Funderar på att köpa en X, behöver råd.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Då sitter man där och gjort en dyr provkörning. Har ju beställt en liten 3:a vilket gjorde att suget efter en S försvann delvis. Men nu i lördags så testade jag en X i Halmstad och är nu mer sugen än någonsin.

Så då börjar frågorna välla in.

90D eller 75D?

Premium paketet eller inte? Det är ju 48 900 plus att man måste ta skinnsäten för 27 100, är det värt det?

Jag älskar musik och då är frågan med, skall man köpa stora ljud paketet eller räcker standard?

Hur tänker ni?

Något annat man bör tänka på?

För mig lutar det åt 5 sittplatser eftersom jag har mer nytta av packutrymme än av fler säten.

Kommer leasa bilen, och då är det ju lite skillnad på förmånsvärdet på en 75D utan tillval till en 90D med lull lull för 100-150 papp.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Funderar på att köpa en X, behöver råd.

Inlägg av Svenssons »

90D hade varit mitt förstaval då jag funderar på att dra husvagn och tänkt köra en del där laddinfrasteukturen inte är optimal. Tror dock att 75D skulle räcka till 90% av körningarna utan några problem och resterande utan några större problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Om du är ute efter lastutrymme, så tänk på att mittenstolen i andra rad tar en del plats i längdriktning. Tar du en 6-sitsig, så kan du lasta mer fram till andra rad när tredje rad är nerfälld än du kan med en 5-sits.
Men det kanske du redan utvärderat?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Precis, 6 sittplatser är nog det allra bästa för de flesta. Då kan 5 låmgbenta och en med lite kortare ben sitta i bilen. Med 7 sittplatser kan bara 4 låmgbenta sitta i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Inlägg av Lucidor »

AP: självklart.

Jag valde bort premiumiteriören då jag ansåg att värdet inte motsvarade priset:
  • * Självpresenterande förardörr. Det låter coolt, men är behäftat med knepiga randvillkor. Många ägare på TMC har deaktiverat funktionen.
    * HEPA filter. En funktion som är gjord för platser med höga halter luftföroreningar (läs: Shanghai) och ganska meningslös i skandinavien med vår rena luft.
    * Ventilerade framsäten. Verkan enligt vittnen på TMC varierar mellan obefintlig till knappt märkbar. Jag ville dessutom inte ha perforerade säten med tanke på barnen och deras tendens att smula ner omkring sig. Tesla har dessutom av någon outgrundlig anledning valt att göra ventilationen sugande snarare än blåsande, vilket jag tror gör smulproblemet värre.
    * Skinnklädsel av vissa inredningsdetaljer. Jag har valt den veganska vita inredningen och påverkas således inte av detta.
    * Alkantara på innetak och intrumentbräda. Nu kommer jag kanske göra andra upprörda, men jag gillar inte alls utseendet. Det ser i mina ögon väldigt "Amerikanskt" ut i en negativ bemärkelse. Tänk amerikanska motorbåtar med heltäckningsmatta i motorrummet så förstår ni vad jag menar.
    * LED-belysning i kupén. Vittnesuppgifter gör gällande att den är mycket svag. Många ägare av Model S installerar eftermarknadsbelysning av samma anledning. Det sägs vara plättlätt eftersom kablarna är framdragna även på modeller utan premiuminteriör. Jag hoppas att detsamma gäller Model X.
    * Kurvljus. Det skulle jag gärna ha, men den funktionen kan allena inte motivera priset för detta paket.
    * Telefondockning. Den är kinkig på telefonens tjocklek Vad jag förstår så kommer den inte att funka med min Google Nexus 6 med skal.
Luftfjädring. Inkluderat eftersom jag valde 90D.

Köldpaket. Ja, men det sägs att man kan klara sig utan tack vara funktionen att förvärma bilen.

UHIFI. Jag är är också ljudnörd. Ljuden i min nuvarande bil (MB) är så embarmeligt att jag nästan tappat lusten till musik. Jag valde detta paket för att återfå tron på kulturen.

Dragpaket. Jag har nästan aldrig dagit något med någon bil, men tror paketet påverkar andrahandsvärdet mycket. Därför valde jag det.

Stora laddaren. jag ser inget användningsfall där den kommer till sin rätt.
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

Lucidor skrev:

• * Självpresenterande förardörr. Det låter coolt, men är behäftat med knepiga randvillkor. Många ägare på TMC har deaktiverat funktionen.
    * HEPA filter. En funktion som är gjord för platser med höga halter luftföroreningar (läs: Shanghai) och ganska meningslös i skandinavien med vår rena luft.
    * Ventilerade framsäten. Verkan enligt vittnen på TMC varierar mellan obefintlig till knappt märkbar. Jag ville dessutom inte ha perforerade säten med tanke på barnen och deras tendens att smula ner omkring sig. Tesla har dessutom av någon outgrundlig anledning valt att göra ventilationen sugande snarare än blåsande, vilket jag tror gör smulproblemet värre.
    * Skinnklädsel av vissa inredningsdetaljer. Jag har valt den veganska vita inredningen och påverkas således inte av detta.
    * Alkantara på innetak och intrumentbräda. Nu kommer jag kanske göra andra upprörda, men jag gillar inte alls utseendet. Det ser i mina ögon väldigt "Amerikanskt" ut i en negativ bemärkelse. Tänk amerikanska motorbåtar med heltäckningsmatta i motorrummet så förstår ni vad jag menar.
    * LED-belysning i kupén. Vittnesuppgifter gör gällande att den är mycket svag. Många ägare av Model S installerar eftermarknadsbelysning av samma anledning. Det sägs vara plättlätt eftersom kablarna är framdragna även på modeller utan premiuminteriör. Jag hoppas att detsamma gäller Model X.
    * Kurvljus. Det skulle jag gärna ha, men den funktionen kan allena inte motivera priset för detta paket.
    * Telefondockning. Den är kinkig på telefonens tjocklek Vad jag förstår så kommer den inte att funka med min Google Nexus 6 med skal.

Köldpaket. Ja, men det sägs att man kan klara sig utan tack vara funktionen att förvärma bilen.

UHIFI. Jag är är också ljudnörd. Ljuden i min nuvarande bil (MB) är så embarmeligt att jag nästan tappat lusten till musik. Jag valde detta paket för att återfå tron på kulturen.

Dragpaket. Jag har nästan aldrig dagit något med någon bil, men tror paketet påverkar andrahandsvärdet mycket. Därför valde jag det.

Men va fan, jag hade nästan bestämt mig så kommer du med en massa bra synpunkter om premiumpaketet. Får jag tänka till lite igen, sista dagen att ändra sig på imorgon för min X
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Lucidor skrev:
Håller med. AP är en absolut must have.
Lucidor skrev:
Alkantara på innetak och intrumentbräda. Nu kommer jag kanske göra andra upprörda, men jag gillar inte alls utseendet. Det ser i mina ögon väldigt "Amerikanskt" ut i en negativ bemärkelse. Tänk amerikanska motorbåtar med heltäckningsmatta i motorrummet så förstår ni vad jag menar.
Det är ENORM skillnad i kvalitetskänsla på en bil med alcantarainredning och en utan. Alcantara i innertak och på instrumentbrädan ser ut som på andra premiumbilar, utan detta är det halvglansig plast som på en billig Kia. Också de utan alcantara har stygn i instrumentbrädan, men då är det billig plast som är sydd istället för alcantara.
Håller alltså inte alls med dig - det ser inte amerikanskt ut med alcantara, det ser tyskt ut. Och det ser koreanskt ut utan.
Lucidor skrev:
Valde stora ljudpaketet på min Model S och älskar det. Lyssnar mycket och gärna på musik i bilen - ljudet gör att jag gärna tar omvägar bara för att lyssna på musik lite längre.
Valde därför stora ljudpaketet på vår Model X också.
Lucidor skrev:
Läs min tråd om resan runt Östersjön - har haft nytta av dubbelladdaren i min Model S flera gånger.
I alla normalfall klarar man sig med standardladdaren på 11kW eftersom det är maximalt vad ett vanligt trefasuttag klarar av att ge, men om man räknar med att vara ute och resa i områden där Tesla inte har något superladdarnätverk så vill man få så hög hastighet som möjligt från exempelvis 32A-uttag som inte är särskilt ovanliga.
Jag har dubbelladdaren i min Model S och är mycket glad för det nu. Har beställt den stora laddaren till Model X också, men hade inte gjort det om jag inte planerat att använda bilen till utlandsresor med familjen.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Lucidor skrev:

Grymt bra resonemang!

Jag hade dock valt bort ultra hifi och ersatt med premium interiör.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Inlägg av Lucidor »

Herr X skrev:
Lucidor skrev:
Det är ENORM skillnad i kvalitetskänsla på en bil med alcantarainredning och en utan. Alcantara i innertak och på instrumentbrädan ser ut som på andra premiumbilar, utan detta är det halvglansig plast som på en billig Kia. Också de utan alcantara har stygn i instrumentbrädan, men då är det billig plast som är sydd istället för alcantara.
Håller alltså inte alls med dig - det ser inte amerikanskt ut med alcantara, det ser tyskt ut. Och det ser koreanskt ut utan.
Haha, jag förutspådde ju att min synpunkt skulle väcka känslor! Eftersom det handlar om tycke och smak så finns det inga fel eller rätt, kan bara konstatera att vi tycker olika. För att förtydliga så avsåg jag endast instrumentbrädan. På innertaket skulle jag inte ha något emot alcantara, det kan nog ge en ombonad känsla.

Så här ser instrumentbrädan ut i en Model X utan premiuminteriör. Jag gillar den rena looken. Med ultravitt och kolfibertrim får jag associationer till rymdskepp.

Bild

Bild

Sedan en sak som slog mig när jag sett bilen i verkligheten några gånger. Perforeringen i stolarna påverkar klädselns färg. Hålen är små och mörka och ögat interpolerar så att ytan upplevs som mörkare. Följden är att de ultravita stolarna utan perforering ser vitare ut än de med perforering!

Bild
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Alcantara är en mycket slitstark och dyr plast som består av 60 % polyester och 40 % polyuretan. Huruvida det känns lyxigare att välja en plast som vill efterlikna mocka istället för skinn är som sagt var en fråga om tycke och smak och inte en kvalitetsfråga. Detta sagt all den stund som alcataran bara används på ytor och inredningsdetaljer där dess utomordentliga egenskaper inte gör någon skillnad / nytta.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Tack för alla bra svar.
Lutar nu åt att skippa premiumpaket men UHIFI blir ett måste.
Dragkrok blir det med. Ungarnas cyklar mm körs ibland.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Då försvann 17k från kontot nu.

2 veckor nu på mig att planera min 40 års present. Fyller i mars nästa år så nu börjar man längta.

DNB var dock lite struliga. Mina 7 bilar sen innan belastade min kredit för mycket tyckte de. Men med 30% handpenning gick det dock bra.

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Anders77 skrev:
Då försvann 17k från kontot nu.

2 veckor nu på mig att planera min 40 års present. Fyller i mars nästa år så nu börjar man längta.

DNB var dock lite struliga. Mina 7 bilar sen innan belastade min kredit för mycket tyckte de. Men med 30% handpenning gick det dock bra.

Stort grattis!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Inlägg av krabbe »

Jag har "kanske" fått möjlighet at köpa en model X från et annat EU land. (NY bil)

Någon som känner reglerna om jag enda kan få miljöbilsersätningn (den kommer inte bli reg. Innan jag (om jag hittar pengarna ;) ) Tar den till Sverige.

Så 1. Reg blir i Sverige !

Hur är det med momsen ?

Jag forlorare självklart vagnskadegaranti betalt från Tesla (så måste betala hel försäkring från dag 1 )

Annat som jag måste fundera på innan jag tar beslut.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

krabbe skrev:
Jag har "kanske" fått möjlighet at köpa en model X från et annat EU land. (NY bil)

Någon som känner reglerna om jag enda kan få miljöbilsersätningn (den kommer inte bli reg. Innan jag (om jag hittar pengarna ;) ) Tar den till Sverige.

Så 1. Reg blir i Sverige !

Hur är det med momsen ?

Jag forlorare självklart vagnskadegaranti betalt från Tesla (så måste betala hel försäkring från dag 1 )

Annat som jag måste fundera på innan jag tar beslut.
Du bör få supermiljöbilspremien om den inte varit i trafik utomlands tidigare.
Moms ska betalas i Sverige på nya fordon, d v s nyare än ett halvår eller gått mindre än 600 mil. Har du betalat moms i utlandet kan du begära tillbaka den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kanske "dubbelkolla" med Tesla i Sverige så inget oväntat dyker upp. Å andra sidan är det kanske de som sätter käppar i hjulet i så fall..
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: Funderar på att köpa en X, behöver råd

Inlägg av Johnalm »

Nu har jag bollat med min revisor och fått grönt ljus :D
Några frågetecken/val att ta ställning till:
1. 90D eller P90D (räcker säkert med 90D, men mycket vill ha mer 8-)
2. Tillval. Då jag kommer köra på företagsleasing spelar förutom bilpriset även förmånsvärdet roll. Dock är förmånsvärdet "skit samma", 10 eller 11 tkr känns som det kvittar. Dessa alternativ ser jag framför mig:
- 90D med luftfjädring, premium-pkt, 6 säten, köldpkt, dragkrok. Ultrahifi klarar jag mig egentligen utan.
- P90D med allt utom 16,5 kW-laddare.

Någon som kan uttala sig om hur mkt bättre ljud det är med uhf? Är jäkligt nöjd med min S utan, enda egentliga anledningen att lägga till det på en P90D är att den då är fullsmockad (förutom Ludicrous såklart), vilket jag tror kan förbättra andrahandsvärdet.

AP köper jag till i efterskott... :)

Färgen blir nog svart eller blå med ultravit klädsel. Velar lite kring val av fälgar, lutar åt 22" men beror nog på val av P eller ej.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Hifi ger mer bas...
22" sägs vara högljudda
Blå med vit ( som Björns )
P är klart roligare men räckvidden är sämre och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Skillnaden upp till Ultra HiFi på Model S tycker jag inte känns värd priset. Men från vad jag har hört är det en annan och mer påkostad anläggning i Model X, så det är inte säkert man kan dra den parallellen rakt av.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
18650

Inlägg av 18650 »

e5m1r skrev:
och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Vad är din lilla källa på att en 90D kommer längre än P90D/DL med släpvagan???????????????????????????????????????????????????????

Borde inte en 75D komma ännu längre per kWh med släp i så fall?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Eller??????????????????!!!!!!!!!!!??????????????????????

Jävla gissande!
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Teslamotors.com
P modellerna har lägre räckvidd..

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

18650 skrev:
e5m1r skrev:
och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Vad är din lilla källa på att en 90D kommer längre än P90D/DL med släpvagan???????????????????????????????????????????????????????

Borde inte en 75D komma ännu längre per kWh med släp i så fall?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Eller??????????????????!!!!!!!!!!!??????????????????????

Jävla gissande!
Fakta är att P-modellerna har kortare räckvidd än de vanliga (med samma batteristorlek) och att 22" hjul ger lägre maxlast vid användande av dragkrok), kolla Tesla.com
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

P modellen har ju aningens kortare räckvidd officiellt. Eftersom det funderas på dragkrok tänker man antagligen dra släp någon gång. NÄR du drar släp kommer räckvidden att sjunka rejält oavsett version.

Därav att kaske fördelar med att ha så lång räckvidd som möjligt från början.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

18650 skrev:
e5m1r skrev:
Vad är din lilla källa på att en 90D kommer längre än P90D/DL med släpvagan???????????????????????????????????????????????????????...
https://www.tesla.com/sv_SE/modelx/design
489km för 90D och 467km för P90D.
Det är samma batteri i bägge bara det att P drar något mer energi. Varför? Jag vet inte men gissar att utväxlingen i P är mer fokuserad på acceleration än ekonomi.
Jag antar att dessa siffror kan överföras till släpdragande också, men inte säkert. Det kan ju vara så att man behöver en annan utväxling för att vara optimal som dragbil.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

e5m1r skrev:
Hifi ger mer bas...
22" sägs vara högljudda
Blå med vit ( som Björns ) Bild
P är klart roligare men räckvidden är sämre och med tanke på att X drar mer och att du kanske vill dra ett släp så låter 90D som vettigare
Hmm, nu har jag sovit på saken (nåja, knatat runt i huset med nyfödd som inte vill sova...) och nu går resonemanget som följer:

Svart eller blå P90D med 6 vita säten, allt lull-lull utom AP som köps till vid leverans och utan 16,5 kW. Tar 20" (ska ändå bytas till vinterdäck strax därpå) och köper 22" till sommardäcken nästa sommar.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Skriv svar