Behöver råd
Moderator: Redaktion
Behöver råd
Om ett par dagar bekräftas min order på en Model X 90D! Jag är säker på alla delar av konfigurationen utom en - fälgarna! Jag vet inte hur många gånger jag växlat mellan standard 20" och de stora 22". Jag trodde aldrig att 20" skulle kunna se små ut på en bil, men X:en är så fet så de ser faktiskt lite ynkliga ut. Och så är designen på 20" rätt egendomlig och ser ut att vara svår att hålla ren. Det stora fälgarna ser betydligt bättre ut men drar mer "el", så räckvidden kommer gå ner något. Frågan är om det senare har någon praktisk betydelse? De långresor vi gör är typiskt Stockholm - Sundsvall eller Stockholm - norra Italien. Enligt kartan så ligger snabbladdarna så tätt att det inte blir något problem att åka mellan dem, men det kommer väl ta längre tid att köra eftersom man måste ladda antingen oftare eller längre?
Så hur ska man resonera? Priset är mindre viktigt eftersom bilen ändå är så pass dyr. Det är viktigare att jag inte efteråt ångrar mitt val. Enligt säljaren jag talade med så är komforten med 22" väldigt bra, bättre än 21" på Model S. Själv har jag bara provkört med 20" så jag kan inte jämföra.
Så hur ska man resonera? Priset är mindre viktigt eftersom bilen ändå är så pass dyr. Det är viktigare att jag inte efteråt ångrar mitt val. Enligt säljaren jag talade med så är komforten med 22" väldigt bra, bättre än 21" på Model S. Själv har jag bara provkört med 20" så jag kan inte jämföra.
Re: Behöver råd
Om du ska dra släp så spelar ju storlek viss roll också. Bara så att du inte missar det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Behöver råd
Jag köpte Model S med 19" och tyckte komforten var god. Tyckte att bilen såg för ful ut och bytte mina 19" mot mörka 21".
Detta beslut ångrar jag inte en enda sekund - komforten är kanon med 21" också, skulle utan att tveka göra samma sak igen.
Beställde Model X som jag får i September och valde då givetvis svarta 22". Har kört Model X och suttit i den ett flertal gånger, både med och utan 22". Den är exakt lika bra, om inte bättre med 22", och för mig är det en nobrainer att köpa bilen med 22". Det går inte att ha en SUV för över miljonen med fälgar som ser ut som fingerborgar. Det går inte.
Denna såg jag idag:

Detta beslut ångrar jag inte en enda sekund - komforten är kanon med 21" också, skulle utan att tveka göra samma sak igen.
Beställde Model X som jag får i September och valde då givetvis svarta 22". Har kört Model X och suttit i den ett flertal gånger, både med och utan 22". Den är exakt lika bra, om inte bättre med 22", och för mig är det en nobrainer att köpa bilen med 22". Det går inte att ha en SUV för över miljonen med fälgar som ser ut som fingerborgar. Det går inte.
Denna såg jag idag:

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag valde 22" svarta fälgar främst för att de kostar mig exakt lika mycket som 20". Visst är de grymt mycket snyggare och passar bilen bättre men jag kommer vilja köra på skogsvägar och ha möjlighet att dra tyngre släp. Räckvidden ska väl också vara bättre med 20" men det är nog marginellt. Det kommer bli 19" till vintersulorna och jag kommer nog byta 22" till 20" när det är dags för nytt gummi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror och hoppas inte skillnaden är så stor men enligt den amerikanska sidan så ger 22" 10-15% sämre räckvidd 

Valde 20 för dragvikt, förbrukning och kanske komfort. Men 22 är snyggare, har valt svart på bilen så vinterfägarna blir svarta och lackar nog även sommarfälgarna svarta (intalar mig att storleken inte syns lika mycket då...)
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Jo, jag vet att max släpvagnsvikt är lägre med 22". Men jag har aldrig haft bil med dragkrok tidigare och kommer som mest att hyra en 700kg kärra för att köra hem garderober från IKEA. Jag ska inte dra husvagn eller timmer. Det vanligaste scenariot är nog en cykelhållare på dragkroken. Jag är också utpräglat "urban" och kommer inte leta mig ut på skogsvägar.
Om jag ska våga mig på en sammanställning:
20"
+ pris
+ räckvidd (-10%)
+ släpvagnsvikt
+ tål trottoarkanter och potthål
+ däcken håller länge
+ billigare däck
- utseende
- svåra att hålla rena
- väghållning
22"
- pris
- räckvidd
- släpvagnsvikt
- lätt att skada på trottoarkanter och potthål
- däcken slits fort
- dyrare däck
++ utseende!
+ lättare att hålla rena
+ väghållning
Buller är ett frågetecken. Kommer ljudet bli öronbedövande i en annars ganska tyst bil med 22"?
Om jag ska våga mig på en sammanställning:
20"
+ pris
+ räckvidd (-10%)
+ släpvagnsvikt
+ tål trottoarkanter och potthål
+ däcken håller länge
+ billigare däck
- utseende
- svåra att hålla rena
- väghållning
22"
- pris
- räckvidd
- släpvagnsvikt
- lätt att skada på trottoarkanter och potthål
- däcken slits fort
- dyrare däck
++ utseende!
+ lättare att hålla rena
+ väghållning
Buller är ett frågetecken. Kommer ljudet bli öronbedövande i en annars ganska tyst bil med 22"?
Jag körde MX med 20" och tyckte den hade en tendens att lyfta nosen vid gaspådrag och niga vid inbromsning. Tror det kan undvikas med 22 iom lägre profil/mindre gummi som kan flexa.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Smaken är väl som baken, delad, men jag har aldrig förstått varför det är snyggare att linda svart tejp runt fälgen i stället för att ha däck med luft på dom, speciellt på en stor SUV. Men man börjar väl bli gammal... 

Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Det handlar om balans mellan dimensioner, med 20 blir det helt enkelt ingen balans, hjulen är för små! Att 20 egentligen är stort spelar ingen roll när hjulhusen är såpass massiva. Som Herr X säger, 20 ser ut som fingerborgarkenhag skrev:Smaken är väl som baken, delad, men jag har aldrig förstått varför det är snyggare att linda svart tejp runt fälgen i stället för att ha däck med luft på dom, speciellt på en stor SUV. Men man börjar väl bli gammal...

Model 3-24/Polestar 3-24
Väghållning? Jag trodde att idén med däck var att det ska finnas luft och gummi för att skapa kontakt med vägen. Stora fälgdimenstioner har man för att få plats med stora bromsar, det är en kompromiss. Sen att blöjraggare kör med isoleringstejp och stenhårda dämpare gör inte saken me rätt.
Utseendet går ju att tycka olika om, så klart.
En tredje alternativ är att ta standard 20 för att sen välja fritt och köpa tex 22, då har man 20 att sälja eller använda till vinterdäck. Kan väl även ge möjlighet till momsavdrag med företag.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Nej det är ingen märkbar skillnad.Lucidor skrev:Buller är ett frågetecken. Kommer ljudet bli öronbedövande i en annars ganska tyst bil med 22"?
Räckviddsförsämringen kommer du inte heller märka av - vid långkörning kommer det inte påverka dig mer än att du måste stanna några sekunder extra på en superladdare, något du givetvis aldrig kommer märka av.
För dig i din situation blir det en kostnadsfråga: spara några tusenlappar och köra en ful bil, eller lägga på de extra kronorna och slippa skämmas

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Argh. Inser nu att jag gjort ett misstag. Beställde min model x med 20". Fick vin för några veckor sedan. Antar att det är försent att ändra om jag inte vill riskera försening?
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
När det gäller vanliga gatdäck så får du mindre stabilitet i däcken med högre profil, särskilt vid starka sidledskrafter. Kontakt med vägen är fjädringens jobb att lösa.LarsL skrev:Väghållning? Jag trodde att idén med däck var att det ska finnas luft och gummi för att skapa kontakt med vägen. Stora fälgdimenstioner har man för att få plats med stora bromsar, det är en kompromiss. Sen att blöjraggare kör med isoleringstejp och stenhårda dämpare gör inte saken me rätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tack Herr X, du har fått mig att ta klivet över linjen och bestämma mig! Min konfiguration ser nu ut så här (bortsett från de röda bromsoken).Herr X skrev:Nej det är ingen märkbar skillnad.Lucidor skrev:Buller är ett frågetecken. Kommer ljudet bli öronbedövande i en annars ganska tyst bil med 22"?
Räckviddsförsämringen kommer du inte heller märka av - vid långkörning kommer det inte påverka dig mer än att du måste stanna några sekunder extra på en superladdare, något du givetvis aldrig kommer märka av.
För dig i din situation blir det en kostnadsfråga: spara några tusenlappar och köra en ful bil, eller lägga på de extra kronorna och slippa skämmas
- Model X 90D
Blå med vit inredning och kolfibertrim.
6 stolar
22" fälgar (!)
AP
non-PUP (har små barn som smular)
Vinterpaket
Ultra HiFi
Dragkrok

Senast redigerad av Lucidor, redigerad totalt 1 gånger.
Precis. Jag har fått förklarat för mig att detta är extra viktigt på en så tung bil som Model X där däcken utsätts för stora krafter. Speciellt i kurvor tenderar sidoväggarna nästan att vika sig. Nu är jag dock en försiktig förare och brukar sällan attackera in i kurvor, men det finns ju en säkerhetsaspekt på detta också. Vi färdas ganska mycket på Autobahn och då vill jag inte ha en vinglig bil. Värst var nog när vi hade en Volvo V70 med mjuk fjädring och högprofildäck som började kännas obehaglig redan vid 140km/h.danni skrev:När det gäller vanliga gatdäck så får du mindre stabilitet i däcken med högre profil, särskilt vid starka sidledskrafter. Kontakt med vägen är fjädringens jobb att lösa.LarsL skrev:Väghållning? Jag trodde att idén med däck var att det ska finnas luft och gummi för att skapa kontakt med vägen. Stora fälgdimenstioner har man för att få plats med stora bromsar, det är en kompromiss. Sen att blöjraggare kör med isoleringstejp och stenhårda dämpare gör inte saken me rätt.
PS. @LarsL: Begreppet "blöjraggare" har jag inte hört på många år - vi måste vara jämngamla!
- Peter Holm
- Teslaägare
Jag tror att ögat luras lite på Modell X på grund av den svarta listen runt hjulhuset vilket gör att proportionen metallglans (fälg) och svart runt den blir väldigt konstig. Det borde gå att trolla bort genom att välja svarta fälgar.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Eller att lacka ner bilen. D.v.s lacka skärmbreddare och trösklar i bilens färg.Peter Holm skrev:Jag tror att ögat luras lite på Modell X på grund av den svarta listen runt hjulhuset vilket gör att proportionen metallglans (fälg) och svart runt den blir väldigt konstig. Det borde gå att trolla bort genom att välja svarta fälgar.
Tesla Model Y
10-15% låter ju helt brutalt. 15% är ju samma försämring som från 90 till 75. Skulle aldrig köpa 22 tum isf. Är 22tum klart bredare också? Annars låter det orimligt.
- Peter Holm
- Teslaägare
Vad är det för dimensioner på respektive däck?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
19" var 265 breda och 45. Så lite mer gummi än på model S men bara lite.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- PoloPrinsen
Jag vet att storleksförhållandet har betydelse vid ett smakbaserat val... men innifrån förarplatsen sett så att säga - hur är det då? Är de store fäljarnas mervärde/positivare egenskaper värda påslaget på priset? Eller är de mindre fäljarnas lägre prislapp och andra fördelar ett bättre alternativ?
///PP
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Peter Holm skrev:Vad är det för dimensioner på respektive däck?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Från förarplatsen så kan man sola sig i de beundrande blickar omgivningen kastar mot bilen, trygg i sin förvissning att man kör värdens bästa bil och att man genom sitt förtjänstfulla val bidrar till omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta!PoloPrinsen skrev:Jag vet att storleksförhållandet har betydelse vid ett smakbaserat val... men innifrån förarplatsen sett så att säga - hur är det då? Är de store fäljarnas mervärde/positivare egenskaper värda påslaget på priset? Eller är de mindre fäljarnas lägre prislapp och andra fördelar ett bättre alternativ?
///PP

Skämt åsido så går det inte att svara på din fråga då den beror på vem man är, vad man behöver och vad man prioriterar. Bägge valen har både sina fördelar och sina nackdelar. Men prisvärt är det tyvärr inte mycket som är när det kommer till bilar.