Lugano tur och retur

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Lugano tur och retur

Inlägg av Bod »

Nu har jag då samlat tankarna från vår bilsemester i Europa med huvudstopp vid ett hus vi hyrt på den Italienska sidan av Luganosjön.

Första frågan är ju naturligtvis, kan man åka runt i Europa med en elbil. Efter 550 – 600 mil är mitt svar både ja och nja.

Har man ett definierat mål och planerar sin tur utifrån SuC är det knappast några problem. Problemet som finns då, är den mycket varierande kvalitén av miljön runt olika SuC. Ibland kan SuC befinna sig mitt ibland ett antal restauranger och affärer som vid Münchberg-Nord. Vid annat tillfälle mitt i ingenstans med bara en bensinmack i närheten som vid Uckerfelde. En SuC jag tänker undvika om jag kan framledes.

Har man inget mål utan vill utgå från saker man vill se eller uppleva blir mitt svar nja, det fungerar men infrastrukturen är inte riktigt på plats ännu. Vi hade problem i bl a annat Modena. Jag vet jag syndade och besökte Lamborghinimuséet. Modena har två SuC-platser. När vi kom till den första, Campogalliano, fanns det bara två laddare. När vi kom så snoddes en av dem av Taxi som smet förbi oss och en annan Tesla som upptog den andra. Med en blodsockerfattig familj, valde jag att inte vänta utan åka vidare. Det var ett misstag, då Italienska restauranger har stängt mellan 12 och 16. När vi kom till den andra SuC i Modena, var den i princip omöjlig att hitta. Jag stannade och frågade runt i två stängda restauranger. Ingen visste något om Tesla. Till slut hittade jag den inne på ett Hotellområde bakom en bom, som man måste kontakta hotellet för att komma förbi.

Nästa problem kom då vi skulle övernatta i Brescia. Vi hade kontaktat ett hotell som sagt att de teknisk kunde se till att vi kunde ladda vår bil. När vi kom dit visade sig att det gick inte alls. Hotellägaren som hade åkt därifrån, meddelade att hon skulle komma in dagen efter och visa mig var man kunde ladda inne i Brescia. Fungerade inte för oss som skulle vidare till Stelviapasset dagen efter. Blev att åka in till Verona och ladda mitt i natten medan familjen sov. Här upptäckte jag också att avståndsangivelsen till SuC i Teslas GPS är fågelvägen innan man trycker navigate. Den jag hade tänkt mig, Affi, skulle vara drygt 2 mil bort enligt angivelsen i GPSn. Det blev till 7 mil när jag tryckte på navigate. Istället fick jag åka till SuC i Verona. Den låg 6 mil bort!

Resan uppåt i Europa innehöll en del problem. Min värsta upplevelse hade egentligen lite att med Tesla att göra men det påverkade. Vi åkte från St Moritz till Stelviopasset. Jag hade tänkt att om vi åker ner för Stelviopasset skulle GPS föreslå att St Anton var närmaste SuC efter det att vi kommit ner. Korrekt till viss del, St Anton var nästa SuC, MEN det var inte framåt utan bakåt och jag måste således göra en U-sväng och åka upp och tillbaka mot St Motritz för att komma dit. Att tävlingen Alpernas Triathlons cykeldel pågick på vägen samtidigt med massor av cyklar och funktionärsbilar och hur många MCn som helst på vägen samtidigt var inte heller direkt lugnande. Japp jag har blivit omkörd av cyklister på väg ner för en alpväg. En inte alltför stimulerande upplevelse. Däremot är jag i full beundran för den buss jag mötte på nervägen och uppvägen. Att han lyckades möta oss två gånger utan att repa vare sig hans buss eller vår Tesla är beundransvärt. Tesla är inte världen smalaste bil. Jag skulle vilja ha den busschaufförens autograf. Tror inte han vill ha min!

Nåväl, vi hade ju blivit informerade av Tesla att nu fanns det destinationschargers på en del i hotell i Europa. Visa av erfarenheterna i Brescia tyckte vi att vi skulle använda en sådana på väg hem. Nu visade sig att de hotell som fått destinationschargers inte tillhörde de mest billiga varianterna, nix posch skall det vara och inte riktigt i vår prisklass med hotell som Sofitel i Mûnchen och Marriotts i Leipzig i förteckningen. Ett av hotellen som fått destinationschargers är Dannegården i Trelleborg. De tar 200:- natten för att man skall få använda en laddare. Jag har inget emot att betala för el men 200:- är lite väl saftigt. De tar 100:- om man står där 2 timmar. Sofitel i München tar inget extra för att man laddar hos dem. Personalen som kör ner bilarna i garaget där är också Teslafans och klart förtjusta i Model S. Hur det är på Marriotts i Leipzig vet jag inte. Vi valde ett billigare alternativ där som visade sig ha ett uttag perfekt för oss.

Vår sista natt innan hemfärd spenderade vi på Kosta Art Hotell. De hade sagt oss att det fanns laddare anpassade för elbilar. Mycket riktigt det fanns två parkeringsplatser reserverade för elbilar, men var fanns laddarna? Jodå de fanns, men det visade sig vara två vanliga jordade uttag som satt på ett hus på andra sidan en gräsplätt. Jag hade tur, när jag parkerade bilen lite snett diagonalt över båda elbilsplatserna och så nära en transformatorstation att inte bakluckan gick att öppna, nådde Teslakabeln precis. Den blev dock hängande i luften ganska spänd. Jag har kommunicerat med hotellet nu i efterhand och blivit informerad om att hotellet tillsammans med Lessebo kommun tänker sätta upp 8 laddstolpar i anslutning till hotellet. De är beställda men inte levererade ännu. Den transformator jag parkerad vid är nog en del av denna satsning.

Tänker jag göra om resan, ja förmodligen om några år. Jag använda i stort sett bara SuC, viket om man inte har bråttom är nödvändigt. ChargMap är den klart bästa guiden över laddmöjligheter. Den är klart bättre än Plugshare och Open Charge. Och har man inte tider att passa finns massor av laddare i Europa. Klart fler än i Sverige och det gäller Italien, Schweiz, Österrike och Tyskland. De är långt före oss. Det finns tom med en laddare i Stelviopasset enligt ChargeMap. Var dock inte i rätt sinnestillstånd när vi var där för att vilja leta efter den.

Har några fler saker jag kan berätta om, bl a att Tesla filmade vår färd lite grand. Dels när vi lämnade vårt hem och dels när vi anlände till Lugano. Och om hur hustru blev jagade av en polis med påslagna blåljus vid inspelningen i Täby där vi bor. Återkommer med mer om det.

Sammanlagda energikostnaden för oss för resan är de 200:- som Dannegården tog + 2 proppar som gick när jag laddade bilen hos en god vän i Nybro. Tänkte inte på att 16 amperes huvudsäkring inte är fullt tillräckligt för att ladda en Tesla. ;)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Re: Lugano tur och retur

Inlägg av jpetters »

Intressant läsning och lite extra äventyr är det allt med semster i Teslan.

Hur var huset ni hyrde vid Luganosjön och var hittade ni det?

Angående destinationsladdarna så hade jag fått för mig att de skulle vara gratis att använda för Tesla ägare. Har någon annan samma uppfattning?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jpetters skrev:
Intressant läsning och lite extra äventyr är det allt med semster i Teslan. Bild

Angående destinationsladdarna så hade jag fått för mig att de skulle vara gratis att använda för Tesla ägare. Har någon annan samma uppfattning?
nej, flera som bara erbjuder det till sina kunder, tex Hotell Avalon och Gothia Towers i Göteborg och Vestlia i Geilo. och bevisligen många andra i tillägg. Men att det ska kosta extra när man väl är kund tycker jag är komiskt om nu hotellen fått laddarna gratis från Tesla. Själva strömmen kostar ju ingenting.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

jpetters skrev:
Intressant läsning och lite extra äventyr är det allt med semster i Teslan. Bild
Japp :D
jpetters skrev:
Vi hade för några år sedan hyrt en vingård tillsammans med några andra familjer och fått mycket bra kontakt med ägarinnan till vingården. Villan i Lugano hyrdes ut av en hennes kusiner. Jag förmedlar gärna kontakten om du vill. Philip som jag hade kontakten är mycket intresserad av Tesla och tänker se till att det går att ladda ordentligt där. Jag kunde ladda men inte helt optimalt, så nu vill han vet hur han skall fixa det bättre. Skall föra fram hans frågor om laddning här på forumet. Villan var toppen.
jpetters skrev:
Jag har haft kontakt med Tesla om det. Uppenbarligen får hotellet ta ut en avgift. Den jag kommunicerade med hos Tesla var lika förvånade som jag.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

HelectriC skrev:
jpetters skrev:

nej, flera som bara erbjuder det till sina kunder, tex Hotell Avalon och Gothia Towers i Göteborg och Vestlia i Geilo. och bevisligen många andra i tillägg. Men att det ska kosta extra när man väl är kund tycker jag är komiskt om nu hotellen fått laddarna gratis från Tesla. Själva strömmen kostar ju ingenting.
Var lite otydlig. Villkoren för access framgår ju i kartan och det känns ok. Det var den extra kostnaden när man redan bor på hotell eller äter på restaurang jag tänkte på.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Lugano tur och retur

Inlägg av jpetters »

Vi hade för några år sedan hyrt en vingård tillsammans med några andra familjer och fått mycket bra kontakt med ägarinnan till vingården. Villan i Lugano hyrdes ut av en hennes kusiner. Jag förmedlar gärna kontakten om du vill. Philip som jag hade kontakten är mycket intresserad av Tesla och tänker se till att det går att ladda ordentligt där. Jag kunde ladda men inte helt optimalt, så nu vill han vet hur han skall fixa det bättre. Skall föra fram hans frågor om laddning här på forumet. Villan var toppen.
Låter schysst och klart intressant! Jag skickar ett PM.
Skriv svar