Verklig värdering modell S
Moderator: Redaktion
Verklig värdering modell S
Kvd auktion:
Intressant att fyra budgivare enades om att värdet på en P85 -13 är ~625'.
Vad är då differensvärdet av:
Årsmodell -14 utan AP? + 50'?
Årsmodell -15 med AP möjlighet? + 100?
Ej performance utan S85? - 50?
Mindre batteri S60? - 80'?
Synpunkter?
Intressant att fyra budgivare enades om att värdet på en P85 -13 är ~625'.
Vad är då differensvärdet av:
Årsmodell -14 utan AP? + 50'?
Årsmodell -15 med AP möjlighet? + 100?
Ej performance utan S85? - 50?
Mindre batteri S60? - 80'?
Synpunkter?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Verklig värdering modell S
Byggkvalitet verkar följa produktionsdatumen också. En tidig S85 skall inte går att jämföra mot en sen S85 om man skall tro på internet. Hur man värderar det vet jag inte.
Är själv förvånad över att tidiga 60 inte är billigare än vad dem är. Någon gång går proppen ur och det höga andrahandsvärdet försvinner.
Är själv förvånad över att tidiga 60 inte är billigare än vad dem är. Någon gång går proppen ur och det höga andrahandsvärdet försvinner.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Verklig värdering modell S
Hur mycket påverkar milen tro? Många Tesla körs ju mycket. "Milrelaterad förslitning" är ju aktuellt på mycket även på en elbil. Hjulupphängningar, stenskott, reparationer av krockskador (omlackering), vanliga 12V elkomponenter, inredning, säten osv.
Upplever att ännu är "suget" efter Model S stort, nästan oavsett miltal. Dock ska man komma ihåg att varit relativt tillsalu och alla ganska nya.
Kollar man dock på Norge så verkar 2:a handsvärdet stabilt högt även där trots avsevärt större volymer.
Svårt att jämföra med andra märken/bilar som lanserats tidigare då Tesla är unik på marknaden. Med kombinationen -elbil, familjebil, räckvidd, sportighet, lyxbil, miljöbil.
Upplever att ännu är "suget" efter Model S stort, nästan oavsett miltal. Dock ska man komma ihåg att varit relativt tillsalu och alla ganska nya.
Kollar man dock på Norge så verkar 2:a handsvärdet stabilt högt även där trots avsevärt större volymer.
Svårt att jämföra med andra märken/bilar som lanserats tidigare då Tesla är unik på marknaden. Med kombinationen -elbil, familjebil, räckvidd, sportighet, lyxbil, miljöbil.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Verklig värdering modell S
Jag var med och budade men mitt maxbud är pga att jag inte har mer pengar än så, inte vad jag tycker att den är värd.
Men om jag skulle värdera den utifrån mina preferenser så skulle jag ny köpt en
S 60
Next gen
AP
premium interiör
= 785kkr efter premie och kod
En ny bil med ny garanti och på drivlina och nybil samt att kvalitén är bättre nu för tiden = 100k
Ap = 50k
Next gen = 50k
Facelift med premiuminteriören = 75k
Performance betyder ingenting för mig. 85 istället för 60 som egentligen är ett nytt 75 med ny kemi och ingen degradering = -75k
= 585kkr
För nån som bryr sig om performance kan den vara värd 650kkr?
Men om jag skulle värdera den utifrån mina preferenser så skulle jag ny köpt en
S 60
Next gen
AP
premium interiör
= 785kkr efter premie och kod
En ny bil med ny garanti och på drivlina och nybil samt att kvalitén är bättre nu för tiden = 100k
Ap = 50k
Next gen = 50k
Facelift med premiuminteriören = 75k
Performance betyder ingenting för mig. 85 istället för 60 som egentligen är ett nytt 75 med ny kemi och ingen degradering = -75k
= 585kkr
För nån som bryr sig om performance kan den vara värd 650kkr?
Re: Verklig värdering modell S
O för de som bryr sig mindre om ap, facelift o next gen så kan den vara värd kanske 50k till, dvs 700kkr. Det är en sån köpare man bör hitta.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Verklig värdering modell S
Jag tycker att något av det mest intressanta med just denna bilen är aluminiumoxiden som har bubblat upp lacken på dörrarna...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Verklig värdering modell S
4 år 8000 mil gäller nybilsgarantiapkungen skrev:Borde inte det gå på garanti?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Verklig värdering modell S
Härde en gång "priset på en vara är där säljarens dagdrömmar slutar och verkligheten tar vid" 

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Verklig värdering modell S
Oavsett garanti eller inte så verkar inte Tesla Model S vara helt "rostfri"...apkungen skrev:Borde inte det gå på garanti?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Verklig värdering modell S
Aluminium kan absolut oxidera. Jag kan tänka mig att det har bildats ett oxidskikt som kan orsaka det där. Skillnaden är dock att det inte kommer oxidera rakt igenom som järn, utan bara bli ett skikt utanpå.lator skrev:Oavsett garanti eller inte så verkar inte Tesla Model S vara helt "rostfri"...apkungen skrev:Borde inte det gå på garanti?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Verklig värdering modell S
Frågan blir väl då i förlängningen, hur har det lyckats oxidera om det inte finns tillgång till luft? Alltså, var är hålet, broder?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Verklig värdering modell S
Kan det vara inblandningen av "pärlorflan" i lacken som satt vart på oxidationen? 

Installerat 13,2 kWp solceller
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Verklig värdering modell S
Hur startar rost på vilken bil som helst? Småskador, repor, dörruppslag, stenskott, osv. Sen pratas det ju ibland om såkallade galvsläpp, att lacken helt enkelt släpper från galvaniseringen och släpper in fukt och rost börjar. Nu är väl inte aluminium galvaniserat, men lacken kanske kan släppa på samma sätt ändå?lator skrev:Frågan blir väl då i förlängningen, hur har det lyckats oxidera om det inte finns tillgång till luft? Alltså, var är hålet, broder?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Verklig värdering modell S
Det behöver faktiskt inte ens finnas lackskador, för ofta finns det små porer i lacken och det kan ibland räcka för att det ska komma in luft och fukt. Och när det sedan börjat rosta eller oxidera så kryper det vidare även under porfri/oskadad lack.danni skrev:Hur startar rost på vilken bil som helst? Småskador, repor, dörruppslag, stenskott, osv. Sen pratas det ju ibland om såkallade galvsläpp, att lacken helt enkelt släpper från galvaniseringen och släpper in fukt och rost börjar. Nu är väl inte aluminium galvaniserat, men lacken kanske kan släppa på samma sätt ändå?lator skrev:Frågan blir väl då i förlängningen, hur har det lyckats oxidera om det inte finns tillgång till luft? Alltså, var är hålet, broder?
Att aluminium bara oxiderar på ytan är en dålig myt. Det blir hål rakt igenom även på aluminiumplåt. Och det kan gå ruskigt fort när det väl fått fäste.
Galvsläpp är en lite annan sak men följden blir korrosion även där. Dock är det inte lacken som släpper från galvaniseringen, utan galvaniseringen som släpper från plåten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Verklig värdering modell S
Metallic i pulverlacker ger mer korrosion än solida färger.+46 skrev:Kan det vara inblandningen av "pärlorflan" i lacken som satt vart på oxidationen?
BMW i3 REX i väntan på Model3
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Verklig värdering modell S
"myten" om ytoxidation på Alu kommer väl från att ren obehandlad/obearbetad aluplåt oxiderar ju till en viss gräns och sedan fungerar detta skikt som en spärr (typ).Nicke Nyfiken skrev:Det behöver faktiskt inte ens finnas lackskador, för ofta finns det små porer i lacken och det kan ibland räcka för att det ska komma in luft och fukt. Och när det sedan börjat rosta eller oxidera så kryper det vidare även under porfri/oskadad lack.danni skrev:Hur startar rost på vilken bil som helst? Småskador, repor, dörruppslag, stenskott, osv. Sen pratas det ju ibland om såkallade galvsläpp, att lacken helt enkelt släpper från galvaniseringen och släpper in fukt och rost börjar. Nu är väl inte aluminium galvaniserat, men lacken kanske kan släppa på samma sätt ändå?lator skrev:Frågan blir väl då i förlängningen, hur har det lyckats oxidera om det inte finns tillgång till luft? Alltså, var är hålet, broder?
Att aluminium bara oxiderar på ytan är en dålig myt. Det blir hål rakt igenom även på aluminiumplåt. Och det kan gå ruskigt fort när det väl fått fäste.
Galvsläpp är en lite annan sak men följden blir korrosion även där. Dock är det inte lacken som släpper från galvaniseringen, utan galvaniseringen som släpper från plåten.
Men som sagt, här pratar vi om både bearbetad och behandlad Aluplåt (bockad/lackad mm) och då är det annat som gäller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19