Vinter
Moderator: Redaktion
Re: Vinter
Trist med backspeglarna. Men vad är meningen med infällbara backspeglar? Måste vara det mest meningslösa som finns. Ser konstigt ut också med dem infällda, som små kycklingvingar som fällts in.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Hade problem idag med fönstren då jag skulle öppna förardörren. Det är ju ramlösa dörrar och själva glaset ska ju fällas ner c:a 1 cm när man drar i handtaget för att komma fri från listen i överkant. Men imorse var det kallt (-10) och glaset var fastfruset, och dörren var svår att öppna.
Hade precis likadant på min gamla BMW 330 Ci.
Hade precis likadant på min gamla BMW 330 Ci.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Infällbara speglar är en viktig detalj. Trånga parkeringar och garage... Givet att ha på en bil. model S är bredare än X5...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
jag tänker att om det är SÅ trångt att parkera så man måste fälla in sidospeglarna, då är det nog för trång att öht parkera just där. Man ska ju öppna dörren och komma ut också.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Annars måste jag lovorda Teslans vinteregenskaper. Allt fungerat bra. Och förvärmning via appen eller Visible Tesla har funkat perfekt, har inte skrapat rutorna en enda gång!
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Håller med. Bilen överraskar positivt som vinterbil (förutom speglarna och att dörrarna/fönstren fryser fast i gummilisten).
Bra vägegenskaper trots bakhjulsdriften, fantastiskt bra anti-sladd/spinn och bekvämt att kunna förvärma bilen med telefonappen.
Bra vägegenskaper trots bakhjulsdriften, fantastiskt bra anti-sladd/spinn och bekvämt att kunna förvärma bilen med telefonappen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
En sak jag märkt senaste kyliga dagar är att batteriet tar väldigt lång tid på sig att värma upp när man har Range mode påslagen. Detta medför att Regen inte aktiveras förrän efter lång tid, även om bilen är förvärmd via appen.
Om man stänger av Range mode värms batteret rätt snabbt och Regen funkar.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Nu har jag ju inte fått min 85D än men jag känner mig väldigt trygg i att beställa R2:or till den. Just ny har jag en framhjulsdriven Audi A6 som från början hade Hakkapeliitta 7 men bytte efter att dubbarna slet upp min uppfart (granitplattor) bytte jag efter ett år till Hakkapeliitta R2, d.v.s. odubbat, och förutom att rädda uppfarten och ge en bättre komfort så märkte jag väldigt snabbt att de fungerade märkbart bättre än 7:orna i den sortens väglag det är här i Göteborgstrakten. Skulle inte alls vara förvånad ifall dubbarna ungefär tappade sin skarphet lagom till snön kom under första säsongen vilket säkert var efter några hundra mil på barmark.
Driver sajten Car.info
Jag kör dubbfritt (Pirelli Sottozero 3) och det funkar klockrent! mycket bra fäste och som sagt är det ju mest barmark. Mycket stabila på motorväg. Körde Nokian Hakka på min förra BMW 535 och de var väldigt svajiga/ormiga i jämförelse. Hade dessförinnan dubbade Nokian och de gillade jag inte heller.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Att regen inte fungerar då batteriet är kallt är pga att det kan ta skada. Ville bara ge dig den infon ifall du inte hade den.Niclas skrev:En sak jag märkt senaste kyliga dagar är att batteriet tar väldigt lång tid på sig att värma upp när man har Range mode påslagen. Detta medför att Regen inte aktiveras förrän efter lång tid, även om bilen är förvärmd via appen.
P85D i mitten på mars!!
P85D med leverans i mitten på mars!!
Kör också med Pirelli Sottozero 3 dubbfria och nu när Skåne också fått sin första (och enda?) snö för i år kände jag mig manad att åka ut på en stor parkering i går kväll och testa hur bilen hanterar vinterväglag. De senaste bilarna jag haft har alla haft fyrhjulsdrift och har även kört med dubbat tidigare och jag hade förväntat mig ett väldigt sladdande och snurrande men blev mycket positivt överraskad av hur väl bilen hanterade vinterväglaget. Även med väldigt aggressiv körning och stora rattutslag så greppade bilen extremt bra. Det fanns även ett par partier där det var mer eller mindre isbana och även här var greppet bra även om dubbat förmodligen varit snäppet bättre.
Provade såklart också att stänga av traction control och jäklar vad man kunde snurra då
Med tanke på hur vintrarna här i Skåne ser ut så ser jag inget behov av att köra dubbat och så länge man inte stänger av traction control så kan man nog klara sig fram till våren kommer.
Provade såklart också att stänga av traction control och jäklar vad man kunde snurra då

Med tanke på hur vintrarna här i Skåne ser ut så ser jag inget behov av att köra dubbat och så länge man inte stänger av traction control så kan man nog klara sig fram till våren kommer.
Som jag förstått det så är regen klimatanläggning på halv effekt och batterivärmning avslagen. Så det verkar ju naturligt att det går trögt dåNiclas skrev:En sak jag märkt senaste kyliga dagar är att batteriet tar väldigt lång tid på sig att värma upp när man har Range mode påslagen. Detta medför att Regen inte aktiveras förrän efter lång tid, även om bilen är förvärmd via appen.

Just det. Utan Regenerering ökar ju förbrukningen så kanske besparingen att köra med Range mode på försvinner då. Kanske Range mode passar bättre på sommaren.
Kan man inte "simulera" Range mode bara genom att slå av AC och minska fläkten lite? Så behåller man batterivärmningen.
Kan man inte "simulera" Range mode bara genom att slå av AC och minska fläkten lite? Så behåller man batterivärmningen.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Håller med om att det är underbar väghållning på snö. Men på ren is, är det svarthalka man börjat kalla det (?), så är det lite läskigt tycker jag. Har skrivit om det här:
http://tesla.sondell.biz/?p=1917#comment-1955
Erfarenhet: sätt regen i Low om det kan vara risk för sådan halka, innan man kör iväg!
Annars är ju infällningen av backspeglarna nu på vintern avslagen ja. Frysningen av fönstren är väl det enda jag stör mig på. Men där ska det hjälpa med silikon sägs det. Just för att det håller borta vattnet så att is inte lägger sig just där. Ska prova det någon mildare dag. Fick köra den gamla varianten med en fryspåse med varmvatten som jag drog några gånger fram och tillbaks längs listen häromdagen när jag glömt förvärmning oh bilen var en iskub.
Uppbyggnaden av snö bak är ju en annan sak som kanske kunde avvärjts? Värme i lyktglasen? Är ju omöjligt att se någonting där bak. Har en del bilder i ett gammalt inlägg här:
http://tesla.sondell.biz/?p=423
Jag kör med dimljus på bak i dessa förhållanden. Annars lyser det inte nog genom snön.
Har varit ned mot 17 minus här i Värmland där jag varit nu och mååånga vanliga bilar med startproblem har man sett. Bilar som står, startkablar, starthjälp etc. Själv trycker man bara på bromsen. Bilen är i gång. I med "D" och man är i väg. Värmen kommer ju ur munstyckena redan innan man hunnit iväg.
http://tesla.sondell.biz/?p=1917#comment-1955
Erfarenhet: sätt regen i Low om det kan vara risk för sådan halka, innan man kör iväg!
Annars är ju infällningen av backspeglarna nu på vintern avslagen ja. Frysningen av fönstren är väl det enda jag stör mig på. Men där ska det hjälpa med silikon sägs det. Just för att det håller borta vattnet så att is inte lägger sig just där. Ska prova det någon mildare dag. Fick köra den gamla varianten med en fryspåse med varmvatten som jag drog några gånger fram och tillbaks längs listen häromdagen när jag glömt förvärmning oh bilen var en iskub.
Uppbyggnaden av snö bak är ju en annan sak som kanske kunde avvärjts? Värme i lyktglasen? Är ju omöjligt att se någonting där bak. Har en del bilder i ett gammalt inlägg här:
http://tesla.sondell.biz/?p=423
Jag kör med dimljus på bak i dessa förhållanden. Annars lyser det inte nog genom snön.
Har varit ned mot 17 minus här i Värmland där jag varit nu och mååånga vanliga bilar med startproblem har man sett. Bilar som står, startkablar, starthjälp etc. Själv trycker man bara på bromsen. Bilen är i gång. I med "D" och man är i väg. Värmen kommer ju ur munstyckena redan innan man hunnit iväg.

Jo, lite krångligt att hålla på och pilla med det bara. Förstår egentligen inte varför det inte finns en on/off för batterivärme och en Eco mode för klimatanläggningen istället för range mode. Hade nog valt att bara sätta en lägre temperatur istället då. Och stolsvärme då. Ska man räkna strikt på energiförbrukning och även räkna med förvärmning så är det ju på korta turer på några km bäst att ha range mode och bara stolsvärme. Dumt att värma allt för några minuter. I övrigt, förvärm utan range mode så kan man fint sätta på det sen om man vill. Då är batteriet ofta värmt så regen är 30 kW iaf. Ska man iväg en fast tid varje morgon så är det förstås också smidigt att sätta Scheduled charging så att laddgnine startar så att den precis är fördigladdad när man ska iväg. Då är ju batteriet också hyfsat varmt efter laddningen.Niclas skrev:Just det. Utan Regenerering ökar ju förbrukningen så kanske besparingen att köra med Range mode på försvinner då. Kanske Range mode passar bättre på sommaren.
Ett tips att undvika fönsterproblemet är att ha fönstret på förardörren nere c:a en cm , dvs inte ha det fullt upp.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Idag var det riktigt halt ute. Järngrepp med Hakka 8. Bästa vintersulorna på en bil med 450+ hk och drivningen i bak. Ingen tvekan om det... Europeiska odubbade? Hua mig! Skräp! Hoppas det körs försiktigt säger jag bara...
Vinter även i Stockholmstrakten och idag fick jag ta det lite lugnare med Pirellis Sottozero än vad jag gjort om jag kört med Nokkians kvalitets-ankar-dubb. Jag tycker dock att det europeiska skräpet funkar riktigt bra på snö.
Andra vinterobservationer;
- värmda vindrutetorkare fyller sin funktion
- laddningsluckan på bilen har en tendens att frysa igen efter tvätt
- jag ökar förbrukningen med ca 12 procent vintertid
- jag skulle gärna se att man kunde sätta en tid då bilen började förvärma, (har en tendens att komma på det för sent)
- för en gångs skull kanske jag inte ska misströsta att jag inte har möjligheten att fälla in backspeglarna automatiskt
- jag skulle gärna se att man kunde sätta en tid då bilen började förvärma, (har en tendens att komma på det för sent)
- för en gångs skull kanske jag inte ska misströsta att jag inte har möjligheten att fälla in backspeglarna automatiskt
Om du använder VisibleTesla programmet så kan du ju bara sätta en tid för förvärmning. Men borde finnas i app och i bil förstås.MEL skrev:Vinter även i Stockholmstrakten och idag fick jag ta det lite lugnare med Pirellis Sottozero än vad jag gjort om jag kört med Nokkians kvalitets-ankar-dubb. Jag tycker dock att det europeiska skräpet funkar riktigt bra på snö.
Laddningsluckan ja! Brukar få dunka till den lite och sen trycka i bakkant när jag öppnar den för att hjälpa den upp. Fanns nog inte is i Kalifornien när de provade det där...
Det är ju just när det är is man saknar dubben. Annars är ju dubbfria lika bra. Men man får bara köra försiktigt istället när man misstänker ishalka. Köra som vanligt med ishalka och dubbdäck resulterar ju också i dikeskörning. Är ju inte så att man kan köra väldigt mycket fortare med dubb. Fortfarande fysikens lagar som gäller.
Grejen med svart is är ju att den inte syns... Så det där med att köra försiktigt funkar väl så där.
Jo. Just min poäng det. Då hjälper varken dubb eller dubbfritt. Farten är för hög för båda om man blir tagen på sängen med svartis.
Prova bromsa hårt eller gasa... En otrolig skillnad mellan Hakka 8 och Pirellis Europiska däck som inte borde säljas i Sverige. Antispinn räddar så du inte snurrar hela tiden men greppet så fort det blir vinterväglag är uselt. Idag är det riktigt halt på vägarna här i Uppland. Hade samma inställning till dubb för några år sedan men efter två nära döden upplevelser säger jag aldrig mer du dubbfria och aldrig någonsin Europeiska dubbfria för de är totalskräp under nollan... Bättre än sommardäck men inte mycket. I samma diskussion varför inte köra på sommardäck?
Och en detalj. Mina upplevelser var med Nordiska dubbfria... Smällde med en BMW Alpina B3 som hade Nordiska dubbfria. Körde försiktigt och bilen hade modern antispinn men det vart is som inte syndes... Bakhjulsdriven sportbil med isgata med dubbfria är inte kul... Det släppte på E4an och krockade med vajerräcken som nog räddade livet på familjen. Körde med långa avstånd och ca 90 km/h. Uppfödd i Norra Uppland med rejält vinterväglag och van med balkhjulsdrivet. Vad hjälpte det... Dubb hade garanterat räddat oss i den situationen. Vintern 2013-2014 räddade Hakka SUV 5 mig från att krocka med min dåvarande BMW X5 (E70). Hade långa avstånd men längre fram bromsade trafiken kraftigt. Klarade det på ett fåtal meter och utan dubb hade jag smällt. Otrevlig upplevelse att nita och styra en tung SUV på is. Ja man kan köra hela vintern på sommardäck om man har moden antispinn och kör mycket försiktigt... Men varför?
Kan hålla med om de sk europeiska vinterdäcken är rena skräpet. Har provat Hancook som var rena platspuckar när det blev kallare än minus 5. Däremot så har jag väldigt bra upplevelser med Hakka dubbfritt. Anledningen varför jag valde dessa var att jag ofta åker utomlands samt att jag åker mycket runt och i Sthlm. Där jag personlig tycker att dubbdäck inte passar in. Hade Vredstein på den rs6:an och det var fint bett både vid gaspådrag och inbromsningar.
P85D i mitten på mars!!
P85D i mitten på mars!!
P85D med leverans i mitten på mars!!
Klart som satan det är skillnad på dubbdäck och dubbfria på is. Är ju också det jag skriver. Men det var inte poängen. Poängen var att om man blir överraskad med svartis så är hastigheten för hög både på dubbfria och dubbdäck. I däcktester på is så skiljer det ju inte ljusår mellan dubbfritt och dubbat. Finns något som heter falsk trygghet också som nog är minst lika farligt. Bromsning på is är väl där de största skillnaderna är. Men från 90 km/h är det en väldigt lång bromssträcka även med dubb. Varvtider i däcktester brukar väl ha ratio 70/80 sekunder ca på is mellan bästa dubbfria och bästa dubb. Det säger sig självt att det inte är en skillnad på 50 till 90 km/h där utan mindre skillnader. Rörelseenergin fördubblas ju när hastigheten går från 70-99 km/h. Effekten av dubb är åtminstone mindre än så. Dubb kan vara det som räddar i enstaka tillfällen, men oftast är nog fysikens lagar på fel sida redan från början. En tidigare Skoda jag hade med Nokian dubbat gick sämre än Teslan nu med dubbfritt.