Kvalite äldre o nyare S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av alset srotom »

Ni som har erfarenhet av både Tesla och Volvo.
Vad skulle ni säga hur gedigenheten, kvallité och premiumkänslan är jämförelsevis?
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Delta »

alset srotom skrev:
Ni som har erfarenhet av både Tesla och Volvo.
Vad skulle ni säga hur gedigenheten, kvallité och premiumkänslan är jämförelsevis?
I mina ögon är det en omöjlig jämförelse.

Efter 9800 mil i en P85 kan jag konstatera:

Bilen är så kompromisslös genomtänkt. Och det gäller faktiskt oavsett utrustningsnivå. Det märks verkligen Elon Musk genom hela livet varit bilnörd.
Det är det som gör Tesla MS så överlägsen. Det allt från den starka korrosionsfria karossen. Den släta bottenplåten i 6,35 mm aluminium. Inga rör och slangar som hänger under bilen. Ojämförligt snabb. Tyst. Vibrationsfri. Rymlig. Frunk i stället för motor. Och faktiskt, säkrare än Volvo, detta är ett antagande som inte vet är sant, men som jag konkluderat. Aluminium är ett mycket segt, styvt material som i förhållande till sin vikt är överlägset stål. Stegar gjordes tidigare i trä och stål, Idag används aluminium.

Varje gång jag ser en gammal rostig bil tänker jag: De flesta som säljs i dag slutar sina dagar så här, rostiga skärmkanter med silvertejp över rosthålen. Då känner jag att jag sitter i en riktig premiumbil. En Tesla blir ALDRIG värdelös och oälskad! :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av mati »

alset srotom skrev:
Ni som har erfarenhet av både Tesla och Volvo.
Vad skulle ni säga hur gedigenheten, kvallité och premiumkänslan är jämförelsevis?
Svårt att säga, min senaste Volvo var en V60 2013. Har haft ett antal Volvobilar innan. Kvalitén var mycket varierande på alla dessa, den blev bättre med tiden, men premiumkänsla fick jag aldrig i någon av bilarna.
Alla Volvobilar jag ägt har drabbats av mer eller mindre allvarliga fel de första två åren. Sämst var en V70 2011 som stod mer på verkstaden än hemma. Den bilen sålde jag ganska omgående. Ingen premiumbil alls.
Skrammel, gnissel och klonkande ljud var standard i alla Volvobilar jag har ägt, och det kunde inte heller åtgärdas av verkstaden. V60 var faktiskt skrammelfri första halvåret, sen börjdade den också. Teslan har också brottats med en del oljud, men allt detta har åtgärdats av Tesla Service.
Stolarna är bättre i Volvo, men Teslas stolar är inte dåliga heller.
När det gäller knappar och reglage samt deras placering i bilen tycker jag att Teslan är helt överlägsen med sin stora skärm. Mycket bättre genomtänkt än Volvo. Men det är en smaksak. Vissa tycker att knappar är premium.
Vidare får man inte glömma servicenivån. I Volvos fall var det nästan alltid diskussioner, uppenbara fel förnekades av Volvo, oftast fick jag tillbaka bilen med samma fel, osv.
Tesla är rena motsatsen, bara det ger premiumkänsla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar