Idag är det gynnsamt att ha solceller och att ladda elbilen mellan kl 00-06
Det har varit så här en längre tid under våren med höga elpriser på dagen (när solen lyser) och låga priser på natten (när elbilen laddas).
Som grädde på moset så klickar skattereduktionen in också.
Förutspår att när eventuella fördelar plockas bort för solceller, så kommer batterilagring att vara intressant,
Har inte räknat på ifall det skulle funka nu att ladda batterilager på natten och sälja på dan, men med dessa siffror borde det vara lönsamt (trots energiskatt etc)
Gynnsamt idag för solcells-elproduktion
Moderator: Redaktion
Re: Gynnsamt idag för solcells-elproduktion
+1
Hur tar nätbolaget betalt för elöverföringen? Får du betala samma belopp för den el som produceras, respektive konsumeras?
Hur tar nätbolaget betalt för elöverföringen? Får du betala samma belopp för den el som produceras, respektive konsumeras?
Installerat 13,2 kWp solceller
Nätbolaget tar betalt för elen jag köper in, inte för elen jag säljer (alltid konsumenten som drabbas).+46 skrev:+1
minus är:
spotpris+
3 öre spotpåslag
19,3 öre energiskatt
3,69 öre elcertifikatkostnad
10,24 öre rörlig nätavgift
+ moms på alltihop
plusposter är :
spotpris+
40 öre (vattenfalls intention att kompensera kolkraften kan jag tro

+ ungefär 15 öre elcertifikat
+ moms
och dessutom då
60 öre skattereduktion på elen man förbrukar som kan kvittas mot den man säljer
så inte så tokigt ändå.
Ja kanske det, men vad jag vill påvisa är det gynnsamma med att kombinera solceller och elbilar just nu med timpriser på elabonnemang.apkungen skrev:Låter bra rörigt det där...
Och eftersom elpriset speglar elbehovet och tillgång på el på spotmarknaden som visar att just nu levererar solceller i exakt rätt tid, både på året och dygnet.
I en framtid när solcellerna har blivit mera utbyggd och batterier finns tillgängliga (både nya och även begagnade elbilsbatterier) till en billig peng så kommer vi succesivt att förlita oss mer och mer på solenergi (även här i sverige). Ja inte helt naturligtvis, det är ju fortfarande mörka månader.
Genom att ladda teslan kl 0300 till ett elpris på 19,42 öre
(19,42 + 3 + 19,3 + 3,69 + 10,24) el och avgifter * 1,25 (moms)
= 69,5625 öre (abonnemangsavgiften på elnätet såklart inte medräknad)
och en förbrukning i runda släng på 2kwh per mil så kostar det 1,39 kr i drivmedel, men då infaller skatterabatten på 60 öre kwh.
bränslekostnaden gick då ner till 19öre/mil
Skickar då solcellerna ut 1kwh när spotpriset är 102,29 öre
102,29 (spotpris) + 40 (vattenfalls erbjudande) + 15 (ungefärliga elcertifikatpriset)
= 157,29 (just nu får man inte behålla momsen, kanske ändras framöver)
men eftersom bilen drog ungefär 2kwh/mil , så räknar vi väl med att vi säljer motsvarande som vi köper dvs 3,14kr i intäkt
så summa summarum kostar det 19öre/mil att köra elbilen, men solcellproduktionen bringade en intäkt på 3,14 kr.
Ja jag tycker det är bra i allafall .
Lek med tanken att man har ett batteri (powerwall) som man laddar från nätet och skickar ut strömmen på dagen när det är som dyrast.....
Och imorgon blir elpriset ännu mera skruvat, vad är det som händer?
Så här dyrt har det ju inte varit i vintras ens en gång.
Kärnkraftverk avstängda, lite i vattenmagasinen, ingen direkt blåsvind i sverige kanske.
Så här dyrt har det ju inte varit i vintras ens en gång.
Kärnkraftverk avstängda, lite i vattenmagasinen, ingen direkt blåsvind i sverige kanske.
Jag noterade detta! Jag har inte solceller ännu men timpris sedan 1:a maj. Det känns lite roligt att ladda billigt under tidig morgon än svindyrt (jämförelsevis!) vid middagstid. Solcell och batteri blir ju lockande under dessa förhållanden. Jag är säker på att utvecklingen går allt snabbare åt det hållet.mickeisol skrev:Och imorgon blir elpriset ännu mera skruvat, vad är det som händer?
Så här dyrt har det ju inte varit i vintras ens en gång....]
Model S P85D,