Detta blir mitt första inlägg här på forumet men det känns som jag har lustläst forumet och nätet i övrigt för den delen senaste veckorna

Äger sedan tidigare en elbil VW e-Up! som jag överlag är nöjd med som pendlarbil men har en stor begränsning när det gäller längre turer både vad gäller räckvidd och komfort för baken.
Beställde min första Tesla för 2 veckor sedan och idag är sista dagen som man kan vela. Kan ju säga det att jag har velat fram och tillbaka i design studio 100 gånger nu!
Egentligen skulle jag inte ha någon Model S utan tänkt vänta på Model 3. Men i och med att den nedbantade 75an kom som 60 så kunde jag inte hålla mig längre.
Pengar finns inte i överflöd men driver eget företag så det blir ju lättare ekonomiskt som förmånsbil.
Som ni kanske förstår så är det utav prio att hålla nere kostnaderna för detta inköp även om jag inte kommer snåla om det är ett tillval som verkligen är fördelaktigt.
Det som fortfarande så smått gnager i mitt huvud är fyrhjulsdriften och Nästa generationens säten.
Jag har nu "typ" bestämt mig för följande val med mina motiveringar:
* Färg vit - för att det ingår i grundpriset.
* Vanligt vitt tak - funderat en del på panoramatak men mest för möjligheten till takräcken. Men bestämde mig till slut för att skippa detta då jag aldrig tidigare i livet använt takräcken så varför skulle jag börja nu.
* Standard inredning och standard säten - för att det ingår i priset. Har funderat länge på "Nästa generationens säten" men det känns inte som att dom är värda 27.000 kr. Är heller inget fan av läder så plusset skulle i så fall vara om dom är avsevärt mer komfortabla. Här verkar det finnas lika många åsikter om att standard är mer komfortabla som att NG-sätena är mer komfortabla...
* Fyrhjulsdrift - Verkar bara finnas fördelar med detta förutom prislappen. Det verkar även som att fyrhjulsdriften har bättre hållbarhet mot den större RWD motorn som många verkar få utbytta efter X antal mil. Förvisso på garanti.
* Autopilot - ett måste för en tekniknörd som mig

Räckvidd paketet kan jag alltid välja senare om det är så att det är något jag saknar.
Premium paketet känns lockande med alla småfinesser men jag misstänker att detta är lullull som jag lika gärna kan klara mig utan. Bor på landet och jobbar i lilla Nyköping så luftföroreningar är ju inget stort problem mer än om man åker bakom en kallstartad fossilbil etc. Finns det något i detta paket som ni känner verkligen är motiverande för 32.500 kr?
Luftfjädringen känns inte som något måste. Håller mig på asfalterade väggar och inom hastighetsbestämmelserna.
Köldpaketet - onödigt då jag kommer förvärma bilen med appen.
Ljudpaketet - neh. Kan lämna till BRL eller någon annan ljudbyggare om jag känner att jag vill ha bättre ljud i framtiden. Har även förstått att detta ljudpaket inte är speciellt prisvärt.
Bakvända säten är inte aktuellt i dagsläget då jag varken har fru eller barn.
Tveksam till uppgraderade laddaren så jag avvaktar. I hemmet har jag ändå inte kapacitet för mer än 11 kW 3-fas. Går att aktivera efter leverans.
Hoppas på snabb leverans nu för jag känner mig som ett barn på Julafton och vänta har aldrig vart min starka sida!
MVH