Helt idiotiskt. De pengarna hade kunnat användas till mycket bättre saker i ett lönsamt företag eller till investeringar i Teslas kärnverksamhet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Att erbjuda Tesla powerwall utan att sälja solceller är idiotiskt och de enda sättet som de med god förklaring kan anpassa hård och mjukvara med några solceller är att Tesla själva erbjuder solceller. Då känns det ganska naturligt att köpa upp SolarCity som håller på att bygga en gigantisk solcellsfabrik. Kolla klippet jag länkade så ser du Elons förklaring.
Hade Tesla varit ett finansiellt välmående företag med ordentlig kassakista så hade det varit en No-brainer, men det är inte riktigt den bilden jag har av Tesla just nu.
För att de investerar istället för att bygga upp en kassakista?
De investerar ju nu för att kunna få en större kista i framtiden.
Och jag tror även Elon inte kommer att vara sen på att dela ut när kistan börjat fyllas.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Helt idiotiskt. De pengarna hade kunnat användas till mycket bättre saker i ett lönsamt företag eller till investeringar i Teslas kärnverksamhet.
Att erbjuda Tesla powerwall utan att sälja solceller är idiotiskt och de enda sättet som de med god förklaring kan anpassa hård och mjukvara med några solceller är att Tesla själva erbjuder solceller. Då känns det ganska naturligt att köpa upp SolarCity som håller på att bygga en gigantisk solcellsfabrik. Kolla klippet jag länkade så ser du Elons förklaring.
Hade Tesla varit ett finansiellt välmående företag med ordentlig kassakista så hade det varit en No-brainer, men det är inte riktigt den bilden jag har av Tesla just nu.
Tesla köper inte Solarcity genom att hämta pengar utan att utöka antalet aktier som finns i företaget vilket i sig lede till att värdet per aktie minskade lite och sen användes dessa aktier för att köpa upp solarcity. På så sätt har pengarna hos tesla inte minskat.
Vem har sagt att Tesla powerwall är en bra eller lönsam produkt för Tesla? De borde fokusera på bilar istället.
Tesla sa vid förra kvartalsrapporten att Tesla energy redan går med vinst och jag är ganska säker på att Gigafactory kommer öka sin produktion snabbare än vad Tesla hinner öka takten i bilproduktipnen vilket kommer leda till att de får ett överskott av batterier. Istället för att spara dessa så kan de nu sälja dessa och göra vinst istället.
Sen så är de ganska klart för alla som följer Elon Musk att hans mål är inte att göra så stor vinst som möjligt utan att minska vårt beroende av fossilt och då krävs någon typ av lagring av energi då stora delar av den förnyelsebara energin kommer tillfälligt och måste lagras på något sätt.
Vem har sagt att Tesla powerwall är en bra eller lönsam produkt för Tesla? De borde fokusera på bilar istället.
Powerwall känns som en väldigt naturlig biprodukt för Tesla. Tesla är inte bara ett bilföretag utan ett batteriföretag, och jag tror fokus kommer hamna mer och mer på det i framtiden. Dels behöver de ju få upp volymerna på batterier så mycket det går för att få ner kostnaderna. Men man ska inte heller glömma att de kommer att hantera många batterier som inte riktigt lämpar sig för bruk i bilar - som kanske inte riktigt klarade kvalitetstesterna, för många defekta celler, batterier som bytts på garanti från bilar, batterier som de måste återvinna enligt lagkrav, från krockade bilar, etc, etc. De kan använda återvinning och andrahandssortering för att producera powerwalls utan någon större kostnad för sig själva och det känns ändå vettigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com