Model X, sommar-/vinterdäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Model X, sommar-/vinterdäck?

Inlägg av Johnalm »

Varför finns inga vinterdäck att välja i design studion? Någon som vet vad en uppsättning vinterdäck kostar på 20"-fälgar?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Model X, sommar-/vinterdäck?

Inlägg av bylund »

Du kan få en fingervisning på den amerikanska webbshoppen. Räkna med minst 11 kr per dollar då de amerikanska priserna är utan försäljningsskatt/moms.

http://shop.teslamotors.com/collections ... e-covers-1
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Ett alternativ är fälgar från teslafied.eu som tex T Sportline TST, sen däck från valfri däckfirma.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tesla.com har både 19" och 20" vinterdäck på den amerikanska sidan. Eftersom webbshop för Sverige inte finns ännu och inga Model X har levererats ännu till Sverige så saknas info om svenska priser. 19" går på $2 800 vilket nog blir ca 30tkr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Tack för infon, trodde ett tag att det var allvädersdäck (som inte är helt ovanligt i USA)...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Pratade med Christian i lördags på Tesla och han sa att de väntar med på besked om vad vinterdäcken kommer kosta. Han hade ingen aning om när dessa kommer in på webben eller till butik.

Så bara vänta och vänta.

Vi Tesla nerdar börjar ju bli vana vid väntandet :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Tesla.com har både 19" och 20" vinterdäck på den amerikanska sidan. Eftersom webbshop för Sverige inte finns ännu och inga Model X har levererats ännu till Sverige så saknas info om svenska priser. 19" går på $2 800 vilket nog blir ca 30tkr.
Trodde inte att gick att ha mindre än 20"?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Teoretiskt skulle det nog gå med 10" också fast då blir det bra mycket gummi. Kommer nog själv välja 19" till vintersulorna. Vill man se dessa är det bara att gå in på http://shop.teslamotors.com/collections/model-x
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Teoretiskt skulle det nog gå med 10" också fast då blir det bra mycket gummi. Kommer nog själv välja 19" till vintersulorna. Vill man se dessa är det bara att gå in på http://shop.teslamotors.com/collections/model-x
Ska du demontera bromsskivorna då eller?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Personligen försöker jag se till alternativet att bara ha två uppsättningar däck, och en uppsättning fälg. Dock har jag inte hittat några vinterdäck till 22"...
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:

:mrgreen: Jag skrev teoretiskt möjligt.... Eftersom det nog är samma bromsar på X som på S så ska det ju inte vara några problem att ha samma storlek på fälgarna. Nu har Tesla dessutom i orginal valt att ha 19" även till Model X. Funderar på om jag byter mina 22" till 19" för sommaren också..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

:mrgreen: Jag skrev teoretiskt möjligt.... Eftersom det nog är samma bromsar på X som på S så ska det ju inte vara några problem att ha samma storlek på fälgarna. Nu har Tesla dessutom i orginal valt att ha 19" även till Model X. Funderar på om jag byter mina 22" till 19" för sommaren också..
Jo, men det får inte plats några 10" fälgar på Model S heller. Jag tror inte det är mycket mer än gokarts kanske som skulle klara så små hjul :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

peterlauri skrev:
Personligen försöker jag se till alternativet att bara ha två uppsättningar däck, och en uppsättning fälg. Dock har jag inte hittat några vinterdäck till 22"...
Smart alternativ. Speciellt då man har bilen som tjänstebil. Kostnaden för att skifta fälg behöver man inte skatta förmån för. Det behöver man dock om man väljer att köpa en uppsättning fälgar till.
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Beigler skrev:
peterlauri skrev:
Smart alternativ. Speciellt då man har bilen som tjänstebil. Kostnaden för att skifta fälg behöver man inte skatta förmån för. Det behöver man dock om man väljer att köpa en uppsättning fälgar till.
Dock sliter det på däcket att kränga av och på, framförallt om det är låg profil.
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

peterlauri skrev:
Beigler skrev:
peterlauri skrev:
Dock sliter det på däcket att kränga av och på, framförallt om det är låg profil.

Så hur många gånger klarar ett däck att krängas av och på?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

gellerstam skrev:
peterlauri skrev:
Beigler skrev:
peterlauri skrev:

I Schweiz (där jag bor) är det vanligt att bara ha en uppsättning fälgar med två uppsättningar däck. Det verkar fungera bra för de flesta.
Med Teslan verkar däcken inte räcka allt för länge, inte på min P85+ hur som helst, så det blir inte så många byten.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jpetters skrev:
gellerstam skrev:
peterlauri skrev:
Beigler skrev:
peterlauri skrev:

I Schweiz (där jag bor) är det vanligt att bara ha en uppsättning fälgar med två uppsättningar däck. Det verkar fungera bra för de flesta.
Med Teslan verkar däcken inte räcka allt för länge, inte på min P85+ hur som helst, så det blir inte så många byten.
Det går väl 4 omgångar bakdäck på varje omgång framdäck. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

du får +++ mer i kurvorna, fegis
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

jpetters skrev:
gellerstam skrev:
peterlauri skrev:
Beigler skrev:
peterlauri skrev:

Det stämmer bra med den infon jag fått från Tesla, att däcken slits fort pga vikten. Dom trodde inte det skulle vara några problem att köra med samma fälg.

Dock vet jag inte hur bra det är med breda däck på vintern. Man vill ju ha lite smalare däck för att få bättre friktion mot snön/isen.
---
---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

peterlauri skrev:

Det stämmer bra med den infon jag fått från Tesla, att däcken slits fort pga vikten. Dom trodde inte det skulle vara några problem att köra med samma fälg.

Dock vet jag inte hur bra det är med breda däck på vintern. Man vill ju ha lite smalare däck för att få bättre friktion mot snön/isen.
Model S har samma däcksdimension på sommar som vinter. Jag var också skeptisk men funkar hur bra som helst på vintern och då har jag inte ens AWD. Bilen bara matar på där det är halt och antispinn etc sköter resten. Men av tidigare bilar har jag tydligt märkt att breda däck inte är någon fördel på vintern. Kanske har det att göra med vikten som gör att Teslan alltid trycks mer mot marken och på så sätt får bättre grepp?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

HelectriC skrev:
peterlauri skrev:

Model S har samma däcksdimension på sommar som vinter. Jag var också skeptisk men funkar hur bra som helst på vintern och då har jag inte ens AWD. Bilen bara matar på där det är halt och antispinn etc sköter resten. Men av tidigare bilar har jag tydligt märkt att breda däck inte är någon fördel på vintern. Kanske har det att göra med vikten som gör att Teslan alltid trycks mer mot marken och på så sätt får bättre grepp?
Ur ett rent fysiskt perspektiv så klarar en tyngre bil av att skapa det tryck som krävs för att skapa friktion mot snö/is även vid bredare däck.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Friktionskoefficient

Jag skulle med egna antaganden kunna säga att friktionskoefficienten för friktionsdäck inte är konstant, utan ökar när trycket ökar. Och trycket är omvänt proportionellt mot bredden på däcket, så ett smalare däck skulle därigenom få bättre fäste. Man kan se det som att det krävs ett högre tryck mot snön för att kunna skapa friktion, typ som att gräva ner sig lite djupare i ytan.
---
---
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Svenssons skrev:
Vinterdäckvalet inkluderar även om man vill ha kvar möjligheten att skifta fram och bakdäck främst på vinterdäcken för jämna ut slitaget.

19X8.5″ fram och bak med samma däck runt om, 265/50/19, eller
20X9.0″(front), 20×10.0″(rear) med 265/45/20 (front) och 275/45/20 (rear)

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV ett bra dubbat däck finns dock i alla dimensioner från flera web säljare.

Länken tidigare i tråden, http://www.teslafied.eu och tippset T Sportline TST finns i alla dimensioner. Sjukt snyggt i svart till röd bil.

Vill man använda valda standard 20" sleapstrem hjul på vintern och köpa svarta från teslafied för sommaren är dimensionen låst till 20".

Olika bredd fram och bak är inte optimalt för norrländsk snö och slask även om det bara är 10 mm.

En idé är att fuska med 265 breda däck både till 9.0 och 10.0 breda 20" tums fälgar för att kunna skifta fram och bak vart år.
Får fråga någon om det är olämpligt.
Har alltid skiftat sen fram och bak oavsett typ av 4WD system i över 15 år. Slitaget blir olika fram och bak oavsett 4WD system, modell X verkar ju ha högre belastning på bakaxeln så skillnaden kan nog uppstå även med modell X.

Tur det bara är Juli, drygt 3 månader innan vinterdäcken skall på, hoppas vi har bilen innan dess. 8-)
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Monark1954 skrev:

Tur det bara är Juli, drygt 3 månader innan vinterdäcken skall på, hoppas vi har bilen innan dess. 8-)
Lär dröja 5 månader med vinterdäck för mig. Funderar på att ändå köra Teslas orginal 19" och sedan får jag se om jag köper däck till sommaren för dessa och säljer 22"-hjulen eller om jag köper nya 20"-fälgar med däck till sommaren.
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare

Inlägg av selfish »

Vill bara påminna om att det är smart så länge man har nybilsgaranti att köra på Teslas originalfälgar, då man snabbt kan få service vid punktering via Tesla assistans. De kommer ut med ett utbyteshjul på 19 eller 21. Sitter just nu i Alperna och får en extra hotellnatt då jag väntar på nytt bakdäck. Hade jag haft original på så hade resan fortsatt inom ett par timme... Det är snyggt, kostar räckvidd, men är väldigt opraktiskt att ha tredjerpartsdäck i synnerhet 22"

:D :D :D
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

selfish skrev:
Vill bara påminna om att det är smart så länge man har nybilsgaranti att köra på Teslas originalfälgar, då man snabbt kan få service vid punktering via Tesla assistans. De kommer ut med ett utbyteshjul på 19 eller 21. Sitter just nu i Alperna och får en extra hotellnatt då jag väntar på nytt bakdäck. Hade jag haft original på så hade resan fortsatt inom ett par timme... Det är snyggt, kostar räckvidd, men är väldigt opraktiskt att ha tredjerpartsdäck i synnerhet 22"

:D :D :D
om man har samma dimension som Tesla i 19 eller 21, men tredjepart då? Då passar ju ett orginalhjul med enda skillnaden att det ser annorlunda ut.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar