Inköp av Tesla Model S60D
Moderator: Redaktion
Re: Inköp av Tesla Model S60D
Jag skulle också säga att panoramataket är väldigt viktigt för andrahandsvärdet! För mig som kikat på begagnat under en tid så har jag märkt att de utan panotak alltid ligger kvar längre på finn.no och blocket och till lägre pris! För mig går dessa bilar dessutom bort helt som ett alternativ då takbox är ett måste! Även om priset skulle ligga mer än 50.000 lägre.
Lycka till med din nya bil!
2016 Model S 75
Det var en viktig synpunkt! Nej det får nog bli RWD för mig och lätta lite på foten i kurvor o dylikt.mati skrev:Jag hade en lånebil i två dagar, en 90D. Jag var nästan lite förfärad över hur mycket den främre motorn viner och låter. Min P85 är avsevärt mycket tystare. Jag har hittills alltid tyckt att avsaknaden av fyrhjulsdrift på min bil är en nackdel. Nu har jag ändrat mig. Så nej, det är inte bara priset som är en nackdel.
Angående AP var jag alltid lite osäker om det är en grej man behöver eller inte. Jag har ingen AP och jag testade den ingående under de två dagarna jag hade den. Den fungerade mycket bra i Göteborg på motorvägen i rusningstrafik.
På E20 norrut från Göteborg tyckte jag inte att den gjorde ett bra jobb, framförallt där motorvägen är lite backig och kurvig. Sambon skrek till några gånger och till sist fick jag inte köra med AP längre, 2+1 väg klarade den inte heller särskilt bra. Jag körde största delen av sträckan själv. Det funkar inte på de vägarna jag kör. Jag skulle i nuläget inte lägga runt 30k på AP.
AP vill jag ha till trots. Den är ju faktiskt fortfarande i BETA vad jag förstått så lär dom funktionerna bli bättre o bättre. Sedan skulle jag sakna den adaptiva farthållaren alldeles för mycket utan detta paket.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
TrevligtBenz skrev:Textilsäten håller mycket bättre oxå har jag fått för mig, mina ser ut som nya efter 5500mil. Om du inte kommer från någon prestandabil eller liknande så duger vanliga säten hur bra som helst. Autopilot är ett super måste, går inte att vara utan. Speciellt adaptiva farthållare men även styrningen är hur skön som helst när man ligger och långkör på E4an.

Jepp AP ska jag ha!
Jepp även detta påpekade HelelektriCJensa skrev:Jag skulle också säga att panoramataket är väldigt viktigt för andrahandsvärdet! För mig som kikat på begagnat under en tid så har jag märkt att de utan panotak alltid ligger kvar längre på finn.no och blocket och till lägre pris! För mig går dessa bilar dessutom bort helt som ett alternativ då takbox är ett måste! Även om priset skulle ligga mer än 50.000 lägre.
Panrama ligger med nu

Skulle inte yttrycka det som att min P85 är "nervös". Vid torrt väglag ett kort "kvitter" om man trycker plattan i mattan från stillastående, det är allt. Vid körning hur stabil som helst, även när man trycker på rejält. Hade en fd rallyförare och körinstruktör som provade min häromdagen och SHIT vad man kan stå på när man vet var gränserna går! Så det är skillnad på inspirerad körning och INSPIRERAD körning med full kontroll i de tväraste kurvorna!
Tror en ledtråd för dig själv är vilka bilar du kommer från? Är det Audi/BMW/MB i prestandaversioner med stora hjul, sportfjädring, sportstolar som ofta finns på dessa. Eller kommer du från mer vanliga "tjänstebilskombi" med lite pulver i på säg 170-220hk? Det kan nog också förklara varför man har så olika åsikter om "sportstolar", fjädring, körkänsla osv. Jag har fått intrycket att ganska många Teslaägare, fram för allt P-versionernas kommer från Audi/BMW/MB's prestandamodeller. Prestanda på en S60 är egentligen ganska extrem redan den om man börjar jämföra med vanliga bilar.
Så du behöver inte vara orolig att den bakhjusdrivna S60 ska uppfattas som "nervös". Vid halt väglag är de flesta bilar nervösa på ett eller annat sätt!
Tror kanske inte en S60 orkar kvittra till ens numera med andra standarddäck också jämfört med min. Drygt 2 ton bil och låg tyngdpunkt gör nog att de upplevs som otroligt stabila OCH de 4WD är ännu mer stabila!
Glömde kommentera färgen. Åk gärna förbi ett Teslacenter där det finns många olika färger/bilar att kolla på. Vissa upplevs klart annorlunda tredimensionellt i verkligheten än på en okalibrerad dataskärm i väl valda vinklar. På min mörkblå så är "gamla" fronten ganska diskret. På en vit är den som ett stort liggande russin! Med nya fronten så tycker jag personligen att själva fronten också upplevs ganska olika beroende på färg. Var på SC 3 timmar förra veckan och han se många olika färgkombinationer och blev överraskad hur olika nya fronten upplevdes beroende på färgen.
Elbaklucka är nice men tyvärr dyrt då den bara finns i paket.
Observera att Frunkstorleken är samma idag oavsett D eller premiumpaket (alla är byggda för att Hepa-filtret ska få plats) Gamla Frunken som på min RWD är betydligt större.
19" har nog alla fördelar (utom utseendet) jämfört med 21" skulle jag också vilja tillägga.
Hade e-up före CCS-tiden också och "medelhastigheten" blir liksom lite annorlunda med Tesla!
Tror du blir nöjd oavsett. Välj det du vill ha och kan man välja till det senare utan större merkostnad kan det vara värt att vänta.
Tror en ledtråd för dig själv är vilka bilar du kommer från? Är det Audi/BMW/MB i prestandaversioner med stora hjul, sportfjädring, sportstolar som ofta finns på dessa. Eller kommer du från mer vanliga "tjänstebilskombi" med lite pulver i på säg 170-220hk? Det kan nog också förklara varför man har så olika åsikter om "sportstolar", fjädring, körkänsla osv. Jag har fått intrycket att ganska många Teslaägare, fram för allt P-versionernas kommer från Audi/BMW/MB's prestandamodeller. Prestanda på en S60 är egentligen ganska extrem redan den om man börjar jämföra med vanliga bilar.
Så du behöver inte vara orolig att den bakhjusdrivna S60 ska uppfattas som "nervös". Vid halt väglag är de flesta bilar nervösa på ett eller annat sätt!
Tror kanske inte en S60 orkar kvittra till ens numera med andra standarddäck också jämfört med min. Drygt 2 ton bil och låg tyngdpunkt gör nog att de upplevs som otroligt stabila OCH de 4WD är ännu mer stabila!
Glömde kommentera färgen. Åk gärna förbi ett Teslacenter där det finns många olika färger/bilar att kolla på. Vissa upplevs klart annorlunda tredimensionellt i verkligheten än på en okalibrerad dataskärm i väl valda vinklar. På min mörkblå så är "gamla" fronten ganska diskret. På en vit är den som ett stort liggande russin! Med nya fronten så tycker jag personligen att själva fronten också upplevs ganska olika beroende på färg. Var på SC 3 timmar förra veckan och han se många olika färgkombinationer och blev överraskad hur olika nya fronten upplevdes beroende på färgen.
Observera att Frunkstorleken är samma idag oavsett D eller premiumpaket (alla är byggda för att Hepa-filtret ska få plats) Gamla Frunken som på min RWD är betydligt större.
19" har nog alla fördelar (utom utseendet) jämfört med 21" skulle jag också vilja tillägga.
Hade e-up före CCS-tiden också och "medelhastigheten" blir liksom lite annorlunda med Tesla!
Tror du blir nöjd oavsett. Välj det du vill ha och kan man välja till det senare utan större merkostnad kan det vara värt att vänta.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Hehe ja en vanlig Svensson blir ju nervös när det släpper lite men proffsen ligger i en annan dimension!Leo skrev:Skulle inte yttrycka det som att min P85 är "nervös". Vid torrt väglag ett kort "kvitter" om man trycker plattan i mattan från stillastående, det är allt. Vid körning hur stabil som helst, även när man trycker på rejält. Hade en fd rallyförare och körinstruktör som provade min häromdagen och SHIT vad man kan stå på när man vet var gränserna går! Så det är skillnad på inspirerad körning och INSPIRERAD körning med full kontroll i de tväraste kurvorna!
Jepp det kan stämma.
Angående Teslacenter besök så blir det svårt då detta är sista dagen att bestämma sig innan ordern låser sig. Men jag har sett vit och titanium IRL på nya fronten. Har även sett röd och svart med gamla fronten. Vit är väl inte mitt första val men ingår i grundpriset och känns helt OK.
Mmm hade vart fint om elbakluckan hade vart tillval för 7-8 tkr då hade jag valt den.
Yes känner till frunken. Väldigt synd men jag förstår att dom försöker förenkla tillverkningsprocessen.
21 är satans snyggt men som sagt man är bekväm nu och kostar dessutom rejält.
Hehe ja jag misstänker att även min medelhastighet kommer gå upp nu.
Japp allt som kan beställas till senare går bort i det här skedet.
Full gasrepor rakt fram eller hyfsat tempo på kurvig landsväg är ju liksom en sak (Jag har även kört en del på bana och åkt kartläsare i rally)
Men plattan i mattan på en P85 över riktigt krokig väg över böljande fält med full sikt och "känd väg för ett proffs" är liksom en annan dimension! "Attack mot kurvorna" fick liksom en ny innebörd även om jag åkt med de tidigare i både vanliga och rallybilar. Omdömet blev "ruskigt tryck & bromsar" men lite "mjuk & diffus" med luftfjädringen. Fick påpeka lite att det var 2,1 ton bil på åretruntdäck trots allt och med det i åtanke så kanske fjädringen och däcken trots allt gjorde ett väldigt bra jobb kom vi fram till!
Next gen hade nog också gjort sig bra då!
Men plattan i mattan på en P85 över riktigt krokig väg över böljande fält med full sikt och "känd väg för ett proffs" är liksom en annan dimension! "Attack mot kurvorna" fick liksom en ny innebörd även om jag åkt med de tidigare i både vanliga och rallybilar. Omdömet blev "ruskigt tryck & bromsar" men lite "mjuk & diffus" med luftfjädringen. Fick påpeka lite att det var 2,1 ton bil på åretruntdäck trots allt och med det i åtanke så kanske fjädringen och däcken trots allt gjorde ett väldigt bra jobb kom vi fram till!
Next gen hade nog också gjort sig bra då!
Även om det är kul att gasa på, så gör man ju det mest i början. Har man valt en P90DL så kanske man är mer lagd till att gasa genom bilens livstid, men har man en vanlig 85, 75, 70, 60 så blir man ganska snart van vid att köra normalt skulle jag vilja påstå och då är kanske inte extremt sidostöd i stolarna lika viktigt längre. Jag har har haft standardstolarna med skinn i lite mer än ett år och det funkar egentligen helt ok. Nu ska jag byta till Next Gen men det är egentligen bara för att jag knappt behöver betala nåt extra när jag ändå ska byta, så då kändes det ok. Jag har 85 RWD och kan nog räkna på en hand de gånger det har släppt i kurvorna. Bilens antisladd /-spinn är extremt snabbt och den går oerhört stabilt även på vinterväglag. Så jag tror inte du kommer sladda runt som på ett bananskal med en 60 RWD.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det släpper kanske lite där bak, "twittrar" till framförallt i början när man kommer från en slö diesel (som man trodde var hur rapp som helst när man inte visste bättre).
Det är inget större problem. Man får helt enkelt lära sig att det inte är nödvändigt att ge fullgas när man kör om, eller att man tar det lite lugnt när man accar ut från en rondell osv.
Det är inget större problem. Man får helt enkelt lära sig att det inte är nödvändigt att ge fullgas när man kör om, eller att man tar det lite lugnt när man accar ut från en rondell osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14

-
Nu kanske det är för sent, men för guds skull: Ska du köpa en bil för 7-800 000 kronor så betala några tusenlappar extra och få den färg du verkligen vill ha.
Ja nu är det för sent men likt dig så ändrade jag mig i sista sekund till blåmetallic 
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Ja, man får inte var dumsnål. Sitta och störa sig på färgen varje gång känns inte ok på en sån bil.DonCalzone skrev:Nu kanske det är för sent, men för guds skull: Ska du köpa en bil för 7-800 000 kronor så betala några tusenlappar extra och få den färg du verkligen vill ha.
Model 3-24/Polestar 3-24
-
Förstår ifall man vill hålla kostnaderna nere även på en såpass dyr pryl (jag har inte ens råd med en) men just färgkostnaden anser jag gör en marginell skillnad prismässigt jämfört med många andra tillval.
Hoppas att du blir nöjd med köpet, är nog svårt att inte bli det.

Tänkte samma sak förut. KÖP EN FÄRG DU GILLAR! (eller foliera)
Mmm.. faktum är att eftersom jag plockade bort 4WD så la jag till premium paketet och luftfjädringen då det funkade i min budget.
Två val som jag har vart väldigt skeptiskt till om jag kommer ha någon nytta av dom men ändå gnagt lite i bakhuvudet att det kan vara sådana saker som jag kommer uppskatta på bilen.
Två val som jag har vart väldigt skeptiskt till om jag kommer ha någon nytta av dom men ändå gnagt lite i bakhuvudet att det kan vara sådana saker som jag kommer uppskatta på bilen.
Jag tycker du gjorde helt rätt val där!Pro-Z skrev:Mmm.. faktum är att eftersom jag plockade bort 4WD så la jag till premium paketet och luftfjädringen då det funkade i min budget.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Är det verkligen stor skillnad på ljudet på AWD mot RWD?
Jag kör själv AWD och har bara en kort stund testat en gammal P85+, då märkte jag ingen större skillnad.
Vad gäller NG-sätena så är jag 194cm lång, 90kg tung och gillar de skarpt. Beror nog lite på kroppsform också. Jag sitter som en smäck i den då sidostöden liksom rätar ut ryggen samtidigt som det avlastar.
Har bara haft bilen i 4 månader så har inte hunnit se hur slitstyrkan på skinnet är ännu, men ryktena säger att textilsätena håller bättre. Själv totalvägrade jag textilsäten i en bil för över miljonen när min gamla Saab Aero som jag sålde för 4000 spänn hade skinn.
Jag körde följande uppsättning:
- 85 Kwh batteri
- AWD - inte nödvändigt egentligen men aldrig gillat bakhjulsdrivet på vintern (Förutom möjligen om jag ensam skulle sladda runt på en parkering). Lite bättre prestanda och verkar hålla lite bättre dessutom
- Metallic midnight silver - Dels för att få den färg jag ville ha, men dels för att icke-metallic i svart färg tenderar att visa varenda repa/linje/skräp/etc. och det driver mig till vansinne på min volvo.
- NG - förklaring ovan
- Luftfjädring - Har en väldigt elak vägbula på vägen till sommarstugan som jag aldrig kommit över annars.
- AP - Vansinnigt skönt och viktigaste tillvalet idag
- Cyklonfälgar 19" - Gillar de betydligt mer än orginal
- Panoramatak - Som sagt, 194 cm lång så kräver det i princip de extra 5 cm du får med panorama
- Vinterdäck - Ville inte krångla med att köpa till det i efterhand
Om jag hade beställt idag finns det några saker jag hade övervägt att ändra:
- Batteristorlek: Idag finns inte ens 85. Men jag hade valt mellan 60 eller 90. 60-batteriet behöver inte vara fel faktiskt, det är relativt sällan man har nytta av de där extra milen. 60-batteriet kan laddas till 100% i dagsbruk och det är lockande att komma ned i pris. Skiljer priset mycket hade jag starkt övervägt 60.
- Färg: Med nya fronten ser många färger bättre ut än tidigare. Jag gillade inte den svart noskonen på ljusa färger, men nu när den är borta hade jag haft ett ganska svårt val mellan white pearl, blue och midnight
- Fälgar. Här hade jag garanterat valt något annat. Inte för att jag är missnöjd med valet innan utan för att de nya slipstream är relativt lika cyklon 19" och då hade det inte varit värt de extra pengarna. Valet hade istället varit mellan slipstream original eller 21". 21 är tyvärr ganska mycket snyggare men även väldigt mycket dyrare än slipstreamen. Vet inte vilken det hade blivit men garanterat inte 19" cyklon.
I övrigt hade jag inte ändrat något.
Jag kör själv AWD och har bara en kort stund testat en gammal P85+, då märkte jag ingen större skillnad.
Vad gäller NG-sätena så är jag 194cm lång, 90kg tung och gillar de skarpt. Beror nog lite på kroppsform också. Jag sitter som en smäck i den då sidostöden liksom rätar ut ryggen samtidigt som det avlastar.
Har bara haft bilen i 4 månader så har inte hunnit se hur slitstyrkan på skinnet är ännu, men ryktena säger att textilsätena håller bättre. Själv totalvägrade jag textilsäten i en bil för över miljonen när min gamla Saab Aero som jag sålde för 4000 spänn hade skinn.

Jag körde följande uppsättning:
- 85 Kwh batteri
- AWD - inte nödvändigt egentligen men aldrig gillat bakhjulsdrivet på vintern (Förutom möjligen om jag ensam skulle sladda runt på en parkering). Lite bättre prestanda och verkar hålla lite bättre dessutom
- Metallic midnight silver - Dels för att få den färg jag ville ha, men dels för att icke-metallic i svart färg tenderar att visa varenda repa/linje/skräp/etc. och det driver mig till vansinne på min volvo.
- NG - förklaring ovan
- Luftfjädring - Har en väldigt elak vägbula på vägen till sommarstugan som jag aldrig kommit över annars.
- AP - Vansinnigt skönt och viktigaste tillvalet idag
- Cyklonfälgar 19" - Gillar de betydligt mer än orginal
- Panoramatak - Som sagt, 194 cm lång så kräver det i princip de extra 5 cm du får med panorama
- Vinterdäck - Ville inte krångla med att köpa till det i efterhand
Om jag hade beställt idag finns det några saker jag hade övervägt att ändra:
- Batteristorlek: Idag finns inte ens 85. Men jag hade valt mellan 60 eller 90. 60-batteriet behöver inte vara fel faktiskt, det är relativt sällan man har nytta av de där extra milen. 60-batteriet kan laddas till 100% i dagsbruk och det är lockande att komma ned i pris. Skiljer priset mycket hade jag starkt övervägt 60.
- Färg: Med nya fronten ser många färger bättre ut än tidigare. Jag gillade inte den svart noskonen på ljusa färger, men nu när den är borta hade jag haft ett ganska svårt val mellan white pearl, blue och midnight
- Fälgar. Här hade jag garanterat valt något annat. Inte för att jag är missnöjd med valet innan utan för att de nya slipstream är relativt lika cyklon 19" och då hade det inte varit värt de extra pengarna. Valet hade istället varit mellan slipstream original eller 21". 21 är tyvärr ganska mycket snyggare men även väldigt mycket dyrare än slipstreamen. Vet inte vilken det hade blivit men garanterat inte 19" cyklon.
I övrigt hade jag inte ändrat något.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
muran skrev:
min gamla Saab Aero som jag sålde för 4000 spänn hade skinn.
Precis samma för mig! Jag hade en 9-3 med sportstolar i helläder.
Nextgen fanns inte på Model S när jag beställde. Hade lätt valt dom! Saknar de sköna sidostöden.
Jag är 181cm och 85kg (I wish

Model X75D & Model S75D
Jag har kanske inte tillräcklig erfarenhet att uttala mig men för vad det är värt så. Jag gillar läder, skinn och mocka. Sitter bra i NG och är en snubbe på 192cm och 94 kg. Inte trångt på något sätt. Skinn slits snyggt och kan skötas om som ett par bättre skor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det tycker jag. Jag upplever min P85 som avsevärt tystare än en AWD. Jag hör inte motorn i min bil, förutom kanske vid fullgas. I D-versionen hör man främre motorn ganska tydligt nästan hela hela tiden. Till och med sambon säger det, och då är det så.muran skrev:Är det verkligen stor skillnad på ljudet på AWD mot RWD?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Inköp av Tesla Model S60D
Håller med att främre motorn viner en hel del. Jag hade en sprillans ny 90D (gått tre mil) som lånebil och i den var det riktigt jobbigt vid långfärd. Det blev något bättre utan range mode.mati skrev:Ja, det tycker jag. Jag upplever min P85 som avsevärt tystare än en AWD. Jag hör inte motorn i min bil, förutom kanske vid fullgas. I D-versionen hör man främre motorn ganska tydligt nästan hela hela tiden. Till och med sambon säger det, och då är det så.muran skrev:Är det verkligen stor skillnad på ljudet på AWD mot RWD?
Det verkar kunna skilja en del mellan olika bilar. På en P85D jag hade vid ett annat tillfälle så ven det inte alls mycket från främre motorn.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Utan range mode? Slår man av främre motorn då eller vad är det?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
När den främre mindre motorn arbetar själv så kommer man längre, därav range mode. Slår man av range mode så arbetar båda motorerna igen.bjelkeman skrev:Utan range mode? Slår man av främre motorn då eller vad är det?
Model 3-24/Polestar 3-24
- Gustafsson
- Teslaägare
Range mode stänger av den bakre motorn.bjelkeman skrev:Utan range mode? Slår man av främre motorn då eller vad är det?
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16