Kan någon stilla min oro?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Hej på er!
Jag har på senaste tiden läst många artiklar om Teslas ekonomiska situation. Om aktier som faller och , till synes , tokiga och stora investeringar i solar city.
Har läst om oron över att de inte ska hinna producera bilar i den takt de själva satt.
Vet inte om detta är skräckpropaganda ifrån de utdöende ice-skribenternas sida, men det får mig att fundera. Ska jag punga ut med 370k för min drömbil, om företaget som gör den har ekonomiska problem?
Finns det någon här med god insyn i deras strategi som kan stilla min oro? Tror ni de kan vända skutan?
Mvh. Tobias
Jag har på senaste tiden läst många artiklar om Teslas ekonomiska situation. Om aktier som faller och , till synes , tokiga och stora investeringar i solar city.
Har läst om oron över att de inte ska hinna producera bilar i den takt de själva satt.
Vet inte om detta är skräckpropaganda ifrån de utdöende ice-skribenternas sida, men det får mig att fundera. Ska jag punga ut med 370k för min drömbil, om företaget som gör den har ekonomiska problem?
Finns det någon här med god insyn i deras strategi som kan stilla min oro? Tror ni de kan vända skutan?
Mvh. Tobias
Re: Kan någon stilla min oro?
Investeringen i SolarCity finns det många tycken om och även här är vi splittrade, jag själv tycker det är en bra investering som kan hjälpa Tesla att växa ytterligare och då det känns konstigt om de erbjuder powerpack utan några solceller till. Detta gör det även lättare att anpassa powerpack efter en viss sorts solceller vilket minskar risken för extra komponenter.
Jag tror det kan vända skjutan, deras mål med expanderingen är väldigt snabb och kräver gigantiska investeringar men jag tror att Tesla kommer klara sig.
När det kommer till levererade bilar andra kvartalet så såg det lågt ut men samtidigt så hade de ovanligt många bilar på väg till sina kunder vilket så klart drar ner statistiken. Om Tesla hade gjort som andra bilföretag och konsentrerat sig på antalet producerade bilar så hade det varit betydligt närmre om inte klarat sitt mål.(målet kan ha varit lite högre då)
Jag tror det kan vända skjutan, deras mål med expanderingen är väldigt snabb och kräver gigantiska investeringar men jag tror att Tesla kommer klara sig.
När det kommer till levererade bilar andra kvartalet så såg det lågt ut men samtidigt så hade de ovanligt många bilar på väg till sina kunder vilket så klart drar ner statistiken. Om Tesla hade gjort som andra bilföretag och konsentrerat sig på antalet producerade bilar så hade det varit betydligt närmre om inte klarat sitt mål.(målet kan ha varit lite högre då)
Om du väntar på Model 3 så är det väl bara att vänta och se. Har Tesla inte gått i konkurs till de börjar leverera Model 3 till Sverige så är det nog rätt lugnt.
Så vänta 2 år och se.
Så vänta 2 år och se.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Jag tyckte denna artikeln om uppköpet var väldigt bra skriven.
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... lectricity
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... lectricity
Tobias, du kan sova helt lugnt. Tesla Motors har under flera år varit utsatt för attacker från alla håll - föståsigpåare tycks älska att spekulera i bolagets undergång.
Anledningen till att man träffar så fel i sina spekulationer, är att man bedömer bolaget utifrån den historiska kunskap man har om bilindustrin och försöker applicera denna på framtiden.
Det är två fel i detta:
Anledningen till att man träffar så fel i sina spekulationer, är att man bedömer bolaget utifrån den historiska kunskap man har om bilindustrin och försöker applicera denna på framtiden.
Det är två fel i detta:
- Det som hänt historiskt måste naturligtvis inte hända i framtiden - om VW i en misslyckad affär på 50-talet köpt ett kolenergibolag, så innebär inte det med automatik att Tesla kommer misslyckas med Solar City.
- Tesla agerar i mångt och mycket som en startup - de svänger snabbt om efter konsumentfeedback och beter inte förutsägbart. När man analyserar Tesla Motors, utgår man från kunskapen om hur ett traditionellt storbolag agerar - bolag som tar år på sig att ställa om vid marknadsförändringar (tänk Kodak).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Tror som Herr X, väldigt många är nog villiga att gå in och stötta Tesla ifall de skulle råka i ekonomisk knipa.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
I midsommarhelgen umgicks jag med några vänner, däribland två ekonomer. Vi diskuterade Tesla och de hade båda köpt påståendet att Tesla går med förlust. Och ja, i deras värld så är det ju faktiskt så, eftersom Tesla investerar all vinst. Så i bokslutet har de en förlust, men då räknar man alltså inte in värdet av investeringarna. Detta är kvartalsekonomi och ett synsätt som kortsiktiga investerare har på saken. Men mina vänner hade inte hört att Tesla har en väldigt bra marginal på varje tillverkad bil, för det står inte i den fina ekonomiblaskan, och det är ju det som faktiskt är det riktigt intressanta! Och som tur är finns det tillräckligt många investerare som begriper sig på detta.
Jag tänker ofta på Ingvar Kamprad. Han gick en annan väg rent ekonomiskt, men hade inte heller lika bråttom. IKEA är inte ett börsnoterat aktiebolag. Det är en stiftelse som har så starka stadgar att den inte kommer att kunna brytas upp ens efter Kamprads död. IKEA byggdes från grunden med eget kapital. Han började bokstavligen talat att sälja tändstickor till grannarna hemma i byn som barn, och på den vägen är det. Allt han tjänade investerade han i företaget. Han har aldrig behövt lyssna till vare sig banker eller aktieägare eftersom IKEA inte ens har tagit banklån! Jo, en enda gång tvingades IKEA till det, men inte på grund av brist på kapital. Det var när de skulle etablera sitt första varuhus utanför Sverige (i Danmark). På den tiden var det sådana valutarestriktioner att de fick inte föra ut så mycket pengar ur landet. Då tog de ett lån i Danmark som de betalade av så snabbt de kunde med hjälp av vinsten från varuhuset. Men efter det har de endast använt eget kapital. På pappret har IKEA stått på ruinens brant under många år, men det har inte bekymrat Kamprad eftersom hans mål hela tiden har varit att expandera. När börskrascher och ekonomiska kriser dragit över världen har IKEA stått helt orubbat eftersom de inte har levt i den ekonomin. De har hela tiden haft sin egen ekonomi inom koncernen. De har kunnat investera på marknader där få andra företag har vågat ge sig in. Eller platser i Sverige! Varuhuset i Haparanda är ett sånt exempel. Ingvar Kamprad fick använda all sin övertalningsförmåga och makt till att övertyga den övriga styrelsen om att det varuhuset skulle byggas, för det var ingen annan som trodde på det. Men idag är det en formidabel succé och har betytt oerhört mycket för hela norra Sverige och Finland!
På sätt och vis har ju också Elon Musk gjort samma sak. Han har ju använt sin egen förmögenhet, men eftersom den inte har räckt hela vägen måste han också lita till andra investerare. Men eftersom han personligen satsar sådana enorma summor och verkligen riskerar nåt så vågar även andra tro på honom. I deras värld skulle ingen investera i nåt som inte var hållbart, så vågar Musk, vågar också andra.
Jag tänker ofta på Ingvar Kamprad. Han gick en annan väg rent ekonomiskt, men hade inte heller lika bråttom. IKEA är inte ett börsnoterat aktiebolag. Det är en stiftelse som har så starka stadgar att den inte kommer att kunna brytas upp ens efter Kamprads död. IKEA byggdes från grunden med eget kapital. Han började bokstavligen talat att sälja tändstickor till grannarna hemma i byn som barn, och på den vägen är det. Allt han tjänade investerade han i företaget. Han har aldrig behövt lyssna till vare sig banker eller aktieägare eftersom IKEA inte ens har tagit banklån! Jo, en enda gång tvingades IKEA till det, men inte på grund av brist på kapital. Det var när de skulle etablera sitt första varuhus utanför Sverige (i Danmark). På den tiden var det sådana valutarestriktioner att de fick inte föra ut så mycket pengar ur landet. Då tog de ett lån i Danmark som de betalade av så snabbt de kunde med hjälp av vinsten från varuhuset. Men efter det har de endast använt eget kapital. På pappret har IKEA stått på ruinens brant under många år, men det har inte bekymrat Kamprad eftersom hans mål hela tiden har varit att expandera. När börskrascher och ekonomiska kriser dragit över världen har IKEA stått helt orubbat eftersom de inte har levt i den ekonomin. De har hela tiden haft sin egen ekonomi inom koncernen. De har kunnat investera på marknader där få andra företag har vågat ge sig in. Eller platser i Sverige! Varuhuset i Haparanda är ett sånt exempel. Ingvar Kamprad fick använda all sin övertalningsförmåga och makt till att övertyga den övriga styrelsen om att det varuhuset skulle byggas, för det var ingen annan som trodde på det. Men idag är det en formidabel succé och har betytt oerhört mycket för hela norra Sverige och Finland!
På sätt och vis har ju också Elon Musk gjort samma sak. Han har ju använt sin egen förmögenhet, men eftersom den inte har räckt hela vägen måste han också lita till andra investerare. Men eftersom han personligen satsar sådana enorma summor och verkligen riskerar nåt så vågar även andra tro på honom. I deras värld skulle ingen investera i nåt som inte var hållbart, så vågar Musk, vågar också andra.
Dokumentären om Kamprad och byggandet av Haparanda var riktigt bra.Jerker skrev:Eller platser i Sverige! Varuhuset i Haparanda är ett sånt exempel. Ingvar Kamprad fick använda all sin övertalningsförmåga och makt till att övertyga den övriga styrelsen om att det varuhuset skulle byggas, för det var ingen annan som trodde på det. Men idag är det en formidabel succé och har betytt oerhört mycket för hela norra Sverige och Finland!
Folk på gatan kom fram och tackade honom för att han räddat hela bygden!!!

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Haha! Ja, just den har jag inte sett (däremot läst en biografi över Kamprad) men jag vet ju att folk åker 10-tals mil dit och campar på parkeringen.bonath skrev:Dokumentären om Kamprad och byggandet av Haparanda var riktigt bra.Jerker skrev:Eller platser i Sverige! Varuhuset i Haparanda är ett sånt exempel. Ingvar Kamprad fick använda all sin övertalningsförmåga och makt till att övertyga den övriga styrelsen om att det varuhuset skulle byggas, för det var ingen annan som trodde på det. Men idag är det en formidabel succé och har betytt oerhört mycket för hela norra Sverige och Finland!
Folk på gatan kom fram och tackade honom för att han räddat hela bygden!!!![]()

Tesla kommer inte gå i konkurs! De har ett enormt varumärkesvärde och en högt värderad aktie. Därför kan de lätt dra in kapital om de behöver eller köpa upp andra företag med sina aktier som betalning. Risken att de nu skulle hamna i ett läge där de är tvungna att begära sig själva i konkurs är alltså totalt orimlig.
Men det är klart om de inte lyckas leverera M3 i tid till rätt kvalitet så kan läget förändras. Då faller värdet på varumärket så nya pengar är svåra att dra in. Dessutom står de där med en produktionskapacitet som inte behövs och alla de miljarderna är bort kastade. Då är det lätt att det brakar iväg mot konkurs.
Så här tror jag.
20% risk att Model 3 floppar och Tesla får jobbigt.
20% chans att Model 3 blir en formidabel succé och att Tesla blir världens största biltillverkare 2030.
60% chans att Tesla blir en av flera nya elbilstillverkare, flest från Kina. Då kan dagens aktienivå vara något hög.
Edit, kom ihåg ett vishetsord: Ekonomi är för viktigt för att hanteras av ekonomer.
Men det är klart om de inte lyckas leverera M3 i tid till rätt kvalitet så kan läget förändras. Då faller värdet på varumärket så nya pengar är svåra att dra in. Dessutom står de där med en produktionskapacitet som inte behövs och alla de miljarderna är bort kastade. Då är det lätt att det brakar iväg mot konkurs.
Så här tror jag.
20% risk att Model 3 floppar och Tesla får jobbigt.
20% chans att Model 3 blir en formidabel succé och att Tesla blir världens största biltillverkare 2030.
60% chans att Tesla blir en av flera nya elbilstillverkare, flest från Kina. Då kan dagens aktienivå vara något hög.
Edit, kom ihåg ett vishetsord: Ekonomi är för viktigt för att hanteras av ekonomer.
Företag som förändrar världen som Apple och Tesla finns det många som vill se gå under eftersom det ändrar hur marknaden ser ut. Samtliga biltillverkare och oljebolag vill säkert se att Tesla går under.
Så kommer inte ske. Det har satsats alldeles för många miljarder i Tesla och Tesla har för bra produkter. Du kommer så småningom se, när Model 3 funnits i något år eller 2 att få kommer vilja köpa en ICE bil.
Några gamla tillverkare kommer hänga på och några kommer hå under. Även om dom gör elbilar typ Bolt så är dom långt efter på programvara. Dom har inte någon kultur eller erfarenhet på programmering för att ordentligt konkurrera med Tesla. Dock tror jag inte Tesla blir störst. Det blir säkert någon Kinesisk halvtaskig elbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så kommer inte ske. Det har satsats alldeles för många miljarder i Tesla och Tesla har för bra produkter. Du kommer så småningom se, när Model 3 funnits i något år eller 2 att få kommer vilja köpa en ICE bil.
Några gamla tillverkare kommer hänga på och några kommer hå under. Även om dom gör elbilar typ Bolt så är dom långt efter på programvara. Dom har inte någon kultur eller erfarenhet på programmering för att ordentligt konkurrera med Tesla. Dock tror jag inte Tesla blir störst. Det blir säkert någon Kinesisk halvtaskig elbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Något man inte ska glömma är att varje köp av en Tesla produkt är en signifikant "investering" i Tesla. Tesla tjänar pengar på varje bil som säljs [1][2] och det används för att bygga företaget. Din "return of investment (ROI)" är inte pengar, men en mer miljövänlig transportindustri. Dessutom får du givetvis väledens bästa bil.Herr X skrev:Tesla har ett ess i rockärmen - de har produkter som folk över hela världen frågar efter. Inget bilföretag har någonsin tidigare haft en väntelista med en halv miljon personer i kö för en bil som ännu inte finns. De har hittills varit duktiga på att förvalta sitt kapital, och skulle de trots allt få ekonomiska problem, så skulle investerare från hela världen rusa till för att undsätta bolaget - att i det här läget få göra en stor investering billigt i Tesla Motors är varje investerares våta dröm.
[1] http://bgr.com/2015/08/11/tesla-model-s-profits-4000/
[2] http://www.fool.com/investing/general/2 ... anted.aspx
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- alset srotom
- Teslaägare
Tur att kritiker finns annars hade aktiekursen stigit till skyarna och bolaget varit ännu mer övervärderat.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Där har du en viktig poäng. Jag har alltid undrat varför biltillverkare inte begriper att allting handlar om programvara idag. Jag kommer ihåg ett uttalande från min tid som systemutvecklare på Volvo. "Vi håller inte på med programvara, vi bygger bilar." Jag kan säga att det var lagom roligt att jobba där när man gör just detta, programmering.Toja skrev:... Även om dom gör elbilar typ Bolt så är dom långt efter på programvara. Dom har inte någon kultur eller erfarenhet på programmering för att ordentligt konkurrera med Tesla...

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, problemet med fossiltillverkarnas bilar är ju att de inte kommer bli bättre med tiden. Funkar tex inte navigatorn som man vill/önskat sig så är det bara att bita i det sura och hoppas på bättre lycka vid nästa köp. När bilen blir som en IPad så kan den helt plötsligt bli något helt annat en dag... inte för att Tesla nått hela vägen ditt men det kommer nog.