1
Reserverat i 4 platser i rad 1A/1B 2A/2B och resterande 4 så står det "P 45 min"
Variant 2.
Varannan Reserverad och varannan "P 45 min"
(1A Tesla reserverad och 1B "P 45 min")
Variant 2 verkar ju vara att föredra.
Variant 1
Reserverat i 4 platser i rad 1A/1B 2A/2B och resterande 4 så står det "P 45 min"
Variant 2.
Varannan Reserverad och varannan "P 45 min"
(1A Tesla reserverad och 1B "P 45 min")
Variant 2 verkar ju vara att föredra.
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Each unit is 120kW and will load balance between two bays - if two cars are at the same SOC they'll each get 60kW, whereas if one is empty and one is close to full it will split it 90/30.
https://forums.tesla.com/forum/forums/u ... er-station
https://forums.tesla.com/forum/forums/u ... er-station
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Detta är alltså från ett tre år gammalt foruminläggMysman skrev:Each unit is 120kW and will load balance between two bays - if two cars are at the same SOC they'll each get 60kW, whereas if one is empty and one is close to full it will split it 90/30.
https://forums.tesla.com/forum/forums/u ... er-station
Det verkar snarare som att den som kopplar in först i ett par får prioritet, och den som kopplar in som två får det som blir över.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Välja rätt laddplats vid Superchargers
Teslabjörn har ju testat detta några gånger. Den som kommer först får allt som finns tillgängligt, nummer två får nöja sig med det som är över. Däremot så får nummer två ta över första prioritet så fort nummer ett har lämnat platsen. Björn nämnde dock att just detta bara gällde nyare laddare. Jag tycker att det låter som en mjukvarugrej som borde kunna uppdateras i alla SuC.bylund skrev:Detta är alltså från ett tre år gammalt foruminläggMysman skrev:Each unit is 120kW and will load balance between two bays - if two cars are at the same SOC they'll each get 60kW, whereas if one is empty and one is close to full it will split it 90/30.
https://forums.tesla.com/forum/forums/u ... er-station
Det verkar snarare som att den som kopplar in först i ett par får prioritet, och den som kopplar in som två får det som blir över.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14