Besvärliga vinterdestinationer (Ramundberget)
Moderator: Redaktion
Besvärliga vinterdestinationer (Ramundberget)
Planerar en resa till Ramundberget i vinter.
Någon som har ett tips om möjligheter till laddning där?
Någon som har ett tips om möjligheter till laddning där?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Besvärliga vinterdestinationer (Ramundberget)
Jag ska till Funäsdalen om ett par dagar. Jag kommer nog ta bensinbilen. Fyrfasen Energi har förvisso en laddstation i Sveg, men lika smidigt som det är att använda Supercharger, lika frustrerande är det att använda annan laddstruktur. Samtidigt kanske det inte behövs fyllas på allt för mycket för att ta sig de sista milen. Tidigare erfarenhet av att invänta långsam eller semisnabb laddning med trötta barn i bilen gör nog dock att jag tar det fega alternativet denna gång. Till Åre är ju infrastrukturen bättre.
- lator
- Teslaägare
@MEL. Jag vet ju inte var du bor men kan väl anta att du kommer söderifrån...
Som jag ser det så finns det två alternativ.
1: Kör till Sundsvall, ladda fullt där på superchargern och kör de drygt 30 milen till Funäsdalen.
2: Kör vidare till Krokom. Därifrån är det ca 23 mil till Funäsdalen.
Kommer du från Västsverige så blir det ju värre. Då vill du ju knappast köra runt halva Sverige för att ta dig dit men då kan du ju åka via Norge!
Dessutom så har det i dagarna öppnats en snabbladdningsstation i Funäsdalen (ChaDeMo + CCS samt 22 kW typ 2)

1: Kör till Sundsvall, ladda fullt där på superchargern och kör de drygt 30 milen till Funäsdalen.
Kommer du från Västsverige så blir det ju värre. Då vill du ju knappast köra runt halva Sverige för att ta dig dit men då kan du ju åka via Norge!
Dessutom så har det i dagarna öppnats en snabbladdningsstation i Funäsdalen (ChaDeMo + CCS samt 22 kW typ 2)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Västerifrån blir det väl Karlstads Supercharger???
Kan köra via Norge. Karlstad, Elverum och Alvdal men det blir långt.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Kommer från Stockholm så Sundsvall blir ju en liten, (och Krokom en rejäl) omväg. Intressant att de öppnat upp laddningen i Funäsdalen. Jag visste att den var på gång, men hade inte hört att den verkligen öppnat. Vet du om det är fast kabel på 22kW?lator skrev:@MEL. Jag vet ju inte var du bor men kan väl anta att du kommer söderifrån...![]()
- lator
- Teslaägare
Jepp, fast kabel och 22 kW. Ska väl finnas på Eniros kartbild tycker jag. Har dock inte dykt upp på Uppladdning.nu ännu.MEL skrev:Kommer från Stockholm så Sundsvall blir ju en liten, (och Krokom en rejäl) omväg. Intressant att de öppnat upp laddningen i Funäsdalen. Jag visste att den var på gång, men hade inte hört att den verkligen öppnat. Vet du om det är fast kabel på 22kW?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- lator
- Teslaägare
http://www.eniro.se
Klicka dig fram via "karta" "Trafik" "Trafikinformation" "Laddstationer"
Verkar tyvärr inte gå att välja uttag dock. Hoppas jag har fel...
Klicka dig fram via "karta" "Trafik" "Trafikinformation" "Laddstationer"
Verkar tyvärr inte gå att välja uttag dock. Hoppas jag har fel...

Tack för bra tips.
Ser ut som att det finns lite alternativ. Har också fått besked från receptionen i Ramundberget att det finns 220v uttag att låna när man väl är framme. (Är man där en vecka, så räcker det ...)
Lite frustrerande att olika laddkartor ger olika besked. (uppladdning.nu http://uppladdning.nu anger att det finns Type 2 uttag i Orsa.)
Någon som hört något besked/rykte om när CHADEMO-adaptern dyker upp? 50kW låter som helt ok, inte minst om det finns möjlighet att äta i grannskapet.
Ser ut som att det finns lite alternativ. Har också fått besked från receptionen i Ramundberget att det finns 220v uttag att låna när man väl är framme. (Är man där en vecka, så räcker det ...)
Lite frustrerande att olika laddkartor ger olika besked. (uppladdning.nu http://uppladdning.nu anger att det finns Type 2 uttag i Orsa.)
Någon som hört något besked/rykte om när CHADEMO-adaptern dyker upp? 50kW låter som helt ok, inte minst om det finns möjlighet att äta i grannskapet.
Men vad som verkligen saknas är laddmöjlighet i Sveg. 3,7kw är lite för långsamt.
Själv tänkte jag (inför en tripp i februari) ringa runt till handlarna/fiken/restaurangerna i Sveg o Hede och höra om någon har en 400/16 att låna ut nån timme.
Skulle tro att man gärna fyller på åtminstone 5 mil, gärna lite mer om man försöker köra Gävle - Funäsdalen.
Själv tänkte jag (inför en tripp i februari) ringa runt till handlarna/fiken/restaurangerna i Sveg o Hede och höra om någon har en 400/16 att låna ut nån timme.
Skulle tro att man gärna fyller på åtminstone 5 mil, gärna lite mer om man försöker köra Gävle - Funäsdalen.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
- lator
- Teslaägare
Gävle - Funäsdalen = 429 km
Via Sundsvall = 517 km
Detta innebär att det tar en timme längre att köra via Sundsvall. Lägg till 30 min laddning i Sundsvall så har du 1,5 timmar att ladda i tex Sveg för samma restid. Enkelladdare och 16A ger väl 55 km/timme. Är det kallt så vill man antagligen ladda minst 10 mil och då behövs ca 2 tim.
Sensmoralen blir att den långa vägen blir den snabbare vägen fast då får man ingen långlunch i Sveg...
Ps: Mackarna mitt i Sveg har antagligen trefas-uttag. Ds.
Via Sundsvall = 517 km
Detta innebär att det tar en timme längre att köra via Sundsvall. Lägg till 30 min laddning i Sundsvall så har du 1,5 timmar att ladda i tex Sveg för samma restid. Enkelladdare och 16A ger väl 55 km/timme. Är det kallt så vill man antagligen ladda minst 10 mil och då behövs ca 2 tim.
Sensmoralen blir att den långa vägen blir den snabbare vägen fast då får man ingen långlunch i Sveg...
Ps: Mackarna mitt i Sveg har antagligen trefas-uttag. Ds.

Jag är också intresserad av om det finns trefas att låna i Sveg.? Nån som vet?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Nån som vet om det finns trefas i Mora?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Låna på mack. Ni som haft Tesla lite längre, brukar det vara enkelt att låna 3-fas uttag på mackar?
Blev bensinbil (och fyrhjulsdrift) till Funäsdalen och det kändes rätt skönt att slippa omväg eller långsamladdning den här gången. Har dock använt trefas på mack tidigare, främst före Superchargers entré, och det har inte varit några problem. En snabb fråga innan och en fika under tiden. Det gäller dock att uttaget inte blockeras av något släp eller liknande och med familjen i bilen har jag hört av mig till macken innan och försäkrat mig om att det funkar.
- lator
- Teslaägare
Visst blir det skönt när vi har elbilar som går minst 100 mil på en laddning. Fast det blir ju lite segt att ladda fullt på 10A en-fas...

Efter att ha spammat handlarna i Sveg har jag nu fått kontakt med ICA-handlaren i Sveg som gärna bjuder på lite 3-fas 400V. Han är intresserad av elbilar och drar gärna sitt strå till stacken. Jag fick gärna sprida hans kontaktuppgifter vidare här: sebastian@icasveg.se .
Så nu blir det Tesla mot Funäsdalen i alla fall !
Så nu blir det Tesla mot Funäsdalen i alla fall !
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Lysande! Tror det är samma kille som satt upp laddstationen med typ 1 och typ 2 anslutning.
Men det är ju lite mera drag i ett 3-fas uttag. Nice!
Men det är ju lite mera drag i ett 3-fas uttag. Nice!

Ja, Fyrfasens stolpe står på deras parkering. Den skall uppgraderas till den nya stolpen 50/22 kW i april berättade han.
Och förhoppningsvis finns det ju en SC på plats åtminstone 2016, så det ljusnar....
Och förhoppningsvis finns det ju en SC på plats åtminstone 2016, så det ljusnar....
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Antar att en sådan här företagare också gärna upplåter plats för en Superchargers. Hur funkar det? Hugger Tesla på sådant eller är de helt låsta till sina planer?
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vi får se. Nu tipsade jag Teslas ansvariga om Ica i Sveg.LarsL skrev:Antar att en sådan här företagare också gärna upplåter plats för en Superchargers. Hur funkar det? Hugger Tesla på sådant eller är de helt låsta till sina planer?
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Lite match-making som pågår. Jag tipsade honom om att kontakta Tesla.jans skrev:Nu tipsade jag Teslas ansvariga om Ica i Sveg.
(Vill också låna ett uttag när jag passerar där längre fram.)
Väcker upp tråden för en kort rapport för hur det gick.
Vägen upp gick via Karlstad-Elverum-Alvdal.
Några mil extra, jämfört med kortaste vägen upp genom Sverige. Inte en tendens till räckviddsångest på en rutt med rikligt med SC. Dessutom riktigt bra väg utom de sista milen.
Vi övernattade på Elgstua i Elverum. Riktigt bra hotell med ´8-stalls´ supercharger på parkeringen. (Vad kan man önska mer?)
Väl uppe i Ramundberget hade de 4 laddplatser vid Osthangsliften. De var OK att använda kostnadsfritt efter kontakt med receptionen. Värt att notera var att de var utrustade med blå industriuttag (IEC60309). Det fungerade bra att använda IEC->Schuko adapter. (Finns att köpa på Elskarven i Funäsdalen för lite drygt hundralappen om man inte har löst det i förväg
) Också värt att notera är att automatsäkringarna vid ladduttagen inte klarar mer än 10A (Tur att man hade en vecka på sig att ladda fullt
)
Vägen ner gick via Sveg där vi gjorde lunchstopp och fick låna 3-fas uttag på ICA (Se inlägg ovan. Tack Sebastian! )
Lunchtips i Sveg är Café Cinesta där man proppat in affischer och rekvisita från otaliga filmer.
Helt fantastisk miljö, även maten var bra.
Resan söderut gick sedan via laddstopp och övernattning i Orsa.
På det hela taget gick resan bra efter lite planering och goda tips här på forumet. Hade garanterat den enda Teslan (eller elbilen överhuvudtaget) i Ramundberget.
Vägen upp gick via Karlstad-Elverum-Alvdal.
Några mil extra, jämfört med kortaste vägen upp genom Sverige. Inte en tendens till räckviddsångest på en rutt med rikligt med SC. Dessutom riktigt bra väg utom de sista milen.
Vi övernattade på Elgstua i Elverum. Riktigt bra hotell med ´8-stalls´ supercharger på parkeringen. (Vad kan man önska mer?)
Väl uppe i Ramundberget hade de 4 laddplatser vid Osthangsliften. De var OK att använda kostnadsfritt efter kontakt med receptionen. Värt att notera var att de var utrustade med blå industriuttag (IEC60309). Det fungerade bra att använda IEC->Schuko adapter. (Finns att köpa på Elskarven i Funäsdalen för lite drygt hundralappen om man inte har löst det i förväg

Vägen ner gick via Sveg där vi gjorde lunchstopp och fick låna 3-fas uttag på ICA (Se inlägg ovan. Tack Sebastian! )
Lunchtips i Sveg är Café Cinesta där man proppat in affischer och rekvisita från otaliga filmer.
Helt fantastisk miljö, även maten var bra.
Resan söderut gick sedan via laddstopp och övernattning i Orsa.
På det hela taget gick resan bra efter lite planering och goda tips här på forumet. Hade garanterat den enda Teslan (eller elbilen överhuvudtaget) i Ramundberget.
Senast redigerad av pegs, redigerad totalt 1 gånger.