Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Moderator: Redaktion
Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
En väldigt intressant video som förklarar varför model 3 kommer att för alltid förändra bilindustrin!
Han reder ut en massa intressanta saker, och berättar bl.a. att Exxon uppfann Li-jonbatteriet redan 1970 och lade patentet i en byrålåda. Först när patentet gick 2000 började det utvecklas och användas. Exxon begrep hur farligt detta var för oljeindustrin.
En väldigt intressant sak han reder ut är att Chevrolet Bolt egentligen inte borde kosta mer än hälften, eftersom komponenterna inte är dyrare än så och GM har den kapaciteten för masstillverkning som skulle lägga priset på den nivån. Men om de skulle göra så skulle de förstöra för sig själva och gå under. Lyssna hur han förklarar det! Och det säger en del om vilket dilemma de befintliga biljättarna står inför! De står inför samma problem som Kodak gjorde, fast Kodak kanske riktigt förstod det inte. De uppfann och utvecklade till stor del digitalfotot själva, ändå dödade det företaget!
Så förklarar han varför Uber inte själva kan köpa självgående elbilar och göra affärer på det! Och mycket annat intressant!
Mycket sevärd video!!
Han reder ut en massa intressanta saker, och berättar bl.a. att Exxon uppfann Li-jonbatteriet redan 1970 och lade patentet i en byrålåda. Först när patentet gick 2000 började det utvecklas och användas. Exxon begrep hur farligt detta var för oljeindustrin.
En väldigt intressant sak han reder ut är att Chevrolet Bolt egentligen inte borde kosta mer än hälften, eftersom komponenterna inte är dyrare än så och GM har den kapaciteten för masstillverkning som skulle lägga priset på den nivån. Men om de skulle göra så skulle de förstöra för sig själva och gå under. Lyssna hur han förklarar det! Och det säger en del om vilket dilemma de befintliga biljättarna står inför! De står inför samma problem som Kodak gjorde, fast Kodak kanske riktigt förstod det inte. De uppfann och utvecklade till stor del digitalfotot själva, ändå dödade det företaget!
Så förklarar han varför Uber inte själva kan köpa självgående elbilar och göra affärer på det! Och mycket annat intressant!
Mycket sevärd video!!
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Intressant också det han säger om den kommande leasingbubblan! Han menar att när Tesla 3 kommer ut på marknaden så kommer viljan att köpa nya ICE:er att minska. De stora biljättarna kommer då att gå över till att erbjuda förmånliga leasingavtal för att kunna upprätthålla tillverkningsvolymerna av ICE:er. Detta kommer att fungera några år, sedan kommer alla dessa bilar tillbaka, men då vill ingen köpa eller leasa dessa begagnade ICE:er (för de vill hellre köpa begagnade elbilar) och då kommer bubblan att spricka och det kommer att krascha hela den traditionella bilindustrin. Detta kommer inte att ske långsamt utan plötsligt, som en börskrasch som går som en löpeld över världen.
Ska verkligen bli intressant att själv äga enbart elbilar och sitta på första parkett och se om han får rätt!
Ska verkligen bli intressant att själv äga enbart elbilar och sitta på första parkett och se om han får rätt!
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Om man inte orkar se 1 timme video (och föreläsaren är inte särskilt duktig på att föreläsa och rent usel på att skriva på tavla och göra diagram! ) så kan man läsa denna sammanfattning/aptitretare av föreläsningen:
http://cleantechnica.com/2016/06/27/tes ... tion-tour/
Och här är en artikel skriven av föreläsaren. Den tar delvis upp samma saker som föreläsningen och en del annat:
http://cleantechnica.com/2016/06/28/tes ... pointless/
http://cleantechnica.com/2016/06/27/tes ... tion-tour/
Och här är en artikel skriven av föreläsaren. Den tar delvis upp samma saker som föreläsningen och en del annat:
http://cleantechnica.com/2016/06/28/tes ... pointless/
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Orkade igenom videon och han har en del poänger. +/- chart på biljämförelse var intressant. Köpa ny dyr ice om säg 2-3 år är nog ingen bra ide'
Model S P85DL+
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Nej, om nån känner sig tvingad att ha en ICE ska man råda hen att leasa den istället!mans71 skrev:Orkade igenom videon och han har en del poänger. +/- chart på biljämförelse var intressant. Köpa ny dyr ice om säg 2-3 år är nog ingen bra ide'
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Han har säkert rätt i mycket han säger, men herregud vilken dålig föreläsare. Man orkar ju inte lyssna. Ett tips är att inte ha alla anteckningar enbart i sin iFån. Pilla... peka...zooma..pilla
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Haha... Ja, jag håller med! De enda tillfällena när han blir lite enklare att lyssna till är när han blir lite engagerad och talar fritt.mati skrev:Han har säkert rätt i mycket han säger, men herregud vilken dålig föreläsare. Man orkar ju inte lyssna. Ett tips är att inte ha alla anteckningar enbart i sin iFån. Pilla... peka...zooma..pilla
Ett annat intressant citat: "Det enda sättet för bilindustrin att förhindra elbilsutvecklingen är att lobba hos regeringar för att förbjuda försäljning av elbilar. Och det kommer ju inte att hända."
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Han var rätt jobbig måste jag hålla med om. Men det är intressant att tänka på de befintliga stora drakarna. Det här är rätt talande:
https://next.ft.com/content/32da3450-fc ... 0dca6d0a0d
Det blir intressant att se vilka som tar den lite hårdare snabba vägen samt de som försöker dra ut på det, och vad resultatet blir.
https://next.ft.com/content/32da3450-fc ... 0dca6d0a0d
"while also mantaining its strength as a leader in traditional, premium cars" -> det betyder att man måste fortsätta utvecklingen på två fronter, där båda kostar enorma pengar. Och där elbilssatsningen när den görs fullt ut i princip dödförklarar bilar med förbränningsmotorer.Manfred Bischoff, Daimler chairman, agreed that Daimler must be faster, braver, and in some cases should veer off the beaten path.
He called it “a balancing act” for Daimler to innovate in technologies including self-driving cars, while also maintaining its strength as a leader in traditional, premium cars.
Det blir intressant att se vilka som tar den lite hårdare snabba vägen samt de som försöker dra ut på det, och vad resultatet blir.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Ja, för det är ju däri deras dilemma ligger, att vårda de befintliga ICE-kunderna och samtidigt ställa om till elbilstillverkning. Antar att ingen tillverkare vill sälja en bil ena dan till en kund och nästa dag säga till den att bilen tyvärr kommer att vara värdelös om de vill sälja den. För enligt föreläsningen är det just så det kommer att gå till. Nån måste ta den ekonomiska smällen när ICE:erna blir värdelösa. Han nämner ju att det kommer att skeppas mängder med fossilbilar till 3:e världen, men det lär inte bli nån ekonomisk vinst med att göra så. Så att leasa ut dem kommer ju att göra att finansbolagen sitter med Svarte Petter sen. Och eftersom de en finansbolag som lär vilja leasa ut fossilbilar när elbilen slagit igenom är de som ägs av biltillverkarna själva och därför kommer de att gå i konkurs.Laban skrev:Det blir intressant att se vilka som tar den lite hårdare snabba vägen samt de som försöker dra ut på det, och vad resultatet blir.
De står inför ett helvete!
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Vi har ju sett en likadan utveckling tidigare, t.ex. när smartphonen slog ut vanliga mobiler, eller när digitalkameran kom, eller platt-tv:n, osv. Folk köpte plötsligt inte längre den gamla tekniken.
Det som är nytt nu är att det handlar om betydligt dyrare prylar, nämligen bilar, som folk inte så gärna vill byta bort så ofta. Det gjorde liksom inte så mycket när man precis hade köpt en ny mobil och så var den föråldrad över natt. Lite reklam och vipps köpte alla en ny smartphone. (Lite förenklat men ni fattar)
Det är betydligt svårare att få folk att förstå att den två år gamla mercan, som kostade en miljon, tyvärr byggdes med fel drivlina och därför inte går att sälja längre.
Tillverkarna tror att det är en balansgång, eftersom de vill försöka köra två spår samtidigt så länge det går. Gammalt och nytt. Ett bra exempel är ju VW som tror (eller hoppas) att 2030 kommer det fortfarande att säljas 66% bensinbilar.
Det som är nytt nu är att det handlar om betydligt dyrare prylar, nämligen bilar, som folk inte så gärna vill byta bort så ofta. Det gjorde liksom inte så mycket när man precis hade köpt en ny mobil och så var den föråldrad över natt. Lite reklam och vipps köpte alla en ny smartphone. (Lite förenklat men ni fattar)
Det är betydligt svårare att få folk att förstå att den två år gamla mercan, som kostade en miljon, tyvärr byggdes med fel drivlina och därför inte går att sälja längre.
Tillverkarna tror att det är en balansgång, eftersom de vill försöka köra två spår samtidigt så länge det går. Gammalt och nytt. Ett bra exempel är ju VW som tror (eller hoppas) att 2030 kommer det fortfarande att säljas 66% bensinbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Jo, jag har också funderat över det där, hur stor skillnaden blir i övergången när det rör sig om så dyra varor som bilar. Men föreläsaren menar ju att kapitalet kommer att flytta sig från den gamla bilindustrin till nya uppstartsföretag med inriktning på elbilar, så därför kommer iaf vilka bilar som tillverkas att kunna ändras i princip över en natt. Sen kommer det ju att dröja innan alla fossilbilar fasats ut, men det kommer att gå mycket fortare än om tillverkningen av fossilbilar fasas ut långsamt.mati skrev:Vi har ju sett en likadan utveckling tidigare, t.ex. när smartphonen slog ut vanliga mobiler, eller när digitalkameran kom, eller platt-tv:n, osv. Folk köpte plötsligt inte längre den gamla tekniken.
Det som är nytt nu är att det handlar om betydligt dyrare prylar, nämligen bilar, som folk inte så gärna vill byta bort så ofta. Det gjorde liksom inte så mycket när man precis hade köpt en ny mobil och så var den föråldrad över natt. Lite reklam och vipps köpte alla en ny smartphone. (Lite förenklat men ni fattar)
Det är betydligt svårare att få folk att förstå att den två år gamla mercan, som kostade en miljon, tyvärr byggdes med fel drivlina och därför inte går att sälja längre.
Tillverkarna tror att det är en balansgång, eftersom de vill försöka köra två spår samtidigt så länge det går. Gammalt och nytt. Ett bra exempel är ju VW som tror (eller hoppas) att 2030 kommer det fortfarande att säljas 66% bensinbilar.
Som sagt, poppa popcorn och bered er på en intressant föreställning!
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Tror man på 66% bensinbilar 2030 så tyder det på att man inte kommer göra någon större insats för att själva leda utvecklingen, ungefär som VW har gjort hittills med andra ord. Har svårt att se att det skulle vara en nyckel till framgång, men framtiden lär utvisa.mati skrev:Tillverkarna tror att det är en balansgång, eftersom de vill försöka köra två spår samtidigt så länge det går. Gammalt och nytt. Ett bra exempel är ju VW som tror (eller hoppas) att 2030 kommer det fortfarande att säljas 66% bensinbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Jag hoppad och tror att övergången blir snabb. Ska bli väldigt intressant när stora massan upptäcker att det ät billigare med elbil än ICE-bil. Modell 3 kommer som jag tror bli startskottet för denna övergång.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Som föreläsaren säger är det ett problem hos dom stora biltillverkarna att dom har en befintlig kundbas som redan har ICE-bilar. Dom kan inte säga åt dom kunderna att det är bättre att dom går över till elbilar istället för att köpa en ny ICE-bil av dom och därmed ändra sin marknadsprofil. Just detta problem har inte Tesla och är därför fri att lägga all krut på nyutveckling av elbilar. Därför ser vi dessa trevande försök till elbilssatsningar av etablerade biltillverkare. Vi ser ett bevis på det hos VW då dom pga dieselskandalen har "tur i oturen" att kunna lägga mer krut än dom andra på sin elbilssatsning. Egentligen vore det bättre att fler fick känna på en svidande svacka i ekonomin eller gå i konkurs så snabbt som möjligt så dom får starta om på nytt
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Det skulle också förklara varför många tillverkare gör elbilar som är så radikalt annorlunda mot deras vanliga bilar. Tänk BMW i3 - den sticker ju ut nåt fruktansvärt och känns inte som en bil som överhuvudtaget riktar sig mot deras vanliga kundgrupp.kenhag skrev:Som föreläsaren säger är det ett problem hos dom stora biltillverkarna att dom har en befintlig kundbas som redan har ICE-bilar. Dom kan inte säga åt dom kunderna att det är bättre att dom går över till elbilar istället för att köpa en ny ICE-bil av dom och därmed ändra sin marknadsprofil. Just detta problem har inte Tesla och är därför fri att lägga all krut på nyutveckling av elbilar. Därför ser vi dessa trevande försök till elbilssatsningar av etablerade biltillverkare. Vi ser ett bevis på det hos VW då dom pga dieselskandalen har "tur i oturen" att kunna lägga mer krut än dom andra på sin elbilssatsning. Egentligen vore det bättre att fler fick känna på en svidande svacka i ekonomin eller gå i konkurs så snabbt som möjligt så dom får starta om på nytt
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Precis, man tror sig vända sig till en ny kundgrupp som har en annan smak på hur en bil skall se ut bara för att den råkar ha en annan drivlina. Dom förstår inte att det kanske är samma kunder som tidigare köpt en ICE-bil av dom och nu vill ha en funktionell, snygg elbil istället.danni skrev:Det skulle också förklara varför många tillverkare gör elbilar som är så radikalt annorlunda mot deras vanliga bilar. Tänk BMW i3 - den sticker ju ut nåt fruktansvärt och känns inte som en bil som överhuvudtaget riktar sig mot deras vanliga kundgrupp.kenhag skrev:Som föreläsaren säger är det ett problem hos dom stora biltillverkarna att dom har en befintlig kundbas som redan har ICE-bilar. Dom kan inte säga åt dom kunderna att det är bättre att dom går över till elbilar istället för att köpa en ny ICE-bil av dom och därmed ändra sin marknadsprofil. Just detta problem har inte Tesla och är därför fri att lägga all krut på nyutveckling av elbilar. Därför ser vi dessa trevande försök till elbilssatsningar av etablerade biltillverkare. Vi ser ett bevis på det hos VW då dom pga dieselskandalen har "tur i oturen" att kunna lägga mer krut än dom andra på sin elbilssatsning. Egentligen vore det bättre att fler fick känna på en svidande svacka i ekonomin eller gå i konkurs så snabbt som möjligt så dom får starta om på nytt
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Samt kanske varför Mercedes funderar på ett nytt märke för deras kommande elbilar:danni skrev:Det skulle också förklara varför många tillverkare gör elbilar som är så radikalt annorlunda mot deras vanliga bilar. Tänk BMW i3 - den sticker ju ut nåt fruktansvärt och känns inte som en bil som överhuvudtaget riktar sig mot deras vanliga kundgrupp.
http://electrek.co/2016/06/22/daimler-u ... ric-brand/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Ett nytt märke på elbilsflottan är också ett sätt att vända på bladet utan att störa befintliga ICE-kunder som traskar på i gamla spår utan att tänka framåt.Laban skrev:Samt kanske varför Mercedes funderar på ett nytt märke för deras kommande elbilar:danni skrev:Det skulle också förklara varför många tillverkare gör elbilar som är så radikalt annorlunda mot deras vanliga bilar. Tänk BMW i3 - den sticker ju ut nåt fruktansvärt och känns inte som en bil som överhuvudtaget riktar sig mot deras vanliga kundgrupp.
http://electrek.co/2016/06/22/daimler-u ... ric-brand/
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Eller när dom satsar på små city-bilar och använder märket SMART istället (jag har en SMART roadster här på gården faktiskt, fast den har jag inte använt på två år haha)kenhag skrev:Ett nytt märke på elbilsflottan är också ett sätt att vända på bladet utan att störa befintliga ICE-kunder som traskar på i gamla spår utan att tänka framåt.Laban skrev:Samt kanske varför Mercedes funderar på ett nytt märke för deras kommande elbilar:danni skrev:Det skulle också förklara varför många tillverkare gör elbilar som är så radikalt annorlunda mot deras vanliga bilar. Tänk BMW i3 - den sticker ju ut nåt fruktansvärt och känns inte som en bil som överhuvudtaget riktar sig mot deras vanliga kundgrupp.
http://electrek.co/2016/06/22/daimler-u ... ric-brand/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Tror också att det kommer att hända grejer fort framöver! Men det han verkar glömma i sina beräkningar är kalkylränta. Att man betalar 400k innebär att man inte kommer kunna investera dem i något annat. Jag har fått ungefär 6% per år i avkastning på mina aktier och fonder de senaste 15åren. Om man räknar med en sån ränta så ser det inte riktigt lika fördelaktigt ut längre.
Re: Därför kommer TM3 förändra bilindustrin - video
Riktigt dålig föreläsare, dåligt filmat och långdraget.
Hans föredragsmodell kan man applicera på allt och få det att låta självklart. Tänk en liknande dragning om etanol eller vätgas. Klart man ska köra vätgas efter det.
Hans föredragsmodell kan man applicera på allt och få det att låta självklart. Tänk en liknande dragning om etanol eller vätgas. Klart man ska köra vätgas efter det.
BMW i3 REX i väntan på Model3