Koldioxid är en bristvara

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Koldioxid är en bristvara

Inlägg av Silversound »

Sture har nog inte några planer på att köpa en elbil... :)
Bild
Från torsdagens upplaga av Östra Småland.
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Koldioxid är en bristvara

Inlägg av bjelkeman »

Eller så är det så mycket C förbränning i Småland att det blir akut brist på O2 i hjärnan som ger allehanda paranoida föreställningar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Är det bröderna Charles och David Koch som krigar mot elbilar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Silversound skrev:
Nja, varför inte? Det bästa brukar vara att provköra för att man ska vilja gå elektriskt.
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

LarsL skrev:
Silversound skrev:
Nja, varför inte? Det bästa brukar vara att provköra för att man ska vilja gå elektriskt.
Han har kanske lyckats skaffa ett avtal för enbart kolkraftsel, och då är det ju lugnt.
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Roligt, han vill att man ska googla. Och så vet han också vilka sökbegrepp vi ska googla. Men då måste det ju vara sant. Det står ju på Google. Allt är bara en konspiration. Det har jag också läst på Google.
Herregud... :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vad har den där personen rökt på? :lol:
mati skrev:
Roligt, han vill att man ska googla. Och så vet han också vilka sökbegrepp vi ska googla. Men då måste det ju vara sant. Det står ju på Google. Allt är bara en konspiration. Det har jag också läst på Google.
Herregud... :shock:
Google ger olika resultat för varje användare. Om en klåpare som Sture Googlar får han garanterat andra resultat än om du eller någon annan Tesla-ägare använder samma sökord.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Vad har den där personen rökt på? :lol:

Google ger olika resultat för varje användare. Om en klåpare som Sture Googlar får han garanterat andra resultat än om du eller någon annan Tesla-ägare använder samma sökord.
Just det, så är det. Men det vet nog inte han.
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

Snubben kanske borde titta på senaste vetenskapens värld sommar(alla borde göra det). Det kröp i hela kroppen när man såg det.
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Basunen

Inlägg av Basunen »

Är mest fundersam på tidningen som väljer att publicerar det. Är det ett tecken på att för många journalister blivit uppsagda? Ingen fakta koll längre?
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Basunen skrev:
Är mest fundersam på tidningen som väljer att publicerar det. Är det ett tecken på att för många journalister blivit uppsagda? Ingen fakta koll längre?
Det är en insändare...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

orca skrev:
Snubben kanske borde titta på senaste vetenskapens värld sommar(alla borde göra det). Det kröp i hela kroppen när man såg det.
Den menar du?
http://www.svtplay.se/video/9498993/vet ... vsnitt-3-1
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

TiborBlomhall skrev:
orca skrev:
Den menar du?
Japp, typ runt minut 39 där de förklarar vad den senaste massdöden berodde på.
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

orca skrev:
TiborBlomhall skrev:
orca skrev:
Den menar du?
Japp, typ runt minut 39 där de förklarar vad den senaste massdöden berodde på.
Jag såg det också. Hade en jävla klump i magen. Man blir fullständigt uppgiven när man inser att det inte hjälper när bara ett fåtal människor förstår vad som pågår. Ingen verkar bry sig. :cry:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag tror inte på överdrivet skitprat från någon sida. När någon kommer med skrämselpropaganda så blir jag extremt skeptisk och kritiskttänkande. Det har totalt omvänd effekt på mig och det borde gälla många andra också. Eller det kanske bara gäller oss som är uppvuxna med SVT-propaganda?

Det som hjälper är istället att så många som möjligt får åka och köra elbil för att se att framtiden är bättre. Det är här jag känner att jag kan bidra med information, så fort någon bekant eller släkting börjar diskutera bilen så erbjuder jag en provkörning. Alla reagerar på mjukheten och accelerationen (ja, i en Leaf :shock: ). Den åkturen tror jag gör mer för omställningen av fordonsflottan än hela SVT:s satsning... Hmm åtminstone krona för krona.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag erbjuder också provkörningar till alla som är intresserade. Många vill inte köra, men det räcker oftast att folk får åka med i Teslan för att de ska förstå lite bättre. Hittills har jag däremot inte lyckats att få någon att skaffa elbil, men jag hoppas ju såklart att jag kan så ett litet litet frö åtminstone. Det är en oerhört mödosam process. Det finns så otroligt mycket okunskap och myter kring elbilar. Jag funderar på om det inte är en bra idé att skriva ut Tibors elbilsmyter ett antal gånger att ha med sig i handskfacket. Varje gång folk kommer och är allmänt okunniga så kan man bara plocka fram listan.
Man glömmer ju också att folk inte vet nåt och så förutsätter man en massa saker. Häromdagen frågade mig en granne hur lång tid det tar att ladda. Det är ju standardfrågan. Det var ju här hemma och så svarade jag att den laddar med ungefär 3 mil/timme (jag laddar med 10A trefas), och från ett vanligt vägguttag med 1 mil/timme. Sen trodde ju han att det är allt som går och så tyckte han såklart att det är oacceptabelt långsamt. Gud vad jag fick skynda mig med att förklara att det fanns snabbladdare och Superchargers och så. Det visste han ju inte och jag tror inte han begrep det heller. För mig var det så självklart att jag inte hade en tanke på att det fanns folk som inte visste det.
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

mati skrev:
Jag erbjuder också provkörningar till alla som är intresserade. Många vill inte köra, men det räcker oftast att folk får åka med i Teslan för att de ska förstå lite bättre. Hittills har jag däremot inte lyckats att få någon att skaffa elbil, men jag hoppas ju såklart att jag kan så ett litet litet frö åtminstone. Det är en oerhört mödosam process. Det finns så otroligt mycket okunskap och myter kring elbilar. Jag funderar på om det inte är en bra idé att skriva ut Tibors elbilsmyter ett antal gånger att ha med sig i handskfacket. Varje gång folk kommer och är allmänt okunniga så kan man bara plocka fram listan.
Man glömmer ju också att folk inte vet nåt och så förutsätter man en massa saker. Häromdagen frågade mig en granne hur lång tid det tar att ladda. Det är ju standardfrågan. Det var ju här hemma och så svarade jag att den laddar med ungefär 3 mil/timme (jag laddar med 10A trefas), och från ett vanligt vägguttag med 1 mil/timme. Sen trodde ju han att det är allt som går och så tyckte han såklart att det är oacceptabelt långsamt. Gud vad jag fick skynda mig med att förklara att det fanns snabbladdare och Superchargers och så. Det visste han ju inte och jag tror inte han begrep det heller. För mig var det så självklart att jag inte hade en tanke på att det fanns folk som inte visste det.
Du borde förklara att till skillnad från en fossilbil så laddar du elbilen hemma medan du sover och förlorar därmed ingen tid. En fossilbil är du tvungen att åka till mackan med för att tanka och betala en hiskelig massa pengar för det dessutom. Inte svårt att välja om du både tjänar tid, pengar och gör miljön en tjänst samtidigt.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kenhag skrev:
Du borde förklara att till skillnad från en fossilbil så laddar du elbilen hemma medan du sover och förlorar därmed ingen tid. En fossilbil är du tvungen att åka till mackan med för att tanka och betala en hiskelig massa pengar för det dessutom. Inte svårt att välja om du både tjänar tid, pengar och gör miljön en tjänst samtidigt.
Ja, visst, det brukar jag säga. Men det folk undrar är ju vad man gör på långresor. Ovannämnda grannen hade hört att vi hade varit på semester och då undrade han hur lång tid det tar att ladda. Jag glömde ju att berätta (eller trodde att han visste) att det fanns superchargers utmed vägarna. Men han trodde att man måste stanna vid ett vanligt vägguttag och ladda fullt i 40 timmar innan man kan köra vidare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

- Hur lång tid tar det att ladda?
- Beror på hur långt jag kört, kan inte ladda mer än fullt.
- Men om du har tomt?
- Har aldrig kört tomt... Men våra stopp brukar ta ungefär 1 timme och då är bilen alltid färdig laddad innan vi är färdiga. Efter 20-30 min hade vi kunnat åka om pizzan/hamburgaren hade kommit in då.
- Jaja, men hemma då? Där tar det väl jätte lång tid?
- Vet inte riktigt... Bilen är alltid laddad när jag vaknar så jag vet inte riktigt när den blir klar.
:)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Jag erbjuder också provkörningar till alla som är intresserade. Många vill inte köra, men det räcker oftast att folk får åka med i Teslan för att de ska förstå lite bättre. Hittills har jag däremot inte lyckats att få någon att skaffa elbil, men jag hoppas ju såklart att jag kan så ett litet litet frö åtminstone. Det är en oerhört mödosam process...
Det går långsamt från ditt perspektiv, men inte från deras... Tänk på att det kanske är första gången de ser och kommer i kontakt med en elbil. Nu sitter nog säkert ett gäng runt om i våran bekantskapskrets och funderar, kanske läser på lite... kanske vågar de titta på en elbil vid nästa bilbyte osv osv.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

En kompis, som jag inte trodde var intresserad sa att han skulle lägga en Model 3 beställning snart. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar