matbl skrev:Finns väl förslag att laddhybrider och elbilar ska få olika regler så endast elbilar får de stora avdragen.
Redan så sen årsskiftet. Nu får laddhybrider endast 20k i premie.
Om nått år kommer det nya regler.. Då blir troligen skillnaden större och premien högre för rena elbilar. (60k lutar det åt.)
När det gäller förmånsvärdet är det ju inte så himla konstigt att det är högt... Teslan är en bil i miljonklassen med prestanda som värsta muskelbilen. Det är inte Teslan (S eller X) som kommer att slå igenom som elbil. Vi är i ett läge då det inom väldigt kort kommer att helt enklet vara billigare med elbil med 40 mils räckvidd än en vanlig ICE-bil.
Vare sig skattelättnader eller miljötänk kommer att driva omställningen utan vanlig gammal hederlig ekonomi där elbilen snart är överlägsen bensin och dieselbilarna.
Det staten kan göra är att se till att omställningen går liite snabbare och smidigare, samt att infrastrukturen snabbt anpassas.
Det är ju redan idag rabatt på förmånsvärdet med 40% (eller 30%??) på elbilar.. När det kommer med "vanliga" elbilar kommer man se skillnaden. Jag tror Model 3 kommer att vara väldigt fördelaktig som tjänstebil.