Kvalite äldre o nyare S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Oktavos »

Hejsan,

Är ny här på forumet och sticker väl ut hakan med denna tråd
Jag kör en Porsche Cayenne 2013 och är då van vid den kvaliteten
som ju porsche har, det vill säga väldigt hög.
Jag har suttit i två olika S bilar och tycker nog att det kunde varit lite
högre kvalitet på stolar och inredning i övrigt.
Känns lite amerikanskt plastigt men ser väldigt bra ut i sin helhet.
Har också sett 2015 modell där höger framsäte var spruckit i ryggstödets söm
baksätet två olika utbuktningar i ryggstödet varav det ena med hål.
Det känns inte premium precis.
Är det så att kvaliteten är bättre o bättre ju nyare den är?
Att jag frågar är ju om man skall sikta in sig på en begagnad eller en ny bil.

Med vänlig hälsning
Benny
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Mikael Karlberg »

Jag har en bil som är tillverkad i mars 2014 med det ljusa skinnet. Kört drygt 6 000 mil och det ser fortfarande nytt ut. Flera här på forumet har skrivet om sämre kvalitet på senare bilar med de nya sätena. Kontinuerliga förbättringar har gjorts på många områden men här verkar det som man inte riktigt lever upp till premium kvalitet.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Oktavos »

Då är det alltså en 2014 med de gamla sätena som gäller då......nåja lite skämtsamt där.
Jag förmodar då att det är de nya sätena från 2015?
Är kvaliteten sämre oberoende klädsel eller det är skillnad på de, eller är det
så att det är uppbyggnaden av stolen det hänger på.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av vigge50 »

Oktavos skrev:
Då är det alltså en 2014 med de gamla sätena som gäller då......nåja lite skämtsamt där.
Jag förmodar då att det är de nya sätena från 2015?
Är kvaliteten sämre oberoende klädsel eller det är skillnad på de, eller är det
så att det är uppbyggnaden av stolen det hänger på.
Nä, sätena han menar är next gen som kom samtidigt som fyrhjulsdrift men de gamla sätena fortsatte att säljas till i år tror jag. Så om det är next gen sätena som det hänger på så borde det finnas några begangade bilar från i år som har de andra skinnsätena.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av bylund »

Även nya tygsäten är av den gamla modellen. Mina har gått 4400 mil på ett och ett halvt år och är inte märkbart slitna.
I allmänhet så blir byggkvaliteten bättre och bättre, även om vi kanske inte har så mycket att gå på vad gäller de ansiktslyfta bilarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Oktavos »

Tack för svaren,

Kanske lite tidigt att säga men det verkar vara bättre kvalitet på första generationen.
6000 mil och de ser fortfarande fina ut låter ju vettigt och borde kunna gå det dubbla utan att de blir sämre.
Även tygsäten skall kunna vara med länge utan att det syns.
Mina i min bil har varit med i 8500 mil och det finns icke ett spår någonstans på varken stolar eller baksäte.
Vad är då skillnaden på första och andra generationen?
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av vigge50 »

Oktavos skrev:
Tack för svaren,

Kanske lite tidigt att säga men det verkar vara bättre kvalitet på första generationen.
6000 mil och de ser fortfarande fina ut låter ju vettigt och borde kunna gå det dubbla utan att de blir sämre.
Även tygsäten skall kunna vara med länge utan att det syns.
Mina i min bil har varit med i 8500 mil och det finns icke ett spår någonstans på varken stolar eller baksäte.
Vad är då skillnaden på första och andra generationen?
De är hur de är uppbyggda på sidorna som är den största skillnaden.
Första generationen
image.jpeg
Andra generationen
image.jpeg
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Oktavos »

Tack så mycket för bilderna de visar ju verkligen skillnaden.
Jag skall se till att provsitta båda.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av jonas »

Jag provkörde en väldigt ny P90D som inte hade många mil på mätaren men med med gen 2 stolarna. På kudden vid ingången på förarsätet var det redan slitet till skam. Gissar att många stryker sig mot denna kudde vid varje insteg till sätet. Min av första gen har inte märkbart slitage där. Men jag är även försiktig med min bil.
Senast redigerad av jonas, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av mati »

Om man bortser från sätena så har de äldre bilarna några barnsjukdomar som till stor del har byggts bort i de senare modellerna.
Har själv en 2014 och det var ganska mycket saker på den som behövde bytas och åtgärdas. Listan är rätt lång, jag orkar inte skriva upp allting, men Tesla har fixat allt på garanti och utan diskussion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Surfaren »

Tesla förbättrar ju saker hela tiden, men det kan förstås hända att dom har otur och introducerar en nyhet (som nextgen-säten) som tar ett steg bakåt i kvalitetsutvecklingen. Men rent allmänt, vill man ha bästa tänkbara så får man köpa en ny.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av mati »

Det finns ju fler trådar angående byggkvaliteten i Tesla och jag tror att jag har skrivit min åsikt tidigare nånstans. Om man vill ha en bil med kompromisslös hög byggkvalitet så ska man kanske undvika Tesla. Jag har haft en Mazda CX-5 tidigare, alltså en bil som normalt sett inte betraktas som en premiumbil. När det gäller byggkvalitet så var den fullkomligt överlägsen Model S. Inget skrammel, inget gnissel, ingenting som någonsin gick sönder, inga problem överhuvudtaget. Det gäller väl de flesta japanska bilarna.

MEN: Känslan som Teslan förmedlar får man inte någon annanstans. Känslan av att köra utsläppsfritt. Känslan av tysthet. Känslan av mjukhet och kraft utan minsta ansträngning. Känslan av framtiden. Känslan av att aldrig mer behöva tanka illaluktande vätska. Känslan av att köra världens bästa bil helt enkelt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av mahulkp »

Mikael Karlberg skrev:
Jag har en bil som är tillverkad i mars 2014 med det ljusa skinnet. Kört drygt 6 000 mil och det ser fortfarande nytt ut. Flera här på forumet har skrivet om sämre kvalitet på senare bilar med de nya sätena. Kontinuerliga förbättringar har gjorts på många områden men här verkar det som man inte riktigt lever upp till premium kvalitet.
Min är tillverkad jan 2015 med vanliga svarta skinnsäten. Bilen har gått knappt 5000 mil och stolarna ser i princip ut som nya.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det finns ju fler trådar angående byggkvaliteten i Tesla och jag tror att jag har skrivit min åsikt tidigare nånstans. Om man vill ha en bil med kompromisslös hög byggkvalitet så ska man kanske undvika Tesla. Jag har haft en Mazda CX-5 tidigare, alltså en bil som normalt sett inte betraktas som en premiumbil. När det gäller byggkvalitet så var den fullkomligt överlägsen Model S. Inget skrammel, inget gnissel, ingenting som någonsin gick sönder, inga problem överhuvudtaget. Det gäller väl de flesta japanska bilarna.

MEN: Känslan som Teslan förmedlar får man inte någon annanstans. Känslan av att köra utsläppsfritt. Känslan av tysthet. Känslan av mjukhet och kraft utan minsta ansträngning. Känslan av framtiden. Känslan av att aldrig mer behöva tanka illaluktande vätska. Känslan av att köra världens bästa bil helt enkelt. :)
Samma här, har oxo skrivit en del om alla problem och ganska låg kvalitetsnivå på Teslan jämfört med andra bilar. Jag jämför tex med dom tyska (även Porsche) och Tesla kommer inte ens i närheten, men
även jag skulle verkligen inte vilja byta bort Teslan! :) (visst om den stod på verkstad typ hela tiden skulle jag dumpa den men så illa är det inte).
Tycker "muran" summerade det riktigt bra i en annan tråd, dom gamla Nokia-mobilerna var sjukt bra kvalitet men ingen skulle ändå välja en sådan nu, utan alla (nästan) väljer en modern smartphone...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av danni »

Jag hade nyligen en P85+ från 2014 som lånebil. Den hade ljusa skinnstolar av gamla sorten och de såg rätt bedrövliga ut. Överlag kändes inredningen mycket mindre gedigen än på min bil från sent 2015.

Jag tycker ändå om inredningen i min Tesla. Den är minimalistisk men överlag välgjord. Men att jämföra med Porsche går bara inte. Porsche är långt långt före vad gäller lyx. Man får se det som att man byter bort interiörkänslan mot andra fördelar (som otroligt mycket bättre drivlina).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av HelectriC »

Jag ska byta till Next Gen stolar på måndag. Ska bli intressant om kvaliteten är förbättrad jämfört med vad vissa beskriver (de stolar jag får är antagligen tillverkade för inte så länge sedan) Mina nuvarande vanliga stolar blev missfärgade ganska fort (dock var det enkelt att fixa med skinnrengöringsmedel), men har för övrigt hållt sig ganska bra i formen. En störande liten bula mitt i ryggen har jag dock och hoppas de nya inte uppvisar samma fel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av mati »

danni skrev:
Jag hade nyligen en P85+ från 2014 som lånebil. Den hade ljusa skinnstolar av gamla sorten och de såg rätt bedrövliga ut. Överlag kändes inredningen mycket mindre gedigen än på min bil från sent 2015...
Var det den gröna med en ful repa i stötfångaren som SC har som lånebil? Jag har också haft den och jag tyckte att den var i bedrövligt skick runtom. Min bil är också från 2014 men den är i princip i nyskick. Det handlar väl mycket om hur bilarna behandlas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1788
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av +46 »

Jag håller helt med dig Mati. De senaste sju, åtta åren har jag med flyg och hyrbil frekvent rest till olika orter, främst i Sverige. Som guldkund hos Hertz har jag mer eller mindre alltid blivit uppgraderad till en lyxigare hyrbil än vad jag har bokat.
Men jag blir nästan lite mörkrädd när man tittar på mätarställningen och ser hur lite de har gått i förhållande till slitaget. Det gäller allt från interiör till olika missljud och skrammel. Inte sällan har det varit så kallade tyska premiumbilar.
Installerat 13,2 kWp solceller
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Surfaren »

Jag hade en Mercedes nyligen när min Tesla stod hos RM en vecka. Bärgaren fick hämta Mercan för motorlampan började lysa. 350 mil på mätaren. Tysk premiumbil, jovisst...

Enligt goda vänner som känner en kille som bor i Norge och kör en äldre Tesla så är det en helt annan känsla i min från sent 2015. Dom tycker hans bil är ganska sunkig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Jag hade nyligen en P85+ från 2014 som lånebil. Den hade ljusa skinnstolar av gamla sorten och de såg rätt bedrövliga ut. Överlag kändes inredningen mycket mindre gedigen än på min bil från sent 2015...
Var det den gröna med en ful repa i stötfångaren som SC har som lånebil? Jag har också haft den och jag tyckte att den var i bedrövligt skick runtom. Min bil är också från 2014 men den är i princip i nyskick. Det handlar väl mycket om hur bilarna behandlas.
Japp, just den. Sjukt ovant för mig med hur spakarna vid ratten satt för övrigt. Blev mycket oavsiktligt blinkande och farrthållande när jag egentligen ville göra annat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Zoidberg »

danni skrev:

Japp, just den. Sjukt ovant för mig med hur spakarna vid ratten satt för övrigt. Blev mycket oavsiktligt blinkande och farrthållande när jag egentligen ville göra annat.

Jag har precis samma erfarenhet av samma bil.

Folk måste ju tro att dom där Teslaägarna är änna riktigt dumma i huvudet! Kan ju inte ens använda blinkers på rätt sätt! :D

Knepigt att dom bytte plats på spakarna! Men det är ju 100ggr bättre som det är nu.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av alset srotom »

Zoidberg skrev:
danni skrev:

Japp, just den. Sjukt ovant för mig med hur spakarna vid ratten satt för övrigt. Blev mycket oavsiktligt blinkande och farrthållande när jag egentligen ville göra annat.

Jag har precis samma erfarenhet av samma bil.

Folk måste ju tro att dom där Teslaägarna är änna riktigt dumma i huvudet! Kan ju inte ens använda blinkers på rätt sätt! :D

Knepigt att dom bytte plats på spakarna! Men det är ju 100ggr bättre som det är nu.
Samma sak när regen styr bromsljuset själv.
Folk bakom på motorvägen måste undra vad det är för idiot som bromsar på motorvägen helt plötslig trots ingen trafik.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Zoidberg »

För att inte tala om automatisk avbländning.. :shock: :|
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av Oktavos »

Hej igen,

Efter två dagars sjukfrånvaro och fortfarande risig som f..!
Ser att det har droppat in en del svar och de tackar man för, skall försöka svara lite här.
Jag blir mycket bedrövad när man läser nyare P90D som har säte slitna till skam men äldre har inte motsvarande slitage.
Man blir lite gladare när man läser att tesla fixar allt på garantin utan diskussion.
Sen är det tid att bli fundersam igen, Mazda CX-5 har högre byggkvalitet än tesla inte bara de, utan överlägsen.
I Mazda skramlar, gnisslar och går det inte i sönder någonting som det då gör i Tesla förstår jag.
Överlag så kan man nog säga att det finns en del att diskutera när det gäller kvaliteten.
Fortsätter att läsa inläggen, Tesla kommer inte i närheten av Porsche kvaliteten, nä de har jag förstått här i forumet
och även när jag suttit i Tesla S, där är lååååång väg kvar för Tesla, om någonsin.
Att använda Porsche som någon sorts jämförelse här, kan man lika gärna sluta med.
Nästa inlägg är också intressant, byta till next gen stolar, kan man det, eller är det ett garantiärende?

Sen läser jag något om spakarna vid ratten? sitter inte blinkers o helljus o farthållare på samma sätt som
i våra normala bilar?
Läser också (regen styr bromsljuset själv) vad betyder det?
Och till sist (för att inte tala om automatisk avbländning) Är det problem med den funktionen?

Ja det blev kanske lite struligt eftersom jag inte kunde va med i diskussionen efterhand, men eftersom
ni är smarta så är det nog inga problem med det :D
Säg nu att modell S är bättre än så här, om man handlar en ny eller näst intill ny.....snälla :| :?:

Man vill ju mer än betala för batteri o motorer som ju tydligen är outstanding, resten av bilen skall ju
också vara värd att betala för :?
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av vigge50 »

Oktavos skrev:
Läser också (regen styr bromsljuset själv) vad betyder det?
Jag har ingen Tesla själv så jag kan inte svara på kvalitén men detta kan jag svara på.
Vi behöver kanske inte gå in på exakt varför även om jag kan förklara men när du släpper gasen så omvandlas elmotorn till en generator som laddar upp batteriet. Detta gör så att bilen bromsar ner även om du inte rör bromspedalen och för att varna bakomliggande trafik att bilen saktar ner så tänts bromsljusen eftersom att det blir nästan samma sak som en svag inbromsning. Hur kraftig inbromsningen är går att välja men det är ett nytt sätt att köra på och du blir mindre beroende av bromspedalen.
Skriv svar