Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D

Inlägg av eric »

Men om man går in på https://www.teslamotors.com/sv_SE/suppo ... nd-leasing och räknar så ser man det faktiskt, och så har det varit sen ett par veckor tillbaka. Jag har dock inte sett exakt de siffrorna då jag räknar med fler mil per år, men ställer man in 1500 mil/år så blir restvärdet just 46% efter 5 år på en 60 till exempel.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
När vi var på invigningen av den nya butiken i Göteborg igår fick vi lite intressant information av säljarna där, som vi inte kände till, gällande extremt bra restvärdesgaranti om man köper en 60 eller 60D på fem år. Nu har jag med hjälp av zoidberg luskat vidare lite och fått mer information om det här. Det visar sig att de sen någon gång i början/mitten av juni och fram till slutet av juni kör ett försök med det här erbjudandet, för att se hur väl det funkar, och tanken är väl att få in fler privatkunder som annars inte hade haft råd med en Model S, tänker jag mig. Erbjudandet är i alla fall ruggigt bra.
Det är onekligen ett riktigt bra och helt unikt erbjudande i bilvärlden. Vad kommer en tysk premium ICE för 750k vara värd om 5 år? :lol:

Men det måste ses som ett totalt misslyckande från Teslas sida, att inte ens de mest inbitna sektmedlemmarna kände till detta erbjudande. Istället råkar någon snubblar över det på ett event som inte har med saken att göra, när det bara är några dagar kvar av kampanjen. Hur förväntar de sig då att erbjudandet ska slå väl ut? Det är ju i mångt och mycket vi Teslaåkare som värvar nya kunder åt företaget, när vi stolt visar upp och pratar oss varma för våra bilar, för släkt och vänner och andra intresserade.

Det finns inte en stavelse om detta erbjudande på deras hemsida vad jag kan se. Det borde komma upp så fort man kommer in på sidan, om det nu pågår en kampanj. :evil:
Jag tänkte exakt detsamma. Många av oss härinne vet snudd på allt om Tesla och vad de har för sig, ofta mer än deras egna anställda, men det här hade ingen här någon aning om. Då har man inte marknadsfört det rätt. Ett mail eller en post här hade räckt - då hade vi tagit facklan och sprungit vidare med den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Gjorde en excel beräkning.
Tesla budget månad.xlsx
Beräkna månadskostnad
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

Vågar man ta en Model S på 5 år tro? Något som har en tendens att krångla på dom? 41% restvärde (vid 2500 mil/år) efter 5 år är banne mig inte dåligt. Leasar man på firman får jag det till 33kr/mil för en hyfsat utrustad 60D, jämfört med 28kr/mil för en fullutrustad V40 D2.

Kanske blir en referral till Danni under nästa vecka... om jag vågar trycka på beställ-knappen. :?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
När vi var på invigningen av den nya butiken i Göteborg igår fick vi lite intressant information av säljarna där, som vi inte kände till, gällande extremt bra restvärdesgaranti om man köper en 60 eller 60D på fem år. Nu har jag med hjälp av zoidberg luskat vidare lite och fått mer information om det här. Det visar sig att de sen någon gång i början/mitten av juni och fram till slutet av juni kör ett försök med det här erbjudandet, för att se hur väl det funkar, och tanken är väl att få in fler privatkunder som annars inte hade haft råd med en Model S, tänker jag mig. Erbjudandet är i alla fall ruggigt bra.
Det är onekligen ett riktigt bra och helt unikt erbjudande i bilvärlden. Vad kommer en tysk premium ICE för 750k vara värd om 5 år? :lol:

Men det måste ses som ett totalt misslyckande från Teslas sida, att inte ens de mest inbitna sektmedlemmarna kände till detta erbjudande. Istället råkar någon snubblar över det på ett event som inte har med saken att göra, när det bara är några dagar kvar av kampanjen. Hur förväntar de sig då att erbjudandet ska slå väl ut? Det är ju i mångt och mycket vi Teslaåkare som värvar nya kunder åt företaget, när vi stolt visar upp och pratar oss varma för våra bilar, för släkt och vänner och andra intresserade.

Det finns inte en stavelse om detta erbjudande på deras hemsida vad jag kan se. Det borde komma upp så fort man kommer in på sidan, om det nu pågår en kampanj. :evil:
Jag tänkte exakt detsamma. Många av oss härinne vet snudd på allt om Tesla och vad de har för sig, ofta mer än deras egna anställda, men det här hade ingen här någon aning om. Då har man inte marknadsfört det rätt. Ett mail eller en post här hade räckt - då hade vi tagit facklan och sprungit vidare med den.
De skickar ju nyhetsbrev på mail lite då och då med info och erbjudande. I senaste mailet tror jag det handlade om att S60 hade återuppstått. Men ingenting om denna kampanj. Märkligt agerande!
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Du har ju fyra års nybilsgaranti och åtta års garanti på drivlina och batteri, så det låter ärligt talat ganska riskfritt. Du behöver bara vara delvis utan garanti i ett år - och skulle något krångla med bilen då som inte är ditt fel, så kan väl Tesla knappast låta det påverka din restvärdesgaranti?
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

danni skrev:
Du har ju fyra års nybilsgaranti och åtta års garanti på drivlina och batteri, så det låter ärligt talat ganska riskfritt. Du behöver bara vara delvis utan garanti i ett år - och skulle något krångla med bilen då som inte är ditt fel, så kan väl Tesla knappast låta det påverka din restvärdesgaranti?
Det har du ju helt klart rätt i förstås, borde inte vara några problem. Det får bli ett besök till Arkaden och kolla lite färger, stolar och tak och sånt!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

eric skrev:
danni skrev:
Det har du ju helt klart rätt i förstås, borde inte vara några problem. Det får bli ett besök till Arkaden och kolla lite färger, stolar och tak och sånt!
Hoppas du får en bra säljare. Det är mycket ny personal nu i och med personalen. Min kompis var inne igår i seriösa köptankar men tyckte att han fick ett jättedåligt bemötande (jag har för övrigt rapporterat det vidare till Tesla redan). Fråga efter Christian eller Christoffer om du inte är nöjd, Christian är veteranen där och Christoffer är butikschef. Eller vänd dig till oss här på forumet, vi vet ofta minst lika mycket som säljarna hos Tesla.
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

Det här blir mit första inlägg här på formet. Jag har läst här i några månader och suktat efter den dag då jag har råda att lägga vantarna på en model S, och nu verkar det inte omöjligt längre.

Jag är inte så insatt i det här med bilköp och förstår inte riktigt det här med återköp och hur det påverkar månadskostnaden. Kan någon vara vänlig att förklara det väldigt simpelt och från grunden? Vad finns det mer för ägandekostnader, försäkring, skatt, elkostnad? Vad kostar sevicen?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Soja86 skrev:
Det här blir mit första inlägg här på formet. Jag har läst här i några månader och suktat efter den dag då jag har råda att lägga vantarna på en model S, och nu verkar det inte omöjligt längre.

Jag är inte så insatt i det här med bilköp och förstår inte riktigt det här med återköp och hur det påverkar månadskostnaden. Kan någon vara vänlig att förklara det väldigt simpelt och från grunden? Vad finns det mer för ägandekostnader, försäkring, skatt, elkostnad? Vad kostar sevicen?
Restvärdesgarantin är egentligen inget mer än ett löfte från Tesla att köpa tillbaks bilen av dig för ett förutbestämt pris efter en viss tid har förflutit - i det här fallet till exempel 46% av köpesumman efter 60 månader om du klarar dig på 1500 mil om året i snitt. Egentligen är det inget mer än så. Men det får ju påverkan på finansieringen i det att du kan sätta en väldigt blygsam avbetalningsplan där du fortfarande har kvar 46% av skulden efter 60 månader, helt enkelt därför att du kan vara säker på att det är det minsta bilen är värd efter den tiden. Alltså blir månadskostnaden väldigt låg. Hade du gjort det antagandet med någon annan bil hade du varit dum och banken hade skrattat bara åt förslaget och tyckt att de inte hade nog med säkerhet för lånet.

Sen är det fortfarande så att du köper bilen som vilken annan bil som helst på lån och du äger den. Restvärdesgarantin påverkar egentligen inget annat. Du får sälja bilen efter fem dagar eller efter tio år om du hellre vill det. Sen tillkommer alltså vanliga kostnader. Försäkringen kan du teckna via Tesla för ett fastpris på 6500 kr per år under de första tre åren då du har vagnskadeförsäkring på köpet och därför bara behöver halvförsäkring, sen går den upp lite eftersom du kommer behöva helförsäkring. Elen kostar ungefär 2 kr per mil när du laddar hemma, och är oftast gratis på långresor (i och med superchargers). Det är ingen fordonsskatt de första fem åren, därefter 360 kr per år (miljöbil!). Räkna med lite högre kostnader för däck än för de flesta bilar - dels är det stora däck som kostar mycket, dels så äter prestandabilar däck i lite högre takt.

Vad servicen kostar ser du här: https://www.teslamotors.com/sv_SE/support/service-plans

Service behövs inte för att själva bilgarantierna ska gälla, men däremot för att restvärdesgarantin ska gälla, så du får snällt räkna med att betala för service om du tänker utnyttja den.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Finns det något om restvärdesgaranti efter 2-3 år så att en kan sälja tillbaka bilen i samband med M3? Eller är det en fix punkt och om en vill sälja innan/efter så är det för att agera riktlinje vid en privat försäljning?

Fast det är väl fortfarande så att en behöver lägga 20% av ca 800k på det hela, eller är det det som billånet är till för? Om inte annat är det bra info för hur mycket jag behöver spara ihop innan 2018/19..
Model S85D -15, "Voltaire"
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Seregon skrev:
Finns det något om restvärdesgaranti efter 2-3 år så att en kan sälja tillbaka bilen i samband med M3? Eller är det en fix punkt och om en vill sälja innan/efter så är det för att agera riktlinje vid en privat försäljning?

Fast det är väl fortfarande så att en behöver lägga 20% av ca 800k på det hela, eller är det det som billånet är till för? Om inte annat är det bra info för hur mycket jag behöver spara ihop innan 2018/19..
Det är fortfarande så att du måste betala 20% kontant och du kan välja från 12-60 månader men hur återbetalningsgarantin ser ut för andra tider får du nog räkna fram här https://www.teslamotors.com/sv_SE/suppo ... nd-leasing
STEFLI

Inlägg av STEFLI »

Hej, likt Soja86 blir detta mitt första inlägg på forumet.

A. Kan någon förklara hur ni resonerar att ett högt restvärde kan vara bättre än ett lägre?

Restvärdet är väl vad som återstår som skuld på fordonet (om man vill köpa den) efter den finansiella periodens utgång (i detta fall 60 månader).
Om man tar inläggets första siffror, S60 för 750Kkr, 20% kontantinsats 150Kkr och en månadsavgift på ca 5500kr/månad i 5 år, så har man betalat 480Kkr för att "låna" en bil i 5 år. Om man antar att restvärdesgarantin är 43% får man efter 5 år betala 322Kkr för att helt äga bilen, totalt 802Kkr.

1. Om avsikten varit att äga bilen efter 5 år har man betalat 52Kkr (6,9% mer av fordonspriset) för att slippa betala allt vid leverans.
2. Om avsikten är att återlämna bilen efter 5 år har den kostat dig 480Kkr , d.v.s 8Kkr/mån att "låna" den.
3. Om man säljer bilen efter 5 år för 374Kkr (322Kkr+52Kkr) så har den kostat 428Kkr eller 7133kr/månad att "låna".

B. Återköpsgaranti är väl det jag anger under punkt 2 ovan, eller?

Edit: Jag menade Restvärdesgaranti i stället för Återköpsgaranti ovan
vigge50

Inlägg av vigge50 »

STEFLI skrev:

A. Kan någon förklara hur ni resonerar att ett högt restvärde kan vara bättre än ett lägre?

Restvärdet är väl vad som återstår som skuld på fordonet (om man vill köpa den) efter den finansiella periodens utgång (i detta fall 60 månader).
Om man tar inläggets första siffror, S60 för 750Kkr, 20% kontantinsats 150Kkr och en månadsavgift på ca 5500kr/månad i 5 år, så har man betalat 480Kkr för att "låna" en bil i 5 år. Om man antar att restvärdesgarantin är 43% får man efter 5 år betala 322Kkr för att helt äga bilen, totalt 802Kkr.

1. Om avsikten varit att äga bilen efter 5 år har man betalat 52Kkr (6,9% mer av fordonspriset) för att slippa betala allt vid leverans.
2. Om avsikten är att återlämna bilen efter 5 år har den kostat dig 480Kkr , d.v.s 8Kkr/mån att "låna" den.
3. Om man säljer bilen efter 5 år för 374Kkr (322Kkr+52Kkr) så har den kostat 428Kkr eller 7133kr/månad att "låna".

Ett högt restvärde betyder att värdeminskningen du behöver betala under tiden du har bilen bli mindre och därmed så blir det billigare för dig. Om vi tar två extremfall där värdeminskningen är 0 och 100% så skulle ett restvärde på 0% betyda att du måste betala hela bilens värde under dessa 5 år innan du lämnar tillbaka den eller behåller den. Om restvärdet däremot skulle vara 100% så skulle du inte behöva betala något för bilen förutom service eftersom att bilen inte skulle ha tappat något i värde. Om du däremot ska köpa ut den efter fem år så gör det inte någon större skillnad eftersom du ändå ska betala det resterande värdet efter 5 år.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

STEFLI skrev:

A. Du måste hålla isär bilens faktiska restvärde och restskulden (som också ofta kallas det finansiella restvärdet). Restskulden är hur mycket du fortfarande är skyldig efter låneperioden. Men bilens restvärde är vad bilen faktiskt är värd efter samma tid, dvs hur mycket du får om du säljer den. Självklart är det bra om bilens restvärde är så högt som möjligt, eller hur? Det finansiella restvärdet får du egentligen sätta till vad du vill sålänge företaget du lånar pengarna av går med på villkoren och det är ditt ansvar att betala av alla pengar till slut på ett eller annat sätt, oavsett om du har en restvärdesgaranti eller inte. Men om du har en garanti på att bilens restvärde kommer vara 46% efter fem år, då innebär det ju också att du utan risk (annat än risken att Tesla går i konkurs eller att du sliter bilen för mycket) kan sätta det finansiella restvärdet till 46% också, så du slipper alldeles för ohemula månadsbetalningar.

1. Ja, självklart finns det ingen som lånar ut 600 kkr till dig utan att vilja ha något i utbyte för det - det säger väl sig självt?
2. Japp. Det är ärligt talat en rätt liten kostnad för att ha fått köra en bil i den här klassen i fem år, och räknar man dessutom med vad man sparar i bränsle så ser kalkylen faktiskt rätt trevlig ut jämfört med bra mycket tråkigare bilar.
3. Ja, om du lyckas sälja bilen för ännu mer pengar så går totalkostnaden ner, det är väl också en självklarhet?

B. Ja, restvärdesgarantin är det som händer i scenario 2, att man väljer att lämna tillbaks bilen till Tesla efter de fem åren passerat och då får den summa som man avtalat i och med restvärdesgarantin.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Restvärdet är inte värdet på lånet. det är det värde som Tesla köper tillbaka bilen för efter 5år. Säg att du har pengar på kontot och betalar bilen cash 700kkr (efter mijöbilspremie och referallänk). Efter 5 år köper tesla tillbaka bilen för 46 % av nypriset, alltså har bilen tappat 54 % av värdet eller 405kkr. Utslaget per månad har du alltså betalat 6300kr/mån.

Om man åker 2000 mil/år så är restvärdet 45% har jag just fått reda på efter 5år enligt samtal nyss med Tesla.
STEFLI skrev:

Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Restvärdet är inte värdet på lånet. det är det värde som Tesla köper tillbaka bilen för efter 5år. Säg att du har pengar på kontot och betalar bilen cash 700kkr (efter mijöbilspremie och referallänk). Efter 5 år köper tesla tillbaka bilen för 46 % av nypriset, alltså har bilen tappat 54 % av värdet eller 405kkr. Utslaget per månad har du alltså betalat 6750kr/mån.
Korrekt förutom för det faktum att restvärdesgarantin bara gäller om du finansierar din bil via Teslas finansieringspartner. Dvs inte vid rent kontantköp.
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

Jag ringde och pratade med Tesla på numret som står på deras sida under försäljning. Hon jag pratade med sa att restvärdesgarantin bara gällde för företagsleasing?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Soja86 skrev:
Jag ringde och pratade med Tesla på numret som står på deras sida under försäljning. Hon jag pratade med sa att restvärdesgarantin bara gällde för företagsleasing?
Ojdå. Nej, det stämmer inte. De hade en sida på sin hemsida som beskrev villkoren och där stod det uttryckligen att det gällde både företag och privatpersoner, sålänge man finansierade (med leasing eller lån) via Tesla. De har dock gjort om på sidan och jag hittar inte just den sidan nu.

Här står det dock "lån eller leasing": https://www.teslamotors.com/sv_SE/suppo ... nd-leasing

Men du får söka rätt på nån med mer koll, tror jag. Har du nära till någon fysisk butik?
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Inlägg av alset srotom »

Soja86 skrev:
Testa detta nr istället, de borde ha bättre koll.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/findu ... -hamngatan
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Inlägg av alset srotom »

danni skrev:
Soja86 skrev:
Ojdå. Nej, det stämmer inte. De hade en sida på sin hemsida som beskrev villkoren och där stod det uttryckligen att det gällde både företag och privatpersoner, sålänge man finansierade (med leasing eller lån) via Tesla. De har dock gjort om på sidan och jag hittar inte just den sidan nu.

Här står det dock "lån eller leasing": https://www.teslamotors.com/sv_SE/suppo ... nd-leasing

Men du får söka rätt på nån med mer koll, tror jag. Har du nära till någon fysisk butik?
Kan man sätta en plan på 84 månader också?
I dropdown så finns max 60 månader att välja.
Står följande på sidan du länkar:
Billån erbjuds genom vår utvalda partner DNB, med löptid mellan 12 och 84 månader med rörlig ränta.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Tror inte Tesla vågar sätta en garanti på 84 månader.
Har för mig dom svarade att Model S har inte funnits så länge så ingen vet vad för %värde man ska sätta på så lång tid som 84månader.

Annat än 0% då...
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Soja86 skrev:

Det är ju trasigt att man inte ska kunna lita på info man får från personalen. Kanske vi på forumet kan ha en workshop med några av de anställda och lära dom hur dom ska göra sitt jobb :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det där är allt för vanligt precis överallt. Och Tesla har fått expandera fort och har svårt att hitta rätt folk. Butikschefen här i Göteborg beklagade sig rejält över det i tisdags. Samtidigt är det ju då tur att märket har en hel kår med entusiaster som kan täcka upp luckorna :) Och Tesla ger ju oss faktiskt någon form av erkännande och kompensation genom referralprogrammet. Det visar ju att de är medvetna om hur viktiga entusiasterna ändå är för försäljningen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vet dock inte om jag tycker att priset på nya 60an är så fantastiskt. Jag kollade mycket när den kom till Sverige. Då kostade 60an typ 630kkr inkl SuC... Nu kostar den 750kkr. Ja jag vet, dollarn, och alla uppgraderingar men batteripriset har gått ned och de har nog effektiviserat sin produktion rätt bra så tråkigt att dollarn gått upp och att de satsar så mycket på uppgraderingar och inte en ännu mer prisvärd modell tycker fattiga jag iaf.
Skriv svar