Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Moderator: Redaktion
Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Billiga bilar brukar hålla bättre i värde känns det som. Min Kia venga fick jag 54%(inkl extrautrustning) för efter 4500 mil och 3.5år.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Min känsla är att premiumbilar faller mer i början och mindre efter det tag. Typ tesla. Kommer ta tid innan det finns en tesla model s under 300k. Tror nästan att begagnade model 3 kommer hitta dit förstRemuz skrev:Billiga bilar brukar hålla bättre i värde känns det som. Min Kia venga fick jag 54%(inkl extrautrustning) för efter 4500 mil och 3.5år.
En mellanbil, typ Volvo och vw faller ungefär lika fort hela tiden, lite långsammare på slutet.
Budgetbilar faller istället långsammare i början men störtdyker efter ett tag. För vår 12år gamla opel corsa med 12000mil på mätaren fick vi i princip betala för att bli av med.
Stämmer med min uppfattning också. Tack för utvecklandet av resonemangetapkungen skrev:Min känsla är att premiumbilar faller mer i början och mindre efter det tag. Typ tesla. Kommer ta tid innan det finns en tesla model s under 300k. Tror nästan att begagnade model 3 kommer hitta dit förstRemuz skrev:Billiga bilar brukar hålla bättre i värde känns det som. Min Kia venga fick jag 54%(inkl extrautrustning) för efter 4500 mil och 3.5år.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Där var du snabb o svara. Kom på att jag hade lite mer funderingar som jag redigerade in 

danni skrev:WTF? Sålde du den till byfånen, eller vadå? Eller ägnar du dig åt avancerad siffermagi där du jämför priset du faktiskt fick för bilen vid försäljning med det fiktiva listpriset före alla rabatter och kampanjer? Jag har annars aldrig hört talas om nåt liknande, särskilt inte med en Volvo. När jag sålde min Audi A6 efter 10 månader med 1200 mil på mätaren fick jag ut ungefär 75% av vad jag faktiskt gav för den. Jag hade en Passat som jag efter ca två år och 4000 mil sålde för ca 50% av nypriset. Min förra bil, Outlandern, fick jag ca 70% för efter 1,5 år och 2000 mil. Och på det spåret är det.HelectriC skrev:Jag sålde min Volvo XC70 innan Teslan. 4år gammal, 8000mil och fick 65% av nypriset.danni skrev:Niclas skrev:Detta upplägg är väl inte särskilt förmånligt? Låter lika dyrt som vilket finansieringsupplägg som helt, och restvärdet är väl inget uppseendeväckande?50% efter tre år är riktigt högt räknat för de allra flesta bilar. 46% efter fem år och 7500 mil är absurt högt andrahandsvärde. De flesta bilar är nere på den nivån efter 2-3 år och 3000-4500 mil. Och du har ju erbjudanden där du kan köra mer, 43% efter fem år och 10000 mil är ju också riktigt bra. Och att de dessutom faktiskt garanterar restvärdet är ju makalöst, det finns ju bara i dyrare leasingupplägg hos andra tillverkare.Niclas skrev:Restvärde på 50% efter 3 år är ju oftast långt under marknadsvärdet om man inte kört toklångt.
Nej då, inga konstigheter. Hade den på internet några veckor, en snubbe ringde och ville ha den, tror han jobbade på IBM. Jag räknade ut % på det pris jag faktiskt betalade när jag köpte bilen, 605 000 (listpris 650 000) och fick 386 000 för den som begagnad (ok, inte 65% exakt men avrundat). Jag hade egentligen annonsen på 410 000 men sänkte med 10 000 två gånger innan jag fick napp. Lämnade in den på helrekond innan försäljning, så den såg i stort sett ut som ny utvändigt och invändigt. 4000 välinvesterade kronor. Och tro det eller ej, men bilen hade inte dragkrok!!!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ibland är man ju forumninja. Jag håller dock med även i det redigerade. Skulle vara kul att se äkta data på det så man kan plotta kurvorapkungen skrev:Där var du snabb o svara. Kom på att jag hade lite mer funderingar som jag redigerade in
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Men det gick att montera om man villeHelectriC skrev:Och tro det eller ej, men bilen hade inte dragkrok!!!danni skrev:WTF? Sålde du den till byfånen, eller vadå? Eller ägnar du dig åt avancerad siffermagi där du jämför priset du faktiskt fick för bilen vid försäljning med det fiktiva listpriset före alla rabatter och kampanjer? Jag har annars aldrig hört talas om nåt liknande, särskilt inte med en Volvo. När jag sålde min Audi A6 efter 10 månader med 1200 mil på mätaren fick jag ut ungefär 75% av vad jag faktiskt gav för den. Jag hade en Passat som jag efter ca två år och 4000 mil sålde för ca 50% av nypriset. Min förra bil, Outlandern, fick jag ca 70% för efter 1,5 år och 2000 mil. Och på det spåret är det.HelectriC skrev:Jag sålde min Volvo XC70 innan Teslan. 4år gammal, 8000mil och fick 65% av nypriset.danni skrev:Niclas skrev:Detta upplägg är väl inte särskilt förmånligt? Låter lika dyrt som vilket finansieringsupplägg som helt, och restvärdet är väl inget uppseendeväckande?50% efter tre år är riktigt högt räknat för de allra flesta bilar. 46% efter fem år och 7500 mil är absurt högt andrahandsvärde. De flesta bilar är nere på den nivån efter 2-3 år och 3000-4500 mil. Och du har ju erbjudanden där du kan köra mer, 43% efter fem år och 10000 mil är ju också riktigt bra. Och att de dessutom faktiskt garanterar restvärdet är ju makalöst, det finns ju bara i dyrare leasingupplägg hos andra tillverkare.Niclas skrev:Restvärde på 50% efter 3 år är ju oftast långt under marknadsvärdet om man inte kört toklångt.

Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ja, dragkrok eller inte på en Volvo spelar ju ingen roll kostar bara 5000kr på Mekonomen eller Biltema. Numera behöver man inte ens åka till besiktningen efter monteringen. Galet att inte S erbjuder den möjlighetenjonas skrev:Men det gick att montera om man villeHelectriC skrev:Och tro det eller ej, men bilen hade inte dragkrok!!!

Här är en överskådlig tabell för restvärdena på en 60(D) med avseende på månader leasing och antal mil per år. Kanske kan vara intressant att kika igenom. Det sägs ju att dessa siffror kommer försämras något efter sista juni.
Själv åker jag till Arkaden idag efter jobbet och jämför tillval så man vet vad man ska ha och inte!
Själv åker jag till Arkaden idag efter jobbet och jämför tillval så man vet vad man ska ha och inte!
Kod: Markera allt
12 24 36 48 60
1000 63% 59% 57% 51% 47%
1500 63% 59% 56% 50% 46%
2000 63% 58% 55% 49% 45%
2500 62% 57% 54% 46% 41%
3000 62% 56% 49% 44% 39%
3500 61% 54% 47% 41% 36%
4000 60% 52% 45% 39% 34%
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Är det nån av er som har en Tesla idag som kör mindre än 2500 mil om året? Jag skulle inte klara mig med det, och då har jag 2 mil enkel resa till jobbet och sen blir det ju både det ena och det andra. Men en Tesla och SuC så skulle jag ju komma att köra mycket mer. 

Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Tackar för den sammanställningen! 2000 mil och 60 månader känns ju verkligen som en sweetspot. Övermil är 16 kr / mil så även om man skulle gå över där gör det inte så mycket. Lycka till nere på Arkaden och hälsa från mig. Om det är nåt tillval du velar över kan nog många här på forumet ge bra input. (Mina generella råd: nextgen gooooood, köldpaket baaaad, resten efter behov och personlig preferens.)eric skrev:Här är en överskådlig tabell för restvärdena på en 60(D) med avseende på månader leasing och antal mil per år. Kanske kan vara intressant att kika igenom. Det sägs ju att dessa siffror kommer försämras något efter sista juni.
12 24 36 48 60 1000 63% 59% 57% 51% 47% 1500 63% 59% 56% 50% 46% 2000 63% 58% 55% 49% 45% 2500 62% 57% 54% 46% 41% 3000 62% 56% 49% 44% 39% 3500 61% 54% 47% 41% 36% 4000 60% 52% 45% 39% 34%
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ja, om jag extrapolerar min körning hittills. Fick bilen 1 december och har kört drygt 900 mil.Jerker skrev:Är det nån av er som har en Tesla idag so kör mindre än 2500 mil om året?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Tack, det här är ju verkligen intressant. Räknade ut att med miljöbilspremie, referensrabatt på 8000 och en bil för runt 900' så blir månadskostnaden ungefär 7000 i månaden (givet att man amorterar något snabbare än värdeminskningen) för mig som kör runt 3500 mil per år. Får nog ta en extra funderare på om det ska bli en S60D i alla fall... Fast inte fundera så längeeric skrev:Här är en överskådlig tabell för restvärdena på en 60(D) med avseende på månader leasing och antal mil per år. Kanske kan vara intressant att kika igenom. Det sägs ju att dessa siffror kommer försämras något efter sista juni.
12 24 36 48 60 1000 63% 59% 57% 51% 47% 1500 63% 59% 56% 50% 46% 2000 63% 58% 55% 49% 45% 2500 62% 57% 54% 46% 41% 3000 62% 56% 49% 44% 39% 3500 61% 54% 47% 41% 36% 4000 60% 52% 45% 39% 34%

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Efter du lagt beställningen kan du ändra/avsluta beställningen i två veckor. Så man har ytterligare lite tid att fundera även efter torsdag. 

Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har kört ganska prick 1500 mil sen i oktober. Det lär bli lite långåkt i sommar förstås, men 2500 mil om året lär jag inte riktigt nå upp i.Surfaren skrev:Ja, om jag extrapolerar min körning hittills. Fick bilen 1 december och har kört drygt 900 mil.Jerker skrev:Är det nån av er som har en Tesla idag so kör mindre än 2500 mil om året?
I alla fall om man kan tänka sig att låna ut 17 000 kr under betänketidenZoidberg skrev:Efter du lagt beställningen kan du ändra/avsluta beställningen i två veckor. Så man har ytterligare lite tid att fundera även efter torsdag.

Är det inkl lån till kontantinsatsen? Jag fick det till cirka 11k/mån men hoppas på felräkningthemax skrev:Tack, det här är ju verkligen intressant. Räknade ut att med miljöbilspremie, referensrabatt på 8000 och en bil för runt 900' så blir månadskostnaden ungefär 7000 i månaden (givet att man amorterar något snabbare än värdeminskningen) för mig som kör runt 3500 mil per år. Får nog ta en extra funderare på om det ska bli en S60D i alla fall... Fast inte fundera så länge
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Nej många räknar exkl kontaktinsats. Det går att komma ned lågt ändå. 6800 kr/mån skulle det bli för mig med en 60 och 2000milRemuz skrev:Är det inkl lån till kontantinsatsen? Jag fick det till cirka 11k/mån men hoppas på felräkningthemax skrev:Tack, det här är ju verkligen intressant. Räknade ut att med miljöbilspremie, referensrabatt på 8000 och en bil för runt 900' så blir månadskostnaden ungefär 7000 i månaden (givet att man amorterar något snabbare än värdeminskningen) för mig som kör runt 3500 mil per år. Får nog ta en extra funderare på om det ska bli en S60D i alla fall... Fast inte fundera så länge
Men för The max blir, om vi räknar på 5år, 36% kvar, dvs 576k i värdeminskning med 2% ränta och utslaget över fem år 10,5k.
Men jämför han med en bensinbil kan han dra av 180k i bränslebesparingar också och då blir det 7,5k/mån excl bensin.
Fast så får man ju inte räkna även om Tesla gör så. Man måste lägga till de pengarna på bensinbilskostnaden. Man kan inte dra av dem från elbilskostnaden.apkungen skrev:Men jämför han med en bensinbil kan han dra av 180k i bränslebesparingar också och då blir det 7,5k/mån excl bensin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag har hört från Tesla nu att kampanjen som pågår nu är 4% bättre än deras standarderbjudande. Enligt det skulle kunder efter månadsskiftet få 4% lägre i garanterat restvärde än nu.
Man kommer kunna välja 48 och 60 månader även efter månadsskiftet men då med sämre villkor.
Edit: alltså med 4% bättre menas 4 procentenheter, dvs nu tex 46% annars 42% restvärde.
Man kommer kunna välja 48 och 60 månader även efter månadsskiftet men då med sämre villkor.
Edit: alltså med 4% bättre menas 4 procentenheter, dvs nu tex 46% annars 42% restvärde.
Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Ja, jag räknar med att nuvarande bil är värd i runda slängar 140'-150'. Resterande upp till kontantinsats har jag på banken. Nuvarande bil kostar nära 9000 i månaden med amortering och drift (jag loggar alla kostnader för min Audi och vet exakt). 4000 av det är diesel. Det kanske inte blir billigare än nuvarande bil, men mycket roligare. Ny bil är alltid dyrt, men det är ett val.apkungen skrev:Nej många räknar exkl kontaktinsats. Det går att komma ned lågt ändå. 6800 kr/mån skulle det bli för mig med en 60 och 2000milRemuz skrev:Är det inkl lån till kontantinsatsen? Jag fick det till cirka 11k/mån men hoppas på felräkningthemax skrev:Tack, det här är ju verkligen intressant. Räknade ut att med miljöbilspremie, referensrabatt på 8000 och en bil för runt 900' så blir månadskostnaden ungefär 7000 i månaden (givet att man amorterar något snabbare än värdeminskningen) för mig som kör runt 3500 mil per år. Får nog ta en extra funderare på om det ska bli en S60D i alla fall... Fast inte fundera så länge
Men för The max blir, om vi räknar på 5år, 36% kvar, dvs 576k i värdeminskning med 2% ränta och utslaget över fem år 10,5k.
Men jämför han med en bensinbil kan han dra av 180k i bränslebesparingar också och då blir det 7,5k/mån excl bensin.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag får hålla med dig om nextgen sätena. Efter att ha varit där och kikat åker premiumpaketet ut och textgen-sätena in. Hoppas bara dom håller fem år med ungar och barnstolar. Har lite ågren över det man hört ryktas om kvalitén på just sätena. Köldpaketet får det nog allt bli ändå pga rattvärmen.danni skrev:Mina generella råd: nextgen gooooood, köldpaket baaaad, resten efter behov och personlig preferens.
Så nu återstår bara frågan om vilken färg och om man ska lägga till ett D eller inte...
Det är ändå en kännbar skillnad på månadskostnaden. Helt klart värt att snabba på lite med beställningen om man ändå tänkt göra det inom den närmaste framtiden.TiborBlomhall skrev:Jag har hört från Tesla nu att kampanjen som pågår nu är 4% bättre än deras standarderbjudande. Enligt det skulle kunder efter månadsskiftet få 4% lägre i garanterat restvärde än nu.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag får hålla med dig om nextgen sätena. Efter att ha varit där och kikat åker premiumpaketet ut och textgen-sätena in. Hoppas bara dom håller fem år med ungar och barnstolar. Har lite ågren över det man hört ryktas om kvalitén på just sätena. Köldpaketet får det nog allt bli ändå pga rattvärmen.eric skrev:danni skrev:Mina generella råd: nextgen gooooood, köldpaket baaaad, resten efter behov och personlig preferens.
Så nu återstår bara frågan om vilken färg och om man ska lägga till ett D eller inte...
Jag hörde minsann från Christoffer att du hade varit inne och att du verkade riktigt sugen

Och du... Svart är snyggast

Haha, jaså ryktet har redan spridit sig?danni skrev:Jag hörde minsann från Christoffer att du hade varit inne och att du verkade riktigt sugenSjälv kan jag inte se hur det kan vara värt 10k för rattvärme i en bil som går att förvärma via app, men det är helt upp till dig. Premiumpaketet har blivit klart mer intressant nu med kurvljus och HEPA-filter. Jag är också barnsligt förtjust i mitt panoramatak. Luftfjädringen och HiFi-paketet har jag faktiskt inte ångrat att jag inte valde till, fastän jag trodde att jag skulle göra det. De bakåtvända extrasätena däremot är jag störtkär i, bästa på hela bilen nästan. Så har du ungar i rätt ålder borde du verkligen överväga dem, men annars är de ju uppenbarligen rätt värdelösa. D ger groteskt bra grepp, helt otroligt bra fyrkrafs. Men det är rejält med pengar, särskilt när man inte får massa extra prestanda på köpet som jag fick när jag valde mellan 85 och 85D. Jag tror man klarar sig väldigt bra på en bakhjulsdriven också, särskilt när det inte är Performance-modellerna vi pratar om (P85 är faktiskt lite lätt nervös vid gaspådrag).
Och du... Svart är snyggast

Fyrhjulskrafs är lockande, men tusan vet om det är värt de 763 kr/mån det skulle kosta mig totalt sett. Mycket vill-ha-men-inte-behöver på just det valet.
Svart är riktigt snyggt, men det kräver disciplin med tvätten! Lutar åt deep blue, eller kanske titanium...
Om det inte börjar snöa på ett visst ställe och chefen på samma ställe börjar gå på torra land, så är du nog snart ett steg närmare Arachnid-fälgarna i alla fall Danni.

- Gustafsson
- Teslaägare
Röstar för rattvärme ! Tar hellre den än luftfjädrar. Dyrt men gött.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tokigt bra erbjudande. Hade jag inte redan haft så hade jag köpt nu 
Enda jag tycker är lurigt är ju sträckan, jag har märkt att jag kör mycket mer med teslan än min gamla fossil.
Nån mer som känner/vet att dom kör mer?
Hur funkar dealet om man skulle köra mer än angiven sträcka, mindre restvärde bara antar jag?

Enda jag tycker är lurigt är ju sträckan, jag har märkt att jag kör mycket mer med teslan än min gamla fossil.
Nån mer som känner/vet att dom kör mer?
Hur funkar dealet om man skulle köra mer än angiven sträcka, mindre restvärde bara antar jag?
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---