Jag har sett mycket spekulationer, men är det någon som _vet_ vilken energidensitet som cellen har i ett fabriksnytt batteri av idag för Tesla 85kwh modellen?.Svenssons skrev:Jo, om energitätheten ökar så behövs inte lika många celler till samma antal kWh. Det går inte komma undan ifrån att mer batterikapacitet kräver mer vikt och vikt är ingen fördel utan en nackdel.Wester skrev:Det behöver det givetvis inte innebära. Högre energitäthet behöver absolut inte väga mera. Ett 3400 mAh batteri väger ju inte mera än ett 2200 mAh batteri.Svenssons skrev:Högre effekt på batterierna innebär ökad vikt (vilket i sin tur innebär minskad räckvidd och ökat slitage på bilen) och större kostnad så det är inte enbart fördelar.
På samma sätt så kommer alltid battericeller för 120 kWh kosta mer än battericeller för 85 kWh med samma batterityp.
Fyrhjulsdrift?
Moderator: Redaktion
Re: Fyrhjulsdrift?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
85 kWh / 7104 batterier = 12 Wh per batteri
12 Wh / 3.6V = 3 324 mAh --> 3 400 mAh batterier
http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/
Stort tack Tibor!TiborBlomhall skrev:85 kWh / 7104 batterier = 12 Wh per batteri
Kul att se att du skrev detta för bara ett par månader sedan... Hur är det nu? AWD finns och du har beställt en ny bil pga accelerationen...hybris skrev:Sök på youtube efter nissan GTR och Model S... Tror du fortfarande att tesla inte går att köra under 4s??? Vet inte varför det jiddras om 4.2 eller 4.4. De har kört P85+ på 3.9s till 100 km/h... Behövs fasen inte mer acceleration... Droppa AWD på model S. Bygg en sjuk roadster istället!
Haha, riktigt kul!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
En sjuk roadster vore fortfarande otroligt fett! Jag är lite orolig för AWD och känslan... Hoppas vägkänslan är lika bra som P85+ som ju känns som ett strykjärn på räls. Nej AWD behövs inte och jag hade varit lycklig om det skippat den... Nu sitter man men en order på en P85D... Klart onödigt. 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Jag anser precis som tidigare att P85+ kommer att må bra av AWD eftersom det är svårt att få ner effekten utan hjulspinn även på torr asfalt, trots 265 breda bakdäck. Det innebär att man kommer att ha nytta av AWD under alla årstider och på alla underlag.
När det gäller väghållningen, så pekar alla kommentarer som jag läst, från dom som redan fått P85D att den ska vara makalöst bra!
Jag funderar över två saker:
1. Räckvidden håller inte vad den lovar. Den ska dock bli bättre med ny programvara.
2. Hur går det egentligen med rattvärmen, kommer vi som beställt tidigt att få den?
När det gäller väghållningen, så pekar alla kommentarer som jag läst, från dom som redan fått P85D att den ska vara makalöst bra!
Jag funderar över två saker:
1. Räckvidden håller inte vad den lovar. Den ska dock bli bättre med ny programvara.
2. Hur går det egentligen med rattvärmen, kommer vi som beställt tidigt att få den?
1. Programuppdatering skall möjliggöra att helt stänga av främre motorn och därmed uppnå samma räckvidd som P85+.
2. Eftermontera Tesla rattmuff annars
2. Eftermontera Tesla rattmuff annars

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det blir snarare stänga av bakre motorn. Det är just främre motorn som har fått bättre utväxling anpassad motorvägsfarter.
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nope, enligt Elon är det 2a motorn (främre tolkar jag det som) som stängs av via software för att matcha p85+ räckvidd.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Den andra motorn kan lika gärna vara den bakre.?
Om han menar att den andra motorn är lika med den främre, så blir det svårt att få ner förbrukningen, eftersom P85D drar på både ökad vikt och fler rörliga delar som snurrar jämfört med P85+. Detta under förutsättning att den bakre motorn ej förändrats, vilket den kanske har...
Om han menar att den andra motorn är lika med den främre, så blir det svårt att få ner förbrukningen, eftersom P85D drar på både ökad vikt och fler rörliga delar som snurrar jämfört med P85+. Detta under förutsättning att den bakre motorn ej förändrats, vilket den kanske har...
I en interview så berettade elon att de skulle skifta fram och tillbaka mällan motorerna och på så vis få en bettre räckvidd än enkelmotor modelerna.
De borde de ju redan haft på försöks bilar vid det laget. Undra vad som ändrats?
De borde de ju redan haft på försöks bilar vid det laget. Undra vad som ändrats?
Elon berättar att det är sticky tires som drar ned räckvidden något... Är det inte samma PS2 som på P85+ eller har de bytt till något annat på P85D? Elon säger att det ör värt det vilket jag nog håller med om då jag aldrig använder den fulla röckvidden på bilen...
Hej är det någon som vet varför Model S AWD teaser filmen spelades in i Sälen av alla ställen på jorden. Jag tycker det är lite inspirerade att det görs i ett land som amerikaner knappt vet var det ligger och inte har någon boost i sålda bilar (vilken placering har sverige i TMS ligan per capita, Tibor?). Hade det varit Norge hade jag inte blivit förvånad och inte heller Arjeplog men Sälen...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Sälen = snö. nära till Norge med många bilar. Vintertestar Tesla i Sverige?
De körde på testbanan i Arjeplog:
https://www.youtube.com/watch?v=9-u6xp_KBMM
Tesla vintertestar både Roadster och Model S där.
Även Ferrari och Porsche gör det. (men också många andra - har dock inte koll på dem)
Anledningen till att jag vet det är för att de brukar mellanlanda här med de olika bilarna (på hotellen) brukar vara uppåt 30-40 bilar ibland.
Det finns tyvärr ingen testbana i Sälen ännu, men hade säkert varit positivt att ha en sådan lokaliserad där.
Deras hemsida:
http://spga.eu/
https://www.youtube.com/watch?v=9-u6xp_KBMM
Tesla vintertestar både Roadster och Model S där.
Även Ferrari och Porsche gör det. (men också många andra - har dock inte koll på dem)
Anledningen till att jag vet det är för att de brukar mellanlanda här med de olika bilarna (på hotellen) brukar vara uppåt 30-40 bilar ibland.
Det finns tyvärr ingen testbana i Sälen ännu, men hade säkert varit positivt att ha en sådan lokaliserad där.
Deras hemsida:
http://spga.eu/
TESLA Model S | P85+
arvidsjaur?
Ja, också. Samt Jokkmokk, Älvsbyn och Luleåhybris skrev:arvidsjaur?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Finns det planer på att göra det möjligt för föraren att välja framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller konstant fyrhjulsdrift?
När kommer S85D ut i staterna?
När kommer S85D ut i staterna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det vore väl trevligt om tesla smäckte upp en super charger i arjeplog-arvidsjaur eftersom de testar sina bilar där... Skulle släcka en del av laddningsproblematiken i norrlands inland
, och ge dem något att skryta om inför de andra superbilarna
.