Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Inlägg av Challe76a »

Vi har 25 Amp på kåken och har många förbrukare som drar en del ström. Badtunnan slickar i sig en del vintertid och den rackaren går på två faser. Jag har ställt ner min laddning till 10 Amp i bilen för att inte skjuta några säkringar vilket jag gjort 1 gång. Skulle tro att ugn, torktumlare, tillskott på BV en kall vinter och badtunnan frestar lite väl hårt på säkringarna tillsammans med laddning av bilen på Max effekt. Fördelan ned Teslan är att du kan ställa in laddning i 1-Amp intervall vilket gör det rätt enkelt eller schemalägga när det ska starta. Vore skönt att ha funktionen i appen dock.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Om ni har två elbilar som skall laddas undrar jag lite över era körmönster. I extremfallet kan man tänka sig att ni har varsin Model S 90 kWh och kommer hem på kvällen med nästan tomma batterier. Båda måste hinna ladda fullt till morgonen för att kunna ge sig av på en långfärd. Då går det åt rejäl effekt, uppemot 18 kW om vi tänker oss 10 timmars laddtid. Nu torde det scenariot vara ytterst ovanligt, men man behöver ändå tänka igenom sina effektbehov för elbilsladdning och för övriga förbrukare i hushållet. Hur ska ni värma huset och vatten t ex? Ska ni ha pool med elektrisk uppvärmning?
I vilket fall så borde 16A trefas till garaget vara självklart. Ett alternativ är att sätta en separat elcentral i garaget, som matas med grövre ledare än 2,5 mm2. Då kan ni i efterhand lättare modifiera och komplettera.

Jag kan ju berätta hur det ser ut hos mig, så vet du vad du ska undvika. Vi byggde vårt hus 2001 och då fanns inte elbilar och laddning av dem i min tankevärld. Däremot ville man gärna använda motorvärmare, så jag såg till att dra fram uttag på garagets ytterväg, bredvid porten. Det är gjort så att jag kan slå av och på det inne från bostaden och där även timerstyra det, så jag ska slippa gå ut i vinterkylan på morgonen om jag inte kört in bilen i varmgaraget.
Bra så långt, men naturligtvis drog vi bara fram ledare för 10 A enfas. Ska jag nu se till att få trefas så måste jag spika upp en utanpåliggande kabel från elcentralen till garageuppfarten. Likt dig har jag kopplat garage och elcentralen sitter lyckligtvis i ett tvättstugan, som ligger vägg i vägg mot garaget, men elcentralen sitter på "fel" vägg. Det är med andra ord en del pyssel att uppgradera. Om jag fick hem en Model 3 skulle jag göra jobbet själv (jag har arbetat som elektriker i forntiden), men en trefasinstallation ska människor i allmänhet inte försöka sig på. Mitt körmönster kräver egentligen inte trefas, men jag skulle av bekvämlighetsskäl installera en laddbox med fast kabel och ställa ner laddströmmen ordentligt (jag skulle klara mig på 4 A per fas i 99,9 % av alla tillfällen) och då slippa höja huvudsäkringarna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Och det är därför man ska ha 3-fas. Det gör nämligen att du kan köra på 5A/fas och ändå få lika mycket som 16A på 1-fas. Det gör att du inte riskerar att skjuta en säkring om du bara har 16A in i huset.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

finns dessutom ingen mer perfekt 3fas last i modernt hus än 3fas billaddning, de flesta 3fas anslutna grejer belaster skevt typ tvättmaskin värmepump, spis(ugn+häll)
ms 76132 "Eleamore"
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Okej, det lutar nu åt att jag gör följande:

1. Sätter upp 2st 16A trefas-uttag inne i garaget och 1st utanför. Bifogar en liten skiss hur jag tänkt placering.
Fråga: Är det exakt de jag ska säga till elektrikern, "16A Trefas"?
Jag ser till att uttagen hamnar på barnsäer höjd, 180 ovan mark.

2. Jag ser till att dessa 3 uttag hamnar på en helt egen jordfelsbrytare.

Bifogar en skiss på hur garaget ser ut. Jag har målat röda prickar där jag tänker att man kan placera de tre uttagen.
En röd ring runt Fasadmätarskåpet som sitter på utsidan (om det intresserar ngn).
Dum fråga: Är det där elskåpet och jordfelsbrytaren sitter eller?

Vad tror ni om placeringen av uttagen?
Garage med uttag.jpg
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Delpiero skrev:
Okej, det lutar nu åt att jag gör följande:

1. Sätter upp 2st 16A trefas-uttag inne i garaget och 1st utanför. Bifogar en liten skiss hur jag tänkt placering.
Fråga: Är det exakt de jag ska säga till elektrikern, "16A Trefas"?
Jag ser till att uttagen hamnar på barnsäer höjd, 180 ovan mark.

2. Jag ser till att dessa 3 uttag hamnar på en helt egen jordfelsbrytare.

Bifogar en skiss på hur garaget ser ut. Jag har målat röda prickar där jag tänker att man kan placera de tre uttagen.
En röd ring runt Fasadmätarskåpet som sitter på utsidan (om det intresserar ngn).
Dum fråga: Är det där elskåpet och jordfelsbrytaren sitter eller?

Vad tror ni om placeringen av uttagen?
Garage med uttag.jpg
1: ja, då kommer hen förstå. 180cm är overkill i höjd. Din elektriker talar om för dig vad standard höjden är.

2: perfekt!

3: Fasadmätarskåp innehåller ingen undercentralerna utan endast huvudsäkringar och elmätare. Din elektriker utgår ifrån bef. Undercentral i huset eller i garaget om du har en där. Eller så sätter hen upp en till liten undercentral i garaget för detta ändamål. Inget du behöver tänka ut själv.

Bra placeringar tycker jag. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Barn brukar inte ha någon större lycka med 3-fas uttag så du kan gott ha dom på std höjd. Ser bra ut tycker jag. Jag saknar uttaget inne i garaget (det som är ensamt) men det hade jag velat ha om jag backat in bilen.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Och en sak till som frugan påminde mig om alldeles precis. Ta till på bredden på dörrarna (portarna) för hon vägrar köra in vår
MS som det är nu och då blir det värre med en MX... :D
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Challe76a skrev:
Barn brukar inte ha någon större lycka med 3-fas uttag så du kan gott ha dom på std höjd. Ser bra ut tycker jag. Jag saknar uttaget inne i garaget (det som är ensamt) men det hade jag velat ha om jag backat in bilen.
Okej, kanske sänker uttagen lite, 1,50 eller ngt?

Du saknar uttaget inne i garaget? Hur menar du?

Angående bredden på garageporten så är det alltså en dubbelport, 5 meter bred.
Det borde väl inte vara några problem att köra in stora bilar tänker jag, även om det står en bil inne så kan man ju i värsta fall "snedda" in bilen?
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Jag har inget uttag längst in i garaget. Dvs backar jag in min bil så får jag lägga sladden över bilen till det uttaget som är innanför dörren. Smart att sätta ett där också.

5 meter låter som ett bra hål för breda bilar ;) .
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Challe76a skrev:
Jag har inget uttag längst in i garaget. Dvs backar jag in min bil så får jag lägga sladden över bilen till det uttaget som är innanför dörren. Smart att sätta ett där också.

5 meter låter som ett bra hål för breda bilar ;) .

Jaha nu förstår jag. När du skrev att du saknar uttaget längst in i garaget trodde jag du menade att du saknar det på min ritning.
Nu förstår jag att du menar i ditt garage :)
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Jag skulle nog dessutom förbereda för en likadan uppsättning vid den andra garageporten så det är klart den dagen man kör två elbilar. Det är ju bara en tidsfråga.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker placeringen känns vettig. Vet inte hur tomten är men tycker det är smart att placera uttagen så ev besökande kan använda den (för motorvärmare) utan att blockera garageporten.
Uttaget inne vid garageporten antar jag är för garageportsmotorn. Och den sista för ev laddbox.
Saknar dock uttag för maskiner (ex om man har hobbysaker som borrmaskin etc eller för dammsugare och högtryckstvätt (för att tvätta den stenade uppfarten eftersom man tydligen inte ens får skölja av bilen hemma).
Skulle fundera att sätta uttagen på bekväm höjd (120 cm ) speciellt om man har någon arbetsbänk. Kanske skulle man vilja ha ett uttag mitt på ytterväggen vid fönstret ifall en till elbil skulle tillkomma.(fast det skulle kunna lösas med en till laddbox som seriekopplas till den första)
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Jag kanske varit otydlig, men min ritning med 3 prickar visar vad jag föreslagit att placera mina 3st trefas-uttag.

I övrigt finns lite vanliga enfas-uttag, uttag för porten med mera, dessa är inte utmarkerade på ritningen.

En fråga jag kom på, det trefas-uttagen jag sätter in kan man använda som vanligt uttag också antar jag?
Tex att köra dammsugaren i?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Delpiero skrev:
En fråga jag kom på, det trefas-uttagen jag sätter in kan man använda som vanligt uttag också antar jag?
Det finns 3-fas uttag med en kombinerad Schukel (stickpropp). Fast det finns också adapters från 3-fas till Schukel så inga problem igentligen.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Delpiero skrev:
Jag kanske varit otydlig, men min ritning med 3 prickar visar vad jag föreslagit att placera mina 3st trefas-uttag.

I övrigt finns lite vanliga enfas-uttag, uttag för porten med mera, dessa är inte utmarkerade på ritningen.

Jodå, lite exempel:

http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... er-400714/

http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ag-401077/

http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ag-401074/

etc.
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Läste på annat håll att en del elbilar och/eller elbilsladdare rekommenderar jordfelsbrytare av typ B (istället för typ A).
Till saken hör att typ B är svindyr och kostar typ 10-20ggr så mkt som typ A.

Vad vet vi om Teslas rekommendationer?
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Tror inte det spelar så stor roll i det här fallet. Skulle tro de flesta har std. Att sätta en typ som klarar större läckage av likström är väl inte helt nödvändigt såvida man inte har väldigt många saker i kåken som gör att summan läckström blir över 30mA. Tror typ B är lite smartare än typ A...eller var det tvärtom. Vi hade sjukt mycket problem på mitt förra jobb med jordfelsbrytare i kombination med frekvensstyrningar. Hade man typ b så funkade det alltid men nästan aldrig med typ a(om jag nu minns rätt). Jag skulle montera typ A och får jag problem skulle jag kolla vad det är för pryl som sabbar. Teslan kan ju vara det som får bägaren att rinna över men oftast är det en massa annat. I en ny kåk ska detta inte vara något krångel. Jag har flera jordfelsbrytare och Teslan har en alldeles egen.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Denna tråd kanske passar för detta tipps.
Effektvakt för huvudsäkring i villa.

Vår bergvärmepump slutade fungera och vi valde en ny pump från Nibe.

Den har en finurlig effektvakt som kanske finns på vissa elpannor och luftvärmepumpar-
Normal effektvakter har kontaktorer och bryter abrupt bort vissa förvalda förbrukare.

Nibes effektvakt fördelar om förbrukningen till faser som är lägre belastade, speciellt bra för de många elbilar som laddar med enfas.
När värmepumpen behöver hjälp av el är förbrukningen inte alls symetrisk över alla faser. Stegvis blir det en ganska skev förbrukning. Men känner pannan av att en huvudsäkring förbrukar för mycket så fördelar den om lasten till andra faser.
I sista hand går värmepumpen ner i last eller stänger av sig.

Är ni i behov av nytt så kolla upp om nya pannan eller luftvärmepumpen har en effektvakt som kan omfördela lasten mellan faserna.

Direktverkande elvärme kanske går att med kontaktor stänga av fas för fas med en traditionell effektvakt men just förmågan att omfördela och störa huset så lite som möjligt känns bra.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Monark1954 skrev:
Denna tråd kanske passar för detta tipps.
Effektvakt för huvudsäkring i villa.

Vår bergvärmepump slutade fungera och vi valde en ny pump från Nibe.

Den har en finurlig effektvakt som kanske finns på vissa elpannor och luftvärmepumpar-
Normal effektvakter har kontaktorer och bryter abrupt bort vissa förvalda förbrukare.

Nibes effektvakt fördelar om förbrukningen till faser som är lägre belastade, speciellt bra för de många elbilar som laddar med enfas.
När värmepumpen behöver hjälp av el är förbrukningen inte alls symetrisk över alla faser. Stegvis blir det en ganska skev förbrukning. Men känner pannan av att en huvudsäkring förbrukar för mycket så fördelar den om lasten till andra faser.
I sista hand går värmepumpen ner i last eller stänger av sig.

Är ni i behov av nytt så kolla upp om nya pannan eller luftvärmepumpen har en effektvakt som kan omfördela lasten mellan faserna.

Direktverkande elvärme kanske går att med kontaktor stänga av fas för fas med en traditionell effektvakt men just förmågan att omfördela och störa huset så lite som möjligt känns bra.
Har samma sorts bergvärmepump oxo, funkar riktigt bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Uppdaterar min 3 år gamla tråd som jag startade när vi planerade nya huset och garaget.

Nu är hus och garage färdigbyggt.
Nu är min Tesla model 3 beställd och det är dags för nästa steg.

Elektrikern var tyvärr inte bra, kunde inget om elbilar och det gick knappt prata med honom.
Men tillslut så fick vi till följande:
Ett trefasuttag, bifogar bild.

Det är även el draget fram till ett täcklock i en yttervägg så att man kan sätta ett trefasuttag till, på insidan eller utsidan av väggen beroende på vilket man föredrar, dvs inomhus eller utomhus.

Det blev också en separat jordfelsbrytare till garaget som jag bad om, men även värmepumpen verkar gå på samma samt några uttag utomhus.
Garo G-RCD 40A heter den.

Vad tror ni om ovanstående, blev det vettigt till slut?

Hur kan jag nyttja laddning framöver?
Smidigast vore om man kunde ha en kabel från trefasuttaget som sitter där för jämnan och som man kopplar i bilen med jämna mellanrum.

Kommer köra en standard Range.
De flest dagarna kör jag väl 1-2 mil max, någon dag i veckan kanske 10 mil.
2 ggr i månaden längre och då kanske jag försöker hitta superchargers.

Tacksam för alla synpunkter!
5D2F1120-D6D0-4FC0-BA35-CE6653F64FC0.jpeg
0238C405-7A88-45CF-B3C1-7F905C83F355.jpeg
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Häng dit din UMC och låt den vara där jämnt om den hänger så det inte finns stöldrisk, med ditt körmönster kommer du aldrig ha ett bekymmer. Ställ ner bilen på 3x6A så räcker det gott och väl.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Blir väl billigare med en Wallbox än en UMC om man ska köpa extra och det beror ju på om man vill ha med sig en UMC i bilen eller inte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Blir väl billigare med en Wallbox än en UMC om man ska köpa extra och det beror ju på om man vill ha med sig en UMC i bilen eller inte.
Dessutom så är ju den UMC som följer med bilarna bara enfas-varianten numera (kan ju hoppas att det ändras efter alla klagomål men inget jag hört om än tyvärr)
och då blir ju en WC än mer det rätta att köpa :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Kan inget om detta,
Men vad jag förstår så är UMC ngn kabel som man har mellan bilen och ett uttag.

Tolkar jag er rätt, tidigare så medföljde en trefas UMC som jag då kunde köra direkt i mitt trefasuttag och få ganska mkt kräm?

Men numera, en UMC för enfas bara så ganska långsamt?

Läser på teslas sida, där står att denna följer med.
Det är en UMC eller? Se bild.
Där står ju upp till 65km per timme och det låter ju mkt?
5DE1D0CA-EDE6-4BE7-922E-2CA5B6A8A658.png
Skriv svar