Det är nog "nästan" 10% billigare nu.thomas76 skrev:Om det varjefall kunde vara 10% billigare istället för 1%. Men det är ju bättre än inget
Snart är restvärdeskampanjen och länkrabatten borta, och dollarprishöjningen här...
Moderator: Redaktion
Det är nog "nästan" 10% billigare nu.thomas76 skrev:Om det varjefall kunde vara 10% billigare istället för 1%. Men det är ju bättre än inget
Gäller restvärdeskampanjen även för X60D?Surfaren skrev:Restvärdeskampanjen är förlängd igen! Gäller till på fredag för S60, 60D och 90D. Använd gärna min länk för 8000 rabatt: http://---
Det finns restvärdesgaranti för X60D.alset srotom skrev:
Gäller restvärdeskampanjen även för X60D?
Restvärdesgarantin gäller fortfarande. Det som tog slut sista juli var en kampanj med ett extra bra garanterat restvärde.gellerstam skrev:Kommer det ngn mer restvärdesgaranti månne?
Om det kommer igen så kan det vara läge att beställa en X annars får jag nog förlänga kontraktet på PHEV'n och invänta 3'an.
Ahaaa, jag hittade inge på X's sida så jag tänkte att den gått ut .... Får leta lite till ... Tack Surfaren.Surfaren skrev:Restvärdesgarantin gäller fortfarande. Det som tog slut sista juli var en kampanj med ett extra bra garanterat restvärde.gellerstam skrev:Kommer det ngn mer restvärdesgaranti månne?
Om det kommer igen så kan det vara läge att beställa en X annars får jag nog förlänga kontraktet på PHEV'n och invänta 3'an.
Tack.Leo skrev:Det var 4 %-enheter extra. Så numera kan du alltså dra bort 4% på alla siffror i tabellen i bilden jag bifogar.
Off topic: Är det till att dricka te?bylund skrev:Framkomligheten med bakhjulsdrift är bra. Framkomligheten med fyrhjulsdrift är löjligt bra! Vi har kört i två vintrar nu med bakhjulsdrift inklusive en tur till Björkliden och det har inte varit problem att komma fram.
En enda gång har jag haft problem, och då pratar vi inte dåligt plogade landsvägar, utan brant, fuktig och isig kullerstensbacke i centrala Stockholm (Bellmansgatan på Söder för den intresserade). Då fick jag ge upp första försöket och backa ner och ta lite sats.
Tar du en demo- eller lagerbil så får du också 8000 i rabatt, genom att berätta för Tesla-personalen vilken rabattkod du vill använda.e5m1r skrev:Ett tips jag kan ge (även om det innebär att du inte kan använda min refferal länk) är att titta på lagerbilar de är även beredda att backa en 75 till 60 för att sälja lagerbil och på det så tillkommer rabatten så win win
Hehe, nej det var av helt andra anledningar jag var där och snurrade.Lessmog skrev:Off topic: Är det till att dricka te?Bellmansgatan trafikerar jag själv varannan månad, på väg till Hornsgatan 46. S85D, odubbat (av bl a den anledningen).
Faktum är att även de bakhjulsdrivna bilarna är fyrhjulsbromsade. Fyrhjulsdrift kan t o m ge falsk känsla av säkerhet, då det inte känns halt alls när man accelererar.zeb skrev:Vad gäller AWD så är det lite lurigare att få beslutsunderlag. Framkomlighetsmässigt så lär ju RWD räcka i de allra flesta fall. Men det finns ju en säkerhetsmässig aspekt också, vet nån om en AWD klarar en undanmanöver (typ älgtest) bättre än en RWD?
Det är väl så med AWD att man kanske aldrig får nytta av det, men får man det kan det vara ovärderligt... Frågan är när och vad är oddsen...
Jepp, så är det ju. Fick detta svar på samma fråga av en bekant.bylund skrev:Faktum är att även de bakhjulsdrivna bilarna är fyrhjulsbromsade. Fyrhjulsdrift kan t o m ge falsk känsla av säkerhet, då det inte känns halt alls när man accelererar.zeb skrev:Vad gäller AWD så är det lite lurigare att få beslutsunderlag. Framkomlighetsmässigt så lär ju RWD räcka i de allra flesta fall. Men det finns ju en säkerhetsmässig aspekt också, vet nån om en AWD klarar en undanmanöver (typ älgtest) bättre än en RWD?
Det är väl så med AWD att man kanske aldrig får nytta av det, men får man det kan det vara ovärderligt... Frågan är när och vad är oddsen...
När jag köpte min Tesla så sålde jag en Outlander PHEV Business Nav med dragkrok, lastgaller och LED-ljusramp som var 1,5 år gammal och hade gått ganska prick 2000 mil. Jag la ut den på KVD och auktionen slutade på 322500 kr inkl moms men före KVD:s avgifter. Det tyckte jag att jag kunde vara väldigt nöjd med.zeb skrev:Hej på er.
Var ett tag sen (typ 1,5 år) sen jag kollade forumet nu. Då var det en 85D som hägrade innan en förestående prishöjning (typ april 2015). Men det föll på att vi precis bytt den andra bilen och ekonomichefen (frugan) var inte med på noterna. Var kanske iofs bra för nu har jag kört väldigt billigt ett tag (Outlander PHEV). Men Tesla-suget vill inte ge sig och så råkade jag få höra om restvärdeserbjudandet som återuppstått så då var det dax att börja kolla läget igen.
Vad jag förstår så gäller 4% extra i restvärde på 60-modeller september ut och även rabatten på 8000 går att få.
Tidigare har jag varit låst till att "klart man skall ha största batteriet", men med det och lite lull lull blir månadskostnaden ganska hög, både leasingmässigt och förmånsvärdesmässigt - inte riktigt försvarbart i min sits.
Men efter lite funderande och läsande på detta förträffliga forum inser jag att 60 kWh batteriet kommer att räcka gott och väl. Så nu skall jag bara luska ut vad Outlandern (1,5 år / 1400 mil) kan vara värd innan beställning - vill helst inte gå back på den men vissa indikationer verkar lovande.
Har eget AB och skall ha bilen som förmånsbil, 5år och 2000 mil om året var tanken.
Det trevliga med garanterat restvärde på 45% och 5år är att man kan få ner månadskosten till trevliga nivåer med minimal risk i slutändan. Hade inte garantin funnits hade nog leasingbolaget velat ha max 30% eller liknande i restvärde.
Men nu till några frågor till er ärade forummedlemmar, vill gärna få lite feedback angående valen av extrautrustningen.
Bilen jag tänkt mig är MS60 eller MS60D, i övrigt:
Silver eller Titanium metallic
Soltak
Next gen beige eller svart. (inte bestämt svart eller ljust tak heller)
AP
Hi-Fi (troligtvis)
Det jag funderar på som påverkar kostnaden är Hi-Fi och AWD.
Hi-Fi - det jag vill åt är framför all bra skjuts i basen. Vet att med Hi-Fi blir det ok men har inte lyckats lyssna i nån bil utan Hi-Fi. Nu är ju detta subjektivt men nån som har koll på om basen är klen utan Hi-Fi. Vad jag förstått finns det ju en 8-tums subba i Hi-Fi paketet som borde göra en del skillnad. Kanske finns nån i Gbg trakten utan Hi-Fi som kan tänka sig att man får provlyssna lite...
Vad gäller AWD är det också lite tveksamt. Prestanda och räckviddsmässigt är ju skillnaderna små, men hur är det med körkänsla och framkomlighet. Bor som sagt i Gbg men det händer att man åker till Sälen eller liknande ibland. Finns det andra för/nack delar man bör känna till inför beslutet. Privatekonomiskt gör det ca 650 kr efter skatt och för firman ca 900 kr per månad. Vad får man för dessa pengar...
Sen hade jag velat ha next gen säten i grått, men det tar ju nästan ett år att få!!! Är inne på beige men måste se den i verkligheten, på hemsidan ser färgen bedrövlig ut men tror den är betydligt mildare och mindre gulaktig i verkligheten. Dom hade ingen bil med beige klädsel i Teslas showroom härom dagen, men det kanske dyker upp. Finns det kanske nån i Gbg-trakten som har? Det svarta skinnet har jag sett i butiken - blir lite för svart totalt sett i min smak - men man kan ändra sig. Kan tänka mig att svart passar bättre till silver, och beige till titanium - åsikter om det?
Sen hör jag till skaran som inte vill slita ut bilen genom att tvätta hela tiden, därför tänker jag silvermetallic - har funkat bra på tidigare bilar. Men titanium ser inte heller så tokig ut. Men det är väl samma där, ser inte likadan ut på hemsidan som i dagsljus. Nån som vet hur väl titanium kamouflerar smuts? Får försöka hitta en bil för att kolla detta också...
Vore tacksam för input!
/Lars
Trodde inte du menade att AWD var dåligt, men det är inte bara fördelar även om de verkar överväga.bylund skrev:Jag försöker alltså inte antyda att bakhjulsdriften skulle vara bättre än fyrhjulsdriften. Idag hade jag nog valt fyrhjulsdrift, särskilt med tanke på att man ändå får den lilla frunken oavsett antal motorer. När jag beställde hade jag inte valet, men jag är väldigt nöjd med tvåhjulsdriften ändå.
Låter ju ganska bra. Men du sålde väl innan faceliften (eller vad det nu var) kom på Outlandern - skulle jag få 300 kkr innan avgifter hade jag varit skitnöjd och absolut blivande Teslaägare!När jag köpte min Tesla så sålde jag en Outlander PHEV Business Nav med dragkrok, lastgaller och LED-ljusramp som var 1,5 år gammal och hade gått ganska prick 2000 mil. Jag la ut den på KVD och auktionen slutade på 322500 kr inkl moms men före KVD:s avgifter. Det tyckte jag att jag kunde vara väldigt nöjd med.
Håller med om detta - inkl. panoramataket. Hade eventuellt backat på det men iom möjlighet till lastbågar blir det en "no brainer".För min del tycker jag nextgensäten och autopilot är obligatoriskt. Jag hade inte beställt en Tesla utan de tillvalen. Panotaket älskar jag men det är mycket en smaksak, en del gillar det inte alls.
I might take you up on that! Håll utkik efter PM. Måste få med mig dottern också i så fall - hon är ganska kräsen när det gäller bas...Vad gäller ljudsystemet så tycker jag faktiskt inte att HiFi-paketet är särskilt prisvärt. Visst, subwoofern ger bättre bas och ljudet är lite tightare, men inte värt pengarna. Grundsystemet har ganska bra bas om än inte något jättetryck, men väldigt neutralt och bra ljud överlag, även om man drar på lite. Jag bor i Göteborg och har standardljudet - du får jättegärna komma och provlyssna. Skriv till mig i PM så löser vi det. Jag hade faktiskt en kille här idag som provlyssnade av exakt samma anledning, och han bestämde sig för att nöja sig med standardljudet.
Visar det sig att man kan skippa Hi-Fi så är nog AWD givet - annars bara troligt än så länge...Vi diskuterade lite det här med AWD också. Han bestämde sig för en 60 RWD. Jag älskar Teslas AWD, den är så jäkla bra. Framkomligheten är enorm och bilen går verkligen som på räls, den är klistrad mot vägen. Samtidigt tar de lite väl mycket betalt för det. I mitt fall (85D vs 85) fick jag massa extra prestanda på köpet vilket gjorde det värt. Frågan är hur värt det är för en 60. De bakhjulsdrivna har ju väldigt bra framkomlighet också.
Are you from the dark side? Fast måste erkänna att Midnight silver ser ganka fräck ut - men det kräver att den är ren. Tvättar du bara för hand eller finns det biltvättar man kan lita på?Vad gäller färgen tycker jag faktiskt att faceliften blir skitsnygg i Midnight Silver. Om jag beställde nu hade jag nog tagit Midnight Silver + svart nextgen + svart innertak, mmmmmmums...
Om jag minns rätt så var det i ungefär samma veva som faceliften kom men innan man började se den ute på gatorna. Det var i oktober förra året i alla fall. Men din bil har ju hälften så många mil typ, du lär nog kunna få 300 kkr för den.zeb skrev:Låter ju ganska bra. Men du sålde väl innan faceliften (eller vad det nu var) kom på Outlandern - skulle jag få 300 kkr innan avgifter hade jag varit skitnöjd och absolut blivande Teslaägare!
Ohyes! Egentligen tycker jag svart är snyggast. Min bil är såklart svart. Men av någon anledning har jag fastnat för Midnight Silver just på faceliften, den blir lite mer nyanserad i utseendet än den helt svarta.zeb skrev:Are you from the dark side? Fast måste erkänna att Midnight silver ser ganka fräck ut - men det kräver att den är ren. Tvättar du bara för hand eller finns det biltvättar man kan lita på?